Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 15.01.2023 15:41 

Viestit: 3613
Mazda puolitti sähköautonsa akun koon ja laittoi tilalle Range Extenderin:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maz ... paaroolin/

Mulle tuollainen 83 kilometrin range tarkoittaisi sitä, että 90 prosenttia ja yli ajoistani menisi sähköllä. Menisi, vaikka tuohon rangeen ei talvella edes ihan päästäisikään.

Bensa-asemien määrä tulee tulevaisuudessa väistämättä romahtamaan, mutta kyllä niitä vielä pitkään on runsaasti.

Normaaliin plugariin verrattuna tuossa on se etu, että huollon tarpeen osalta tuo on hyvin lähellä normaalia sähköautoa.

Tavallinen plugari on sikäli onneton auto, että siinä on kaikki sähköauton viat, kaikki bensa-auton viat ja päälle vielä joukko ihan omia vikoja, jotka liittyvät kahden voimajärjestelmän yhdistämiseen.

Bemarin i3REXiin verrattuna tuossa on mm. iso 50 litran bensatankki. Tuolla voi ihan oikeasti ajaa pitkää matkaa bensalla. Bemarin REX on tarkoitettu siihen, että sen avulla pystyy kohtuullisen sujuvasti ontumaan lähimmälle latausasemalle: toki sekin on hurja parannus verrattuna normisähkäriin, jonka omistaja soittaa Sjöbergille, kun akku loppuu kesken.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 15.01.2023 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7761
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Wankel on kyllä hieno keksintö, mutta siitä ei kyllä ole ollut tapana puhua samassa yhteydessä huollon tarpeen vähäisyyden kanssa :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 15.01.2023 23:06 

Viestit: 3613
Teuski kirjoitti:
Wankel on kyllä hieno keksintö, mutta siitä ei kyllä ole ollut tapana puhua samassa yhteydessä huollon tarpeen vähäisyyden kanssa :D


Totta!

Bemari otti omaan Range Extenderiinsä polttomoottorin jo tuotannossa olleesta kaksipyöräisestään.

Mazdan rakkaus Wankeliin aiheutti valtavan viiveen hybridiversion markkinoilletuloon.

No, Wankel käy kyllä tosi nätisti. Varsinkin, kun se tuollaisen voimalinjan kanssa saa lähes koko ajan käydä yhdellä ja samalla, optimoidulla kierrosluvulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 15.01.2023 23:56 

Viestit: 5670
Paikkakunta: Lahti
Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin :D



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 01:54 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Toyotahan kehitteli tämmöistä generaattoria range extenderiksi joskus 10 vuotta sitten, vaan ei ole sitten kuulunut mitään konkreettista moneen vuoteen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Free-pist ... _generator


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 02:03 

Viestit: 3613
yason kirjoitti:
Toyotahan kehitteli tämmöistä generaattoria range extenderiksi joskus 10 vuotta sitten, vaan ei ole sitten kuulunut mitään konkreettista moneen vuoteen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Free-pist ... _generator


Eikös Suomessa kehitetty jotain tuollaista kampiakselitonta vastaiskumoottoria? Pyörivää liikettä se ei kehittänyt vaan paineilmaa tms.

Toyota kaiketi haluaa tuolla sähköä tehdä, sitähän syntyy edestakaisesta liikkeestä ihan yhtä hyvin kuin pyörivästäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 09:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1911
Paikkakunta: Helsinki
Xari kirjoitti:
Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin :D

No mitäs vikaa Kymcossa on? Itselläkin oli uutena hommattu -00 mallin 2t moposkootteri, jolla päästelin menemään työmatkaa Pukinmäki-Kilo läpi talven. Kyllä, -15 oli pakkasraja kun sen alle ei näpit enää kestäneet, mopo olisi kyllä yhä liikkunut. Reilun 40tkm tuolla sain kelattua mittariin kun mopo lopulta lähti talosta ja koko aikana ei tarttenut sylinteriä avata. Melko hyvin tuollaiselle 50cc vehkeelle. Eli pikkasen kuitenkin puhutaan eri laitteista kuin nämä kinkit, joissa männän vaihto on ihan normaali huoltotoimenpide jo 5tkm jälkeen :lol:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 11:06 

Viestit: 5670
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin :D

No mitäs vikaa Kymcossa on? Itselläkin oli uutena hommattu -00 mallin 2t moposkootteri, jolla päästelin menemään työmatkaa Pukinmäki-Kilo läpi talven. Kyllä, -15 oli pakkasraja kun sen alle ei näpit enää kestäneet, mopo olisi kyllä yhä liikkunut. Reilun 40tkm tuolla sain kelattua mittariin kun mopo lopulta lähti talosta ja koko aikana ei tarttenut sylinteriä avata. Melko hyvin tuollaiselle 50cc vehkeelle. Eli pikkasen kuitenkin puhutaan eri laitteista kuin nämä kinkit, joissa männän vaihto on ihan normaali huoltotoimenpide jo 5tkm jälkeen :lol:


Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta...

Meilläkin oli 3v vanhana ostettu 125 Quannon joka toimi kuin junan vessa sen 2v mitä oli, voitti laadussa uutena ostetun Riejun(Yamaha/Peugeot) 6-0



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1911
Paikkakunta: Helsinki
Xari kirjoitti:
Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta...

No itse kyllä (insinöörinä) tulkitsin tuon jotta jopa kinkki-skeida on parempaa kuin BMW:n oma moottorituotanto :oops:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 14:06 

Viestit: 5670
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta...

No itse kyllä (insinöörinä) tulkitsin tuon jotta jopa kinkki-skeida on parempaa kuin BMW:n oma moottorituotanto :oops:


No eikös se ole, BMW-laadusta on saatu täälläkin nauttia THP:n kanssa, sitäpaitsi Kymco on Taiwanista eikä mikään kommunistien räpellys.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 14:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1911
Paikkakunta: Helsinki
Xari kirjoitti:
Kymco on Taiwanista eikä mikään kommunistien räpellys.

Tiedän, mutta moni sen vaan valitettavasti rinnastaa tuohon kinkki-skeidaan :(

Tässä mielessä odottelenkin mielenkiinnolla kun nyt puhutaan kiinalaisten rynnäköstä sähköautojen saralla, kuinka ne syö Eurooppalaisten autovalmistajien markkinat. Juu, varmasti näin lyhyellä aikavälillä onkin, mutta kun noilla autoilla alkaa käytettyinä olemaan se 5...8v ikää, niin mikä on tilanne silloin, löytyykö noista kuitenkaan sitä kestävyyttä mihin näiden Eurooppalaisten autojen kanssa on yleensä totuttu, kun jo Teslallakin tuppaa olemaan vähän tätä samaa pitkäaikaisen kestävyyden ongelmaa, sisustus repsahtaa ennen aikojaan jne :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Todella fiksu voimalinja
ViestiLähetetty: 16.01.2023 22:55 

Viestit: 3613
Tesla laski hintojaan, ja varsin paljon.

Tuo pakottaa myös kilpailijat tarkistamaan hinnoitteluansa.

Autokauppiailla on Suomessa varastot täynnä kovaan hintaan ostettuja Tesla kolmosia.

Saapi nähdä, mitä tapahtuu muun merkkisille käytetyille sähköautoille: joko munkin pennini alkaisivat niihin riittää.

Sähköautojen hintojen lasku tappaa viimeisetkin toiveet siitä, että Tesla yrityksenä voisi olla pörssikurssinsa arvoinen edes joskus tulevaisuudessa.

Pyramidihuijaus tulee aina jonkun kynsille, jossain vaiheessa.

Sotilaallinen tilanne Intian ja Kiinan välillä voi vaikuttaa tosi moneen juttuun.

Kiinahan haluaisi hyökätä Taiwaniin, ei taistella jonkun itsensä kokoisen kanssa.

Intialla on muuten vetypommi, Pakistanilla vain perinteinen ydinase.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: