Pureudutaanpas sitruunapatongin salatiede-osastolla kansainvälisilläkin foorumeilla vaiettuun asiaan: mersujen ABC-järjestelmän jousipallojen täyttöön.
Mersumiehet ovat varsin hiljaa asiasta joka meille on tuttu: Mercedeksen ABC-järjestelmä perustuu Citroenilta lisensoituun hydropneumaattiseen jousitukseen. ABC (active body control)-järjestelmää ei pidä sekoittaa Airmaticciin, joka taas on useimmissa mersun malleissa esiintyvä ilmapussijousitus. ABC on siis eri maata ja on oikea hydraulijousitus. Mielenkiintoista että Citroenin jo lopetettua hydraulijousituksen tuottamisen Mersu jatkaa!
No niin, asiaan. Mersussa hydraulijärjestelmän osana on 4 jousipalloa, jotka palvelevat varaaja- ja painesyklinvaimennuspalloina. Hyvä verranto olisi Citroenin varaajapallo + hydraktiven keskipallot. Itse tolppakohtaisia jousipalloja mersuissa ei ole, tolpan sisällä on mekaaninen jousi ja venttiiliblokin kautta ohjataan jousisylinterin kokemaa hydraulipainetta aktiivisesti aina 40 Hertsiin asti - sitä korkeamman taajuuden vapinat vaimennetaan jousisylinterin sisäisellä iskunvaimennusjärjestelmällä.
Mersun järjestelmän mitoituspaine on 200 baria, eli hiukan korkeampi kuin sitikan systeemeissä. Tyypillinen painelukema diagnostiikan kautta katseltuna on 190-198 barin välissä.
Mersun varaajapallojen tyhjeneminen aiheuttaa samanlaista hämminkiä kuin sitikoissakin - ensin jousitus kovenee pikkuhiljaa, niin hitaasti että omistaja itse ei huomaa välttämättä mitään. Sitten, vuosien päästä kun pallojen paine on laskenut 100 barin alkuperäispaineesta alle puoleen, alkaa ABC-järjestelmä itsekin havaita että jotain on vikana, ja heittelee erilaista herjaa vikamuistiin ja ajoittain kojetaulun pistematriisinäyttöönkin. Tässä vaiheessa auton jousitus on jo todella kova.
Perinteinen tapa korjata tilanne on joko "ajaa eteenpäin, mersun jousituksen pitääkin olla tanu" tai ostaa uudet jousipallot - 150 euroa kappale! Ryöstöhinta, kun sitikan täysin vastaava pallo maksaa 30 jöröä.
Ja nyt se osa postausta jota että muualta netistä löydä mistään. Myös mersun ABC-pallon voi täyttää. Se tapahtuu näin: pallo kunnolla kiinni koneruuvipuristimeen ja pylväsporakoneella 1.5mm reikä sinne tulpan puolelle. Tuhahdus ja lippis lentää päästä, jäännöspaineita pitää olla sen verran tai muuten täyttö ei enää kannata - membraani on jo rikki.
Sitten 7MM:n millin nousulla oleva kierre reikään, eli 6mm poralla isompi reikä ja sitten kierteytys. Tehtyyn kierteeseen Tecnosirin 7mm:n C5-C6-malleihin tehty erikoisventtiili kiinni ja kiristys:
Liitteet:
Screenshot 2019-04-01 at 18.04.01.jpg [ 70.79 KiB | Katsottu 18129 kertaa ]