Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Projekti citikan siirtely tallissa, miten?
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=35045
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Kami [ 02.11.2025 16:22 ]
Viestin otsikko:  Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Mulla on hydetön BX tallissa ja sitä pitäisi saada helpohkosti siirretty sivuun ja eteen päin.
Millaisia ratkaisuja teillä on?
Mietein jos tekis etupäälle ja takapäälle 2x2 runkoisen tuen missä tarpeeksi kestävät 360 pyörivät pyörät x 4.
Eli tunkilla ylös, tuo taso alle ja eikun työntämään haluttuun suuntaa.

Toinen kysymys on jos jollain tällainen olemassa, mistä paikoista alustasta löytyy parhaimman tukipinnat, eli mihin kohtaan pitäisi painopiste asemoida?

Kirjoittaja:  HiTec [ 02.11.2025 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Noita on jo valmiinakin olemassa. Renkaiden alle asetellaan tuollaiset vaunut, jolloin auto on vapaasti siirreltävissä. Edullisempi vaihtoehto on tuollainen lätkä, auto nostetaan tunkilla ylös ja lätkä renkaan alle

Kuva

Toinen vaihtoehto on hieman kalliimpi, tuo vain asetellaan renkaan vierelle ja käännetään vivusta, jolloin siirrin itse nostaa sen renkaan maasta ylös
Kuva

Kirjoittaja:  IJN [ 02.11.2025 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Takapään alle tuommoiset rullalevyt, ja jos nyt ei tosi ahdas paikka ole niin ne riittävät. Etupyörissä on ohjaus ja sitä eessuntaas kääntelemällä voi edetä siksakkia sivusuuntaan. Takapää on kevyempi nostelemiseenkin.

Kirjoittaja:  Kami [ 02.11.2025 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Nuo olisi näppäriä, mutta murheena on hydettömyys eli maavara jää todella pieneksi ja pitäisi silti pystyä siirtämään n. 15 cm korkeille rampeille... Aika pienet renkaat noissa valmiissa alustoissa.

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.11.2025 15:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Onko rampit sellaiset joihin auto tukeutuu renkailla, eli täytyy saada renkaat mahtumaan sinne ekana, onko jotain muita reunaehtoja, täytyyko mennä vaikeassa maastossa tai kynnysten yli tai mikä ongelma pienissä renkaissa. Onko joku ongelma saada auto siirtelytelineille ja pois eli pitääkö teline saada helposti pois ja takaisin vaikka auto on ala-asennossa. Rampeista tulee ainakin minulle mieleen vaatimus että pyörien täytyisi olla keskellä niiden välissä. Täytyykö päästä silti eri paikkoihin käsiksi tai saada renkaita irti samalla kun siirtopyörät alla...

Moottoripyörille olisi sellaisia saksinosturin ja neljän pikkupyörän yhdistelmiä, tuossa ei ole kaikki pyörät vapaasti kääntyviä, mutta idea sama, sopivilla välikalikoilla voi virittää välillä vaikka helman alle tai johonkin muuhun nostopisteeseen. Boissa ei toisaalta ole renkaan lukitsevaa kuoppaa, eli jos laittaa renkaan alle täytyy käyttää ketjuja tai hihnoja kiinnitykseen.
https://www.jula.fi/catalog/autoilu/aut ... uri-601036

Sitten on myös siirtopyöriä, jotka eivät rullaa kuin yhteen suuntaan, mutta niissä on päällä levy joka pyörii, eli saa käännettyä haluttuun suuntaan, mutta täytyy joka ainoa kääntää erikseen, esimerkki, vähän turhan järeä sinun käyttöön:
https://www.maceakauppa.fi/tuote/siirto ... la-6000-kg

Jos pyöräsylinterit on paikoillaan ja jotakuinkin ehjiä, niin niille voisi ehkä myös miettiä paineen syöttöä, se olisi ainakin todella kätevä tapa saada auto ylemmäs, pumpuksi käy vaikkä melkein mikä hydraulipumppu, käsi-, sähköinen- tai vaikka alkuperäinen pumppu akkuporakoneen kanssa pyöritettynä, varmaan monet ohjaustehostimen pumputkin voisivat riittää.

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.11.2025 17:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Projekti citikan siirtely tallissa, miten?

Tuostakin voi saada ainakin ajatuksia, jos haluaa auton alla keskelle, mutta ihan alas ei saa autoa laskettua, mutta jos vain harvoin täytyy laittaa alustalle ja takaisin, niin tunkki ja kulma kerrallaan ylös ja sopivat korokkeet pyörien alle, siirtoalusta auton alle ja sama tunkkauskierros uudestaan, korokkeet pois ja paino alustalle.
https://www.maceakauppa.fi/tuote/saadet ... g-shineda/
Hifi-version voisi askarrella itse vaikka neljästä pullotunkista, pikkasen putkea ja 4 siirtopyörää, mutta helposti voi myös kuvitella miten ne tunkit nyrjähtää kun rengas tökkää vaikka kiven muruseen tai lattialla kierivään ruuviin, eli ei ehkä kannata ostaa sitä halvinta tunkkia ja pihistellä kehikon tukevuudessa... Tunkin laadulla ylhäällä pysymisen suhteen ei taas liene juuri merkitystä, kai se normaalisti olisi alimmassa asennossa ja silti voisi tuuppailla pisin tallia ja tunkataan ylös vain rampeille mentäessä?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/