Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 01.12.2020 01:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
No... Oikeastaan lienee hieman kiusallista tunnustaa tätä mutta erittäin mukavasti.

Olen kipuillut tämän aiheen kanssa nyt hetken. Itselleni Citroënistina ei ole ollut mikään yllätys, että muutkin osaavat tehdä ja tekevät hyviä autoja. Erilaisia autoja juu, mutta omalla tavallaan hyviä ja osin tai usein paremmin kuin Citroën. Jokainen Citroënisti tämän asian tietää ja hyväksyy, vaikka toiset sen välillä haluaa kyseenalaistaa. Citroënisti ei ole tyhmä, dille tai pelle. Citroënisti on liberaali. Citroënisti on realisti.

Eihän se oikeasti ole mikään salaisuus, että Citroënilla ajavat ihmiset ajavat Citroënilla koska haluavat ajaa Citroënilla. Niin minäkin tein yli kaksikymmentä vuotta. CX, XM, Xantia. Sitten ajoin Saabilla (ja olin tyytyväinen) kun ei Citroënilla ollut mitään tarjota. Sitten taas Citroënilla. X7. Nyt tuli taas se hetki, ettei Citroënilla ole mitä tarjota. Edes varaosia. heh. Tosin Saabilla ei ole tarjota kuin lentokoneita, joten se (kiito)tie on ajettu loppuun.

Talouteen oli hankittu muutama vuosi sitten toisen Saabin korvikkeeksi Volvo, joka varsin onnistuneesti pärjää toimessaan. Mutta siitä puuttuu se jokin. Niin hieno tuote kuin se onkin.

Aikanaan kävin kahvittelemassa BMW-myymälässä kyselemässä heidän näkemyksiään mitä kannattaisi hankkia tilalle kun alkaa talouden Saabien (järkevä) käyttöikä tulla täyteen. Minulle kerrottiin, että silloin kun SAAB meni lopullisesti konkurssiin heille tuli tukuittain asiakkaita, jotka etsivät uutta autoa. Nämä ihmiset (myyjän mukaan) ostivat itselleen/yritykselleen/tms. uuden BMW:n. Olin hieman skeptinen ja laitoin puheet myyntikategoriaan. Nyttemmin en ole niin skeptinen, oikeastaan uskon myyjän olleen ihan suora kertoessaan asiasta.

Nyt kaksi kuukautta ja vajaa kymppitonni takana pappamallin 5-sarjan BMW:n penkillä istuneena olen hämmentynyt. Tai oikeastaan iloisesti huojentunut. Citroënin siirryttyä valmistamaan muovisia kauppakasseja seka muka-innovatiivisia city-autoja ja Saabin lakattua olemasta olen löytänyt uudelleen auton jolla oikeasti haluan ajaa. Pappamallin vitonen on hyvin tehty ja mukava auto, jolla haluaa ajaa vielä vähän lisää vaikka olisi jo oikeastaan perillä.

Tätä ei ole helppo tunnustaa, sen verran sakeaa on se vihreä liemi, joka suonissa virtaa. Tunnustan tämän kuitenkin ilomielin ja toivon, että tämän lukee joku sellainen ihminen kenellä on mahdollisuus vaikuttaa Citroënin tulevaisuuteen. Ainahan voi toivoa...

Meitä on siis olemassa. Autoilijoita, jotka haluavat uusia nykyaikaisia isoja mukavia matka-autoja. Vaikkapa Citroënilta. Mielellään herrasmieskorilla eli pliis — ei farkkuja. 8-) :lol: :P :mrgreen:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 01.12.2020 01:44 

Viestit: 137
Kortin saatuani 1979 ostin, BMW 2000 vm 1969, silloin en tiennyt citikasta mitään.


Liitteet:
bmw 2000.jpg
bmw 2000.jpg [ 71.74 KiB | Katsottu 48128 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 01.12.2020 09:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1113
Mielenkiintoista.. kerrotko kaseva tarkemmin, miltä Bemu tuntuu ajolleen kun vertaat sitä C5 X7 niin kaupungi- kuin haiweiajossakin??



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 01.12.2020 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kaseva kirjoitti:
Nyt kaksi kuukautta ja vajaa kymppitonni takana pappamallin 5-sarjan BMW:n penkillä istuneena olen hämmentynyt. Tai oikeastaan iloisesti huojentunut. Citroënin siirryttyä valmistamaan muovisia kauppakasseja seka muka-innovatiivisia city-autoja ja Saabin lakattua olemasta olen löytänyt uudelleen auton jolla oikeasti haluan ajaa. Pappamallin vitonen on hyvin tehty ja mukava auto, jolla haluaa ajaa vielä vähän lisää vaikka olisi jo oikeastaan perillä.
Koeajon perusteella wanhakin 5-sarjalainen vaikutti ihan kelvolliselta kulkineelta. Oikeastaan itsellä kaatui hankinta sellaisen osalta ensisijaisesti turhan pieneen ja turhan suureen, nimittäin tavaratilaan ja kulutukseen. Jotenkin vaikutelma tavaratilan koosta oli pieni, vaikka ei se kenties sitä oikeasti ollut. Kulutus sen sijaan oli suuri. Löpöä kun olisi mennyt tuommoisessa F60 530 xDA Touringissa vähintään riittävästi missä vaan ajossa :?. Sitten kun on taas kulkineen vaihto ajankohtainen, niin eiköhän sitä tule kuitenkin vitosiakin käytyä katsomassa E:n ja neljännekseen taitetun kopiopaperin lisäksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 01.12.2020 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2728
Paikkakunta: Koria
Minunkin perhepiirissäni on yksi 5-bemari. Näin sitikkamiehenä tuntuu hämmästyttävältä, että KAIKKI laitteet toimivat vielä yli 20-vuotiaassa autossa. Katsastuksestakin heittämällä läpi, vaikka kilometrejä on takana enemmän, kuin kolmella pikkuautolla romutukseen mennessä. Toki narinahelat takana joskus hoitavat nimensä velvoittavaa tehtävää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 02.12.2020 13:24 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Turku
laakeri kirjoitti:
Kulutus sen sijaan oli suuri. Löpöä kun olisi mennyt tuommoisessa F60 530 xDA Touringissa vähintään riittävästi missä vaan ajossa :?.


Bensabemareissa ei kannata kulutusta edes seurata, mutta eikös noi kutosdieselit ole varsin pihejä maantieajossa? Tyyliin alhaisia vitosia maantieajossa? Neliveto tietty lisää hiukan kulutusta ja käytännön ongelma kulutuksessa on se, että pitää käydä jatkuvasti tankkaamassa, mikä dieselillä ei kuitenkaan ehkä ole suuri vaiva, 800-1000 km välein?

laakeri kirjoitti:
Sitten kun on taas kulkineen vaihto ajankohtainen, niin eiköhän sitä tule kuitenkin vitosiakin käytyä katsomassa E:n ja neljännekseen taitetun kopiopaperin lisäksi.


Kyllä vitonen on mukava vehje, mutta erinäisiä ärsyttäviä juttuja niissäkin on. Voi olla vaan yksittäistä sattumaa, mutta kaikki ajamani vitoset ovat olleet yllätysuraherkkiä, siitä huolimatta että menevät keskimäärin suoraan ja kulmat on säädetty oikein... Sitten tilaongelmat, joita olen jossain ketjussa jo manaillutkin. Noh, tällä hetkellä on kaksi bemarimallia, joissa on sopivasti tilaa matkustamossa, joten kyllä sitä taas jossain vaiheessa koeajolle pääsee..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 02.12.2020 17:06 

Viestit: 38
Olen sen verran simppeli että suurin kiinnostus riittää vain aakkosten alkupäähän; Alfa, BMW ja Citroen. Kaikki vähän erilaisia eikä välttämättä täysin järkivalintoja. Ensimmäinen autoni oli E21 ja sen hävittämistä olen katunut 30 vuotta, onneksi vaimolla on F20 niin voi vähän fiilistellä. C5 Aircross:lla pääsee suoraan mukavasti eikä se mielestäni sen muovisempi ole kuin C5X7 oli, F20 taas on moottoritiellä rauhaton mutta muuten ketterä pyöriteltävä ja ZF edelleen paras automaatti mitä tiedän. Eli meillä nämä eivät ole tarkoitettukaan ihan samaan käyttöön mutta hyvin istuu Citroen-mies BMW:n penkilläkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 02.12.2020 18:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2728
Paikkakunta: Koria
tcane kirjoitti:
Olen sen verran simppeli että suurin kiinnostus riittää vain aakkosten alkupäähän; Alfa, BMW ja Citroen.

Mitäs niitä kirjaimia ny onkaan... aaa bee cee ree... reellä alkavia on ainaskii ratsuni, rotke ja riisselimeresu... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 02.12.2020 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
laakeri kirjoitti:
F60 530 xDA Touringissa
Kas, sormi osunut sivuun ja ajatus myös. E60 piti tietenkin sukupolven olla ja tarkemmin E61, kun Touring kyseessä. :oops:
yason kirjoitti:
Bensabemareissa ei kannata kulutusta edes seurata, mutta eikös noi kutosdieselit ole varsin pihejä maantieajossa? Tyyliin alhaisia vitosia maantieajossa? Neliveto tietty lisää hiukan kulutusta ja käytännön ongelma kulutuksessa on se, että pitää käydä jatkuvasti tankkaamassa, mikä dieselillä ei kuitenkaan ehkä ole suuri vaiva, 800-1000 km välein?
Olisi moisella tainnut käytännössä 7-9 l/100 km tienoille asettua. Ja joo, jatkuvasti saisi varmaan käydä tankilla, mutta ei se ehkä olisi ongelma, kun siihen on tottunut myös noissa VAG:n kulkineissa. Passatissakin tankki on pienempi, jos on muistettu tehtaalla asentaa takavetoakselitkin paikoilleen. Ei siis mahdottoman paljoa yli tuhatta kilsaa silläkään pääse. Hieman toista kuin esimerkiksi XM:llä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 17.12.2020 21:13 

Viestit: 197
Paikkakunta: Hämeenlinna
Asia on lyhykäisyydessään aivan selvä.Ikinä en tule kajoamaan yhteenkään BMWhen kun yhdestä eroon pääsin. :x

Tämä on oma yksilöllinen mielipiteeni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 13.02.2021 22:03 

Viestit: 511
Mulla/meillä tuli citroenismia vuodesta 1987 vuoteen 2020. Oli monta BX:ää Xsara picasso, C5 II pari, ja viimeisenä X7 break 204HDI(meni lunastukseen, kun naapurintäti tuli pihalta kylkeen) Nyt on liki 1,5v ajeltu traktorin pikkuveljellä Volvo XC70 D5 ja pakko sanoa, että ei se sanonta kaukana ole totuudesta (viisi kirjanta ja nuoli, siitä alkaa sulla huoli). Volvo on 2013 mallinen ja vasta 240tkm ajettu ja vikoja on ollut. Autossa oli juuri tullut 200tkm täyteen ostaessa. Samoin ihmetyttää ainainen valitus sitikoiden huonosta arvon säilymisestä? Volvo oli uutena maksanut 73980€ ja 7v ikäisenä oli jäljellä 18500€. (Vakuutusyhtiö muuten maksoi femmasta vm2011 ja 286tkm ajettuna 12700€). Bimmeriä olen seurannut vierestä (kaverin)530d ja alta 200tkm ajettu rikki on ollut startti, kytkin, valoautomatiikka, ABS jarrut. Jättänyt käynnistymättä useaan otteeseen vaikka mittari näyttänyt akussa olevan virtaa ihan riittävästi. Ikävä citikkaa, mutta ei mallistosta löydy järki ikäistä soveltuvaa (automaatti, neliveto, vetokyky väh 2000kg, mieluummin lähemmäs 2500kg, rekisteröity viidelle)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 07.07.2021 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2186
Paikkakunta: Laukaa
Nuoriso oli huolissaan papan ja mummun kulkuvälineen luotettavuudesta ja kolariturvallisuudesta, ja toivat tontille nelivetoisen diesel-automaatti-BMW X3 katumaasturin v 2013. Nyt on muutama päivä sillä ajeltu ja topakalta ja jämäkältä tuntuu. Vähän liiankin, liekö uutuuden jäykkyyttä kun ml on 145tkm, Sitikoissani kuitenkin reilut tuplat mittarissa.

Nämä maaseudun tiet ovat huonosti pohjustettuja ja niissä on routaheittoja ja monttuja, paikattua asfalttia ja halkeamia. Kovin on huteraa ja töyssyistä meno Bemarilla. Ohjaus on jotenkin kumman kulmikas ja tienpinnan heitot vetelevät autoa sinne tänne.

Ajettiin sitten myös muutama sata km valtakunnan pääteitä. Tasaisella uudella asfaltilla meni hyvin ja suoraan, mitä nyt tuuliherkkyys kiusasi. Heti kun tuli vanhempaa uraista asfalttia, alkoi ohjauksen vetely milloin minnekin. Tunnokkuus ohjauksesta on hukassa ja ratti on aika raskas liikutella. Liekö syynä leveä rengasprofiili?

Tänään kun käytin luottopeliä C5 -06 hdi hylsyn jälkeen uusintanäytössä konttorilla (tukivarren pusla ja käsijarru) niin ah miten oli kyyti taas mukavaa. Tiet paranivat kertaheitolla ja montut eivät paljoa häirinneet, ohjaus ei vedellyt ja oli herkkä, ajoasento ja kaikki muukin oli kuin olisi hyvä hanska kädessä. :D

Jotain miinuksia Bemariin verrattuna nyt kuitenkin löysin, automaattilaatikon (Aisin 6-vaiht.) viive lähdöissä tuntui nyt Sitikassa häiritsevän enempi, sisämelu oli suurempi ja ajetut kilometrit näkyvät ja tuntuvat.
Polttoaineenkulutus on samaa luokkaa molemmissa vaikka saksalaismerkki on korkeampi ja painavampi.

Talvella Bemarin neliveto on tietysti iso plussa täällä maalla kun tuisku tukkii tiet ja aurakalusto liikkuu usein vasta iltapäivällä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 07.07.2021 23:50 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Turku
eskere kirjoitti:
Heti kun tuli vanhempaa uraista asfalttia, alkoi ohjauksen vetely milloin minnekin.


Sanovat, että kunnossa ollessaan Bemari ei vetele, mutta ehkä mä olen ajanut vain epäkuntoisia. Sellaista paimentamista, jos on hiukankin uraa, että kyllä se jää mieleen. Ohjaus onneksi on tarkka, eli ratista sentään huomaa, miten paljon se vetää ja minne. Mutta sitikat ovat menneet suoraan ilman turhaa kaitsemista.

eskere kirjoitti:
Talvella Bemarin neliveto on tietysti iso plussa täällä maalla kun tuisku tukkii tiet ja aurakalusto liikkuu usein vasta iltapäivällä.


Jos joskus ostan taas Bemarin, niin ostan takavetoisen. Subaru on liian hauska neliveto, että siitä raaskisin luopua Bemarin nelivedon takia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 08.07.2021 07:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7750
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Jos joskus ostan taas Bemarin, niin ostan takavetoisen. Subaru on liian hauska neliveto, että siitä raaskisin luopua Bemarin nelivedon takia.

Mitäs hauskaa siinä on sen alalaiskan dieselin kanssa? :lol:
Ei mun foressa ainakaan mitään hauskuutta löydy, hyvää etenemiskykyän kylläkin. Vielä kun ykkönen olis lyhyempi...

Mites Legassa toimii ajonvakautuksen pois otto? Mulla lähtee sutimisenesto pois, mutta aika voimakas ajonvakautus jää kuitenkin päälle. Hangessa kun ajelee ihan rälläämättäkin niin jarrut haisee heti.
Jostain luin, että ratin asentoanturiin kun asentaa katkaisijan, saa kaikki avustukset kokonaan pois ilman pysyviä vikavaloja.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 08.07.2021 13:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
Hauskuus varmaankin on siinä, että neliveto on jatkuva. Ei ainakaan oma haldex-nelivetoinen Volvo ole yhtään hauska Subaruun verrattuna.
En sitten tiedä miten hauska on takavetopainotteinen auto (BMW, MB) sähköisesti ohjatulla nelivedolla?



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten istuu Citroën-mies BMW:n penkillä?
ViestiLähetetty: 08.07.2021 17:57 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Turku
Teuski kirjoitti:
Mitäs hauskaa siinä on sen alalaiskan dieselin kanssa? :lol:


Kyllä sen kanssa voi ihan laatuaikaa viettää, kun pitää kierrokset 2000:n yläpuolella, mikä yleensä talvihauskoittelussa tai mutkatiellä tapahtuu muutenkin :)

Olis vaan automaatti, niin kokonaisuus olisi paljon parempi. Tai sit pitäis olla alennusvaihde erikseen, jos on manuaali.

Teuski kirjoitti:
Mites Legassa toimii ajonvakautuksen pois otto? Mulla lähtee sutimisenesto pois, mutta aika voimakas ajonvakautus jää kuitenkin päälle. Hangessa kun ajelee ihan rälläämättäkin niin jarrut haisee heti.
Jostain luin, että ratin asentoanturiin kun asentaa katkaisijan, saa kaikki avustukset kokonaan pois ilman pysyviä vikavaloja.


Tästä samasta huhusta olen tietoinen. Jäi vaan etsimättä se oikea piuha, kun lumet kerkesivät sulaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: