| Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ | |
| 206 lambdatunnistimen signaali http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=27232 | Sivu 1/1 | 
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 12.03.2018 14:53 ] | 
| Viestin otsikko: | 206 lambdatunnistimen signaali | 
| "Lambdatunnistimen signaali ei vaihtele, säätö ei toimi." sanoi katsastussetä ja hylkäsi. Kierroksilla: CO% 0,0 CO2% 14,2 HC ppm 10 Lambda 1,03 Eli päästöjen puolesta kunnossa. Voiko lambda olla kuitenkin rikki vai mistä kantsii aloittaa ? Mitään vikakoodeja ei ollut päällä. Pösö on 206 1,4 2001. | |
| Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2018 15:39 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Tuo on juuri ikää, jossa pitäisi (kai) olla jo omavalvontaa sekä toinen valvontalambda katin jälkeen, tai siis kysymys: Onko? Kai siitä pitäisi tulla myös vikakoodi eikä ikinä kyllä pidempään toimi siten että pakokaasut mitattaessa on oikein lambdarajoissa jos säätölambda on rikki. Kai voisi viedä jonnekin osaavaan korjaamoon pakokaasumittaukseen ja mainita tuo katsurin lausunto, tai sitten jos pääsee mittaamaan itse (tuossa koneessa itse lambda on ainakin hyvin hollilla, mitenköhän liitokset) mittaamalla rinnalla (johdot kiinni mittarissa ja lambdassa jollain välipalalla ja koneen käydessä) lämminneen lambdan signaalia, periaatteessa skooppi paras, mutta vaikka palkkinäytöllä varustettu yleismittarikin kertoo ihan riittävästi. pitäisi tasaisesti ajettaessa seilata useamman kerran sekunnissa, jännitteen ääripäät noin 0,2...0,8 V. Täyskaasukiihdytyksella ja moottorijarrutuksella on pidempään noissa ääriarvoissa. (jotkut vanhan ajan analogiamittarit eivät useimmiten käy, kuormittavat liikaa lambdaa ja jännite tippuu) | |
| Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2018 15:58 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Ainakin jos se on tuota uudempaa päästötyyppiä, noiden lambdojen tiedot saanee luettua myös OBD:n kautta ja ilmeisesti sitä kautta katsurikin niitä katseli. Mutta jos katselikin vahingossa kakkoslambdaa (jälkimmäistä valvontalambdaa), niin sen signaalin ei kuulukaan heilua nopeasti, hitaasti kyllä jonkun verran? | |
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 12.03.2018 21:37 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Juu, on tässä kaksi lambdaa, liittimet ja johdot näyttävät hyviltä. Itselläni ei ole tuohon sopivaa obd-lukijaa mutta täytyy yrittää yleismittarilla tai käyttää jossain pajalla... Kiitos ! | |
| Kirjoittaja: | olli__o [ 12.03.2018 23:21 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Tuo yleismittarilla mittaaminen ei oikein kerro tuossa tapauksessa välttämättä kauhean järkevää, ainoastaan siinä tapauksessa jos arvo on tosiaan ihan vakio, voi päätellä että lambda on rikki (ellei sitten muuten ole joko rikkaalla tai laihalla jatkuvasti ja arvo jommassa kummassa tapissa). Kapeakaistaisen lambda-anturin pitäisi tuottaa jännitettä ja jännite sykkii (kun ollaan closed loopissa eli lambdasäädöllä, esimerkiksi korotettu kierrosluku) periaatteessa nollan ja yhdenvoltin välissä, käytännössä 0,2...0,8. Moottorin ECU säätää rikasta seosta laihemmalle ja laihaa rikkaammalle, siitä johtuu sahaus. (normaalit halvat anturit on niin jyrkkiä toiminta-alueellaan, ettei juuri väliarvoja näe, anturi näyttää vaan ollaanko rikkaalla vai laihalla ja sen mukaan säädetään). Uudet lambdat sykkii monta kertaa sekunnissa, vanhat usein hidastuu. Jos mittarin numerot heittelevät jatkuvasti ja paljon se voi toimia ok, mutta mittarit ovat liian hitaita antamaan järkeviä arvoja, sen takia pitäisi olla mieluusti edes mittari jossa palkkinäyttö. Tuon voi myös testata irtonaisena nestekaasutoholla, yleismittari kiinni signaalijohtoihin(/maahan) ja toholla lämmittää (ei tarvitse kytkeä lämmitysjohtoja toho lämmittää muutamassa kymmenessä sekunnissa riittävästi) kun liekki on keskellä pitäisi tulla jännitettä noin 0,7...1 V ja kun siirtää liekin sivuun tulee lähelle nollaa. Youtubesta voi etsiä videoita testing lambda sensor tms. Antureissa on tyypistä ja valmistajasta riippuen erilainen määrä johtoja ja värejä, usein kaksi samanväristä ovat lämmitysjohdot, joihin syötetään jännitettä joka kuumentaa nopeammin toimintalämpötilaan ja lisäksi yksi tai useampia signaalijohtoja (ennen oli yleistä että pakoputken maa oli toinen napa, mutta nykyään harvinaisempaa). Google kertonee värit ja navat. Joitain lambdoja ei suositeltu ollenkaan syötettäväksi jännitteillä signaalijohtoihin, ei edes yleismittarin resistanssimittausta (sekin syöttää jännitettä), enpäs osaa sanoa kuinka herkkiä olisivat tuolle, ei sellainen mittaus yleensä mitään järkevää kertoisi. Joissain autoissa on muuten ihan sama anturi molemmin puolin kattia, ainoa ero voi olla johtojen pituudessa, joissain taas on erilaiset. | |
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 14.03.2018 12:25 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Testailin noita lambdoja irrallaan ja molemmat reagoivat töhön liekkiin. Parilla korjaamolla kävin mutta eivät osanneet auttaa kun vikakoodeja ei ole päällä ja päästöt on ok. Ihmettelivät hylkäämisen perusteita... | |
| Kirjoittaja: | olli__o [ 14.03.2018 12:39 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Voivat joskus tehdä virheitä tai keksiä omia sääntöjä, ehkä kannattaa mennä uudestaan ja kysyä perustelut hylkäämiselle ja todeta että lambdojen toiminta on testattu itse ja korjaamoilla ei ole todettu vikaa. Ehkä heidän lukija ei osaa lukea Citikan lambdatietoa tai lukivat väärää lambdaa tai... mutta tuollaista sääntöä ei ainakaan ennen ollut trafin katsastuksen arvosteluperusteissa, ja eikös seuraavat muutokset tule voimaan vasta 5/2018. Itsellä joskus dieseli hylättiin savutustestissä ja myöhemmin ihmettelin katsoessani papereita, kun edellisessä katsastuksessa samassa paikassa oli huväksytty isommalla K-arvolla - olivat vaan käyttäneet väärää vertailuarvoa.... Ja voihan periaatteessa lambda lähettää oikeaa tietoa, mutta ECU ei sitä käsittele/saa oikein, mutta kyllä silloin yleensä pitäisi päästöjen olla sekaisin tai vikakoodi. | |
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 14.03.2018 12:48 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Joo, ei viittis tuon takia vielä paalata, varsinkin kun tuo on kotiväen mieleinen kuljin...   | |
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 14.03.2018 20:27 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| No niin. Käytin vielä Pösön pakokaasumittauksessa ja otin korjaamolta todistuksen lambda-arvoista eri kierroksilla. Kyllähän se leima sitten paperiin tärähti. Onpahan tämäkin nyt nähty - ei vikakoodeja, päästöt ok, auto kunnossa mutta ei leimaa...   | |
| Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 14.03.2018 20:48 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| Et kai sä tosta uusintanäytöstä nyt mitään mennyt maksamaan? Ja sait turhasta juoksutuksesta lahjakortin ensvuotta varten? | |
| Kirjoittaja: | DneprMT9 [ 15.03.2018 15:43 ] | 
| Viestin otsikko: | Re: 206 lambdatunnistimen signaali | 
| No, oli sellanen tilanne että en kerennyt enää samalle konttorille ja vein lapun kilpailevalle... kyllä sille hinta löytyi.   | |
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] | 
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ | |