Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Polttimonvaihto Saksanseisojaan http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=28472 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 29.12.2018 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Polttimonvaihto Saksanseisojaan |
Paljon tälläkin palstalla eräät koiranleuat jankuttavat, kuinka Citroenien remontit ovat vaikeita, autot aina hajalla ja tarvitaan "sadetansseja" että C5 I:sen immo lähtee toimimaan normaalisti. Jep jep. Tuli sitten vaihdettua V10 Phaetoniin lyhyen valon xenon-polttimo kuskin puolelle. Varasin aikaa ja kärsivällisyyttä hommaan kohtuudella, mutta en riittävästi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: Liitteet: Se mitä kuva ei kerro, on että etupuskurin ja imusarjan komponenttien purkamisen lisäksi piti auton alapuolelta irrottaa webasto sekä ohjaustehostimen putkia, että pääsi vääntämään umpion piilopultin auki. Lisäksi tarvittiin erikoistyökaluja, kuten 45 cm pitkää torx-väännintä jossa magneetti päässä, peilejä jne. Jos joku nettiä selailee ja löytää ohjeen jossa tuon polttimon voi vaihtaa umpion ollessa paikallaan, ohje ei koske tätä V10-koneista. Välijäähdyttimet ja erilaiset ilmansuodatinkotelot tekevät sen mahdottomaksi. Tuli autoa purettua sen verran paljon (aikaa tähän mennessä mennyt 6 tuntia, umpio pöydällä ja polttimo vaihdettu) että taidan tässä samalla vaihtaa tihkuvan ohjaustehostimen paluuputken ja toisella puolella vuotavan ns.dual-pumpun tiivisteet. Näkyy olevan tämä auto sellainen, että tavaraa on kasattu keulaan niin paljon jotta lähes minkä tahansa osan vaihtaminen vaatii autoa tehtaalla kasatessa kokoomisjärjestyksen mukaisen purkamisen. On todella työlästä mikä tahansa pikkuremontti. Että näin! |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 29.12.2018 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Polttimonvaihto Saksanseisojaan |
...Ai niin, se sadetanssi-osio. Phaetonin ABS/ESP on rakennettu sillä lailla hienosti, että se hukkaa useinkin "muistinsa" kun auton toinen akku (tässä on kaksi akkua peräkontissa) tyhjentyy esimerkiksi yli viikon pituisen seisomisen seurauksena. Seurauksena on se, että moduulikonfigurointi kyllä säilyy mutta yhteyttä rattiakselilla olevaan ohjauspyörän kääntöanturiin ei ole (tai tarkemmin sanottuna, yhteyttä ei ole "konfiguroitu"). Niinpä ABS/ESP ei toimi, eikä toimi aktiivinen jousituskaan - se on koko ajan jäykässä moodissa. Helppo juttu, ei muuta kuin Launch kiinni ja anturin paritus? Heh heh, niinhän sitä voisi kuvitella. Mutta ei. Aluksi pitää aikaansaada "security"-yhteys ABS-ecun ja käyttäjän välille. Tämä edellyttää aivan tiettyjä parametrejä ovien kiinni/aukiolosta, auton moottorin lämpötilasta, akun varausasteesta ja varmaankin tähtien asennosta lähtien. Menuissa pitää meloa ees-taas että saa sattumalta kerran onnistumaan sen. Tietysti pitää tietää salainen koodi lisäksi, joka loputtoman nettiselaamisen jälkeen paljastuu olevaksi "41962" jostain syystä. Lysti ei lopu siihen vaan tuon tilan päällä ollessa pitää autolle tehdä sarja temppuja jotta kulma-anturi pariutuu ja konfiguroituu. Kääntää rattia ensin lähes täsmälleen 90 astetta vasemmalle ja taas suoraan. Odottaa 15 sekuntia. Lähteä ajamanaan ennenkuin minuutti on kulunut, ja sitten kahden minuutin kuluessa autolla on ajettava kaksi kahdeksikkoa. Sitten moottori tulee sammuttaa ja odottaa virta-avain virtalukossa minuutti. Ja sitten taas auto käyntiin. Saatana, jos tämä ei ole sadetanssi niin mikä on. Sain lopuksi tuntien pelleilyn jälkeen homman onnistumaan ja ABS/jousituksen vikavalot sammuivat, auto toimii taas näiltä osin. En ihmettele että merkkiliike tuostakin hommasta laskuttaa parin tunnin työt. Miksi tästäkin on tehty niin vaikeaa? |
Kirjoittaja: | Lauri [ 29.12.2018 23:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Polttimonvaihto Saksanseisojaan |
Provokaationa käännän veistä polttimonvaihtohaavassa: näin Viijatissa https://youtu.be/5JIMCViYvd4 Ainakin tässä mielessä 1.2 litrainen ahtamaton viijatti pyyhkii nopeudessa lattiaa kymmensylinterisellä volkkarilla . Viijattimies on ehtinyt nauttimaan klubilla jo laatikollisen kuubalaisia kun Phaetonista on vasta etupuskuri irti. ![]() |
Kirjoittaja: | Huikko [ 30.12.2018 03:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Polttimonvaihto Saksanseisojaan |
Motonet mainostaa, että kun ostaa heiltä polttimon niin motomaatin nenää kaivava janipetteri vaihtaa sen samaan hintaan. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 30.12.2018 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Polttimonvaihto Saksanseisojaan |
Huikko kirjoitti: Motonet mainostaa, että kun ostaa heiltä polttimon niin motomaatin nenää kaivava janipetteri vaihtaa sen samaan hintaan. Mikäs Motonetti muka noin mainostaa, ainakin motomaatin nettisivulle on kirjattu noin Lainaa: : Polttimoiden vaihto (Ei Xenon) 5,00 € / kpl Pidätämme oikeuden vaihtoon, mikäli polttimon vaihto on hankalaa ja vaatii auton purkamista. Kaikki ed. mainitut hinnat koskevat vain työn osuutta, tarvittavat materiaalit ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti/ Ja on ollut jonkun aikaakin, katselin tuota 5 €:n tarjousta joskus kiinnostuneena, muttei tullut sitten käytettyä, koska epäilin tuota "Hankala"-klausuulia (vaikkei välttämättä aina purkamista vaadikaan niin ainakin pienemmät kädet kuin meikäläisellä olisi helpotus) Joitain palveluita saa ilmaiseksi jos ostaa tuotteet, vaikka pissapojan nesteen lisäämisen tai pyyhkijöiden asennuksen: "Motonetista ostetun pyyhkimensulkien oston yhteydessä maksuton." Joillain perinteisilllä huoltiksilla on ollut tuollaisia "täältä ostetut polttimot laitetaan paikoilleen", mutta eipä ole enää ainakaan sitä olemassa minkä tiesin ennen noin tekevän, yhdestä tuollaisesta huoltamosta on vielä epäilys, mutta en ole vuosiin käynyt/tarvinnut. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |