|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 30.11.2023 13:36 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Millainen homma on irroittaa C5 X7:n oikeanpuoleinen pyyhkijänmoottori? Nyt se tekee aina sen, että kun aloittaa pyyhkimisen, oikea jää ylös, ja vain vasen huitoo. Jonkun aikaa seisottuaan auto oven avauksella palauttaa sen oikeanpuoleisen pyyhkijän lepoasentoon.
Entä, onko moottorille mitään tehtävissä, voiko sitä purkaa (enempää) rikkomatta?
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 30.11.2023 13:58 |
Viestit: 2112
|
Helppo irroitettava, mutta tuskin tehtävissä paljonkaan, kun saavat vettä sisälleen. Vika suurella todennäkisyydellä vas. puoleisessa moottorissa, joka ohjaa oikeaa ja nostaa sen puolen ylös, että eivät osu toisiinsa.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 30.11.2023 14:29 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Ok, kiitos. Pitääpä alkaa tutkimaan.
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 30.11.2023 17:29 |
Viestit: 4895
|
Kylmäharjoittelua voi tehdä youtube-videoilla, esim youtubessa haulla: c5 x7 wiper motor
Osa on kielen takia sumujen saarelta, jotka ohjastavat pelkääjän paikalta, mutta lieneekö edes sijainneissa eroa ja on siellä normaalillakin ohjauksella varustettuja.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 17.12.2023 22:41 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Otinpa tuon pyyhkijäjutun vihdoin tutkintaan. Esiin purkaminen oli helppoa, paitsi pyyhkijävarret akseleissaan poskettoman tiukassa. Niinpä tein niille oman ulosvetäjän. RHS suorakaideputkea 60x40x3 n. 5 cm:n pätkä: Otin ensin pelkääjän puolen moottorin irti. Olihan näitä rassattu jo ennen minuakin, päätellen jäljistä rintapellin lämpöeristeissä olevista repeytymistä. Moottoriosan alapuolen alumiinipinta oli paksun valkoisen hapettumaröpön peitossa. Hapettumaa oli myös tiivisteurassa, sekä sisäpuolella myös piirikortilla. Tuo kortti on kiinni kannessa 3 ruuvilla, sekä juotettuna sähköjohdon 5-napaiseen liittimeen. Yrtin ja yritin avata juotoksia kolvin ja tinanpoistoverkon avulla, onnistumatta.... Lieneekö juotokset liittimeen tehty hopeajuotoksena, kun vaativat lähes 500C edes hetkeksi sulaakseen. Mutta en siis saanut korttia irti alumiinikannesta, enkä päässyt näkemään kortin alapuolta, kuinka pahasti on sieltä hapettunut. Kysymys: Voiko kyseisen kortin paistaa uunissa? 220C 8 minuuttia. Tuolla tavalla voi korjata mm. MB W203 automaattivaihteenvalitsimen asennontunnistin-piirikortin. Mutta tässä sitikan pyyhkimen kortissa on vasemmassa laidassa kookas kondensaattori, sekä nuo 5 kpl jotain magneettisuuden tunnistavia komponentteja. Onko paistaminen näille varma täystuho, vai voivatko kestää hetken kuumennuksen? Tuon paistamisen ideahan on saada juuri ja juuri kaikki tinatut pintaliitokset taas sähköäjohtaviksi. Ja otin myös vasemman moottorin auki. Ei ollut läheskään yhtä hapettunut kuori ulkoapäin, ja piirikortti ihan hyvän näköinen. Siispä arvelen vian olevan pelkääjän puoleisessa kortissa.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 18.12.2023 16:46 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 19.12.2023 21:11 |
Viestit: 4895
|
Hepettumien putsaus ainakin ennen uuneja, kuvassa on aika paljon hapettumajäämiä levyllä. Normiuunissa on se huono puoli että lämpötilahaarukka voi olla valtava, eli vaikka termostaatin asettaa 200 °C, niin lämpötila seilaa kymmeniä asteita. Töissä on härveli, jolla saa alapuolelle lämmityksen ja yläpuolelta lämmitetään infrapunalla johon saa varjostimen (esim jos korjaa vain yhtä piiriä tai jos on jotain komponentteja, jotka ei kestä lämpöä). Tuota ei juuri muuhun käytetä enää kuin harrastuksiin, mutta useampi PlayStationin grafiikkaprosessoti (vai mikä lienee) on saanut käsittelyn. Tuokaan ei liene mikään kunnon korjaus, koska lyijytön tina ei ole yhtä joustavaa noiden BGA-chipeissä ja irtoaa kun piiri lämpiää ja jäähtyy samalla laajentuen ja kutistuen. Noita piirejä myös pallotetaan uudelleen paremmalla tinalla, mutta ei kai meidän nörtit? (Chipin alla on tinapalloja tiuhassa rasterissa (Ball Grid Array) ja pallot sulatetaan asennuksessa kiinni piirilevyyn)
En ole kuullut että normipiirilevyissä käytettäisiin juotteita, jotka vaatii 500 °C sulaakseen,silloin alkaa helposti jo piirilevyn materiaalit kärsimään ja folioiden irtoamisen vaara on suuri. Miten ja millaisella laitteistolla tuo lämpötila on todettu, jos jonkinlainen juotoskolvi, niin voi olla lämpö/johtuvuus/massa ilmiö, jos on pieni kolvin kärki, niin se täytyy kuumentaa ylikuumaksi jos juottaa isoja johtoja ja liittimiä, jos on iso paksu kärki, riittää normaali lämpötila. Että tina sulaa, pitää kolvista johtua riittävästi lämpöä ja sitä pakenee johtumalla ja esimerkiksi kuparijohto on hyvä lämmönjohdekin ja iso tinapiste kuparifoliossa myös. Mutta ei mitään tietoa miten johdot on kiinni tai millainen rakenne - onko ne johdot tuon oikean alalaiden kuparinvärisen käämin yläpuölella oleva tinapisterivi?
Lämmitys auttaa vain jos esimerkiksi joku liitos on auennut kosteuden vaikutuksesta, mutta vähän rajuilta minusta kuulostaa onnnistusprosentit uunituksessa, ei päde varmasti kaikkiin piirivevyihin, monissa kohdin vanha hapettunut tina ei sula uudelleen kauniisti ja vesi yhdistettynä sähköön voi tehdä muutakin tuhoa, vaikka hävittää kokonaan kuparoinnin pätkiä. Tuolla nuo 5 isoa piiriä konkasta oikealle lienee tehonsyöttöä, koska on niin tukevat liitynnät, pari pientä mustaa vinoittain asennettua kolmijalkaista voisi olla magneettiantureita (HAL, ihan vain asennussuunnasta päätellen, yleensä on joku selkeä syy asentaa kulmittain - mutta voi olla ihan joku muukin syy, ainakin jos siinä kohtaa ei ole mitään liikkuvaa). Konkka on ehkä helpoin irroittaa katkaisemalla liitos johdot jostain sopivasta kohtaa ja kasattaessa tinata kiinni ja laittaa alkuperäisten johtojen viereen vahvikelanka (ja liimata tms. kiinnittää levyyn ettei irtoa tärinästä) vähän näpertelyä sekin vaatii.
|
|
|
|
|
Risto
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 19.12.2023 21:39 |
Viestit: 100 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
olli__o kirjoitti: ... Tuolla nuo 5 isoa piiriä konkasta oikealle lienee tehonsyöttöä, koska on niin tukevat liitynnät, pari pientä mustaa vinoittain asennettua kolmijalkaista voisi olla magneettiantureita (HAL, ihan vain asennussuunnasta päätellen, yleensä on joku selkeä syy asentaa kulmittain - ... Vahvistan tätä olli_o:n ajattelua ja samalla heräsi muistikuva että ongelma pyyhkimien synkronoinnissa on kirjoittelujen mukaan joskus ollut mekanismikoneistossa olevan magneetin irtoaminen. Eikös nuo hall-anturit juuri sen takia tuossa ole - vai olenko hukassa? En kyllä itse ole vielä kymmenen vuoden X7-aikanani onneksi tuohon joutunut perehtymään. Saas nähdä kuinka huomenna käy!
|
|
|
|
|
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 19.12.2023 22:21 |
Viestit: 516
|
Oliko näistä oikeesti pulaa vai oli tilapäistä saatavuus haastetta jossain kohtaa? Nyt luulisi jo olevan paalauskunnossa näitäkin? Mulla hyllyssä yksi tai kaksi näitä ja joutaa uhrata tieteelle jos meinaat uunitusta koittaa . Ja toimivia nuo mun hyllyssä olevat kait tai sitten toinen vainaa ja toinen ehjä tms. Laita viestiä jos tarvetta niin yritän muistaa etsiä nuo..
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 20.12.2023 00:30 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos vastauksista. Ehkä minunkin tiedonmurusten määrä elektroniikan suhteen kasvaa pikkuhiljaa.
Tosiaankin, moottoriin tuleva johtoliitin on 5-pinninen. Tuo liittiman muovikuori on pääosin alumiinikotelon ulkopuolella. Pinnit, kaikki rivissä, on taivutettu 90 asteen kulmaan kotelon sisään. Piirilevy on muutoin täysin valmiiksi tehty irrallisena. Kasausvaiheessa piirilevy sovitetaan pinneihin, ruuvataan 3 ruuvilla kiinni alumiinikuoreen, ja ne (likimain) 1,5 mm levyn läpi tulevat pinnit juotetaan levyyn kiinni. Noista kun yritin tinaa verkkonauhalla poistaa, niin termostaatilla varustettu kapeakärkinen kolvi piti kuumentaa (asettaa) 480C, ennen kuin edes hitusen pinta suli. Muille tinapisteille 250 C riittää mainiosti. Varmasti kyse on ainakin osittain lämmön johtumisesta pinnejä pitkin. Vaan en mitenkään saanut kaikkea tinaa (/juotosmateriaalia) pois, ja kortti jäi irroittamatta.
Minulle pienituloisena eläkeläisenä, kalliin asumisen lisäksi, 3 oman auton (lisäksi vaimon ja pojan autot) ylläpitäminen alkaa jo olla haastavaa, siksi komponenttien itse korjaaminen on minulle ykkösvaihtoehto. Tänään jopa harjoittelin Lexian käyttöä, harmikseni se väitti, että pyyhkijöissä "fault - no" eli ei vikaa.
Katsonpa huomenna vielä niiden kulmittain olevien pienten murusten juotokset. Rengasmagneetti siinä "matopyörän" keskiössä on hyvin paikallaan.
Tänään kertaalleen taas laitoin oikeanpuoleisen moottorin paikalleen. Toiminta kuten ennenkin, pyyhin jää ylös lasin laidalle, ja vasen jatkaa huitomista.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 20.12.2023 00:45 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Uskoni ihmeisiin palasi, kun tuossa vääränmerkkisessä automaattilootan korjaus 2000€- -800€ kustannusarvioiden sijaan ainoa kustannus oli pari kymppiä vikakoodin lukemisesta.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 21.12.2023 12:40 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Eilen jo luulin löytäneeni vian: purkasin sen perusmoottorin. Sisältä löytyi hieman ruostetta, sekä tuota valkoista alumiinimössöä. Hiilet olivat lyhyehköt, n.4,5 mm, mutta muuten hyvän näköiset. Puhdistin osat, öljysin moottorin takalaakerin ja kasasin taas. Ei toimi Moottorista on puhti poissa, ajaa hitaasti oik.sulan ylös, ja jättää myöhemmän ala-asentoon palautuksen puolitiehen, jolloin vasenkin sulka lakkaa pyyhkimästä. Voiko näistä päätellä jotain rakentavaa? Beta tuolla alussa arveli, että vika voisi olla vasemmassa moottorissa. Minulla tuo vasen ohjausboksi oli kuitenkin selvästi paremman näköinen, hapettumaa ulkopinnassa, mutta ei sisällä. Jos jollakulla on tarjota oikeanpuoleista moottoripakettia kohtuuhinnalla, alan olla jo kypsä sellaisen hankintaan. Mahdolliset tarjoukset tähän ketjuun, tai YV:nä.
|
|
|
|
|
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 21.12.2023 14:11 |
Viestit: 968
|
Kuvassa ei näy BGA-piirien näköisiä joten olettaisin että kaikki pinnit ja johdotus on näkyvissä. Paitsi tietysti levyn takapuoli, mitäköhän siellä on ja kuinka paljon alumiinimujua? Sekin olisi putsattava. Isot liitokset/juotokset vaatii vain isomman juottimen, luulen, pienessä ei ole riittänyt lämpö kun isompi rakenne johtaa sitä muualle. Pieni pensseli, saksilla muotoilu lyhyeksi, kuivaharjaus hapettumiin ensin ja puhalllus. Isopropanolia (jäänestoainetta tms) esiin ja testaamaan topspuikolla liukeneeko komponenttien lakkaus siihen, jos ei niin pensselipesu hapettuneisiin kohtiin. Sopivasti vinossa tuo kuuppa toimii valuma-astiana. Jos lakka liukenee niin voihan sen pestä silti, lakka vain poistuu samalla ja pesunestettä ei silloin varsinkaan pidä päästää kuivumaan liittimiin tms jossa tarvitaan hyvä kontakti myöhemmin. Jos niin hyvin käy että lähtee toimimaan niin uusi lakkaus pintaan, kuivatus ja kotelon tiivistys mahdollisimman hyvin vastaisen varalle. Onnistumisen todennäköisyys on pieni mutta positiivinen..
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 21.12.2023 15:40 |
Viestit: 4895
|
https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 4&start=75Tuolla on pitkä keskusteluketju (jota en lukenut kuin tuon sivun osalta, siellä voi olla muutakin hyödyllistä), mutta ainakin siellä on kuva TAKAPUOLESTA! Piirilevyn toiselta puolen siis... aika sivun alalaidassa, tuossa näkyy olevan juotettu johdot/liitin irti ja viety elektroniikkakorjaajalle, tässä toisessa levyssä ei taida olla yhtään komponenttia alla, mutta hapettumia kyllä näkyy siinäkin. Jos on joku sopiva elektroniikkaa harrastava tuttu tai sukulainen se voisi olla parempi vaihtoehto kuin kotiuuni, voi tinata uudelleen ongelmakohdat ja katsoa myös mikroskoopilla onko siellä jotain muuta merkillistä. Tuossa toisessa piirilevyssä näkyy korjatun ainakin joku mädäntynyt piirilevyn läpivienti, valkoinen johto viety reunan yli puolelta toiselle, näkyy piirilevyn takapuolen kuvassa ihan alhaalla - tuollaiset viat eivät yleensä korjaudu ainakaan vaikka kuinka uunittaisi, siinä on korroosio hävittänyt kuparit ja tinat läpikuparointikohdasta tai muualta. Tuo reuna sinun levystä tosin näyttäisi (ainakin yläpuolelta) paremmalta kuin uk-foorumin kuvassa. Sivun alussa keskustellaan ilmeisesti moottorin pyörimistä tarkkailevasta magneetista/anturista josta magneetti voi irrota, varmaan pitkässä ketjussa löytynyt muitakin heikkoja kohtia.
|
|
|
|
|
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 21.12.2023 20:32 |
Viestit: 516
|
XM-Hannu kirjoitti: Jos jollakulla on tarjota oikeanpuoleista moottoripakettia kohtuuhinnalla, alan olla jo kypsä sellaisen hankintaan. Mahdolliset tarjoukset tähän ketjuun, tai YV:nä.
Tuossa ylempänä.. unohdin kyllä tänään kaivella esille niitä.. Mutta jokainen osa pois omasta hyllystä on kotiinpäin vai miten se meni..
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 22.12.2023 10:54 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Olen kiinnostunut, jos vaan löydät hyllyistäsi.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 13.02.2024 21:58 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Päivitystä: Ei toimi vieläkään . Kokeiltu vaihtaa kuskinpuoleinen, eli vasen moottori. Ei vaikutusta. Paistettu oikeanpuoleisen moottorin piirikorttia. Ei vaikutusta. Kumpikin moottori tekee kyllä jotain, mutta oikea ei toimi edelleenkään oikein. Siispä: Onko kenelläkään tarjota myyntiin C5 X7:n toimivaa pelkääjänpuoleista lasinpyyhkijän moottoria? Jos löytyy, niin tarjotkaa.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Lasinpyyhkijän moottori X7? Lähetetty: 22.10.2024 11:25 |
Viestit: 2710 Paikkakunta: Koria
|
Sain jokin aika sitten toiselta patonkilaiselta oikeanpuoleisen moottorin purkuosana. Nyt toimii normaalisti molemmat pyyhkijät.
|
|
|
|
|
|
|