Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 10:36 

Viestit: 191
Hei!
Harrasteuton säilyttäminen omilla tonteilla on ongelma kesälläkin, mutta erikoisesti talvella. Lumitöiden haittana ne ovat, koska useinkaan eivät ole omin konein siirrettäviä. Pahimmaksi ongelmaksi olen kokenut sisätilojen homehtumisen. Yksi vanha ajokki meni ihan pilalle äkkiä ilmestyneen totaalisen homeen tähden. Yhden Alfan onnistuin viemään kesään saakka, kun parin viikon välein käytin sitä ja lämmitin sisätilat kunnolla. Nyt minulla on tuossa jäisen pressun alla nätti farkku kesää odottamassa. Peite on jäätynyt koriin kiinni ettei sitä saa irti kuin väkivalloin. Täytyy kaiketi kuumalla vedellä irrottaa pressua senverran, että sinne saa vietyä sisätilan lämmittimen. Mahtaako sen avulla saada verhoilut säilymään, lämmittämällä sillon tällöin muutaman tunnin.
Pitää varmaan olla joku rako vähän auki että kosteus katoaa. Kasvaako home pakkasessakin, vai saako se vauhtia vasta sopivasta lämpötilasta ja kosteudesta?

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 11:19 

Viestit: 93
Paikkakunta: Lempäälä
Pressut ja lumi tukkii auton luonnollisen ilmanvaihdon kokonaan. Minulla homehtu yksi Xantia joskus, kun oli vaan lumen peitossa osan talvea. Mielestäni talvella ei auto homehdu jos on hiukan ikkunat raollaan(1-2cm), mutta tämä vaatii tietysti jonkinlaisen katoksen, ettei sade pääse sisälle.
Nyt on katoksessa kaksi harrasteautoa, joissa on sisällä (+kelejä varten) kosteudenpoisto rasiat. Toisessa on päällä sisäkäyttöön tarkoitettu, pehmeä ja hengitävä autopeite. Molemmissa ikkunat vähän raollaan.
Ainakaan viime talven jälkeen ei ollut homeongelmia.
Tietysti aina ei ole mahdollista saada autoa katokseen. Olisko mahdollista laittaa auton päälle jotkut tukirangat, jotka pitäis peitteen hieman irti korista ja ilma pääsisi vaihtumaan? Esim. 2x2" tolpat ja ohut/kevyt vaneri niitten päälle. Lumen poisto tarvittaessa, ettei paina peitettä ilmanottoaukkoihin. Kuivattaminen välillä sisätilalämmittimellä auttanee myös, kunhan kostea ilma vaan pääsee ulos.
Tämmösiä tuli mieleen, mutta voinhan olla väärässäkin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 11:23 

Viestit: 181
Luulis että riittää kun suojasäillä tuulettelee ja kuivailee. Jotkut suosittelevat sijoittelemaan kissanhiekkarouheella täytettyjä sukkia sisälle. Toimii kai?



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 11:27 

Viestit: 1194
Paikkakunta: Turku
Juurikin sama on huolettanut viime aikoina, kun C5 on väliaikaisesti seisonut pihalla lumen alla, kun sisällä ei ole tilaa ja Subaru on nelivetokeleillä ajossa.

Heitin käymään viime viikolla lämpimäksi, ja sitten vein akun viileään talliin ja latailin sitä. Mutta tuollainen kertakäyttö ei ehdi kosteutta poistamaan. Pakkasellahan kosteusprosentti on matala, mutta sitten, kun tulee taas nollakelejä niin se on kaikkea muuta.

Mietin, jos laittaisin sisätilalämmittimen pariksi tunniksi päivässä pöhisemään, kun tolpasta tulis sähköä kerran vuorokaudessa. Mutta se toisaalta sulattaa lunta, mikä muuttuu vesihöyryksi lämpimissä paikoissa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 11:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1278
Paikkakunta: Järvenpää
Omat on katoksessa säilyneet hyvin ikkunat hieman raollaan, niin että tulee just tiivisteeltä pois mutta isoimmat jyrsijät ei kule sitä kautta. Home ei kasva pakkasessa eikä kuivassa. Hyvä peruskuivaus ennen seisomaan jättämista. Kuivalla pakkasilmalla lämppäri sisään ja kumimatot pois, kuivattaa hyvin penkit ym. Toisaalta ilma kun autossa vaihtuu niin seuraa kyllä ulkoilman kosteutta jollain viiveellä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5851
Paikkakunta: Tuusula
"Jotkut suosittelevat sijoittelemaan kissanhiekkarouheella täytettyjä sukkia sisälle."

Toimii vain sillä granulaatilla joka on silicageeliä, muut kissanhiekat syö huonommin kosteuden. Toinen on että sisätilapuhallin ajastettuna huutamaan vartin verran tunnin välein, pysyy kuivana.

Kaikki homet ovat levossa pakkasella ja käytännössä jo liki nollaa, pahin on delta T eli kun kelit lämpee nopaan plussalle niin auton sisällä oleva kosteus tiivistyy vauhdilla kylmiin pintoihin koska pakkanen voi pysyä pitkää isossa massassa terästä, siksipä ajastettu sisätilalämppäri on hyvä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 18.01.2019 15:34 

Viestit: 1167
Paikkakunta: Jyväskylä
Tein viime talvena testin. Pidin autossa mukana noin 500g silicageeliä sukkiin pussitettuna. Pussit koelaudalla ja apukuskin penkillä. Punnitsin nyssäkät tuoreeltaan ja lopputalvesta. Ei ollut painossa monen gramman heittoa ja ikkunat huurussa/jäässä mentiin koko talvi. Ei toimi tuo kikka.

Enkä oikein ymmärrä miksi auton sisältä pitäisi kosteutta poistaa. Seisotuksen aikana kosteus seuraa ympäristön kosteutta hyvin pienellä viiveellä. Samalla kun ikkunat on raollaan, niin koko maailman kosteudetko yritetään poistaa?

Talvipakkasilla tekstiilien kosteudet on huipussaan, kun ilman suhteellinen kosteus huitelee lähelle sataa. Pakkasessa ei home kasva, mutta kriittisin hetki on kevät, kun lämpötilat alkaa nousta plussan puolelle ja tekstiilit on kosteimmillaan.



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 19.01.2019 12:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1598
Paikkakunta: Tampere
Oma villi veikkaus on, että ulkoilman kosteus ei sitä sisustaa homehduta, vaan syyllinen on auton verhoiluun muuta kautta (kengät, vuotavat luukkujen tiivisteet yms.) ennen seisontaa päässyt kosteus. Se pitää saada kuivaksi ennen talvisäilytystä, tai lämmittää säännöllisesti läpi talven.

Toi mun Mini seisoi viime talven hangen alla ilman tuuletusta tai lämmitystä. Kerran kävin suojakelillä putsaamassa lumet päältä ja aukaisemassa ovet. Jonnekin ovitiivisteiden tietämille oli ilmeisesti tiivistynyt vettä, kun molempien etupenkkien nahassa oli samassa kohtaa kuivuneet jäljet vesitipoista. Hometta ei löytynyt, mutta kärryä olikin pidetty siihen saakka lämpimässä tallissa.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Projektiauton talvisäilytys ulkona
ViestiLähetetty: 24.01.2019 18:43 

Viestit: 191
Hei1

Tuo Aapelin teksti voi olla lähellä totuutta. Sisätilojen kuivatus saattaa olla tärkeä homma ennen talven tuloa.
Muistan vieläkin yhden autovanhuksen, joka huolenpidon puutteessa meni pilalle. Availin auton ovia vasta talven taituttua , lumien jo melkein hävittyä. Kurkistin sisälle ja jo haju paljasti tuhon; ratistakin riippui pitkiä homeriipuksia. (nahkaratti ,muuten) Penkit ja oviverhoukset samanlaisia.
Samoin yritin ostaa keväällä omistajan mukaan hyväkuntoisen vanhan auton. Sovittiin kauppahinta valmiiksi. Päivän päästä omistaja soitti, että autoa ei myydä, se romutetaan talvella syntyneen totaalisen homevaurion tähden.

Hakapajamies


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: