|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: Hallitunkki prässinä Lähetetty: 04.01.2017 14:39 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Koska patongissa asuu tieto ja Pelle-Pelottomat niin kysynkin, että paljonko tavallisesta 2000kg hallitunkista voidaan ottaa prässivoimaa heivaamalla sylinterin alkuperäinen ympärysrakenne, eli uusiokäyttämällä työsylinteri toisissa tarkoituksissa? Hyvää tuossa sylinterissä olisi suht pitkä ulottuma, joten siitä syystä kyselen.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hallitunkki prässinä Lähetetty: 04.01.2017 15:21 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Voisi sopia, mutta ei pullotunkitkaan paljon maksa. Ja antura niissä valmiina. No, vähän riippuu... Toisaalta riippuu tietysti hallitunkista, niitä 20:n tunkkeja on putoillut monta...Vähäisenkin käytön jälkeen.
|
|
|
|
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Hallitunkki prässinä Lähetetty: 04.01.2017 15:39 |
Viestit: 3145 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akaile kirjoitti: Koska patongissa asuu tieto ja Pelle-Pelottomat niin kysynkin, että paljonko tavallisesta 2000kg hallitunkista voidaan ottaa prässivoimaa heivaamalla sylinterin alkuperäinen ympärysrakenne, eli uusiokäyttämällä työsylinteri toisissa tarkoituksissa? Hyvää tuossa sylinterissä olisi suht pitkä ulottuma, joten siitä syystä kyselen. Vipusuhteen avulla laskemalla. Nostopisteen etäisyys saranatapista jaettuna sylinterin kiinnityspisteen etäisyydellä saranatappiin, tästä saat kertoimen jolla kerrot sen 2000kg...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Hallitunkki prässinä Lähetetty: 04.01.2017 19:37 |
Viestit: 1278 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ja jos ei geometria oikein taivu, niin riittää kun mittaat kuinka paljon sylinteri tulee ulos vs tunkki nostaa? Esim jos manta tulee ulos 50 mm kun tunkki nostaa 100 mm, on nostosuhde 2, mikä tarkoittaa että voimaa sylkyllä pitää olla tuplaten tunkin nostokapasiteettiin nähden. Käytännössä hieman enemmän nivelten kitkasta johtuen. Toinen asia on että suhde ei ole lineaarinen, eli nosto hidastuu ylempänä. Jos oletetaan että 2t tunkin pitäisi kyetä nostamaan, eli kestää, ko paino, niin mittaisin sen suhteen siitä alkunostosta jossa nostokyky on heikoimmillaan ja liike vielä riittävän lineaarinen. Jonkun arvion toki saat männän halkaisijan mukaan kun oletetaan ettei noissa tunkeissa juuri yli 150 bar paineita käytetä. Ainakin pallotesterillä saa aika kovaa tunkata jotta 100 bar saa lasiin. Mutta siis esimerkkitapauksessa 4t.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
|
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Hallitunkki prässinä Lähetetty: 04.01.2017 21:36 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
ealab kirjoitti: Voisi sopia, mutta ei pullotunkitkaan paljon maksa. Ja antura niissä valmiina. No, vähän riippuu... Eipä niin ei, mutta tämä työsylinteri olisi sirompi ja sen myötä soveltuisi kohteeseen paremmin.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
|
|
|