Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=26116
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.08.2017 13:04 ]
Viestin otsikko:  Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Olen tässä muutaman päivän ajellut käsiin ajautuneella 2012-vuosimallin Amppeerilla. Kyseessähän on Chevrolet Volt-pohjainen pieni perheauto jonka voi päivän kaupunkiajoja varten latailla töpselistä (normaali 240v, 20A) täyteen. Akkupaketissa on käyttökelpoista kapasiteettia reilu 10kwh joten 40-60 kilometriä pääsee bensaa pisaraakaan polttamatta. Monelle tämä päivän kaupunkipyörimiseen riittääkin.

Akun loppuessa bensiinimoottori hyrähtää käyntiin ja pyörittää niin renkaita kuin latausgeneraattoriakin planeettapyörästövaihteiston kautta. Generaattori voi toimia myös sähkömoottorina, jolloin sähkövoimaa löytyy lähes 250 hevosvoimaa.

Miltäs tämmöinen kikotin sitten liikenteessä tuntuu?

Auton bluetooth-handsfree on laadukkain jota olen tähän mennessä kokeillut. Lisäksi autossa on tavalliset yksikerroslasit ja ohut ulkokuori, joten puhelimen oma antenni jaksaa pitää tukiasemiin hyvin yhteyttä rintataskusta - monien luksusautojen ongelmaa eli bluetooth kyllä toimii mutta puhelimessa on yksi tolppa kenttää, ei esiinny.

Jousitus on....

Jatkuu

Kirjoittaja:  Lauri [ 06.08.2017 15:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

ds-jekkeri kirjoitti:
Akun loppuessa bensiinimoottori hyrähtää käyntiin ja pyörittää niin renkaita kuin latausgeneraattoriakin planeettapyörästövaihteiston kautta.


Onko näin? Olen luullut, että Amperassa polttomoottori "tuottaa sähköä" sähköiselle ajomoottorille, muttei ole mekaanisesti yhteydessä vetäviin pyöriin mitenkään. Minusta tämä idea on hyvä ja ei jätä sähköautoilijaa välille. Muutamia vuosia sitten jututin yhtä Ampera-kuskia parin talven käyttökokemuksista. Ei ollut kuulema silloin pari vuotiaassa autossa moittimista edes Suomen pakkasissa. Auto oli firman auto, joten omakehua ja vikojen peittelyä ei luultavasti ollut mukana. Kiinnostava auto ja käytettynä hyvinkin kiinnostava.

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.08.2017 16:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

ds-jekkeri kirjoitti:
Olen tässä muutaman päivän ajellut käsiin ajautuneella 2012-vuosimallin Amppeerilla. Kyseessähän on Chevrolet Volt-pohjainen pieni perheauto jonka voi päivän kaupunkiajoja varten latailla töpselistä (normaali 240v, 20A)
Mikä tuo täälläpäin normaali töpseli on 230 V/20 A? 230 V CEE:stä (IEC 60309) on 16 A ja 32 A versiot, joista tuo 16 A on toki yleisempi. Pohjois-Amerikassa tuo on kai speksattu 20 A:ksi, mutta se taas on heidän ongelmansa.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.08.2017 19:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Lauri kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Akun loppuessa bensiinimoottori hyrähtää käyntiin ja pyörittää niin renkaita kuin latausgeneraattoriakin planeettapyörästövaihteiston kautta.


Onko näin? Olen luullut, että Amperassa polttomoottori "tuottaa sähköä" sähköiselle ajomoottorille, muttei ole mekaanisesti yhteydessä vetäviin pyöriin mitenkään. Minusta tämä idea on hyvä ja ei jätä sähköautoilijaa välille. Muutamia vuosia sitten jututin yhtä Ampera-kuskia parin talven käyttökokemuksista. Ei ollut kuulema silloin pari vuotiaassa autossa moittimista edes Suomen pakkasissa. Auto oli firman auto, joten omakehua ja vikojen peittelyä ei luultavasti ollut mukana. Kiinnostava auto ja käytettynä hyvinkin kiinnostava.


On se, tästä on automiehilläkin väärinkäsityksiä. Melko kompleksinen planeettapyörästö sähköisesti ohjattuine kytkimineen voi ottaa voimaa "mistä vaan" ja siirtää sitä "minne vaan", ja kytkee toimilaitteita irti tarvittaessa. Jos näin ei olisi, Amperan maantiekulutus olisi olennaisesti suurempi konversiohäviöiden takia.

Polttomoottorilta voima renkaille otettaessa menee pyörimisliike aina generaattorin läpi mutta jäykällä akselilla, eli generaattori pyörii "mukana".

Kuva

Kirjoittaja:  Lauri [ 07.08.2017 09:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Ok. Tuo viestisi viimeinen kappale ja kuva selvensivät asian. Väärä mielikuva oli minulle jäänyt suomalaisten "autotoimittajien" artikkeleista. Pitää näköjään aina tarkastaa jatkossa auton valmistajan ja alihankkijoiden materiaalit eikä luottaa missään asioissa toimittajiin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.08.2017 09:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

ds-jekkeri kirjoitti:
Melko kompleksinen planeettapyörästö sähköisesti ohjattuine kytkimineen voi ottaa voimaa "mistä vaan" ja siirtää sitä "minne vaan", ja kytkee toimilaitteita irti tarvittaessa. Jos näin ei olisi, Amperan maantiekulutus olisi olennaisesti suurempi konversiohäviöiden takia.
Ei kai kulutus kovin paljoa suurempi olisi? Tuossa rakenteessa on jonkin verran mekaniikkaa häviöineen mukana pyöritettäväksi. Perän hyötysuhde lienee samaa tasoa kuin tavallisen taajuusmuuttajan kokonaisuudessaan? Jos ajomoottoreiksi tulee esim. 2 kpl PMSM:iä, ovat niiden häviötkin melko pieniä, samoin kuin genunkin. Tuossa planeettavaihteessakin varmasti häviöitä tulee. Lisäksi saavutettaisiin se etu, että voidaan käyttää moottoria aina juuri halutulla kierrosnopeudella. Eiköhän tuohon ratkaisuun ole päädytty jotenkin tuotannon kustannusteknisin perustein?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 07.08.2017 15:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

laakeri kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Melko kompleksinen planeettapyörästö sähköisesti ohjattuine kytkimineen voi ottaa voimaa "mistä vaan" ja siirtää sitä "minne vaan", ja kytkee toimilaitteita irti tarvittaessa. Jos näin ei olisi, Amperan maantiekulutus olisi olennaisesti suurempi konversiohäviöiden takia.
Ei kai kulutus kovin paljoa suurempi olisi? Tuossa rakenteessa on jonkin verran mekaniikkaa häviöineen mukana pyöritettäväksi. Perän hyötysuhde lienee samaa tasoa kuin tavallisen taajuusmuuttajan kokonaisuudessaan? Jos ajomoottoreiksi tulee esim. 2 kpl PMSM:iä, ovat niiden häviötkin melko pieniä, samoin kuin genunkin. Tuossa planeettavaihteessakin varmasti häviöitä tulee. Lisäksi saavutettaisiin se etu, että voidaan käyttää moottoria aina juuri halutulla kierrosnopeudella. Eiköhän tuohon ratkaisuun ole päädytty jotenkin tuotannon kustannusteknisin perustein?



Niinkuin kuvasta näkyy, eihän sitäkään mahdollisuutta ole suljettu pois, kun generaattorin ja planeettapyörästön välinen kytkin on auki, polttomoottori pelkästään pyörittää sähköä systeemiin. Ja sitäkin mahdollisuutta käytetään - tyhjällä akulla liikkeellelähdöt jne tapahtuvatkin niin, moottori lukitaan voimalinjaan vasta kun pyörimisnopeus ja ajonopeus mätsäävät.

Paljonko energiatehokkaampaa se on, en osaa sanoa, mutta aivan varmasti se on laskettu ja mitattu. Eihän siellä muuten olisi tuota planeettapyörästöä ollenkaan. Kun autovalmistajille 5% säästö löpökulutuksessa on tärkeä, säästö otetaan mistä saadaan. Se että me patonkilaiset arvailemme jotain muunnoshäviöistä on... arvailua...

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 07.08.2017 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

"Vuoristomoodissa" ajelua:

https://youtu.be/ZTFpjcf0nvY

Kirjoittaja:  laakeri [ 08.08.2017 08:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

ds-jekkeri kirjoitti:
Se että me patonkilaiset arvailemme jotain muunnoshäviöistä on... arvailua...
Ei ollut täysin arvailua. Sähkökäyttöjen ja -koneiden häviöistä löytyy kyllä ihan koulutuksen ja työn puolesta kokemusta. Vaihteista vähän huonommin on kyllä itsellä tietoa, mutta jonkinlaisia lukuja ja webistähän löytyy. Itse asiassa tuli joskus lisäksi energiatehokkuudestakin yksi kurssikin suoritettua... :roll: Mutta - se ongelma tuossa rakenteessa on perä. Kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin mielestäni hyvästä ratkaisusta (teoriatasolla), olisi siinä 2 kpl ajomoottoreita. Vaikka autotehdasta kiinnostaa toki tuotteen kulutus, kiinnostavat niitä massatuotteessa myös valmistuskustannukset ja lopullinen hintalappu, kun sitä tuotetta täytyy myydäkin. Lopullinen ratkaisu on siis lähes aina jonkin sortin kompromissi.

Asiaan liittyen... vastikään kyllä tuli tunnusteltua jonkin verran kulma- ja planeettavaihteiden yhdistelmien lämpöjä yhden projektin tiimoilta. Jos 86 kW moottoria ajetaan n. 10-15 % momentilla (tarkkaa tehoa en muista, nopeus jonkin matkaa alle nimellisen kuitenkin, joten siitä...) ja sen perässä oleva vaihde kuumenee kohtalaisen nopeasti kuumaksi, niin täytyy mokomissa ihan merkittäviä häviöitä olla. Tosin italialaista "laatua" oli kyseessä.

Kirjoittaja:  Xari [ 08.08.2017 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Amperasta oli jossain juttuja jossa yksi omistaja tuumasi että auto on niin laadukas että sen on täytynyt maksaa GM:lle huimasti enemmän mitä myyntihinta oli.

Kirjoittaja:  Kenguru [ 09.08.2017 12:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Seuraan mielenkiinnolla sillä Ampera on ollut oikeasti harkinnassa jo jonkun aikaa...

Kirjoittaja:  rundvik [ 12.01.2018 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Nyt vasta minulle selvisi ettei Ampera kuulunutkaan PSA:n Opel kauppaan.Miten tylsää.

Kirjoittaja:  SamiT [ 13.01.2018 21:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Eikö se Ampera ole USA-GM tuote ja siellä Chevrolet?

Kirjoittaja:  rmattila [ 14.01.2018 23:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Ampera vaikuttaa hyvältä kompromissilta, mutta on vielä Teslaakin kalliimpi. Saksan käytettyjen tarjonta mobile.dessa näytti olevan kaikkiaan kaksi kappaletta, molemmat vuodelta 2012 ja hinnaltaan 23-25 tuhatta. Eikä hinta laske akunvalmistuksen kehittyessä.

Kirjoittaja:  Xari [ 15.01.2018 12:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

rmattila kirjoitti:
Ampera vaikuttaa hyvältä kompromissilta, mutta on vielä Teslaakin kalliimpi. Saksan käytettyjen tarjonta mobile.dessa näytti olevan kaikkiaan kaksi kappaletta, molemmat vuodelta 2012 ja hinnaltaan 23-25 tuhatta. Eikä hinta laske akunvalmistuksen kehittyessä.


133 Mobilessa, hinnat alkaa kympistä.

Kirjoittaja:  rmattila [ 15.01.2018 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Xari kirjoitti:
rmattila kirjoitti:
Ampera vaikuttaa hyvältä kompromissilta, mutta on vielä Teslaakin kalliimpi. Saksan käytettyjen tarjonta mobile.dessa näytti olevan kaikkiaan kaksi kappaletta, molemmat vuodelta 2012 ja hinnaltaan 23-25 tuhatta. Eikä hinta laske akunvalmistuksen kehittyessä.


133 Mobilessa, hinnat alkaa kympistä.


Kappas, siellä olikin Ampera ja Ampera-e erikseen. Uusi maksaa Suomeen tuotuna joka tapauksessa lähemmäs 60 tonnia.

Kirjoittaja:  Xari [ 15.01.2018 13:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Ampera-e oli vissiin se uusi täyssähköinen, toi vanhempi oli joskus Turhuuksien Maailmassa koeajossa, öljynvaihtoväli apumoottorilla 60tkm jos oikein muistan, testiautossa männänrenkaat täysin jumissa kun täkäläisessä käytössä sille moottorille tulee ilmeisesti huomattavasti suunniteltua enemmän käyttöä.

Kirjoittaja:  rmattila [ 16.01.2018 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Opel Ampera - Teslan tolkumpi maalaisserkku

Hitto minkä teit. Nyt on ostotoimeksianto sisällä vähän ajetusta saksan Amperasta.
Olisko jollakulla tarvetta 170 tuhatta ajetulle vm 2008 diesel-ceekolmoselle?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/