Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=21223
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  rundvik [ 01.07.2015 06:03 ]
Viestin otsikko:  Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015063019956258_au.shtml

PS.Saksassa on ollut vastaavissa kokeiluissa jopa 3000euron hyvityksiä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 01.07.2015 07:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Ei tule todellakaan lisäämään oleellisesti autokauppaa. Eniten hyötyvät jopparit trokatessaan noita romujen papereita. Tämän "romuhintaluokan" auton omistajalle ei ihkauusi auto ole palkkiollakaan yhtään sen lähempänä kuin ennen :evil:

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.07.2015 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Mulla olisi ollut viime vuonna paperillisia raatoja kun ostin Cactuksen. Veikkaan kyllä, että myyjät oppivat kysymään onko romutusseteliä ja sitten alennus on saman verran huonompi, jos semmoinen löytyy.

Se logiikka ei olekaan se, että tuon hintaluokan auton omistajalla olisi varaa uuteen, vaan se että uuden ostajalla voi olla myös piha täynnä romuja.

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.07.2015 08:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Ei kai joku oikeasti kuvittele, että auton ostajat tuosta ihan oikeasti hyötyisivät? :D

Halvimpien käytettyjen hinnat vaan nousee kun uuden auton ostajat hamuavat niitä romutettavaksi, tai ainakin myyjäy kuvittelevat niin :)

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.07.2015 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Miten minä en olisi siitä hyötynyt jos olisin omasta pihasta omistamani volvonraadon romuttanut ja maksanut osan Cactuksesta romutussetelillä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.07.2015 08:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Huikko kirjoitti:
Miten minä en olisi siitä hyötynyt jos olisin omasta pihasta omistamani volvonraadon romuttanut ja maksanut osan Cactuksesta romutussetelillä?


Itsehän siihen edellisessä viestissä jo vastasit :)
Okei, varmasti siinä vähän hyötyy, mutta suurimman hyödyn nappaa joku muu.

Kirjoittaja:  HiTec [ 01.07.2015 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Huikko kirjoitti:
Veikkaan kyllä, että myyjät oppivat kysymään onko romutusseteliä ja sitten alennus on saman verran huonompi, jos semmoinen löytyy.

Öö... Jos sulla on 500€ seteli kauppaa tehdessäsi taskussasi, myyjä kysyy onko rahhaa ja tuon kun taskustasi esiin vetäset, on tinkivara vastaavan 500€ heikompi. Jep jep :lol:

Eli kyllä tuo romutuspalkkio on sille uuden auton kauppiaalle ihan tasan tarkkaan käypää rahaa 1.500€ edestä. Tuolla ei ole eikä saa olla mitään merkitystä itse kaupantekoon, hinta- yms. neuvotteluihin. Myyjälle sen pitää olla ihan tuon taivaallisen sama millä tavalla ostaja sen kauppasumman suorittaa jos puhutaan romutussetelistä, käteisestä ja/tai pankkisiirrosta. Luotto- yms. kuviot sitten toki erikseen 8-)

Kirjoittaja:  rundvik [ 01.07.2015 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Reilumpi hyvitys vanhoista fillareista,potkukelkoista tai mopoista.Se palvelisi myös paremmin meidän autokauppaa...tämä vain tiedoksi sinne valtiovarainministeriöön.

Kirjoittaja:  Lauri [ 01.07.2015 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Teuski kirjoitti:
Halvimpien käytettyjen hinnat vaan nousee kun uuden auton ostajat hamuavat niitä romutettavaksi, tai ainakin myyjäy kuvittelevat niin :)


Onko tästä jotain merkkejä ilmassa? Ihan vaan sillä, että kun jotain väitetään, niin perusteluja olisi kiva lukea. ;) Nettiauto.comista nopealla haulla löytyi yli 600kpl alle 500€:n autoja, joista osassa näyttää olevan katsastuskin voimassa. Salaliittoteorian mukaanhan siellä ei pitäsi olla yhtään alle 1500€:n autoa myynnissä :D .

Jos on sattumoisin uutta autoa ostamassa ja pihalla sattuu joku paaliin menevä romu olemaan, niin minusta tuo 1500€ lisäalennus on ihan hyvä etenkin halvimpien uusien autojen kaupassa. Huikon tapauksessahan juuri tälläinen tilanne olisi ollut.

Kirjoittaja:  Xari [ 01.07.2015 11:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Huihaihin olis saanut 3000€ kummastakin Xantiasta niin mitä niitä nyt alehintaan paalaa :lol:

Breakin leimaaminen maksoi noin 250€, sillä rahalla ajaa vuoden, millä ajaa halvemmalla :?:

Teini-xantia menee syksyllä paaliin jos insinööri löytää kalliita vikoja, pitäiskö se vaihtaa uuteen C-kolmoseen??

Lainaa:
Tämän "romuhintaluokan" auton omistajalle ei ihkauusi auto ole palkkiollakaan yhtään sen lähempänä kuin ennen


Tämä on minusta kumma yleistys, väitän että tuolta vanhemmasta väestä löytyy monta ukkoa jotka kaivaa halutessaan jonkun pikkuauton hinnan pankkitililtään eikä tarvi kaivaa kuin päälimmäisiä, itse tunnen muutaman niin pakkohan niitä on enemmänkin olla.

Kirjoittaja:  Xari [ 01.07.2015 12:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Etusi jopa 3600€ :lol: :lol:
http://www.citroen.fi/kampanjat/romutuspalkkio-kampanja/

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.07.2015 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Länsiauton myyjän kanssa keskustelin aiheesta juuri. Kertoi, että seteli lähetetään jonnekin ja se jokin tilittää autoliikkeelle sitten 3000 ensimmäisestä sen 1500€, jos ehdot täyttyy.

Kirjoittaja:  mol [ 01.07.2015 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Saakos tuon rahan useammastakin autosta vai vain yksi romu per kauppa? Tuli mieleen että jos ostaa ennen autonvaihtoa vaikka kymmenen viidensadan autoa nimiinsä (=5000€) niin niillähän saa jo 15000€ "alennusta".

Kirjoittaja:  citax [ 01.07.2015 15:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Pelkkää autoilijoiden huijausta koko juttu!
Vapaaehtoisesti ihmiset uhraavat suuria summia kun sortuvat moiseen markkinatemppuun.

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.07.2015 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Lähestymiskulma on väärä, mutta jyrkkä.

Jos on joka tapauksessa sijoittamassa suuria summia uuteen autoon ja omistaa satasen romun, niin tällä tienaa silloin 1400? Vai eikö sittenkään. Vaikka autokauppias arastelisikin tuota seteliä - se kun ei ole rahaa, vaan yksi paperi monien joukossa jolla raha anotaan - niin siltikin varmaan voitolle jää jonnekin sinne 1400 ja 101 euron välimaastoon.

Tätä on markkinoitu ihan väärin.

Julisteessa pitäisi olla 40+ ajoneuvoharrastaja joka on päivittämässä parivuotiasta autoaan uuteen ja miettii muuttaisiko yhden pihakoristeen rahaksi.

En ymmärrä tätä että ei voi omistaa uusia autoja ja halpoja harrasteautoja samaan aikaan. Ei kaikki vanhoja romuja harrastavat myös aja niillä koko ajan. Osa ajaa uudemmilla tai jopa ihan pakasta vedetyillä uusilla autoilla.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 01.07.2015 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Ja perheet, joissa on uusi auto sekä kakkos/kolmosautona papan vanha -85 Rolla. Varallisuus riittäisi kyllä uuteen C3:een.

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.07.2015 17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Just tänään länskärillä hahmottelivat tarjousta cactuksesta 14990 romutussetelin kanssa. Ilmastoitu perusversio. Siinä on aika hyvä auto siihen rahaan.

Kirjoittaja:  Aakku [ 01.07.2015 19:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Xari kirjoitti:

Eikös tuossa mainoksessa kuuluisi olla joku Sitikan romu kuvattuna. olisi paljon realistisempi.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 01.07.2015 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Huikko kirjoitti:
Just tänään länskärillä hahmottelivat tarjousta cactuksesta 14990 romutussetelin kanssa. Ilmastoitu perusversio. Siinä on aika hyvä auto siihen rahaan.


Auts. Onneks oon nyt tarpeeks kiimassa tohon väärämmerkkiseen, niin ei tarvii mennä potkimaan airpumppeja.

Kirjoittaja:  Hessu [ 01.07.2015 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Toi C3 voisi olla ihan kiva, erityisesti jos moottorissa olisi järjestelmä imuilman paineistamiseen. Jos joku tarvii romutussetelin halvalla niin täältäkin löytyy aihio tai pari jolla homma järjestyy. Ostajan ei tarvitse kuljettaa mitään paria paperiarkkia painavampaa, raato kyllä häviää tästä suoraan loppusijoitukseen :)

Kirjoittaja:  citax [ 02.07.2015 06:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Mitä siis kokonaisuudessa autoilija maksaa jos lankeaa tuohon temppuun vaihtamalla romutukseen vanhan hyvänsä saadakseen uuden auton ja nyt tarkoitan autoilijoita jotka huoltavat/korjaavat autonsa itse.
Takuu aikana ei voi huoltaa itse jos ei ole valtuutettu korjaaja, vaan mitä maksaa auton käyttö vaikka 2 vuotta kun ostaa takuun edellyttämät palvelut ja mikä on arvon pudotus.
Vanhassa on arvonpudotukset tapahtunut eikä huoltokustannuksissa tarvitse maksaa kuin aineet mutta uuden takuu huollossa maksaa myös työstä.
Mitä siis autoilija todella maksaa jos luopuu hyvästä vanhastaan jota ei sitten takaisin saa, taitaa olla kokonaisuudessa 1500 ekee pieni raha?
Arkadianmäkeläisille asia kyllä sopii sillä heidän käyttövarat kasvavat kun kansa suostuu kulutusjuhlaan hylkäämällä vanhan hyvän palvelijan saadakseen statuksen et ajaa uudella autolla.
Viisaus ei piile tuloissa vaan menoissa.

Kirjoittaja:  zX-files [ 02.07.2015 08:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

No oman 12-mallisen autoni huoltoväli on 30 tkm, joten keskivertoautoilijalle kahksi huoltoa riittäisi kolmen vuoden pitoaikaan. Jollei sitten kakkoshuoltoa jättäisi vaihtohetkeen :roll:
Huollon hinta on noin 400 euroa merkkiorganisaatiossa,joka on kyllä enemmän kuin pelkkä öljynvaihto vanhempaan. Mutta tuona aikana ei sitten tulisi korjauskuluja lainkaan (takuu), eikä myöskään rengaskuluja.
Kyllä edellinen 06-mallinen tuli kuitenkin kalliimmaksi ylläpitää, koska siihen tarvittiin jo muutakin työtä. Lisäksi kumpikin rengaskerta ei ollut kolemn vuoden kestävä.

Kirjoittaja:  svc [ 02.07.2015 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Aika harva osaa oikeasti laskea, mitä auton omistaminen ja sillä ajaminen kokonaisuutena vuodessa maksavat.

Esim C5 HDi 2.2: kolme vuotta ja 100 000 km ovat maksaneet n. 0,19 e / km. Tästä polttoaineen osuus on ollut 0,09e / km ja lopun muodostaa arvonalenema, kiinteät kulut, huollot ja korjaukset ym.

Kirjoittaja:  HiTec [ 02.07.2015 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

citax kirjoitti:
Mitä siis kokonaisuudessa autoilija maksaa jos lankeaa tuohon temppuun vaihtamalla romutukseen vanhan hyvänsä saadakseen uuden auton ja nyt tarkoitan autoilijoita jotka huoltavat/korjaavat autonsa itse.

No rahaahan siinä palaa jo itse hankintaan, joskos vaikka pätkällä ostaa niin rahoituskulut sen kauppasumman lisäksi. Toki tuosta auton arvostakin sitten lähtee se -50% seuraavan 3-4v aikana + nuo huollot valtuutetussa korjaamossa, uudet kalliit vakuutukset, jne. Ja vastapainona siellä toisella puolella on kenties pienemmät polttoainekulut ja pienempi ajoneuvovero. Toki sitten niitä rahattomia hyötyjä turvallisuuden, huolettomuuden, takuun, jne. muodossa. Eli riippuu ihan tapauksesta paljonko noille aineettomille hyödyille arvoa antaa, mutta omalla kokemuksella uuden auton jälleenmyyntiarvosta lähtee euroja sitä tahtia että kyllä piposta saa pitää kiinni jo melko tiukasti. Ja vaikka tuota autoa sitten pitäisi yli 10v, niin silti tuo alkupään hurja alenema nostaa sitä vuotuista summaa yhä melko korkealle :|

No jos sitten se toinen vaihtoehto on ostaa tuo muutaman vuoden wanha -50% auto, niin tasan samat eduthan sitä saa siinäkin, huomattavasti pienemmällä hankintahinnalla, ei ole takuuvelvoitetta huollattaa merkkiliikkeessä, jne. Ei tuo autotekniikka tuon 3-4v aikana juuri ole miksikään muuttunut, toisin kuin 10v aikana jonkinmoisia askeleita on jo saattanut tullakin. Tosin sitten jää tuo 1.500€ romutuspalkkio hyödyntämäti, mutta tuon -50% rinnalla moinen summa on varsin mitätön 8-)

Kirjoittaja:  zX-files [ 02.07.2015 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Romuautokokeilu onkin aika tiukasti rajattu.

Rahoituskulut on nyt todella alhaalla tuoreisiin käytettyihinkin, ja mulla oli tuon '12 vakuutukset halvemmat kuin '06 autossa :shock:
Se miksi menin noin tuoreeseen, oli citikkamaisen iso arvonalenema eli 65% pois uuden hinnasta :D
Okei, oli ruksittu sen verran pitkästi varusteita tuohon, että oli normaalia suurempi alenema, mutta niitä juuri halusinkin mukaan.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/