Mä olen kuullut tuon sylinterijutun hieman eri kohdasta tarinaa. Siitä on kyllin kauan aikaa, jotta muistaisin kaiken kyllin kirkkaasti ollakseni suuri tietäjä. Pakokaasun kierrätysjärjestelmä palauttaa tehokkaasti palotilaan kaikea sinne sopimatonta, öljysavua, vettä, bensaa, kaikkea kylmän moottorin huohotuksesta syntyvää, mitä nykymääräyksillä ei haluta päästää suoraan ulkoilmaan. Tämä ajan mittaan alkaa karstoittaa moottoria ja varmaankin tahmaa männänrenkaatkin, kuten Beta kirjoittaa, siihen kuntoon, että ne enää kiillottaa sylinteriä, tiivistämättä kunnolla eikä öljyrenkaat kaavi, tuho senkun nopeutuu. Konehan on turbo ja suorasuihkutus ei pese imuventtileitä, kuten vanhemmissa ruuttakoneissa.
Ongelma lähtee liikkeelle ensimmäiseksi karstoittuvista imuventtiileistä ja etenee männänrekaisiin, jollei mitään tehdä. Tällainen tehon putoaminen on havaittavissa ja kuulemma sellaisia autoja sitten pistetään myyntiin, missä voimaa on kadonnut. Halusin ostaa THP-koneisen auton ja kysyin oikein tietäjiltä, mitä pitäisi ottaa huomioon. Koneisiin on myytävänä teräväpintaista muovista "mustapippuria" imukanavien ja venttiililautasten puhdistamiseen puhaltamalla. Kuinka usein? En tiedä sanoa, mutta olisko 60tkm?
Tässä touhutaan jollain poltto-kasvinkuorimenetelmällä, mutta tästä on kyse;
https://www.youtube.com/watch?v=fmToR_rQUug