Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13497 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | sazp56 [ 22.12.2012 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä |
Tässä joulupähkinää purtavaksi Xantia -98 1.8 ajettu 150tkm. Noin 20 asteen pakkasella nurkka-ajossa sytytti jäähdytysnesteen korkean lämpötilan merkkivalon + stoppivalon + öljynpainevalon lämpötilan ollessa mittarin mukaan 90C. Tämän jälkeen kelistä riippumatta nuo 3 valoa syttyvät aina kuin j-nesteen lämpötila nousee yli 90C. Oli myös pari päivää plussan puolella ja vika ei poistunut. Jäähdytysnesteen ja öljyn määrä on ok. Asiaa lähdettiin tutkimaan anturivikana, koska lämpötilan kuuluisi käsittääkseni hälyttää vasta 110-120C tasolla. Tarkastettiin ensin että termostaatti ja flektit toimii: Kylmä kone käyntiin, noin 80C lämpötilassa lämpötila alkaa laskea (tulkittiin että termostaatti alkaa avautua), lämpötila nousee jälleen lähelle 90C jolloin flektit lähtevät pyörimään -> lämpötila laskee ja alkaa nousta jälleen kun antaa kierroksia moottorille auton ollessa paikallaan ja nousee hieman yli 90C ja jää sille tasolle sytyttäen varoitusvalot. Tämän jälkeen auto käy maailman tappiin lämpötilassa 90C eikä enää nouse tai laske ja valot palaa mittaristossa. Tämän jälkeen lähdettiin ottamaan anturien johtoja irti. Ensimmäisenä vaihdelaatikon kyljessä on sininen anturi, jonka johdon kun nyppää menee lämpömittari mykäksi (varoitusvalot säilyy). Keskimmäinen anturi on ruskea, jonka irroittaminen laittaa flektit huutamaan täysillä lämpötilasta riippumatta. Kolmas anturi on vihreä, jonka nyppääminen ei tee yhtään mitään: Jos kone on "kuuma" valo ei sammu johdon irroittamisen jälkeen, jos kone on kylmä valo ei syty vaikka johdon nyppää. Valo myös osaa syttyä 90C lämmössä vaikka johto on vihreästä anturista ollut poistettuna. Mikä on vihreän anturin (ylhäältä katsottuna alin kolmesta) merkitys? Lämmityslaitteesta tulee pian lämmintä ilmaa auton sisälle ja syyläri on kauttaaltaan kuuma kun mittari näyttää 90C. Ylävesiletku on polttavan kuuma, mutta alavesiletku on ehkä +30...+40C: Eikö vesi kierrä riittävästi, jolloin mieleen tulee vesipumpun pumppauskyky tai termostaatin läpäisykyky? Vai onko tämä anturivika? Miksi öljynpainehälytys syttyy samanaikaisesti? (aina ei ole syttynyt öljykannua joukkoon) Ajoin eilen 100km -15C pakkasessa, jolloin lämpötila pysyi tasolla 75C ja valot eivät syttyneet. Päästessäni perille käytin autoa pihassa paikallaan ja sain lämpötilan nousemaan ja valot syttymään. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 22.12.2012 13:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä |
Vihreä menee moottorinohjausboksille (ECU), joka säätää ainakin rikastusta sen mukaan. |
Kirjoittaja: | svc [ 22.12.2012 14:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä |
Ja sitten se perinteinen: Onhan moottorin maadoitukset tarkastettu? |
Kirjoittaja: | INikki [ 22.12.2012 14:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä |
Kai tiesit että se lämpömittarissa oleva pyöreä punainen valo syttyy myös jos jäähdytysnestettä on liian vähän. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.12.2012 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia hälyttää kuumasta jäähdytysnesteestä |
INikki kirjoitti: Kai tiesit että se lämpömittarissa oleva pyöreä punainen valo syttyy myös jos jäähdytysnestettä on liian vähän. Onko 1.8:ssakin jäähdytysnesteen pinta-anturi?No, oli tai ei - lähteväthän flektit pyörimään oikeaan aikaan? Jos flekti on jumissa, niin eikös se silloinkin jotain valoa sytyttele/vilkuttele/jotain? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |