Tästä on nyt sitten ihan turha kenenkään hengittää palkokasvin siemeniä, mutta ilmeisesti samasta kennosta kyse:
Cikatti kirjoitti:
Kuparia oli minunkin kenno. Liitokset oli tinalla ja messingillä juotettu. Ripojen määrä tuplat alukennoon nähden eli tilvavuusvirta varmuudella isompi kuin alukennossa.
Alukennolla kun mittasin ilman lämpöä suuttimesta (ulkoilma noin pari astetta pakkasta) niin suuttimesta tuli 45 astetta. Kuparikenno sisään ja uusi mittaus ja tulos oli 70 astetta.
Moottorin lämpö oli molemmissa tapauksissa noin 90 astetta ja ulkolämpö sama. Tämä oli CX:n II koppa jonka ilmankierto kylläkin on hyvin paljon huonompi keskikonsolissa kuin I -kopassa. Ykköskoppaisen systeemistä tulee selkeästi paremmin ilmaa. Minulla on olleet II-kopat ovat kaikki olleett huonon ja surkean rajamailla tuon ilmantuoton kanssa. Tämä on kovin hassua silllä ykköskopan puhallin on ihan sama kama mutta jostain syystä II-kopan läppäsysteemit ovat täysin epärealistisesti toteutettu jotta ilmaa tulis paljon.
Tällaiselta näyttää orkkis ja kupari:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... kennot.jpgAmuliiniversiossa on todella vähän ripoja.
31.12.2010 09:48 Cikatti kirjoitti:
" Ja kun uusikoppainen ei taida olla kovin lämmin edes kuparikennolla, kun vikana on enempi ilman kulkeminen, kuin kenno?"
Olen kokeillut pitkään kuparikennoa uuskoppaisessa farkussa ja berlinessä. Ero lämpenemiseen on valtava eli ei voi muuta kuin suositella. Kuparikenno on siis ulkoisesti täysin samankokoinen kuin alu mutta päädyt ovat juotettu kuparista siihen kuparikennoon eli se ei voi alkaa vuotamaan jos siihen nyt ei muuten iske joku valmistusvaurio tai sinkkikato. Kuparihan tunnetusti syöpyy millimetrin miljoonassa vuodessa...
Tuo kuparikenno tietty tarkemmin sanottuna on messinkiä eli kuparin ja sinkin yhdiste. Näinhän nuo kaikki syylärityyppiset jutut taidetaan valmistaa.
Uuskoppasen huonosta ilmavirtauksesta huolimatta keskisuutinten lämpötila nousi pikkupakkasella 45:stä vähän oli 70 asteen. Oli mahdotonta mitata ylempää lämpöä koska digi-mittari alkoi 70:n jälkeen näyttämään viivaa

Kuva jokatapauksessa kertoo paljon kennojen erosta ja pelkästään materiaalierosta ei tehoero johdu, vaan rakenteella on luultavasti suurempi merkitys.