Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
CX 25 Turbo Prestige -86 http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=16965 |
Sivu 1/9 |
Kirjoittaja: | jtuukka [ 03.01.2014 16:18 ] |
Viestin otsikko: | CX 25 Turbo Prestige -86 |
Tervehdys kaikille foorumilaisille! Aloittelevana merkin harrastajana olisin kiinnostunut tiedonjyväsistä koskien viimeisintä hankintaani. Auto ei periaatteessa mielestäni ole projekti mutta sopinee tälle alueelle kuitenkin. Eli kuten ostetaan-palstalla mainitsin, tuli 1.1. talouteemme otsikossa mainittu auto. Autoharrastus on ollut jo vuosia iso osa elämääni, niin tietopohjalta kuin nyt myöhemmin käytännön harjoituksin, mutta vielä tätä ennen en ole Citroenia omistanut ja ajanutkin sellaisella äärimmäisen harvoin. Kalusto koostuu ja on koostunut lähinnä saksalaisista "isoista" autoista mutta nyttemmin myös mm. ranskalaisten valmistajien tuotteet ovat alkaneet kiinnostaa, vaihtelu virkistää... Mainitussa CX:ssä akuutein tarve on vaihdelaatikon ja kytkimen uusiminen. Vähän-ajettu laatikko tuli autokaupassa mukana ja kytkinpaketteja näyttäisi saavan netistäkin varsin hyvin. Sain tänään hinta-arvion paikallisesta Citroen-huoltoliikkeestä Mikkelistä tuosta vaihtotyöstä. Aikaa menisi 12-14 tuntia, onko tämä realistinen arvio? Valeon kytkimen lupasivat hintaan 350€ miinus lopulliset tinkimiset. Onko muuten itäisessä Suomessa jotain paikkaa mistä kannattaisi kysyä hintaa? Onko Prestige- ja GTI -malleilla muuta eroa kuin korin pituus? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 03.01.2014 17:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Onnexi olkoon CX:n hankkimisesta, sen kanssa kuluu aika hyvin, ja pääsee tutustumaan omanlaisiin teknisiin ratkaisuihin ![]() ![]() Ja sitten varoituksen sana, auto vaatii aikapaljon ylläpitoa ja huoltoa, vaikka tekniikaltaan periaatteessa yksinkertainen onkin, pitää olla aikaa perehtyä auton sielunelämään ja opetella tekemään huollot ja korjaukset itse, tai sitten pitää omistaa kohtuu paksu lompakko. Työtunteja CX tulee vaatimaan. jos ammattikorjaamolla käyttää, pitää olla semmoinen harvinainen korjaamo, jolla on ennestään kokemusra CX:stä. näitä ei Suomenmaassa ole montaa. Ja jokainen CX on oma yksilönsä, kahta samanlaista ei ole. Kytkimen vaihto CX:ään on yksi niistä vativimmista hommista, kone-laatikko möykky pitää nostaa pois konehuoneesta, ja turbokoneisen kyseessä ollessa se on ahdasta ja vaikea saada paketti ulos ilman kolhuja lukkopelliin ja muihin ympäristön reunoihin, se on mahdollista, mutta pitää tietää, missä asennossa homman tekee, ja mitä kaikkea pitää ottaa irti. Eli kokemusta asiasta on hyvä olla. ja kun kones nostetaan ulos, kannattaa ainakin kampi-akselin ja nokkakepin stefat uusia, jos niitä ei ole viimesen 5v. aikana uusittu. jossain taisi olla mainittu ohjetyöajaksi, että päivässä kone pois, toinen päivä sen takaisin laittoon, ja muut hommat päälle. ![]() kun moottori ja muu tekniikka on perushuollettu ja kunnossa, pääsee seuraavat 150tkm. pienellä työllä, öljyjen ja suodatimien vaihdot sekä venttiileiden säätö säännöllisesti riittää. Moottorihan on DS:n peruja 1950 -luvulta, jota on paranneltu aikojen kuluessa, M25-sarjalaisen öljynvaihtovälinä itse pidän 5000km. CX:n Turbokoneeseen ai ole enää saatavana oikeastaan mitään sisuskaluja, jotain laakeriliuskoja ehkä saa, natrium-täytteisiä venttiilejä, omia mäntiä ym. ei saa enään uusia. Joten kannattaa vaihtaa öljyjä ![]() Osaava porukka (siis 2-3 ukkoa) irroittaa ja asentaa kone-laatikko paketin työpäivässä, mutta luppoaikaa ei ole. Prestigen ja GTI Berlinen välillä ei tekniikassa ole juurikaan eroja, taka-apurunko on erilainen. Tässä omia "tuntoja" CX:n tiimoilta, kanavalla on toki osaavampiakin jäseniä, jotka voi jatkaa... |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 03.01.2014 18:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Jaa, vaihdelaatikon vaihtotarpeestakin oli tuossa maininta... manuaaliloota lienee kyseessä, kun turboa ei (muistakseni) ole koskaan tomaatilla varustettu. 5-lovinen aski on sinänsä pomminkestävä, käytetään isoissa pakuissa ja asuntoautoissakin. sitä varten on oma öljynsäkin Total BV 75w-80. laatikossa on Isot rattaat, siis paljon rautamalmia liikuteltavana, joten nopeat vaihdot saa unohtaa, ne vaan syö syncrot nopsaan 1-3 vaihteilta. Toinen asia, joka saataa saada vaihteen vaihdon hankalaksi, on putkimainen vaihteensiirtovivun nivel laatikon päällä, jos sitä ei rasvaa, niin jumii. vaikuttaa muistaakseni kepin sivuttaisliikkeeseen. ja koska lootaa on käytetty liki kaikissa CX-malleissa M25-koneen eri variaatioiden kanssa, siitä on olemassa kymmenkunta versioita, erona välitykset. vapaastihengittävässä dieselissä tiheät, nuippunopeus 4500rpm/130kmh. ja turbodieselissä pisimmät, 3900rpm/196kmh. bensaturbossa 5500rpm/220kmh. eli vähän lyhkäsemmät kuin dieselturbossa. lukemat noin arvoja ![]() |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 03.01.2014 20:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Turbossa ja vaparissa on erilaiset kytkimet varmista että tulee oikea paketti. Samoin turbon tiivistesarja on omansa, ainakin turbon verran eroaa. Tiivisteremppa kannattaa vähintään tehdä kun kone on irti. Koneswappi on melko aikaavievä operaatio turbokoneessa, on nimittäin aika ahtaat paikat etenkin jos sattuu olemaan vielä ilmastoitu peli. Sikäli kun sait kauppaan sen varamoottorin, niin kannattanee harkita että jos irtomoottorin laakeroisi etukäteen ja pujauttaisi paketin toisen tilalle. Tarjouksia kannattaa pyytää muutamasta paikasta. Storck olisi siinä naapurissa (savonlinna ja mikkeli ovat vierekkäin espoosta katsoen) ja hänellä lienee kärkipään kokemukset nimenomaan Cx:stä. Varaosia saa alkuperäisinä sitrosen ja auto-artikkelin lisäksi saksalaisesta cx-basicsesta jossa ne ovat kylläkin melko hintavia. Ebayssa on myös ajoittain myytävänä edukkaasti yksittäisiä osia. Laita viestiä patonkiin jos pisteosia puuttuu, niitä saattaa olla kertyneinä nurkkiin. |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 03.01.2014 21:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Vielä huomio tuosta konepaketin nostosta. Muistuta että ottavat konepellin irti tai sitten varovat ettei nurkat ota tuulilasin alalistaan kiinni. Aikanaan oman turbon lootaremontin yhteydessä tuota ei korjaamo huomioinut.. Nimimerkillä: Aika kallis tuollainen cx:n kaks sävyinen lasi ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 03.01.2014 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
ja siitä lasista puheen ollen... niitäkään ei enään tehdä uusia. jossain varastossa voi olla, mutta jos lasiliikkeestä kysyy, myyvät ei oota. Se konepeitto kannattaa ottaa pois tieltä joka tapauksessa. |
Kirjoittaja: | IsoD [ 03.01.2014 22:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Vaikuttaa siltä että olet hankkinut itsellesi erittäin kiintoisan (ja haastavan) harrastuksen. CX:iä ei kovin montaa vastaan maantiellä tule ja kun tulee niin varmasti lapanen heiluu ![]() Onnea (oikean) hankintasi johdosta! |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 03.01.2014 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Maski on myös varjeltava osa. Maski on kiinnitettu yläpuoleltaan tukemattomiin kiinnityspisteisiin. Kun ruuvit ovat jäykkiä, on suuri mahdollisuus painaa kiinnitysluiska suoraksi ja hauras maski palasiksi. maski maksaa cx basiksella yli 300 eur. Huomioi että monet muoviosat ovat läpivärjättyjä, jolloin korvaavat ovat vielä enemmän hakusessa. Laita (tai vaadi korjaajaa laittamaan) palikat maskin tueksi ennen irroituksen aloitusta. Nopeusmittarin ja diravin vaijerit pitää ehdottomasti irroittaa laatikon päältä ennen konepaketin nostoa. Löytyvät siis eturungon poikittaispalkin takaa. Jos autossa on ilmastointi, niin kennot ja letkuliitokset alkavat olla hauraita. Kannattaakin tehdä tarpeeksi tilaa kennon poistolle purkamalla ensin molemmat jäähdyttimet letkuineen pois tieltä. Ilmastointiasennuksia enemmän tehneet osannevat neuvoa mikä tepsii jumittaneeseen ilmastointiliittimeen. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 03.01.2014 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
samalla kun ottaa sen nopeusmittarinvaijerin "jakovaihteen" irti (se mokkula johon vaijereiden alapäät on kiinnitetty) voi ottaa sen vaihdelaatikon öljyn mittatikunkin pois, muuten littaantuu sekin. |
Kirjoittaja: | jptcool [ 03.01.2014 23:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
[quote="Tarjouksia kannattaa pyytää muutamasta paikasta. Storck olisi siinä naapurissa (savonlinna ja mikkeli ovat vierekkäin espoosta katsoen) ja hänellä lienee kärkipään kokemukset nimenomaan Cx:stä. [/quote] Onko Storck muuttanut Savonlinnaan? Jos ei, niin sinne Keuruulle on jonkinlainen matka Mikkelistä, jopa Espoosta tarkastellen ![]() Konepakettia nostaessa vetarit tietysti kannattaa irroittaa ja se kuskin puoleinen on joskus tosi tiukassa. Itse olen käyttänyt suht hyvällä menestyksellä tylppäkärkistä rautakankea, jonka olen "pudottanut" vetarin sisänivelen ja laatikon väliin. Joskus on parempi suosiolla avata suojakumin panta ja vetää ristikko ulos nivelestä ja jättää tumppi paikoilleen. Tervetuloa anonyymien Prestigekiusattujen sankkaan joukkoon. |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 04.01.2014 00:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Jaajuu, niinhän se taisi ollakin. Mutta keuruuhan on myös melko lähellä mikkeliä, siinä jyväskylän vieressä. (fillarimatkan päässä tikkakoskea toim huom.) Mikkeli on myös lähellä oulua, tipautin taannoin duunitoverin mikkelin kohdalla pois kun se oli oulu-espoo reitin varrella kätevästi. (teko oli ennalta suunniteltu, hän asuu mikkelissä) lenkki ei ollut pitkä kun se tehtiin citikalla. Joka tapauksessa näissä hommissa kokemus on valttia ja kokenut tekijä hoitaa homman puolessa ajassa vähemmän perehtyneeseen verrattuna. (ja rikkoo vähemmän) Olisi siis hyväksi ettei autosi ole korjaamon ensimmäinen cx josta kone nostetaan ylös. |
Kirjoittaja: | citrique [ 04.01.2014 01:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Onneksi olkoon hyvästä mallivalinnasta! Kunnossa oleva pitkäakselivälinen CX tarjoaa taivaallista kyytiä - vastaavasti huonolla ylläpidolla olleella ei juuri helvetistä paljon korkeammalle nousta. Omaan CX:ään vaihdettiin syksyllä vaihteiston synkat ja tehtiin kytkinremppa, homma hoitui konetta nostamatta pyöränkotelon kautta ammattilaisen toimesta. tällainenkin vaihtoehto on olemassa, ei tosin onnistu kaikilta niiltäkään jotka saa konepaketin irti ja paikalleen. Riippuu tietty oireista mitä kannattaa tehdä ![]() |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 04.01.2014 08:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
citrique kirjoitti: Omaan CX:ään vaihdettiin syksyllä vaihteiston synkat ja tehtiin kytkinremppa, homma hoitui konetta nostamatta pyöränkotelon kautta ammattilaisen toimesta. tällainenkin vaihtoehto on olemassa, ei tosin onnistu kaikilta niiltäkään jotka saa konepaketin irti ja paikalleen. Riippuu tietty oireista mitä kannattaa tehdä ![]() Yuohan on hyvä vinkki! Mietinkin sen irroitettavan tukilevyn syvempää olemusta. Pystytkö kuvaamaan operaatiota tarkemmin? Otaksun että ainakin pyörän napa piti purkaa alta pois? Koneen tukeminen, pääty auki, vetarit pois, vaihteisto peruutetaan luukun kauttaja nostetaan yläkautta pois? Tuohan saattaa nopeuttaa hommaa sen puolikkaan verran. |
Kirjoittaja: | jtuukka [ 04.01.2014 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Kiitos runsaista ja asiapitoisista viesteistä. Mukavaa, että jotkin foorumit pilannut kuppikuntaisuus ei ole levinnyt tänne. Muutamia kommentteja ja ajatuksia keskusteluun: Kyseessä tosiaan on manuaalivaihteisto ja mukana seuraava tekniikkapaketti on niin ikään turbo/manuaali mutta onko näissä vuosimallien välillä ratkaisevia eroja? Käsitykseni mukaan paketti on peräisin asiansa osaavalta taholta eli luotan yhteensopivuuteen. Auto tuli minulle Savonlinnasta, tämä lienee vaikuttanut keskustelun kulkuun. Teimme vaihtokaupat edellisen omistajan kanssa. Keskustelun perusteella näyttää siltä, että työ on monimutkaisempi kuin uskoinkaan, ts. huomioitavia yksityiskohtia on runsaasti. Tämä vaikuttaa ratkaisuuni paikasta jossa remontti tedään. Autokorjaamo Storckille on lähtenyt tarjouspyyntö ja paikka ei olisi kohtuuttoman kaukana jos hinnasta päästään sopuun. Tosin paikallisellakin korjaamolla on käytössään eräs eläkkeellä oleva, "vanhan liiton" asiantuntija joka on luvannut neuvoa mikäli työ heille jää. citrique kirjoitti: Omaan CX:ään vaihdettiin syksyllä vaihteiston synkat ja tehtiin kytkinremppa, homma hoitui konetta nostamatta pyöränkotelon kautta ammattilaisen toimesta. Tämä on todella mielenkiintoinen tieto. Ottaisin enemmän kuin mielelläni yhteystiedot vastaan mikäli siihen ei ole estettä. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 04.01.2014 16:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Uskon kyllä että Citix pystyy homman tekemään siinä kuin keuruukin. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.01.2014 16:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
jos sulla on loota irrallaan , niin suosittelen niitten kakkosen ja kolmosen synkkien vaihtoo . joukolta ( storck ) löytyy tosiaan tietoo ja osia , jos tarvii. on paljon helpompaa tehdä homma kun loota on helposti käsiteltävissä. tuo homma onnistuu kyllä lootan ollessa paikoillaankin , mutta on selvästi työläämpi. sen lootan voi pilkkoa osiin siellä konehuoneessakin jopa kytkinkoppaakin myöten joten kytkimenkin voi vaihtaa nostamatta pakettia ylös , mutta mutta........ |
Kirjoittaja: | public [ 04.01.2014 19:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Huomasin myös tämän auton myynti-ilmoituksen ja kateellisena seurailen nyt miten elo sen kanssa sujuu ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 04.01.2014 21:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
CX Turboa on ns. Turbo1 ja Turbo2 versiot, laatikot on samanlaiset, eroa on moottorissa ja polttoaineen ruiskutuksessa, sekä parhaiten erottuva yksityiskohta Turbo2:ssa välijäähdytin. Turbo1:stä esiintyy -85 (ehkä -84) ja Turbo2:sta alkoi tulla -86 loppuvuodesta. Citroenin korjaamomanuaalista on paljon hyötyä, jos meinaa pidempään olla tekemisissä CX:n kanssa. olen muistaakseni ahkeralla googlettamisella löytänyt Intternetin syövereistäkin joskus semmoisen... Tuollakin jotain: http://www.citikka.info/gallery/Manuaalit/CX-ohjtdok |
Kirjoittaja: | citrique [ 05.01.2014 12:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
maasturisti kirjoitti: ...Pystytkö kuvaamaan operaatiota tarkemmin? ... No sepäs tässä onkin, en ollut paikalla kun tuo tehtiin ja on parempi jos tekijä itse halutessaan kertoo yksityiskohtaiset reseptit miten tuo hoituu. Sen tiedän että ahdasta jonkun verran on, ja ettei lootaa nosteta pois. Ja että homma nopeutuu enemmän kun puolella ohjearvoista.... Kun tässä ei ole mainostamisesta kyse ja muitakin tekijöitä on ketjussa mainittu niin uskaltaa laittaa että tekijähän oli Citikkahuolto Loimaalla. |
Kirjoittaja: | jtuukka [ 06.01.2014 12:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Uskon kyllä että Citix pystyy homman tekemään siinä kuin keuruukin. Näin luulen minäkin. Ainakin palveluasenne oli kohdallaan ja jäisi pois parin päivän ajelut, trailerin vuokrat ja tekniikkapakettikin pitäisi saada kulkemaan mukana jotenkin (toisella "yhdistelmällä"?). Tekniikkapaketti kotiutui eilen ja nyt kun se on auton vieressä niin vaihtotyön vaativuus alkaa hahmottua. Äkkiä katsottuna näyttää ihmeelle, että combo yleensä mahtuu tulemaan konehuoneesta ulos. Paketti on arvion mukaan vuodelta -87 ja siinä on välijäähy. Muutakin osaa tuli mukana mm. vaihteensiirtäjä, irtotekniikan jatkeena ollut mittaristo, pari ilmastoinnin kompuraa joista toinen vaatisi tiivisteet ja toinen on aavistuksen väärää mallia, vannesarja jne. Pari päivää kauppaa puntaroituani ei ole vielä iskenyt ostokrapulaa, jopa päin vastoin. Tätä foorumia tulee selattua jo lähes perhesovun kustannuksella ja muutamat muutkin mallit vaikuttavat kiinnostavilta kun niihin vähän syventyy. Tämän kytkin/laatikkorempan lisäksi listalla ovat muutamat ruostepaikat korissa, joita kuitenkin mielestäni tämän ikäiseksi autoksi on kohtuullisesti eivätkä nekään ole kovin laajoja. Sisusta on kokonaisuutena varsin siisti, jotkin yksityiskohdat kuten roikkuva kattoverhoilu, osittain purkautunut kuskinpenkin selkänoja sekä c-pilarin verhous tulevat työn alle joskus. Muutaman päivän kuivassa hallissa seissyt auto ei ole merkkaillut reviiriään ja alusta ym. toimivat mielestäni loogisesti. Sain eilen kuulla edelliseltä omistajalta, että auton häntä edeltävä omistaja sekä tekniikan toimittanut henkilö ovat henkeen ja vereen merkin harrastajia. Luulenpa, että he seuraavat tätäkin foorumia ja mahdollisesti tätä keskusteluakin. Olisi mukava, jos saisin kuulla auton vaiheista vaikkapa yksityisviestillä. Tunnushan on GAU-621. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 07.01.2014 01:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
"Sisusta on kokonaisuutena varsin siisti, jotkin yksityiskohdat kuten roikkuva kattoverhoilu," Tuo on melko helppo pudottaa pois tuo katon pahvi. Uutta, liki samaa kangasta saa CX BASiksesta tai ihan Suomestakin kun vaan käy parissa simppelissä rättikaupassa. Liimataan Tixolla kiinni. Hyytelömäinen kontaktiliima. |
Kirjoittaja: | hexa [ 04.02.2014 11:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Tuolla aikaisemmin puhuttiin CX:n tuulilasista, joita ei taida olla saatavilla. Itse ostin syksyllä niinkin eksoottiselta kuulostavan firman kuin Jaakko-Tuote Oy:n tekemän kaksivärisen tuulilasin, joka odottaa kevättä ja asennusta. Ostin lasin harrastajalta, mutta hän kertoi lasin tehdyn tilauksesta. Kannattaa tarkistaa saatavuus, jos joku lasia kaipailee. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 04.02.2014 15:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Jaakko-Tuote paistoi XM:ään uuden tuulilasin muistaakseni sadalla eurolla. Tuosta on aikaa jokunen vuosi. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.02.2014 18:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
hienoo kun tuollaiset laitokset tulevat julkisuuteen muittenkin hyödynnettäviin . joten ylläpidon ei ole syytä närkästyä tällaisesta. nämä on tarpeelliaia tietoja. ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 09.02.2014 02:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX 25 Turbo Prestige -86 |
Jaakko Tuote on tehnyt pitkään autojenkin laseja mutta ei niitä ole juuri mainostanut erityisesti. Vuosien aikana moni on ostanut sieltä tuulilasinsa. Vieläköhän ne niitä tekee kun kotisivut eivät niistä puhu... Tosin kotisivut näyttää siltä kuin olivat vuodelta -91 Paneliassa on tuo putka: http://www.jaakko-tuote.fi/ Ja Panelia taas on Eurassa. |
Sivu 1/9 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |