Terve!
Meillä on perheessä em. kulkuneuvo nyt sellaiset 120.t taivaltaneena, uutena ei tuota ostettu, mutta tuli kolmen vuoden jälkeen ex-leasarina ja oli ollut valtiolla, koko ikä huollettu Raision Automaassa. On Ph.2,5 eli uudet takavalot, nyt palaa luukussakin takalyhdyt eikä vain takakulmissa postimerkit.
Hiljainen ja mukava auto ajaa, mutta ainakin tässä yksilössä on ilmennyt harmittavaisia sähkövikoja viime aikoina. ABS-anturin paukkuvat, olen jo kolme vaihdattanut ja juuri tänään taas syttyi molempiin näyttöihin ABS-failure, ASR-failure, ESP-failure. Joten kai tuo neljäs sitten sai kilometrinsä täyteen, sikäli outoa, että tuo on massattu uuten ja tehty jälkikäsittely.
Sama koskee ABS-antureita, kuusi on jo vaihdettu ja pipo "paloi" Pösön hinnoitteluun - maksavat Pösön laatikossa sellaiset 130e + vaihtotyö. Olen oppinyt ostamaan Veholta, C5:sen ykköskoppa käyttää samoja antureita ja saa tunnuksella Capteur 6590.A5 vähän näköjään myyjästä riippuen 70:n ja 100:sen väliltä, itse haen Raision Veholta, jossa meillä C6 käy, ihme saksalainen äkseerääminen ja komentelumeininki ollut muutaman kerran jopa sitikalla, vaikka suomiauto ja ostettu omalla rahalla.
Uudemmat anturit on suojattu Ferodo-massalla, eli sellaista Plastic Paddingin tyypistä harmaata massaa on siloteltu johdon ja rungon läpivientiin.
Muuten ei vikoja juuri ole ollut, ainoa mekaaninen vaihdettu osa on ollut etujarrulevyt, jotka V6:sen 330m:sinä suolaisen hintaisia sekä yksi vakaajan pystytanko taakse.
On hiljaisempi auto kuin C6, takapenkki on selvästi leveämpi ja takapenkki on mielestäni parempi, vaikka eihän itse siellä ole koskaan kyydissä tullut istuttua...
Kiihtyvyys on parempi samalla 6-lovisella Tiptronicilla ja samalla moottorilla, molemmat ovat vielä 204hv:isia, minäs vuonna tuo 240HDi tuli, josta salaa haaveilen. Ei kyllä mene siltikään kuin hiukan alle 10 sekunnin.
Ohjaus on parempi ainakin omasta mielestäni tai siis vähemmän totuttelua vaativa kuin C6 keskittävä.
Ei vetele ihan niin pahasti urissa, vakio rengaskoko PH2 225/50/17, kun C6 pitänyt mennä pilaamaan 18-tuumaisilla 245;silla, jotka eivät sovi yhteenkään Suomen tieksi kutsuttavan panssarivaunun uraan.
V6:sissa jousituksen säätö eli normi tai sportti, jälkimmäinen vaikuttaa vasta noin satasen nurkilla. Jämäkämpi kuin C6.
Tavaratila on huomattavasti suurempi, mutta sähköinen takaluukku voi olla ongelma, oma päättää kostealla kelillä välillä ajaa itsensä ensimmäisellä kaukkarin napin painalluksella vain 1/3, ehkä puolet tai jopa mennä kerralla ylös asti, kuten kuuluu. Kosteus tuntuu vaikuttavan.
Ulkoinen avaus piilotettu mallimerkinnän 0-sisäkehään ja PH2. kaukkarin keskimmäinen näppäin avaa.
Ajotietokone hankala käyttää, vakiona on pieni näyttö ja käyttö radion valikoiden kautta, C6:ssa on tuo isompi ja sekavampi radion nappulahelvetti kun on pitänyt puhelin siihen upottaa. Omassa tuo isompi värinäyttö, sitä ilmeisesti saanut navigoinnin ja integroidun puhelimen sekä CD-vaihtajan kanssa samassa.
- MIKSEI OLE SAATU KUMPAANKAAN KOSKETUSNÄYTTÖÄ, TUO VALIKKOHELVENTIN SELAAMINEN RADION NÄPPÄIMILLÄ ja osa toiminnoista PESURIVIIKSEN KYTKINTÄ PAINAMALLA VOI OLLA VAIN RANSKALAINEN, PITKÄN LOUNAAN JA LITRAN VIINIÄ SEKÄ KYMMENEN PASTISNAUKUN JÄLKEEN TULLUT "HYVÄ IDEA"
Mittaristossa joskus kostealla tai pakkassäällä näyttää muutaman pikselin hetken sekalaisena, värinäyttösäätö mahdollista - valitse joko jokin taustaväreistä tai automaattinen, jolloin tuntuu vaihtavan harmaan ja lohenpunaisen välillä.
Etupenkit ergonomialtaan vain kohtuulliset, Volvoon ja Sitikkaan verrattuna ovat ergonomialtaan huonommat ja ainakin itselläni pitkällä matkalla selkä muistuttaa itsestään enemmän kuin muilla ajaessa. Usein penkin sähkösäätö pätkii, helppo korjata kun heiluttelee johtoja kuskin penkin alla, on se vihreä neliskanttinen liitin.
Etuovet jäätyvät kostealla pakkaskelillä helposti kiinni, vaikka olisi tiivisteen käsitelty silikonilla. Vaikka auto ollut n. -6c kelillä lämmityksessä tunnin + sisälämppäri, niin etuovia ei tahdo saada auki, kahva kyllä nousee mutta ovi ei irtoa tiivisteistä, pakko siis mennä takaovien kautta sisälle leikkimään akrobaattia ja sitten paukuttaa ovet auki sisäpuolelta - suunnitteluvirhe.
Riippuen varustetasosta, perusmallin sisustus ja varustus varsin köyhät, sävypaketit Ivoire ja Ebene todella harvinaisia myöhemmissä malleissa. Omassa Ivoire merkitsee beigeä nahkaa, sisäverhoilua turvavöitä myöden kojelaudan yläosaa lukuunottamatta ja "pähkinäpuista" törkeää muovihärpähelvettiä kojelaudan yläosassa, onneksi keskikonsoli ja radio + ilmastoinnin käyttöyksikkö on tällöin maalattu beigeksi. Ei tullut mieleen käyttää oikeaa puuta, kuten Sitikka tehnyt, vaan halpaa muovipuuta.
Ebene on punaruskea nahka ja osa sisustuspaneeleista, kojelaudan ja ovien yläpaneelit mustat.
Perusmalleissa voi olla joko musta "muovihiilikuitujäljitelmä" tai Sportin hiilikuitujäljitelmä kojelaudassa, mittariston taustassa sekä ovinpaneeleissa, ovat halpaa muovia luovat halvan vaikutelman.
Pitkä miinus, Xenonit lisävarusteena ja pitkiin ei ole saanut edes rahallakaan. Konepellin pudottelu ohjeiden mukaan syö noitakin polttimoita, toinen jouduttu vaihtamaan vain 15t ajon jälkeen kun väri muuttunut ja simahteli - miksei voi tehdä normaalisti painamalla suljettavia konepeltejä.
- Akku tavaratilan vasemmassa seinässä - ei saa antaa apuvirtaa tai ladata, pitää ottaa erikseen ulos lataukseen.
- Sisäänkääntyvät peilit jäävät pakkasella helposti sisälle ja kun väkisin kääntää ulos, niin seuraavan kerran keskuslukkoa avatessa sitten ajavat itsensä yli. Saa eliminioitua käännön, kun sulkee lukot avaimella kuskin lukosta, tosin hälytin ei mene silloin päälle ja ei kerro lukittumisesta vilkuilla, kuten esimerkiksi 307 tekee avaimellakin tehdessä.
- Ruostumisongelma takaluukun takalasin puoleisessa sisäsaumassa, meillä maalattu uudelleen tuo takalasin alapuolta vasten tulevan tiivisteen osa, kun ruoste juoksi lähes koko matkan kittikerroksen alla.
Ja pisin miinus, suurin osa merkkihuollon organisaatiosta on helvatan kädetöntä, tätä on TM:n huoltoteisteissä aikanaan moitittu ja itse on tullut opeteltua kantapään kautta, että Raision Automaa (nykyinen Laakkonen) ei osannut kirjoittaa kuin vain vähintään tonnin laskuja, auto pitänyt tuoda korjaukseen tai huoltoon klo 7.30 ja sijaisautoa ei tarjota tai se pitäisi itse talvella kaivella lumihangesta -30 asteen pakkasessa ja maksaa lystistä 70e....
Huolto sekoillut välillä, tuot auton aamulla ja ei saada työn alle edes puolilta päivin, ei osata soitella asiasta ja ihmetellään, kun asiakas alkaa näyttää hapanta odotettuaan turhaan.
Autokeskus- osataan kirjoittaa laskuja, mutta huoltaminen.... En sano enempää, ettei tule kunnialoukkaussyytettä. Itse käytän Salossa nykyisin PP-autossa, kun ei tahdo kaikkeen elektroniikkaan enää pienemmillä korjaamoilla riittää ohjelmat, valitettavasti.
Että sellaista, kyllä tuossa tasoero on C6:seen verrattuna, mutta silti ihmetyttää, että mitä Sitikan insinöörit tekivät kuusi vuotta siinä välissä odotellessaan C6:sta 607:n lanseerauksen jälkeen, kun ei p*rkele ole aivopieruista opittu. Tosin eri alustaanhan nuo perustuvat, mutta sisätilat ovat kaikesta huolimatta paremmat kuin Sitikassa, jossa akseliväli on pidempi.
Nyt puhun vain tästä meidän yksilöstä, hyvin varusteltuja yksilöitä on vähän ja enemmän on perusmalleja tarjolla.