Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Bx 16 valve 4wd http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=2316 |
Sivu 1/5 |
Kirjoittaja: | Cibx [ 03.09.2009 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Bx 16 valve 4wd |
Tätä osiota on toivottu ![]() Parisen vuotta omistuksessa olleen beksin kanssa on lähtenyt mopo hanskasta ![]() Auto löytyi erään keuruulaisen Citroen -korjaamon pihasta rullaavana. Jakolaatikosta oli pettänyt voimansiirtoakselit (tai näiden boorit) ja taka-akselisto oli repsahtanut alas kumityynyistä. ![]() Ensimmäisessä vaiheessa auto saatiin liikuntakykyiseksi ja katsastettua. Vaati pakoputkiston uusintaa, voimansiirron kasauksen ja uusia jousipalloja. Heti ensimmäisenä talvena autolle sattui pieni haaveri parkkipaikalla (ei itse aiheutettu) ja autosta särkyi takapuskuri ja meni vähän peltiäkin solmuun. Uuden alkuperäisen puskurin saamisen vaikeuden jälkeen taisi tulla joku harmistus ja siitä se idea sitten lähti. ![]() Keväällä 2008 tuli hankittua sisarmalli MI16x4, josta pelastin voimansiirron osat itselleni. Auton jakolaatikon keskitasauspyörästön lukko on viskolla, kun Bx:ssä se on mekaanisella sähkölukolla. Näin ollen beksi soveltuu paremmin metsään ja Mi16x4 kovempivauhtiseen huristeluun paremmilla teillä. Jakolaatikko koki saman kohtalon kuin beksissä jo aiemmin ollut laatikko eli se avattiin ja vahvistettiin vahvistetuilla voimansiirtoakseleilla. Tiivisteitä uusittiin mielestäni riittävästi, mutta ei sittenkään kuten jatkossa selviää. Noin vuosi projekti pääsi vauhtiin kunnolla auton ruostevaurioiden korjaamisella: ![]() Syksyllä visioin, että voisihan siitä korista sitten tehdä paremman näköisen ja niinpä aika oli hakea Ruotsista Bx16valve Serie 2 (näitähän on Ruotsissa hyvin tarjolla) ![]() Auto purettiin automeiksi ja tästä autosta siirtyi moottori, korisarja ja sisusta nelivetoon. Tässä vaiheessa auton moottori alakerta avattiin ja vaihdettiin kiertokangen ja kampiakselin petilaakerit, kaikki stefat, jakopää ja vesipumppu, kytkin jne), pumpunhihna, venttiilikopan tiiviste, virranjakajan osia, tulpanjohdot Korisarjassa oli melko paljon hommaa, ennen kuin siitä tuli kalua. Piti poistaa valojen pesurit esimerkiksi. Moottorin ja vaihteistojen kasaus oli mielenkiintoinen puuha, esimerkiksi moottorin lohkosta peti leikata alumiinia pois että jakolaatikko mahtuu paikoilleen. (MI16x4:n lohkossa tämä on huomioitu) ![]() Ennen uuden moottoripaketin paikoilleen laittoa auto siis hitsattiin useammasta kohdasta, vaihdettiin kaikki huonot hydrauliikkaputket. Lisäksi uusittiin kytkinvaijeri, käsijarruvaijeri, jarruventtiili, raidetangon suojakumit, tankin täyttöputki, yksi korkeuden säädin. Mielenkiintoinen seikka, jonka tajusin itse matka varrella, että BX 4wd:n vakio etuvetoakselit eivät käy enää tuohon Pösön laatikkoon ja Pösössä on vuorostaan muutaman sentin leveämpi raideväli joten taas olis tiedossa modifiointia eli kaksi alinta veto-akselia on sekoitettu, yli on normaalin 16 valven vetari: ![]() Moottori saatiin paikoilleen ja tulillekin melko vaivattomasti. ![]() Seuraava muutos piti tehdä pakoputkiston alkukäyrään sillä alkuperäisellä osuttiin nyt kardaaniin. Autolla päästiin Joutsaan viime helmikuussa ja se toimi siellä suht hyvin, paitsi että jakolaatikko alkoi heti vuotamaan öljyt pihalle (tällä kertaa sitten kardaanin päästä) ja tulihan siellä hydetkin pihalle paluupuolelta ![]() ![]() Maaliskuusta auto on ollut työpaikan maalaamossa ![]() ![]() Mutta joka tapauksessa auton ulkoasu alkaa olla siedettävällä tasolla, kun sen taas jaksaisi laittaa liikuntakykyiseksi. ![]() ![]() ![]() Aikaa ja eri toten rahaa tähän projektiin on mennyt sen verta kiitettävästi, että sijoitusmielessä olisi ehkä kannattanut miettiä uudelleen ![]() Kiitokset projektin onnistumiselle tähän pisteeseen Cituning, J. Storck Oy, France-Moteur, JAKK ja lähisukulaiset, oma lompakko ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 06.09.2009 15:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
![]() Viikonlopun pikkuprojektina on ollut saada autoon kylkilistat. Hiominen noissa alkuperäisissä svedun auton listoissa on sen verta kova homma, että onneksi Keuruulta löytyi jälkiasennetut listat purkuun menevästä autosta, joita ei tarvinnut hioa. Eli ainoastaan nuo pikkulistat takasuojasuojien yläpuolelle tarvitsee hioa kovettimista ja maaleista ja sekä poistaa liimat ja onhan näistäkin rakot käsissä ![]() Valitettavasti stefan vaihdon lisäksi autoon joutuu tekemään uuden alkukäyrän, tällä ei tee enää mitään. ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 10.09.2009 18:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Tänään lähti uuden tuulilasin tilaus (tumma yläosa) |
Kirjoittaja: | Cibx [ 13.09.2009 23:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Tässä muutama edistyskuva, kun tuli käytyä Kemoran reissulta maalaamossa. Lisää Unkin puolella ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 02.10.2009 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Auton ulkoasun siistimiset ovat päätöksessään. ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 02.10.2009 15:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
[quote="Cibx"]Auton ulkoasun siistimiset ovat päätöksessään. ![]() Nyt kun tietää maalauslaskun ei enää nauratakaan ![]() ![]() Maalaamon työnjohtoa lainaten: Patonki kouraan, baskeri päähän ja baanalle, minä sanoisin että kourassa on korkeintaan baskeri ![]() |
Kirjoittaja: | Cituning [ 03.10.2009 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Cibx kirjoitti: Cibx kirjoitti: , minä sanoisin että kourassa on korkeintaan baskeri ![]() Ei muuta kun se patonki kouraan ja sokkarin nurkalle myymään sitä...tai ottamaan vastaan sitä patonkia... vai olikos sekin nykyään kiellettyä myydä/ostaa. |
Kirjoittaja: | Ishmael [ 04.10.2009 20:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Eikun projekti loppuun, vaikka viimeisillä killingeillä - on sen verran jo hommia tuossa tehty (että tuli nuoruus mieleen omien projektien kanssa). Tarina ja kuvat lupaavat eksoottista kaunotarta ![]() Ehdottomasti homma loppuun. Tässä vaiheessa ei kannata enää luovuttaa - tsemppiä ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 04.10.2009 20:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Kiitoksi lohduttavista sanoista. Tässä on haettu motivaatiota ensi vklsi, että saisi tuonne voimansiirtoon tehtyä jokusen tunnin kestävän homman, että saa vaihdettua sen stefan sinne askiin eli moottorin kehto mäkeen tai ainakin pois paikoiltaan. |
Kirjoittaja: | Cibx [ 10.10.2009 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Kun on laiska mies ja haluaa päästä helpolla tehdään sitten stefan vaihto jakolaatikkoon hieman rankalla tyylillä. Sanoisin että säästi yhden päivän työn ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 22.10.2009 19:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Rojekti levikkeet, puskurit etc kiinni vie muutaman viikonlopun ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 24.10.2009 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Projektiin olisi nyt saatu pakoputki takas eli ajokuntoinen, jos valot ja pyyhkijät toimisivat http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/Ci ... g2_page=13 |
Kirjoittaja: | Cituning [ 24.10.2009 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Takavalot ainakin toimi jarruvalojen ja peräytysvalojen suhteen. Ja mikäs tallitonttu tuohon yhteen kuvaan oli eksynyt.. ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 24.10.2009 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Eli pakilla voi ajaa sitten. Eikös tää mene menttaliteella "Stefa" hoitaa ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 25.10.2009 00:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Aika tutunoloiset umpiot.Hienohan tuosta vielä tulee ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 04.11.2009 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
http://www.youtube.com/watch?v=XY_P-rt5 ... re=related Tässä on muuten selventävä video BX/405 nelivetotekniikasta. |
Kirjoittaja: | Cibx [ 08.11.2009 00:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Pari viikkoa ollut hiljaistä tällä rintamalla, kun maalailtiin hieman uusiksi osia. Tänään Cituningin kanssa saatiin hyvin äntiin. Valot ja sumarit kuntoon (säätöä vaille), rekisterikilven uudet valot sekä levikkeitä kiinni ja tietenkin uudet kilvet. ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 08.11.2009 00:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Hieno! ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 08.11.2009 01:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Vieläkös nuita keltasia siem sumuvaloja saa suomesta?Ai niin,axussahan on "lisäpitkät" ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 08.11.2009 01:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Merkkiä Cibie http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/Ci ... 6.JPG.html Löytyi jostain varaston nurkista Belgiasta Sitrosen kautta reilu vuosi sitten, ei varmaankaan enää ![]() |
Kirjoittaja: | Jeth [ 08.11.2009 02:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Öö, mä katoin joku aika sitten, niin niitä saa vielä uusiakin merkkiliikkeestä.. Pitää vielä varmistaa.. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 08.11.2009 02:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Juu,niitä on varmasti kolmella merkillä tehty.SIEM,CIBIE ja mikä hitto(Gt bexissä on sen merkkiset umpiot),ei tule mieleen.Noh täytyy pitää antennit ylhäällä,josko löytys lisäpitkät axuun. Niin varaosanumerot niille kyllä löytyy,hintakaan ei ollut paha Tulihan se kolmas merkki,vanhan kovalevy on täynnä ja hidas ![]() |
Kirjoittaja: | Cituning [ 08.11.2009 11:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Cibie luki noidenkin paketissa mutta umpion lasissa Valeo. Ja noi valkoiset teippaukset muuten sopii hienosti tuohon kylkeen, jätetäänkö siihen? ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 08.11.2009 11:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
Det passar bra, Putkimieskin kysyi miks oven kahva on teipattu ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 08.11.2009 20:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx 16 valve 4wd |
[url]http://cgi.ebay.de/LOT-4-OPTIQUES-DE-PHARES-Diam-145-mm-HELLA-NEUF-ORIGINE_W0QQitemZ350275825210QQcmdZViewItemQQptZJG_FR_Auto_Pièces?hash=item518e10ee3a#ht_1004wt_732[/url] H1 lähi+parkki+H1 pitkät ala HELLA |
Sivu 1/5 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |