Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Haynes http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=31366 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Northstar [ 16.01.2021 00:35 ] |
Viestin otsikko: | Haynes |
Haynes lopettaa uusien korjausoppaiden teon. Planning a Repair or Just Some Pleasant Reading  Remember that bombshell news that broke last May? I am of course referring to Haynes repair manuals being purchased by Infopro Digital. Now we are finally learning a little about what changes to expect from the merged companies. Unfortunately, Haynes has announced there will be no more new print Haynes repair manuals published. The good news is they also said many existing Haynes repair manuals will continue to be printed indefinitely. Haynes and Chilton (Haynes bought Chilton 20 years ago) repair manuals already published for existing vehicle models are available under "Literature" in the RockAuto.com catalog. There will not be any new digital Haynes repair manuals published on CD either. They appear to be moving away from repair manuals focused on specific vehicle models. Haynes said it is “currently in the process of creating a new automotive maintenance and repair product that covers around 95 percent of car makes and models—an increase of around 40 percent over our current Workshop Manual coverage.” Infopro Digital, Haynes new parent company, is a leading provider of repair databases for professional mechanics in Europe. Maybe the "new maintenance and repair product" will be structured more like a database subscription. Repair databases work well for professional mechanics who use them to fix a variety of vehicles every day of the week.  Repair manuals are great for DIYers who may maintain the same vehicles for years or even decades. A paper manual or its CD is always available for quickly looking up a torque spec, carefully planning a repair, or just for some pleasant reading; "Hmm, so that is how my '79 Cordoba's power steering pump works..." Repair manuals sometimes become family heirlooms treasured nearly as much as the cars they help fix. My parents bought a set of factory manuals to repair their 1971 Ford Country Squire station wagon. That station wagon was traded in long ago, but the manuals kept on serving family members who owned full-sized Fords. I now use those same repair manuals while working on my 1971 Ford LTD convertible. I occasionally come across a greasy fingerprint in the manuals and sentimentally wonder which relative's hand it came from and what repair they were performing at the time. It will be interesting to see in coming months what Haynes/Infopro Digital's new product turns out to be. In the meantime, it is comforting to know that many existing Haynes/Chilton repair manuals for old and late-model vehicles and factory manuals republished by Detroit Iron and/or Dave Graham for older vehicles will continue to be available. It would be sad if my family heirloom 1971 Ford factory manuals ever suffered a catastrophic mishap, but it is nice that I could just go to "Literature" in the RockAuto.com catalog and quickly order a new set. Tom Taylor, RockAuto.com |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 16.01.2021 18:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Haynes |
Huomasin tämän myös pari viikkoa sitten, kun perustajan eläkoitymisestä uutisoiiin jollain palstalla. Sinänsä yhden merkittävän aikakauden loppu. Haynes teki mahdolliseksi tietojen välittämisen parushuoltojen ja vähän mutkikkaampienkin temppujen tekemiseen harrastajille. Kirjan formaatilla on tuotettu myös autoilun ulkopuolista kirjallisuutta. Ainakin Titanic ja Challencer avaruussukkula - kirjat tulevat ensimmäisenä mieleen. Internet ja Youtube pilasi tämänkin. Netti on väärällään intian englannilla kerrottuja vinkkejä ja tietenkin kertakäyttökulttuuri valtaa alaa. Autot kestävät perustekniikaltaan pidempään kuin ennen ja kyyti ei enää lopu moottorivaurioon, vaan useimmiten sähkövikaan, jonka korjaaminen onnistuu vain auton hintaisia moduleita vaihtamalla. Vielä 40 vuotta sitten, kun Haynes oli nuori, oli selvää että 200 tkm ajetulla autolla alkoi olla koneremppa kulman takana. No ei hätää, jopa huoltoasemilla myytiin vaihtomoottoreita. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 16.01.2021 20:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Haynes |
jean-michel kirjoitti: Huomasin tämän myös pari viikkoa sitten, kun perustajan eläkoitymisestä uutisoiiin jollain palstalla. Sinänsä yhden merkittävän aikakauden loppu. Haynes teki mahdolliseksi tietojen välittämisen parushuoltojen ja vähän mutkikkaampienkin temppujen tekemiseen harrastajille. Kirjan formaatilla on tuotettu myös autoilun ulkopuolista kirjallisuutta. Ainakin Titanic ja Challencer avaruussukkula - kirjat tulevat ensimmäisenä mieleen. Internet ja Youtube pilasi tämänkin. Netti on väärällään intian englannilla kerrottuja vinkkejä ja tietenkin kertakäyttökulttuuri valtaa alaa. Autot kestävät perustekniikaltaan pidempään kuin ennen ja kyyti ei enää lopu moottorivaurioon, vaan useimmiten sähkövikaan, jonka korjaaminen onnistuu vain auton hintaisia moduleita vaihtamalla. Vielä 40 vuotta sitten, kun Haynes oli nuori, oli selvää että 200 tkm ajetulla autolla alkoi olla koneremppa kulman takana. No ei hätää, jopa huoltoasemilla myytiin vaihtomoottoreita. Et voisi olla enempää oikeassa.. Tosin Haynesin oppaita vaivasivat muutamat ongelmat.Esimerkiksi se että olivat tehty Brittien malleista (RHD)joka joskus hankaloitti korjaamista. Samaten myöhempien mallien (XM,Xantia)sähkökaaviot aika puutteellisia.Ehkä johtui liian monista variaatioista,ja malliversioista..Kaikkea ei vaan voinut saada mukaan.Niistä muista oppaista sen verran,minulla Concorden ja P51 mustangin korjausoppaat..Tosin Concorde oli vähän pettymys,kun siinäkin vajavaiset sähkökaaviot.. |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 16.01.2021 23:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Haynes |
Joo, mä olen kanssa ostanut muutaman lähinnä siitä ilosta, että voi katsella millainen toteutus ao autossa on. Eli bx ja gsa nyt ainakin ovat hyllyssä tästä syystä. Sinulla tietenkin on Concorde jo hyvää vauhtia työn alla. Citroen Cx Haynes sähkö- ja hydekaaviot olivat myös puutteellisia tai erilaisia alkupään autojen osalta. Kirjassa taitaa olla kolmet sähkö ja hyde kaaviot ja mulla oli silloin alkupään 1975 ja siinä oli se neljäs kumpaakin laatua. Citikka keikkui tuolloin konkurssin partaalla ja ilmeisesti sähköjä oli ostettu sieltä mistä sattui saamaan. Pellin alta löytyi 75-78 malleista paris-rhonea, Lucasta ja Boshia, ehkä oli laitettu sitä mihin sai pisimmän maksuajan. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 17.01.2021 01:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Haynes |
Mulla on BeXiin kolmen eri tekijän manuskoita, yhteensä ehkä 6-7kpl. Niistä alkaa jo löytymään kaikki tarvittava tieto yleisimpiin perusmalleihin. Haynesia kaksi eri versiota (vm. 82-87 ja myöhempi 82-91 jossa osa aiemmasta tiedosta jätetty pois), E.T.A.I. manuskoja muutama sekä Russek pocket mechanic. Kaikissa on samaa tietoa mutta myös eri tietoa. Haynes on mennyt vuosien myötä yhä enemmän "näin vaihdat öljyt ja jarrupalat"-oppaaksi sen sijaan että siinä olisi ohjeet laturin ja moottorin peruskunnostukseen, eli ei ainakaan mulla tule yhtään ikävä. "Yllättäen" ranskalainen E.T.A.I. on yksityiskohtaisin, ja niitä löytyykin lähes joka alimallille omansa, en tiedä mikä ko. firman nykytilanne on. Lienee koko korjausopashomma (niin painettu kuin sähköinen) kuitenkin kuolevaa kansanperinnettä koska protektionismi autonvalmistajien taholta ja nykyihmisen keskelle kämmentä kasvanut peukalo. |
Kirjoittaja: | yason [ 17.01.2021 10:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Haynes |
Haynesista on joskus apua, kun pitää purkaa tms. ja haluaa vähän tietää, mitä on edessä ja mistä piilosta löytyy vielä joku pultti. Siitä ei kuitenkaan yleensä ole apua sen erikoisempiin korjauksiin. Servicestä kuitenkin saa tarkkoja korjausohjeita ja kiristysmomentteja yksittäisten juttujen korjaamiseen, joskaan ihan yleispätevään workshop manual -formaattiin eri kappaleineen se ei niin helpolla taivu. Bentleyn Publishers'n korjauskirjat taas ovat yksityiskohtaisia ja paksuja, mutta niitä ei ole saatavilla niin moneen merkkiin ja malliin. Olen aina hankkinut sellaisen, jos olen jonkun Bentleyn kattavan merkin ostanut. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |