Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Järkevä plugari?
ViestiLähetetty: 18.11.2022 00:53 

Mikähän olisi järkevä plugari mulle?

Mun ajomatkani ovat pääosin tosi lyhyitä, tyyliin 12,5 kilsaa töihin ja saman verran takaisin kotiin. Hieman pidempi lenkki, vähän yli 50 kilometriä, tulee ajettua pari kertaa viikossa. Vuodessa kilsoja tulee noin 15.000.

Nykyisessä C5 dieselissä ei ole mitään järkeä: se on matka-auto ja mun keskinopeuteni näyttäisi olevan 34 kilsaa tunnissa.

Noita pitkän takuun merkkejä (Hyundai, Kia, Seat) olen hieman vilkuillut: sellaisen jos ostaa pari vuotta vanhana, niin takuuta on vielä jäljellä kohtuulliset 3-5 vuotta. Plugareissa on paljon tekniikkaa, takuu on mielenrauhan kannalta ihan hyvä noissa olla, mun tuurillani ainakin.

Ioniq PHEV on käynyt yhtenä vaihtoehtona mielessäni: vuosimalliin 2020 myönnettiin vielä 7 vuoden takuu (elokuuhun 2020 asti, sitten takuu huononi). Vähän karulta se silmiini näyttää sisältä, ja numeroiden valossa se on muita nykyautoja laiskempi.

Seat Leon on kaiketi aika sama auto kuin Golf GTE, karummalla sisustalla mutta paremmalla takuulla varustettu vain (Volkkarin takuu on kai 2 vuotta, SEATin viisi). Takakontti on järkyttävän pieni, alle kolmesataalitrainen.

Mitsun Outlander PHEV on kai aika pahasti jo vanhentunut malli, seuraajahan on jo julkaistu. Sähköpätkän jälkeen Outlander on varmaankin aika juoppo? Paljon noita vain näyttää mun naapureilla olevan. Takuu on kohtalaisen hyvä, viisi vuotta.

Kian Niro ei kaiketi ole järkevä vaihtoehto, koska se on jokseenkin sama auto kuin Ioniq mutta huonommin hinnoiteltu?

Bemarin pieni tila-auto (225XE) on nelivetoinen, vikkelä ja käytettynä järkevän hintainen (hinta tippuu 50.000 ==> alle 30.000 älyttömän pienessä ajassa ja pienillä kilometreillä) mutta oletettavasti se on aika kallis auto ylläpitää ja tehdastakuu on lyhin mahdollinen.

Vastaava Mersu (B-sarja) olisi sekin yksi vaihtoehto, mutta luultavasti senkin takuu on kahden vuoden minimimallinen.

Uuteen tai lähes uuteen houkuttelee vaihtamaan vain yksi asia: näihin vanhoihin autoihin liittyvät remontit. Siksi tuo takuupuoli on mulle tärkeä.

- Nuo yksityisliisingit ovat mulle vieras juttu, jotenkin vain pelkään, että ovat kalliita. Ihan vain tunne, ei tieto.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Järkevä plugari?
ViestiLähetetty: 18.11.2022 09:18 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
On se yksityisleasing varmasti kalliimpi kuin omaksi ostaminen, mutta siinä maksetaankin mukavuudesta ja huolettomuudesta.

Itsekin tuossa kesällä pähkäilin sähköjä ja hybrideitä, sieltä halvasta päästä.

Ampera ja i3 olisi houkuttelevia pelejä, etenkin i3 REXillä, mutta ovat 4-paikkaisia, joten ei sovi mulle.

Siskon perheeseen hommattiin kaksi alkupään Outlander PHEViä alkukesästä. Ihan asiallisia pelejä, n. 200tkm ajettu 8v vanha menee pelkällä sähköllä kesällä n. 30km. Ja moneen muuhun verrattuna se kulkee oikeasti pelkällä sähköllä. On markkinoiden halvimpia hybridejä, iso, 5-paikkainen ja neliveto. Jos vaan sopii omaan ajoprofiiliin niin vaikuttaa nappivalinnalta.
Itseäkin houkuttaisi, työmatka n. 25-30km suuntaansa ja töissä latausmahdollisuus. 5-paikkaisuus ehdoton vaatimus, neliveto ja maavara houkuttelee.
Ajattelin kuitenkin vielä katsoa, miten pärjäävät talven niiden kanssa...

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 18.11.2022 10:20 
Käyttäjän avatar

Jos pääsee yli aika japanilaisen näköisestä muotoilusta niin päällä kuin sisällä ja hieman työkalumaisesta fiiliksestä niin ilmeisesti on käyttökuluiltaan varsin pätevä laite.

Kannattaa varata iso pannu kahvia ja kahlata läpi AZP:n muistiinpanot Saab-klubin foorumilla elämästä Outlanderin kanssa. Kyseinen autoilija on varsin tarkka varsinkin todellisten kulujen perään ja enemmän kallellaan inhorealismin kuin ruusuisten kuvitelmien puoleen. AZP:n ajoprofiilikin osuu aika hyvin pvalilan kuvaukseen omasta tarpeestaan.

Linkki raporttiin >

ViestiLähetetty: 18.11.2022 15:46 
Käyttäjän avatar

Pieni täyssähkö ja isompi diesel on ainakin osoittautunut meillä hyväksi yhdistelmäksi. C5 seisoo tallissa liikennekäytöstä poistettuna kun tarve vaan arkiselle nurkka-ajolle. Pidemmille reissuille tai peräkärrykeikoille sitten otetaan C5 käyttöön tarpeen mukaan. Zoe saa olla käytössä koko ajan, ehkä jos tulee joku pidempi lomareissu tai vastaava, voi toki harkita senkin poistoa liikenteestä hetkeksi.

Toki tämä vaatii sen että pihassa/tallissa on tilaa kahdelle autolle.

Amperaa tuli katseltua aika pitkään, mutta lopulta kuitenkin päädyttiin täyssähköön. Minusta yksinkertaisempi vekotin ja niin kauan kun on toinen auto pidempiä matkoja varten olemassa, niin pärjää ihan hyvin tuolla hyvin rajatun rangen sähkikselläkin.

C5 HDi 240 Tourer
Poissa

ViestiLähetetty: 18.11.2022 17:39 

Ylivoimaisesti halvinta on ajaa vanha paaliin asti, ei siitä vaihdossa mitään järkihintaa kumminkaan saa.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 18.11.2022 20:37 

kaseva kirjoitti:
Jos pääsee yli aika japanilaisen näköisestä muotoilusta niin päällä kuin sisällä ja hieman työkalumaisesta fiiliksestä niin ilmeisesti on käyttökuluiltaan varsin pätevä laite.

Kannattaa varata iso pannu kahvia ja kahlata läpi AZP:n muistiinpanot Saab-klubin foorumilla elämästä Outlanderin kanssa. Kyseinen autoilija on varsin tarkka varsinkin todellisten kulujen perään ja enemmän kallellaan inhorealismin kuin ruusuisten kuvitelmien puoleen. AZP:n ajoprofiilikin osuu aika hyvin pvalilan kuvaukseen omasta tarpeestaan.

Linkki raporttiin >

Kiitoksia, Kaseva! Mulla ei ollut vielä aikaa ihan pannullisen kanssa tuohon tutustua, mutta silmäilin jo tarinan alun ja lopun.

Tavallaan Outlander on mulle tarpeettoman suuri: Cross Eclipse riittäisi, mutta käytettynä sitä ei juuri löydy ja hintaerokin noilla on ihmeen pieni.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.11.2022 20:40 

Xantippa kirjoitti:
Pieni täyssähkö ja isompi diesel on ainakin osoittautunut meillä hyväksi yhdistelmäksi. C5 seisoo tallissa liikennekäytöstä poistettuna kun tarve vaan arkiselle nurkka-ajolle. Pidemmille reissuille tai peräkärrykeikoille sitten otetaan C5 käyttöön tarpeen mukaan. Zoe saa olla käytössä koko ajan, ehkä jos tulee joku pidempi lomareissu tai vastaava, voi toki harkita senkin poistoa liikenteestä hetkeksi.

Toki tämä vaatii sen että pihassa/tallissa on tilaa kahdelle autolle.

Amperaa tuli katseltua aika pitkään, mutta lopulta kuitenkin päädyttiin täyssähköön. Minusta yksinkertaisempi vekotin ja niin kauan kun on toinen auto pidempiä matkoja varten olemassa, niin pärjää ihan hyvin tuolla hyvin rajatun rangen sähkikselläkin.

Tuo kahden pysäh...siis auton taktiikka on mullakin ollut mielessä. Meillä on vain haasteena se, että kakkosautokin meillä olisi pakko pitää koko ajan vakuutuksessa (satunnaista pikkuajoa kuitenkin sen verran) eikä mulla ole (sniff...) sitä autollia (kuin unelmissani).

Poissa

ViestiLähetetty: 18.11.2022 21:02 

Xari kirjoitti:
Ylivoimaisesti halvinta on ajaa vanha paaliin asti, ei siitä vaihdossa mitään järkihintaa kumminkaan saa.

Xari, mä olen raato. Edes talvirenkaita en enää itse vaihda: renkaiden vaihdattaminen maksaa 30 egeä per auto ja kiropraktikko laskuttaa 65 egeä per käynti.

Mä olen tullut niin laiskaksi, että viat helposti kasaantuvat hitaan korjaustoiminnan takia: vuosi meni, että sain ilmastointilaitteen korjattua (siinä oli kolme päällekkäistä vikaa, yhden kun sai fiksattua niin toinen tuli näkyviin).

Nyt mulla on ollut Webasto vuoden rikki: uusi Webasto (plus kello) on ollut lähes saman ajan valmiiksi hankittuna kellarissa.

Motarilla sateella alkoi ilotulitus kojelaudassa: vesi sai ainakin ABS/ESP:n ja sähköisen käsijarrun sekaisin, taisi sotkea myös perävaunun sähköliitynnän.

Ruostettakin alkaa näkyä parissa eniten kivitetyssä paikassa, vaikka X7 hyvin sinkitty onkin.

Vaimon 308 hieman kiukutteli, puolitoista tonnia maksoi pikakorjaus Atoy:lla. Eikä siihen oikein mitään edes tehty, antureita vaihdettiin jne.

Renkaitakin pitäisi taas uusia, kumpaankin autoon.

Mulla tulee kilsoja noin 15.000 vuodessa: ei se diesel ollut mulle erityisen kannattava edes silloin vanhaan aikaan, kun dieselin litrahinta oli sentään bensaa edullisempi.

Vaihtamista vaikeuttaa moni asia, mm. se, että mä todella tykkään X-seiskasta: sen kyydissä viihtyy selkävaivainenkin ukko.

Olisiko tuo Outlander sen verran pitkillä joustoilla, että pärjäisi mukavuudessa X7:lle normikuntoisella pikitiellä?

Poissa

ViestiLähetetty: 19.11.2022 00:11 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Olisiko tuo Outlander sen verran pitkillä joustoilla, että pärjäisi mukavuudessa X7:lle normikuntoisella pikitiellä?

Sen mitä työkaverin Outlanderin kyydissä olen istunut niin vastaus on ei. Ei edes hyväkuntoisella pikitiellä. ...se työkalumaisuus jne.

ViestiLähetetty: 19.11.2022 02:10 

kaseva kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Sen mitä työkaverin Outlanderin kyydissä olen istunut niin vastaus on ei. Ei edes hyväkuntoisella pikitiellä. ...se työkalumaisuus jne.

Harmi...

Mulla on kokemusta tasan yhden lyhyen matkan verran Outlanderin kyydissä. Ostin mun nykyisen autoni (X7) käytettynä Ruotsista kuutisen vuotta sitten ja automyyjä haki mut Outlanderilla Arlandasta. Hämärän muistikuvan mukaan kyyti oli hieman huonokuntoisella (ruotsalaisittain hieman huonokuntoisella...) asfaltilla mukavaa, koska isot renkaat tasasivat hieman tien vaurioita. Sitä en muista, missä määrin matka sujui sähköllä, mutta sen muistan, että matkan jälkeen auto laitettiin heti lataukseen.

No, oletettavasti ihan ilmajousitetusta Range Roverista ei ole kyse... :roll: :roll: :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 19.11.2022 22:45 

No joo, siinä se meikä sitten risojen ABSien kanssa liukui kohti punaisiin valoihin pysähtyneitä autoja.

Ramppi kehältä Tapiolaan. Kehä ihan sula, se ramppi kuin jäärata. Alamäki, tiedättehän.

Kummallakin kaistalla edessä yksi auto. Tapiolaan kääntymässä punainen Mersu, Otanimeen oli jokin toinen auto. Ei jäänyt mieleen.

Siinä ehti luistellessa miettiä kaikenlaista.

Olis vaikka voinut korjauttaa ne ABSit heti, eikä siirtää sitäkin eteenpäin.

Tai sitten olisi voinut sittenkin ostaa oikeat talvirenkaat, nastat siis.

Autonvaihtoonkin olisi kannattanut ryhtyä jo ajat sitten eikä jäädä tappelemaan yhä uusien vikojen kanssa.

Ihmeesti sitä ehti pohdiskella, samalla kun jostain takaraivosta nousi esiin vuosikymmenien kokemus ajamisesta ilman lukkiutumattomia jarruja.

Pysyi lapasessa, ja niiden kahden auton välissä oli nippa-nappa ceevitosen mentävä aukko.

Siinä me sitten oltiin punaisissa valoissa, kolme rinnan... :roll: :roll: :roll:

Kyllä vanhaa hävetti, täytyy sanoa.

Täytyy kai vähän nopeuttaa tätä uuden auton etsintää. Ja hidastaa tuolla liikenteessä.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 11:30 

pvalila kirjoitti:
Ihmeesti sitä ehti pohdiskella, samalla kun jostain takaraivosta nousi esiin vuosikymmenien kokemus ajamisesta ilman lukkiutumattomia jarruja.

Pysyi lapasessa, ja niiden kahden auton välissä oli nippa-nappa ceevitosen mentävä aukko.

Abseilla olisit mitä todennäköisimmin vetänyt valo-opasteiden ohi risteykseen asti. Kun auton ohjaus kahden väliin tuntui kerran onnistuvan absien puutteesta huolimatta, ei abseista olisi ollut tässä tilanteessa mitään hyötyä.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 12:10 

Uudemman korin 60 Volvo, menee pitkälle sähköllä ja ilman sähköäkin pienellä, vanhempikoppaset kannattaa kiertää kaukaa, työkaverilla on uudempi S60 eikä mitään ongelmia, noita vanhempia oli muilla useampi ja ne hävis rivistä aika äkkiä.

Japsit on yleensä alitehoisella koneella ja siten kulutus pomppaa paljon kun sähkö loppuu, Volvoa ei tarvi ajaa kaasu pohjassa silloinkaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 12:40 

yason kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Abseilla olisit mitä todennäköisimmin vetänyt valo-opasteiden ohi risteykseen asti. Kun auton ohjaus kahden väliin tuntui kerran onnistuvan absien puutteesta huolimatta, ei abseista olisi ollut tässä tilanteessa mitään hyötyä.

Mulla kävi tuuri, en haluasi kokeilla tuota enää uudestaan. ABSeilla olisin voinut jarruttaa koko alamäen ajan, nyt mä pystyin polkemaan jarrua vain välillä, välilä oli pakko hellittää, että sai auton taas suoraksi ja oikeaan kohtaan tietä. En mäkään usko, että auto olisi autonmittaa nopeammin ABSeilla pysähtynyt, mutta hallinta olisi ollut paljon helpompaa. Nastoilla jarrutusmatka olisi saattanut olla kyllä juuri tuon verran lyhyempi ja nastat olisivat myös parantaneet hallittavuutta. Risteysalue oli muuten tyhjä ja ihan siinä lopussa mä jarrutinkin vain tosi kevyesti: niiden kahden auton välissä oli tilaa niin niukasti, että vähänkin poikittain meneminen olisi rytisyttänyt peltejä.

Perussyy oli liian suuri tilannenopeus, tuo totaalinen liukkauden muuttuminen rampille siirryttäessä yllätti vanhan. Pohjois-Tapiolan risteysalue kilometriä aikaisemmin oli suolattu joka suuntaan, Otaniemeen ja Pohjois-Tapiolan ässämarketille siis.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 13:06 

Xari kirjoitti:
Uudemman korin 60 Volvo, menee pitkälle sähköllä ja ilman sähköäkin pienellä, vanhempikoppaset kannattaa kiertää kaukaa, työkaverilla on uudempi S60 eikä mitään ongelmia, noita vanhempia oli muilla useampi ja ne hävis rivistä aika äkkiä.

Japsit on yleensä alitehoisella koneella ja siten kulutus pomppaa paljon kun sähkö loppuu, Volvoa ei tarvi ajaa kaasu pohjassa silloinkaan.

Hyviä nuo uudet Volvot varmaankin ovat mutta hintansa niillä myös on. :cry:

Jos ajaisin paljon ja ajaminen olisi osa työtäni, niin tilanne olisi vähän toinen.

Markkinoille on jo tulossa mielenkiintoisia uusia vaihtoehtoja, mm. MG4 olisi hyvin mielenkiintoinen, jos sitä Suomeen joku toisi.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 14:41 

pvalila kirjoitti:

Jos ajaisin paljon ja ajaminen olisi osa työtäni, niin tilanne olisi vähän toinen.

Rahalla saa ja silleen mut jos pitäisi ajaa paljon hybridi on turhake, Mondeo menee alle 6, naapurilla on uudempi V60 menee alle 5 ja kaverilla uudempi Passat joka menee alle 4, dieseleitä kaikki, minähän olen tietysti vanha jäärä joka ei nykytekniikasta mitään ymmärrä mut ajatus polttomoottorista joka käynnistetään suoraan isommalle teholle vasta sitten kun tehontarve on suurin ei ainakaan ennen kivikaudella tuntunut kauhean viisalta.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 16:12 

Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Rahalla saa ja silleen mut jos pitäisi ajaa paljon hybridi on turhake, Mondeo menee alle 6, naapurilla on uudempi V60 menee alle 5 ja kaverilla uudempi Passat joka menee alle 4, dieseleitä kaikki, minähän olen tietysti vanha jäärä joka ei nykytekniikasta mitään ymmärrä mut ajatus polttomoottorista joka käynnistetään suoraan isommalle teholle vasta sitten kun tehontarve on suurin ei ainakaan ennen kivikaudella tuntunut kauhean viisalta.

Jep, olen samaa mieltä suoraan täydelle teholle starttaavasta polttomoottorista.

Mutta nää mun ajoni tosiaan ovat 12,5 kilsaa/suunta ja 27 kilsaa/suunta. Ja sitten kauppareissuja, jotka ovat tuotakin lyhyempiä.

Eli mun ajatuksena onkin polttomoottori, joka ei normielämässä käynnisty lainkaan. :lol: :lol: :lol:

Pitkät reissut ovat asia erikseen, mutta niitä mulla on vain muutama vuodessa.

BTW, Hyundai Ioniq plug-in starttaa aina polttomoottorin, kun autoa pitää lämmittää. Ajo voi mennä sähköllä, mutta silti polttis käy lämmön takia.
Ovat olleet luultavasti samoilla linjoilla sun kanssa kylmien moottorien rääkkäämisestä.
Mutta toi pilaa mun ajatukseni lyhyiden matkojen bensattomuudesta.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 17:39 

pvalila kirjoitti:
Mutta nää mun ajoni tosiaan ovat 12,5 kilsaa/suunta ja 27 kilsaa/suunta. Ja sitten kauppareissuja, jotka ovat tuotakin lyhyempiä.

Eli mun ajatuksena onkin polttomoottori, joka ei normielämässä käynnisty lainkaan. :lol: :lol: :lol:

Onko tarkoitus ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella/halvalla vai mahdollisimman vähällä bensalla?

Mitä mä olen autoja mietiskellyt, niin en oikein koskaan saa ladattavasta hybridistä järkevää ratkaisua omiin tarpeisiini. Tuollaiseen nurkka-ajoon ostaisin suoraan jonkun riittävän edullisen sähköauton ja pitäisin C5:n pitkiä matkoja varten tallissa. Tai sitten jonkun pikkuauton säästöbensavehkeeksi, joka menee oikeasti ihan muutamalla litralla. Se tulisi varmaan kaikkein halvimmaksi.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2022 18:36 

yason kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Onko tarkoitus ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella/halvalla vai mahdollisimman vähällä bensalla?

Mitä mä olen autoja mietiskellyt, niin en oikein koskaan saa ladattavasta hybridistä järkevää ratkaisua omiin tarpeisiini. Tuollaiseen nurkka-ajoon ostaisin suoraan jonkun riittävän edullisen sähköauton ja pitäisin C5:n pitkiä matkoja varten tallissa. Tai sitten jonkun pikkuauton säästöbensavehkeeksi, joka menee oikeasti ihan muutamalla litralla. Se tulisi varmaan kaikkein halvimmaksi.

Mä olen vain väsynyt ceevitosen korjausvelkaan. Koko ajan jotain rikki, ei ajamista estävää mutta rikki kuitenkin. Lisäksi diesel on nykyisin umpuhullu vaihtoehto, ajoi sitä vähän tai paljon. Vika ei ole vain autossa, vika on myös isännässä, joka ei enää jaksa edes korjauttaa vikoja vieraalla. Nuorempana sitä jaksoi jotain jopa korjata ihan itse. :shock:

Poissa

ViestiLähetetty: 21.11.2022 19:44 
Käyttäjän avatar

Mulla ainakin madaltui kynnys ropata X7 itse siinä kohtaa kun siitä tuli kakkosauto jolla ajetaan ne pyhäajot ja lomareissut. Täysin eri juttu alkaa ropaamaan autoa kun tietää että on saatava heti valmista verrattuna siihen että voi vaikka jatkaa kahden päivän päästä ja tilata siinä välissä tarvittavan osan tilalle. Säästöä tulee siis tuossakin kun tekee nyt itse monet jutut jotka aiemmin olisi vaatineet pajalle vientiä.

C5 HDi 240 Tourer
Poissa

ViestiLähetetty: 21.11.2022 21:12 

Aina silloin tällöin tulee ajatus, että auto vaihtoon. Plugareista mikään muu ei anna herätettä kuin Opel Ampera. Lähinnä tekniikan takia. Kuume yleensä helpottaa, kun lukee niiden face ryhmästä erinäisiä oireiluja. Sitten se on se ja sama ajella tolla nykyisellä oireilijalla, käyttää välillä pajalla ja nauttii pehmeästä kyydistä.

Uuteen tai uudehkoon en näe järkeä sijoittaa. Taitaa uusi auto olla sieltä surkeimmasta päästä sijoituskohteena. Noin 10 t euroa lienee siellä ylärajalla, mitä autoon voisin kuvitella panostavani. Nykyisessä on kaikki mitä koen tarvitsevani ja vähän enemmänkin. Päästöt pysyy kurissa, kun ajelee HVO:lla.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.11.2022 17:41 

Xantippa kirjoitti:
Mulla ainakin madaltui kynnys ropata X7 itse siinä kohtaa kun siitä tuli kakkosauto jolla ajetaan ne pyhäajot ja lomareissut. Täysin eri juttu alkaa ropaamaan autoa kun tietää että on saatava heti valmista verrattuna siihen että voi vaikka jatkaa kahden päivän päästä ja tilata siinä välissä tarvittavan osan tilalle. Säästöä tulee siis tuossakin kun tekee nyt itse monet jutut jotka aiemmin olisi vaatineet pajalle vientiä.

Onhan se tietysti aika eri asia laitella autoa kuntoon omaan tahtiin lämpimässä tallissa kuin epätoivoisena yrittää pikafiksata märällä pihalla, pimeässä ja kylmässä. Meillä on onneksi jo vuosia ollut kaksi autoa, kaksi vanhaakin autoa antavat vähän pelivaraa.

Onko sulla muuten autotalli? Meillä ei ole, senkin rakentaminen on yksi noita rästihommia.

- Rakennuslain muutos tekee kai tallin rakentamisesta kohta sekä halvempaa että helpompaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.11.2022 18:38 

Reilun vuoden päästä (ehkä) tuleva lakimuutos varmaan vähän helpottaa sitä tallin tekemistä. Lähinnä luvituksen suhteen, jos ymmärtää tehdä tarpeeksi (liian :lol:) pienen. Edelleen huomioitaviksi asioiksi jää kaavamääräykset, palomääräykset, etäisyydet naapureihin jne. Maallikolle monesti helpompaa palkata siihen ne pätevät henkilöt (pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja) kuin turata kaikki itse.

Itse rakentaminen on monesti maallikollekin helpompaa kuin erinäisten määräysten selvittely ja niiden vaikutusten arvionti suunnitelmiin.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.11.2022 18:52 

pvalila kirjoitti:
- Rakennuslain muutos tekee kai tallin rakentamisesta kohta sekä halvempaa että helpompaa.

Älä tee autotallia, jos kaavottaja sallii tee harrastetila, siellä saa säilyttää autoa ja remontoidakin sitä.

Samoin jos omistaa veneen kannattaa tehdä venekatos, autokatoksessa ei saa säilyttää venettä mut venekatoksessa voi säilyttää autoa :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 22.11.2022 22:21 

Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Älä tee autotallia, jos kaavottaja sallii tee harrastetila, siellä saa säilyttää autoa ja remontoidakin sitä.

Samoin jos omistaa veneen kannattaa tehdä venekatos, autokatoksessa ei saa säilyttää venettä mut venekatoksessa voi säilyttää autoa :lol:

Xari, tuhannet kiitokset!

Aivan ilmeisesti tuo on asia, johon mun täytyy perehtyä.

Jos rakentaa katoksen veneelle, pitääköhän lain mukaan omistaa myös sellainen? :? :? :lol:

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava