Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 19.09.2025 11:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
Ajamista valvovat ja avustavat järjestelmät voivatkin häiritä kuljettajan keskittymistä, selviää Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta
Uusissa autoissa on runsaasti erilaisia ajamisen valvontaan, avustamiseen ja varoittamiseen liittyviä järjestelmiä. Mutta onko niitä jo niin paljon, että niiden käyttö sinällään alkaa olla riski turvallisuudelle?
Jyväskylän yliopistossa tarkastetaan lauantaina 20. syyskuuta väitöskirja, jossa käsitellään sellaisia kontekstisensitiivisiä malleja, jotka auttavat tunnistamaan kuljettajan keskittymisen herpaantumisen eri ajotilanteissa. Mallit osaavat ottaa huomioon ajoympäristön, kuljettajan omat kyvyt ja erilaiset poikkeustilanteet. Tuloksia voidaan hyödyntää ajoneuvojen valvontajärjestelmien ja käyttöliittymien suunnittelussa ja kuljettajakoulutuksessa.

– Kun puhutaan ajonaikaisista häiriötekijöistä, monet ajattelevat ensimmäisenä matkapuhelimen käyttöä. Kuitenkin myös autojen käyttöliittymät voivat vaikuttaa isosti kuljettajan keskittymiseen ajon aikana. Jos auton käyttöliittymä ei ole intuitiivinen, se voi helposti häiritä kuljettajaa ja viedä huomion pois ajamisesta, väitöskirjatutkija Abhishek Sarkar toteaa Jyväskylän yliopiston tiedotteen mukaan.

https://www.ksml.fi/teemat/8856034

Omissa kulkupeleissäni ei ole kosketusnäyttöä, mutta vierastan ajatustakin ruveta räpläämään erilaisia toimintoja ajon aikana tuollaisesta näytöstä.
Erilliset namiskat omille toiminnoilleen on ihan parasta!



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 19.09.2025 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Ei mulla muuta..


Liitteet:
Hilavitkuttimet.jpg
Hilavitkuttimet.jpg [ 56.68 KiB | Katsottu 627 kertaa ]

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 20.09.2025 09:43 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Itsellä eniten "ylimääräisiä peliliikkeitä" tienpäällä ovat vuosien varrella aiheuttaneet automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja nyt uusimmassa adaptiivinen vakkari.

Kaistavahti on mielestäni vaarallisin kun satunnaisesti säännöllisen epäsäännöllisesti vetää itsestään keskelle tietä tiellä, jossa ei ole keskiivaa. Sama efekti tulee kun väistät esim vastaantulevaa leikkuupuimuria tai erikoiskuljetusta, mutta siihen sentään osaa varautua etukäteen...

Autoina ollu raskaammasta päästä mersun actrossia, volvo Fh:ta, sprintteriä, ransiittia ja nyt uusimpana Ë-C4. Sitikan kaistavahti on huonoin tähän mennessä, epäjohdonmukainen. Actrossin hätäjarrutus oli pahin, veteli moottoritielläkin liinoja kiinni kun ajoi ramppiin poistuvan ohi. Ë-C4 adaptiivinen vakkari tekee samaa.

Jos siihen saa jotenkin asetuksista perinteisen vakionopeussäätimen, vinkkejä otetaan vastaan, pystyisi tihkusateessakin ajelemaan automaattikaasulla



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 20.09.2025 10:40 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
mikaeli kirjoitti:
Itsellä eniten "ylimääräisiä peliliikkeitä" tienpäällä ovat vuosien varrella aiheuttaneet automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja nyt uusimmassa adaptiivinen vakkari.


Nämä on ne pahimmat kyllä. Nämä pitäisi saada kytkettyä pysyvästi pois ja tarvittaessa käyttöön hetkeksi, mutta tuosta on jo osin tullut mahdottomuus lainkin vaatimusten takia. Vaatisi siis ensin kovaa virittelyä ja säätämistä, että uudesta autosta saisi edes ajokelpoisen -- ei kiitos. Olikos se nyt vuosi 21 vai 22 kun nuo tulivat pakollisiksi, vakkaria lukuunottamatta.

Joissain merkeissä vielä saa ACC:stä huolimatta kytkettyä perinteisen vakkarin päälle, jotta nopeus oikeasti pysyy vakiona.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 07:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eikös kaistavahti mene pois päältä kun kytkee vilkun päälle? Esim. sitä puimuria väistäessä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 09:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Kyllähän noista teknisistä kohennuksista suurin osa on vaan vermeitä joiden kanssa pitää oppia elämään. Helpottavat toki elämää noin keskimäärin, mutta sitten tulee tilanteita joissa ne eivät vaan yksinkertaisesti toimi kovinkaan johdonmukaisesti. Tuo vaan pitää itse opetella ja manuaalisesti sitten ohittaa nämä typeryydet, that's it. Jos tiedät vaikka acc cruisen herpaantuvan ramppiin poistuvasta autosta, niin jalka vaan hyvissä ajoin kaasulle ja se siitä. Kohta tuon paikan ohitettuasi kaasujalka pääsee jälleen lepuuttelemaan ja näin tuokin tilanne läpäistiin niin ettei esim. kanssamatkustajat huomanneet yhtään mitään erikoista tapahtuneen.

Opettele siis se autosi, valojen toimivuus sekä auton erilaiset avustimet ja niiden toiminta eri tilanteissa, jotta voit itse tarvittaessa puuttua peliin tilanteen edellyttämällä tavalla.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 09:43 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
HiTec kirjoitti:
Opettele siis se autosi, valojen toimivuus sekä auton erilaiset avustimet ja niiden toiminta eri tilanteissa, jotta voit itse tarvittaessa puuttua peliin tilanteen edellyttämällä tavalla.


Tää on mun mielestä selvää takapakkia siitä, kun autoja tehtiin kuljettajia varten eikä kuljettaja joudu erikseen keksimään keinoja, joilla täyttää auton idioottimaisia "tarpeita". Mieluummin jätän rajallisen keskittymiskykyni siihen, että puutun liikennetilanteisiin niiden edellyttämällä tavalla kuin auton automaation aiheuttamiin tilanteisiin.

Teuski kirjoitti:
Eikös kaistavahti mene pois päältä kun kytkee vilkun päälle? Esim. sitä puimuria väistäessä?


Ei viitsi jatkuvasti vilkku päällä ajella lähellä reunaviivaa, jossa usein on hyvää asvalttia nastojen syömän rupulin sijaan. Jos tuossa kaistavahdin mielestä ollaan liian kaistan reunassa, kuten usein ollaan, niin sehän tempoilee autoa jatkuvasti takaisin keskemmälle. Ihan ok, jos tuon kaistapääominaisuuden laittaa päälle tarvittaessa, esimerkiksi kun ajelee illalla vähän väsyneenä kotiin, mutta noista adas-jutuista tuli ongelma siinä vaiheessa, kun niitä ei saa pysyvästi kytkettyä päälle ja pois kuljettajan tarpeiden mukaan, vaan ne kytkeytyvät aina uudelleen ja uudelleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Mieluummin jätän rajallisen keskittymiskykyni siihen, että puutun liikennetilanteisiin niiden edellyttämällä tavalla kuin auton automaation aiheuttamiin tilanteisiin.

No jaa, olethan varmasti myös man.vaihteiston aikanaan opetellut ja kuinka huomaamattomasti, keskittymistä häiritsemättä tuon käyttäminen sujuukaan.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 10:48 

Viestit: 471
Tässä mennään selvästi väärään suuntaan kun kuskilta vaaditaan kohta enemmän tietoteknistä osaamista kuin ajotaitoa. Sama alkaa olla ilmaliikenteessä nykyään, lentäjät eivät lennä konetta vaan ohjaavat tietokonetta jonka pitäisi lentää sitä konetta. Ja turmia aiheuttavia virheitä tulee siitäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 11:42 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
HiTec kirjoitti:
yason kirjoitti:
Mieluummin jätän rajallisen keskittymiskykyni siihen, että puutun liikennetilanteisiin niiden edellyttämällä tavalla kuin auton automaation aiheuttamiin tilanteisiin.

No jaa, olethan varmasti myös man.vaihteiston aikanaan opetellut ja kuinka huomaamattomasti, keskittymistä häiritsemättä tuon käyttäminen sujuukaan.


Ei sujuisi, jos manuaalivaihteisto itsekseen vaihtelisi vaihteita ja pitäisi ajaessa ennakoida, ettei se vaihda liian isoa vaihdetta päälle mäkeen, vedä ykköstä silmään motarilla tai heitä vapaalle kesken kiihdytyksen. Tästä "ominaisuudesta" pääsisi eroon vaihtelemalla vaihteita parin minuutin ajan joka ikisen lähdön yhteydessä, jolloin vaihdelaatikko sitten toimisi yhden reissun verran normaalisti.

Mulle kelpaisi erittäin hyvin manuaalivaihteisto-adas, eli pistän "avustimet" "vaihdekepistä" kerran "vapaalle" ja siinä se. Sieltä voisi sitten laittaa "vaihteita" päälle tarvittaessa ja laittaa taas "vapaalle" oman mielen mukaan, eikä jonkun muun mielen mukaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 11:56 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
CVT-vaihteisto ja adaptiivinen vekkari. Huippuyhdistelmä!
Kaistavahti taas ajattaa lähempänä keskiviivaa, kuin itse haluaisi. Ei kiitos, en tarvitse sitä. Tai oikeastaan en luota siihen muutamien havaintojen jälkeen.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoissa liikaa ajamissta holhoavia järjestelmiä?
ViestiLähetetty: 22.09.2025 12:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Ei sujuisi, jos manuaalivaihteisto itsekseen vaihtelisi vaihteita ja pitäisi ajaessa ennakoida, ettei se vaihda liian isoa vaihdetta päälle mäkeen, vedä ykköstä silmään motarilla tai heitä vapaalle kesken kiihdytyksen.

No siinähän juuri sanoit sen avainsana ennakoida. Itselläni kun on tapana pyrkiä aina ennakoimaan vähän kaikkea liikenteessä mahd. tapahtuvaa ja ainakin allekirjoittaneelle esim. tuo kaasupolkimella "vastaanottaminen" liian lähelle kaistalleni palanneen ohittajan taikka sinne ramppiin poistuneen kanssa-autoilijan vuoksi on juurikin sitä ennakoimista, liikenteen jatkuvaa seuraamista ja siihen ragoimista. Ja jos sitten olenkin puolinukuksissani, omiin ajatuksiini puutuneena tuon reagointini unohtanut, niin kyllä se auto siitä sitten muistuttaa juurikin esim. voimakkaalla jarrutuksella tms.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: