Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 127/128 [ 3185 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 124, 125, 126, 127, 128  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tankkaatko Teboililla?
ViestiLähetetty: 24.03.2025 08:53 

Jos Kiina ei vaan halua että Venäjä häviää vielä, antaa sen vaan ensin heikentyä kunnolla jonka jälkeen siitä saa hyvä raaka-aine varaston.

Venäjällä pitäisi olla joku 144 miljoonaa asukasta, väite oli jossain ettei olis kuin sata miljoonaa, niitäkin tilastoja kun on vääristelty.

Venäjän vanha rahasampo Gasprom tekee miljarditappioita eikä toi öljykään taida kauheasti tuottaa, kulut on kasvanut julmasti, Mustanmeren rannalle tuleva öljyputken väliasema on palanut kohta viikon https://x.com/igorsushko/status/1903671159302062169

Trumpistani on kyllä ihan sekaisin, kait ne järkiintyy jahka Putleri alkaa vaatimaan Alaskan palauttamista, tai ehkä ne tekee diilin, mulle Grönlanti, sulle Alaska, mistä kohtaa sitten taas Eurooppa jaetaan? Berliinin kohdilta se jako ennen meni, Stubb vaihdetaan kenraalikuvernööri "Kekkoseen" :roll:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2025 13:44 
Käyttäjän avatar

Pystyykö putler 1. pieni enään siirtämään venäjää rauhaan menettämättä valta-asemaansa? Minusta näyttää siltä, että venäjä valtiona on diktaattorille pelkkä leikkikenttä. Kansalaiset ainoastaan alamaisia, joita ei säälitä yhtään. Niin kauan , kuin maa on sotataloudessa, pieni oligarkkipiiri rikastuu.

venäjän tiedustelupalvelut ovat muun maailman silmissä maailman huonoimmat. Mutta toki perivenäläisen valehtelukulttuurin mukaisesti juuri sellaiset, mitä Kreml haluaa ja tarvitsee. FSB on kaiken lainkäytön yläpuolella. FSB ei missään olosuhteissa luo turvallisuutta, ainoastaan kurjuutta ja turvattomuutta kansalaisille. Raportoi kuvitelluista uhkista joka suunnalta. Surmaa toisinajattelijat surutta, vailla pelkoa rangaistuksista. venäjän "oikeuslaitos" on pelkkä vitsi. Lainsäädäntöä on aina, ja nyt putlerin aikana erityisesti, kehitetty suojaamaan vallanpitäjiä omalta kansalta. Ja niitä pamppumiehiä taitaa olla jopa enemmän, kuin on miehiä armeijassa.

Eikä oikeastaan toivoa muutoksesta parempaan ole edes näköpiirissä. Demokratia on propakandassa täysin demonisoitu. Vaalit on oikeastaan kummajainen siellä. Ettäkö kansa muka saisi päättää jostakin? Ei taatusti saa. putler entisenä KGB-pellenä, tedustelun johtoryhmän kanssa päättää ylimmällä tasolla siitä, miten valtion varat siirretään parempiin taskuihin. Iso pomo varastaa eniten, alueiden pomot seuraavana, kaupunkien johtoryhmät ottavat osuutensa, samoin toimialajohtajat, kukin saa varastaa asemansa mukaisen osuuden toimialansa rahoista. Kun tietää, mitä saa varastaa, ja tyytyy siihen, ei ole pelkoa rangaistuksista. Kaikesta varastamisesta on kuitenkin tiedustelupalveluilla tarkka kirjanpito. Tällä tavoin koko maan ylin johto pidetään uskollisena tsaarille. Näitä varastamiseen oikeutettuja on jotakin 2-10 miljoonan verran. Kaikki jonkunlaisissa johtaja- tai esimiestehtävissä. Eli käytännössä KAIKKI venäjän valtaapitävät kannattavat nykyistä hallintomallia, kaikille heille demokraattinen yhteiskunta on kauhistus. Ja tavallinen kansa on pamtutettu pysymään hiljaa. Onko jonkun mielestä edes toivoa paremmasta?

Jos venäjä pysyisi rajojensa sisällä, niin sanoisin, että pitäköön tunkkinsa...

Mutta kun nuo idiootit haluavat varastaa vielä enemmän, saavuttaa venäläistä kunniaa...

venäjää hyysättiin 30v, sinne perustettiin tehtaita, rakennettiin energialaitoksia, käytiin kauppaa innoissaan. Vietiin venäjälle työtä, toimeentuloa ja hyvinvointia, rakennettiin infraa. Mikä on kiitos? Hyökkäys naapurimaahan Ukrainaan.

Voiko kukaan enää ikinä odottaa venäjältä mitään hyvää?

Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2025 17:24 

XM-Hannu kirjoitti:
Pystyykö putler 1. pieni enään siirtämään venäjää rauhaan menettämättä valta-asemaansa? Minusta näyttää siltä, että venäjä valtiona on diktaattorille pelkkä leikkikenttä. Kansalaiset ainoastaan alamaisia, joita ei säälitä yhtään. Niin kauan , kuin maa on sotataloudessa, pieni oligarkkipiiri rikastuu.

Venäjän johto voi mennä vaihtoon, mutta se ei poistaisi kaikkea sitä skeidaa, joka ihmisten päähän on kahdenkymmenen vuoden aikana ajettu. Sama juttu fanaattisimpien magalaisten kanssa, ei heidän päätänsä puhdista mikään.

Ei Putin tarvitse sotaa siihen, että hän saa ryöstettyä maan vientitulot itselleen. Päinvastoin, enemmän Putinille ja Putinin kavereille jäisi, jos sotaa ei olisi.

Eli Putin haluaa sotia, vaikka se tuleekin hänelle kalliiksi. Kyseessä on yksinkertaisesti tuon maan identiteetti, se on syönyt naapureita koko olemassaolonsa ajan. Mauno Koivisto pohti tätä paljon, mm. kirjassaan "Venäjän idea".

Rahassa mitattuna ryöstöretki Ukrainaan on voitollinen, jos Venäjä vain saa Ukrainan alistettua. Tulevien sotien kannalta ratkaisevan tärkeää on saada Ukrainan kansasta sellainen ote, että maan miehet voidaan pakottaa Venäjän armeijaan.

Raatteen tiellä kuolleet sotilaat eivät olleet venäläisiä, he olivat pääosin ukrainalaisia. Tässäkin asiassa Putin yrittää toistaa Stalinin tekemiset.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 21:25 

Lainaa:

pvalila kirjoitti:
Venäjän johto voi mennä vaihtoon, mutta se ei poistaisi kaikkea sitä skeidaa, joka ihmisten päähän on kahdenkymmenen vuoden aikana ajettu. Sama juttu fanaattisimpien magalaisten kanssa, ei heidän päätänsä puhdista mikään.

25v, sen verran se vie aikaa että sodan jälkeen syntynyt ikäpolvi pääsee kapinakuntoon, esimerkkiä voi katsoa Serbiasta, mielenosoittajien määrä lasketaan sadoissatuhansissa, ne on nuoria jotka ei halua enään asua neukkulaa muistuttavassa takapajulassa.

Itse olen senverran vanhempi ettei kekkoslovakiasta toipumiseen 25v riittänyt, vierottaminen olisi pitänyt aloittaa aiemmin, minua vanhemmat ei toivu varmaan koskaan ja MAGA on uskonlahko, niistäkin jotkut pääsee eroon kuten jostain jehovista, kun hylkää suvun ja kaikki kaverit.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 21:35 

kokemjne toisessa ketjussa kirjoitti:
kyllä selaa , mutta ei viitsi lähtee jauhamaan soopaa jossa ei ole mitään järkee .
sotketaan sitikan tekniikka +tankkailut poliittisiin asenteisiin joilla ei ole muuta perustetta kuin oma asenne erityisesti kaikkeen mikä on tai tulee itäisiltä mailta .

Vastailen täällä poliittisessa ketjussa, ei politiikan tarvitse kaikkiin ketjuihin levitä.

Fobia tarkoittaa pelkoa, jolla ei ole järkevää perustetta. Venäläiset puhuvat usein russofobiasta, he haluavat nähdä Venäjän pelkäämisen aiheettomana.

Menneiden aikojen historia osoittaa, ettei Venäjän pelkääminen entisinä aikoina ollut todellakaan aiheetonta. Ja toisaalta tapa, jolla siviilejä kohdeltiin Mariupolissa ja Butshassa osoittaa, ettei Venäjän pelkääminen ole vieläkään aiheetonta.

Venäjä maana on vuosisatojen ajan sairastanut imperialismia ja fasismia, eikä asia muutu siitä, vaikka venäläiset ihmiset olisivat kuinka ihania. FSB ei eroa edeltäjästään: sekin rakentaa kidutuskeskuksia kaikkialle, minne sen valta ulottuu.

Minun käsitykseni mukaan Koke kyllä tietää, että Venäjällä tapetaan ja kidutetaan ihmisiä. Ehkä hän vain pitää sitä hyväksyttävänä? Väkivallan käyttö oman vallan kasvattamiseksi on yksi fasistisen totalitarismin kulmakiviä ja omaan kansaan kohdistuvalla terrorilla on Venäjällä pitkät perinteet.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 21:40 

pvalila kirjoitti:
Menneiden aikojen historia osoittaa, ettei Venäjän pelkääminen entisinä aikoina ollut todellakaan aiheetonta. Ja toisaalta tapa, jolla siviilejä kohdeltiin Mariupolissa ja Butshassa osoittaa, ettei Venäjän pelkääminen ole vieläkään aiheetonta.

Mariupolissa vielä valtaosa asukkaista oli niitä "vainottuja" venäjänkielisiä, ja jos kuvat joukkohauta-alueiden koosta pitää paikkansa se on tämän vuosituhannen isoin sotarikos.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 21:54 

Xari kirjoitti:
25v, sen verran se vie aikaa että sodan jälkeen syntynyt ikäpolvi pääsee kapinakuntoon, esimerkkiä voi katsoa Serbiasta, mielenosoittajien määrä lasketaan sadoissatuhansissa, ne on nuoria jotka ei halua enään asua neukkulaa muistuttavassa takapajulassa.

Itse olen senverran vanhempi ettei kekkoslovakiasta toipumiseen 25v riittänyt, vierottaminen olisi pitänyt aloittaa aiemmin, minua vanhemmat ei toivu varmaan koskaan ja MAGA on uskonlahko, niistäkin jotkut pääsee eroon kuten jostain jehovista, kun hylkää suvun ja kaikki kaverit.

Itse asiassa sama juttu minun kanssani. Tuo mun edellinen viesti, jossa suoraan sanoin, että Venäjä on fasistinen ja imperialistinen maa ja FSB edelleen rakentaa kidutuskeskuksia itselleen...Sen viestin kirjoittaminen edelleen vihlaisi jostain syvältä.

Vuosikymmenien ajan minä kasvoin siihen, että itänaapurista piti puhua tiettyyn sävyyn: ei saanut keikuttaa venettä, vaarantaa Suomen asemaa ja kaventaa muutoinkin kitsasta liikkumatilaa. Kekkosen kunniaksi on sanottava, että miestä itseään sai haukkua aivan vapaasti, hän ei ollut Lukashenko.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 00:20 
Käyttäjän avatar

Käsi ylös nyt jokaiselta, joka ei halua tätä ketjua lukea! Ei tietenkään niiden tarvitse nostaa , jotka eivät tätä lue. Eikä meille muille tarvitse tunnustaa lukemisia, olkaa vaan rehellisiä itsellenne. Sillä jos luette, niin varmaankin aihe kiinnostaa...

Kuten joku aikoinaan sanoi, "aika ajoi sitikkamiehen ohi". Nämä keskustelupalstat ovat vanhanaikaisia. Facebook, Intagram, TicTok, X ja mitä niitä nykyään onkaan, ovat nykyaikaa, tätä "totuudenjälkeistä aikaa". Noita luetaan, niissä viihdytään, ja niitä seurataan.

Kiinnostavat, teknisesti "erilaiset", sitikat ovat menneen talven lumia. Kuka nuori enään edes kiinnostuu Citroenista? Ne jotka tietotekniikkaa ymmärtävät, eivät halua liata käsiään vuotavaan hydrauliöljyyn. Ja mitä Citroen tekee nykyään? Pikkuautoja, pikkuautoja... ja jotain pakuja yhteistehtailta... Kiinassa jotain... ketä edes kiinnostaa? Mitä niistä on puhuttavaa... Mekin patonkilaiset harmaannumme päivä päivältä, kohta emme erotu edes talvisesta metsästä. Eikä polvet ja selkä enää kannusta vanhojen menopelien kunnostukseen...

Me hävitään tää peli, ei voi mitään. Sitten loppuu politiikkakin palstalta... ja diibadaabat...

Millainenkohan on aikakausi tämän "totuudenaikaisen ajan" jälkeen :?: :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 19:18 

Minä taas näen niin, että vaikka ihminen olisi kuinka kiinnostunut Sitikoista, niin hän voi silti olla myös kiinnostunut maailman menosta laajemminkin.

Ottaen huomioon, mitä on menossa, ihmisen olisi kyllä suotavaa olla kiinnostunut maailman tapahtumista. Ne maailman tapahtumat uhkaavat nimittäin tunkeutua tänne Suomeen (tunkeutua jopa sotilassaappaat jalassa).

Ihmisen on fiksua lukea niiden ihmisten ajatuksia, jotka eivät ole hänen itsensä kanssa kaikesta samaa mieltä. Paljon on kuitenkin niitä ihmisiä, jotka haluavat suojella omia asenteitaan sillä, että sulkevat pois kaiken sen tiedon, joka on ristiriidassa omien olettamusten kanssa.

Meidän ajalle ominaista näyttäisi olevan myös se, että kohtalainen osa ihmisistä mieluusti uskoo asioihin, jotka tiedetään perättömiksi: mieluummin valitaan siis mukava valhe kuin ikävä totuus.

Jos ihminen elää täysin tietoisesti valheessa, on turha ihmetellä, että hän suhtautuu vihamielisesti jokaiseen, joka uhkaa puhkaista valheiden kuplan.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 23:33 

On tuo melkoista, tuo Trumpin sota lakifirmoja vastaan.

Isommat lakifirmat eivät uskalla Trumpia vastaan enää toimia, koska Trump mm. kieltää näiden firmojen edustajilta pääsyn oikeusrakennuksiin.

Ihan uskomatonta, jenkkilässä tapahtuu vallankaappaus aivan avoimesti ihmisten silmien edessä. Ja iso osa jenkeistä kannattaa sitä.

Jenkkien aseteollisuus on joutunut hankalaan asemaan: ostajat epäilevät, että jenkkiaseissa on kill switch, jolla jenkit voivat halutessaan estää aseiden käytön. Erityisen hankalassa tilanteessa on F35-hävittäjää kehittävät tahot, koska sen koneen kannattavuus on laskettu ulkomaisten ostajien varaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 29.03.2025 14:50 

XM-Hannu kirjoitti:
Käsi ylös nyt jokaiselta, joka ei halua tätä ketjua lukea! Ei tietenkään niiden tarvitse nostaa , jotka eivät tätä lue. Eikä meille muille tarvitse tunnustaa lukemisia, olkaa vaan rehellisiä itsellenne. Sillä jos luette, niin varmaankin aihe kiinnostaa...

Huomasin muuten, että tätä ketjua on luettu jo puolitoistamiljoonaa kertaa. Se on varsin paljon.

Aika vähän on näkynyt pohdintaa EU:n hajoamisesta, mutta varmaan sekin tulee lisääntymään.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nyt-tu ... 69fedff766

Yhteisönä EU sai pitkään keskittyä rauhassa talouteen, koska sotilaallinen puoli hoitui muutoinkin: Nato oli voimissaan, Jenkkilän tuki vankkaa ja Venäjä keskittyi omien ongelmiensa hoitamiseen.

Nykytilanne on hankala: muutama venäjämielinen maa pystyy lamauttamaan koko unionin.

Jos EU hajoaa, niin sen raunioille perustetaan kyllä jotain uutta. Uuden ja vanhan väliin jäävät vain helposti vaaran vuodet.

Suomelle vahva liitto Pohjoismaiden kanssa olisi kulttuurisesti helpompi kuin Unioni, joka ulottuu Välimerelle asti.

Jos Venäjä olisi ollut niin vahva kuin se luuli olevansa, kyennyt valloittamaan Ukrainan muutamassa päivässä, niin mikähän olisi ollut Venäjän seuraava siirto Ukrainan ja Moldovan valloittamisen jälkeen? Me aikalaiset tuskin koskaan saamme sitä tietää, mutta joskus (riittävän monta vuosikymmentä Putinin kuoleman jälkeen) nuokin suunnitelmat tulevat julkisiksi.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 17:53 
Käyttäjän avatar

no älkää nyt luovuttako , kyllä teillä kekseliäisyyttä riittää kun käytätte mielikuvitustanne kuten tähänkin asti .

kyllä te keksitte jotakin josta voi Venäjää syyttää , :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 18:19 

Ei nyt tarvi juuri edes keksiä mut sillä mä tuota hybridiä että voi Putlerin kiusaksi ajaa aina sähköllä Teboilin ohi :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 21:25 

kokemjne kirjoitti:
no älkää nyt luovuttako , kyllä teillä kekseliäisyyttä riittää kun käytätte mielikuvitustanne kuten tähänkin asti .

kyllä te keksitte jotakin josta voi Venäjää syyttää , :roll:

Pakko myöntää, että minulla on ihan sairas mielikuvitus.

Kuvittelen, että Venäjä on hyökännyt veljeskansansa kimppuun ja teurastaa Ukrainassa ihmisiä.

On teurastanut, raiskannut, varastanut ukrainalaisilta niin lapset kuin traktorit.

Kaikkea tuota ja paljon muuta minä olen kuvitellut.

Eli ilmeisesti jompi kumpi meistä, kokemjne tai minä, on päästään pahasti sekaisin.

Surullista, jos se olen minä.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 21:31 

Xari kirjoitti:
Ei nyt tarvi juuri edes keksiä mut sillä mä tuota hybridiä että voi Putlerin kiusaksi ajaa aina sähköllä Teboilin ohi :lol:

:lol: :lol: :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 21:45 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Eli ilmeisesti jompi kumpi meistä, kokemjne tai minä, on päästään pahasti sekaisin.

Sopisko että ette mene henkilökohtaisuuksiin, yksi koulukiusaaja per palsta riittää.
Tunnen henkilökohtaisesti aika monta jotka tähänkin ketjuun kirjoittaa, pvalilaa en. Ihmettelen, olisko teksti samanlaista jos hän olisi meidät kaikki tavannut, haukkuisi sekopäiksi?

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 23:10 

Kaapelimies kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Sopisko että ette mene henkilökohtaisuuksiin, yksi koulukiusaaja per palsta riittää.
Tunnen henkilökohtaisesti aika monta jotka tähänkin ketjuun kirjoittaa, pvalilaa en. Ihmettelen, olisko teksti samanlaista jos hän olisi meidät kaikki tavannut, haukkuisi sekopäiksi?

Sopii ehdottomasti ja olet oikeassa!

Menin henkilökohtaisuuksiin eikä se ole asiallista. Anteeksipyyntöni Kokelle.

Koken heitto mielikuvituksen käytöstä loukkasi minua. Se, mitä Venäjä tekee ukrainalaisille ei ole kuvitelmaa, eikä liioin ole kuvitelmaa se, mitä sama maa on minunkin suvulleni menneinä aikoina aiheuttanut. Tai jos on, niin sitten minä todella olen sekopää, kuten kirjoitin.

Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2025 22:38 

Ei oo kohta tankkia mitä tankata..https://www.youtube.com/watch?v=wpgynB4t3DE

Poissa

ViestiLähetetty: 04.04.2025 12:48 

Naapurin sotilastekniikka vaan kehittyy kehittymistään, ehkä jo 2030 ne saa tehtyä tuon palamattomana :roll: https://x.com/bayraktar_1love/status/1908078936220709321

K-18, aika ruma video.

Poissa

ViestiLähetetty: 04.04.2025 16:58 
Käyttäjän avatar

no nii. löytyhän jo eräs peruste Venäjä vihamielisyyteen tuolta pvalilalta . aikonaan oli neukkula ei Venäjä . neukkula ehdotti vaihtokauppaa jossa Suomi olisi voittanut maa alueita lisää ja säilyttänyt toisenkin käsivartensa. vaatimuksena oli siirtää kannaksella ollutta rajaa kauemmas sen aikaisesta leningradista ns . tykin kantaman ulkopuolelle .
suomen hallitus suhtautui ajatukseen varsin myötämielisesti paitsi muutaman henkilön tyrmätessä koko ajatuksen , mm . herra Erkko oli pää vastustaja luotten " länsimaitten " tukeen .
no Paasikivi joutui tulemaan moskovasta tyhjin käsin , mutta neukkulassa todettiin ettei puhumalla tule mitään joten herrat Stalin ja erityisesti Molotov päättivät kokeilla konstia muilla menetelmillä . eikä se ollut suomelle ollenkaan hyvä . enimmäinen erä voitettiin mutta toisessa erässä ei enää pärjättyukään yhtä " loistavasti " vaikka aatu oli kaverina , eikä niitä " länsimaita " kuulunut jelppaamaan suomea . sakut jäivät ainoaksi kaveriksi muutamasta syystä . suomella oli elitarvike pula eikä saatu viljaa niiltä " länsimailta " vaan ainoastaan saksasta , viljan lisäksi sakut tarjosivat tuoreempia aseita niin kauan kun sakut alkoivat olla kusessa tuolla ukrainan ja neukkulan alueilla erityisesti talviaikaan ..... vielä nykyäänkin mersu hyytyy pakkasessa mutta volga ja mosse ladoineen toimii .
suosittelen herroille vähintäin sotahistorian lukemista eikä vain yhtä yleensä läntistä käsitystä .
pvalila kertoi motiivinsa nykyisen venäjän vihaamiselleen , ja se on ymmärrettävää osittain . minunkin suvustani kuoli henkilöitä , isä sentään säästyi viiden vuoden reissustaan . ehkä olisi syytä jokaisen miettiä motiivejaan miksi itänaapuria vierastetaan eräitten henkilöiden mielissä .

Poissa

ViestiLähetetty: 04.04.2025 18:11 

Tankatkaa missä tankkaatte mut muutama päivä kannattaa odottaa, ja tuolla pudotusvauhdilla loppuu kohta joltain maalta rahat.

Liitteet:
oil.jpg
oil.jpg [ 43.47 KiB | Katsottu 594 kertaa ]

Poissa

ViestiLähetetty: 04.04.2025 23:58 

kokemjne kirjoitti:
no nii. löytyhän jo eräs peruste Venäjä vihamielisyyteen tuolta pvalilalta . aikonaan oli neukkula ei Venäjä . neukkula ehdotti vaihtokauppaa jossa Suomi olisi voittanut maa alueita lisää ja säilyttänyt toisenkin käsivartensa. vaatimuksena oli siirtää kannaksella ollutta rajaa kauemmas sen aikaisesta leningradista ns . tykin kantaman ulkopuolelle .
suomen hallitus suhtautui ajatukseen varsin myötämielisesti paitsi muutaman henkilön tyrmätessä koko ajatuksen , mm . herra Erkko oli pää vastustaja luotten " länsimaitten " tukeen .
no Paasikivi joutui tulemaan moskovasta tyhjin käsin , mutta neukkulassa todettiin ettei puhumalla tule mitään joten herrat Stalin ja erityisesti Molotov päättivät kokeilla konstia muilla menetelmillä . eikä se ollut suomelle ollenkaan hyvä . enimmäinen erä voitettiin mutta toisessa erässä ei enää pärjättyukään yhtä " loistavasti " vaikka aatu oli kaverina , eikä niitä " länsimaita " kuulunut jelppaamaan suomea . sakut jäivät ainoaksi kaveriksi muutamasta syystä . suomella oli elitarvike pula eikä saatu viljaa niiltä " länsimailta " vaan ainoastaan saksasta , viljan lisäksi sakut tarjosivat tuoreempia aseita niin kauan kun sakut alkoivat olla kusessa tuolla ukrainan ja neukkulan alueilla erityisesti talviaikaan ..... vielä nykyäänkin mersu hyytyy pakkasessa mutta volga ja mosse ladoineen toimii .
suosittelen herroille vähintäin sotahistorian lukemista eikä vain yhtä yleensä läntistä käsitystä .
pvalila kertoi motiivinsa nykyisen venäjän vihaamiselleen , ja se on ymmärrettävää osittain . minunkin suvustani kuoli henkilöitä , isä sentään säästyi viiden vuoden reissustaan . ehkä olisi syytä jokaisen miettiä motiivejaan miksi itänaapuria vierastetaan eräitten henkilöiden mielissä .

En tässä ota kantaa tuohon maiden väliseen paremmuuteen taikka huonouteen, se kun on hyvin pitkälti makuasia ja laskentatavasta riippuen 4-9:ssä maassa asuneena, Venäjäkin mukaan lukien, näkee kaikenlaista. Muun muassa suomalaisten kuplassa elämisen. Mutta tämä nettiraivoilmiö on hauska ja yhtäaikaisesti sekä ihmetystä että hilpeyttä herättävä. Yleensä, jos päänuppi ja pinkka ovat suurin piirtein kunnossa, ei tarvitse jäädä raivoamaan juoksuhautoihin vaan pääsee elämässään eteenpäin siirtymään seuraaviin paikkoihin, ihmisiin ja asioihin. Tämän edellytyksenä on aina se, että pitää pystyä jättämään vanha, niin positiivinen kuin negatiivinen, taakseen tavalla taikka toisella sekä myös kyettävä olemaan rehellinen itselleen. Tähän ei tietenkään aina kyetä ja sille haetaan usein syntipukki, olkoon se sitten vaikka venäjä, saksa, julle, jesse, paholainen, hullu akka, keskustapuolue, ufot taikka joku muu, jonka jokainen voi tykönään vapaasti nimetä. Usein kuitenkin todellinen syy on se että on pienenä potkittu päähän tai naapurilla isompi auto tai ei ole saatu pillua taikka joku muu vastaavantyyppinen. Esimerkkejä on vuosien saatossa tullut nähtyä lukemattomia. Yhteinen nimittäjä kaikille näille tapauksille on ollut, että jos niitä on alkanut syvällisemmin avaamaan ja ehdottamaan että voisiko syy olla joku hyvinkin arkinen härkäseksi paisunut kärpänen niin tämä suhtautuminenhan ei tietenkään kelpaa, koska se meidän muiden silmissä mahdollinen illuusio on oman päänupin sisällä muuttunut absoluuttiseksi totuudeksi. Päinvastoin, tilanne ajautuu samaan kuin yrittäisi uskonlahkon jäsentä käännyttää pois uskostaan. Sehän ei tunnetusti onnistu koska se pois käännyttäminen puhtaimmillaan toteuttaa sen uskonnon profetian, jonka mukaan kaikki yrittävät viedä uskovaisia lampaita harhaoppisuuteen.

Ihmisiä kuoli molemmilta puolin niin sodassa kuin muutenkin ja näinhän asian pitääkin mennä. Joka tänne syntyy, täältä myös kuolee.

Vankkumaton usko jomman kumman osapuolen ylivoimaisuuteen voi helposti syntyä tilanteessa, jolloin vain toisen osapuolen tappiot uutisoidaan. Mutta tämmöisellä tilanteella ei tarvitse olla mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Hyvät naurut pystyy kuitenkin saamaan ja sehän se on tärkeintä.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.04.2025 00:42 

kokemjne kirjoitti:
no nii. löytyhän jo eräs peruste Venäjä vihamielisyyteen tuolta pvalilalta . aikonaan oli neukkula ei Venäjä . neukkula ehdotti vaihtokauppaa jossa Suomi olisi voittanut maa alueita lisää ja säilyttänyt toisenkin käsivartensa. vaatimuksena oli siirtää kannaksella ollutta rajaa kauemmas sen aikaisesta leningradista ns . tykin kantaman ulkopuolelle ....

Ihanko oikeasti neuvottelijat tarjosivat Suomelle lisää maa-alueita, onkos joku oikea lähde tuolle? (lähde saa olla vaikka kommunistinen lehdistökin, kiinnostaa miten on siellä on kirjoitettu)

Vai oliko Stalinin ja Hitlerin muiden maiden jakaminen ja dokumentoitu lupaus muuttaa rajat ennen 1. maailmansotaa vallinneisiin rajoihin Ribbentrop-Molotov sopimuksessa vain ilkeää länsimaiden propagandaa. Silloin yleisesti vallinnut käsitys oli että Neuvostoliitto olisi enemmän kuin valmis lähettämään sotilasjoukkoja avustamaan ympäröiviin pikkumaihin Saksaa vastaan, mutta arveltiin että niistä joukoista ei sen jälkeen päästäisi eroon, ja kas kummaa, historiakin todisti tämän oikeaksi: eikä niissä maissa, joihon joukot pääsivät niistä päästy eroon ennen kuin Neuvostoliitto luhistui.

Raporttien mukaan Stalin erityisesti alleviivasi punakynällä tuon maininnnan vanhoista rajoista (eli ennen 1914 olleet rajat), toki ilmeisesti jo silloin epäili Saksan sopimuksessa pysymistä.

Voidaan toki todeta myös toisin päin, niitä maita, joita USA vapautti toisessa maailmansodassa koskee myös sama ongelma: kaikki sotajoukot eivät poistuneet niistä, mutta itse näen aika suuren eron vaikka miten vapaita valtiot olivat, vai olivatko enemmänkin vasallivaltioita: Länsi-Saksa vs- Itä-Saksa, Viro vs. Norja. Esimerkiksi Norjassa ja Saksassa on yhä USA:n joukkoja, mutta Neuvostoliiton tai Venäjän joukoista päästiin jo eroon Virossa ja Saksassa, mutta ei kai Saksalaisia tai Norjalaisia tulkita mitenkään USA:n vasallivsaltioksi tai olleen sellaisia rauhan jälkeen.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.04.2025 01:50 

Vaikka eniten puhutaan noista Trumpin tulleista, niin menossa oleva reformi ei rajoitu talouteen.

Se, millaisena maana Yhdysvaltoja pidettiin vuosi sitten ja millaisena sitä tullaan pitämään vuoden kuluttua, eroavat toisistaan kuin yö ja päivä.

Yhdysvallat jos menettää asemansa (tai ihan vain antaa asemansa pois) niin sen tilalle ei välttämättä enää tule yhtä, selkeästi johtavaa valtiota.

Kiina olisi varmasti halukas ykkösmaaksi nousemaan, mutta sillä on valtavia taloudellisia ja poliittisia haasteita.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.04.2025 09:16 

olli__o kirjoitti:
Ihanko oikeasti neuvottelijat tarjosivat Suomelle lisää maa-alueita, onkos joku oikea lähde tuolle? (lähde saa olla vaikka kommunistinen lehdistökin, kiinnostaa miten on siellä on kirjoitettu)

Millaista aluevaihtoa Neuvostoliitto esitti Suomelle ennen talvisotaa?

ChatGPT sanoi:

Ennen talvisodan syttymistä vuonna 1939 Neuvostoliitto esitti Suomelle aluevaatimuksia, jotka liittyivät Leningradin (nyk. Pietarin) turvallisuuden takaamiseen. Neuvostoliiton johtaja Josif Stalin pelkäsi, että mahdollinen vihollinen voisi käyttää Suomen aluetta hyökkäykseen Leningradiin. Tämän vuoksi Neuvostoliitto halusi siirtää rajoja lännemmäs ja tarjosi vastineeksi alueita Itä-Karjalasta.

Tässä tarkemmin Neuvostoliiton esittämät vaatimukset ja aluevaihtoehdot:

Neuvostoliiton vaatimukset Suomelta:
Karjalankannaksen alueen siirto Neuvostoliitolle, noin 30 kilometrin syvyydeltä, mukaan lukien mm. Terijoki (nyk. Zelenogorsk).

Vuokra-alue Hanko tai vaihtoehtoisesti saaria Suomenlahdelta sotilastukikohdelle.

Saaria Suomenlahdella, kuten Suursaari, Tytärsaari, Lavansaari ja Seiskari.

Raja Petsamossa: Neuvostoliitto halusi pientä rajan siirtoa Norjan lähellä sijaitsevassa Petsamossa.

Neuvostoliiton tarjoama vastine:
Alueita Itä-Karjalasta, erityisesti Repolan ja Porajärven alueita, yhteensä noin 5 500 neliökilometriä, jotka eivät olleet strategisesti Suomelle merkittäviä eivätkä hyvin asuttuja.

Suomen kanta:
Suomi suhtautui varauksellisesti tai torjuvasti Neuvostoliiton ehdotuksiin. Pelättiin, että alueluovutukset heikentäisivät puolustusta ja johtaisivat lisääntyviin vaatimuksiin. Neuvottelut kariutuivat marraskuussa 1939, ja pian sen jälkeen 30. marraskuuta 1939 Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen, mikä johti talvisodan syttymiseen.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 127/128 [ 3185 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 124, 125, 126, 127, 128  Seuraava