Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Liikaa hydrauliikkaöljyä
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18357
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Sitikasti [ 11.06.2014 16:38 ]
Viestin otsikko:  Liikaa hydrauliikkaöljyä

Tulipa sitä tehtyä taas vaihteeksi hölmöläisen hommia :D

Omassa Xantiassani hydraulinesteen tason osoitin on aivan yläasennossa. Autoon on vaihdettu viime syksynä jousipallot jja hydraulinesteet. Asentajan mukaan mitään vuotoja ei havaittu vaidon aikana.

Tarkistaessani hydepinnan tasoa, auto käynnissä ja korkeudensäädin ylimmäisessä asennossa, mieleeni tuli neronleimaus, että jospa nestepinnan mittari valehteleekin ja autossa on todellisuudessa liian vähän hydraulinestettä. No tuumasta toimeen eli lisäsin säiliään litran hydraulinestettä.

Kaikki vaikutti olevan ok, nestepinnan anturi yhä ääri-asennossa, vaikka kohon tulisi olla merkkiviivojen välissä, kun auto on ylä-asennossa. Sitten pudotin auton korkeudensäätäjästä alimmaiseen asentoon, jolloin säiliöstä tulvahti vihreä lammikko kannen päälle, vaikka olin laittanut korkin hyvin kiinni. Samoin huomasin auton alla läikät kuljettajan puolella, myös peräpäässä oli varsin runsas kostea kohta. No kuivasin öljyt säiliön kannelta. Auton alustasta tiputteli hydeä kolmesta kohtaan vielä jonkin aikaa.

Aamulla töihin lähtiessäni kurkistin auton alle. Pohjalevyssä oli vielä märät kohdat kuljettajan puolella. Käynnistin auton, ja kaikki toimi täysin normaalisti. Peruutin pois parkista ja ajoin vähän matkaa, kunnes pysähdyin tarkistamaan, miltä ulkopuolella näyttää. Kurkistin auton alle, mistää ei tiputellut mitään. Niinpä jatkoin matkaa tyytyväisenä, ja auton jousitus ja jarrut tuntuivat toimivan oikein hyvin.

Tänään töistä palattuani huomasin, että auto oli tiputellut alleen pienet läikät samoihin paikkoihin, mistä se vuoti eilenkin hydenesteen lisäyksen jälkeen. Käynnistin auton ja ajoin kotiin. Kaikki toimi normaalisti, kotipihassa kurkistin alle, ei tiputellut, ainoastaan samat kosteat kohdat pohjalevyssä kuin eilenkin.

Vuodon syynä oli ilmeisesti liika hydraulinesteen määrä. Onko autossa ylivuotoputki jossain kohdin? Voiko olla, että liika neste on aiheuttanut järjestelmään jonkin vaurion?

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 11.06.2014 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Suttaa paikkoja, ei muuta.

Kirjoittaja:  kaselin [ 11.06.2014 17:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.

Kirjoittaja:  Sitikasti [ 11.06.2014 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Kiitos huojentavista vastauksista :D . Ei siis ilmeisesti ole mitään kuolemaa vakavampaa luvassa :D

Kävin taas kuikkimassa auton alla. Vieläkin oli ne kosteat paikat kuljettajan puoleisella sivulla. Pyyhkäisin kädellä, ja tarttuihin siitä vihreää litkua käsiinkiin. Auto ilmeisesti suihkautti alleen oikein kunnolla.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.06.2014 18:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

mitä siellä joku horisee. nestemäärä tarkstetaaan auto YLIMMÄSSÄ asennossa ja mielellään moottori käynnissä . sillon keltaisen tatin huippu ei tarvii mennä ylimmän punaisen merkkiviivan yli.
ja totta helkkarissa valuttelee vielä yli tullutta öljyä muutaman päivän. siinä eioo ihmettelemistä.

Kirjoittaja:  Bumper [ 11.06.2014 18:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

kaselin kirjoitti:
Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.

Eikös Xantiassa kuitenkin kuulu tarkastaa nesteen taso nimenomaan jousitus ylhäällä moottori käynnissä?
Kuulostaisi siltä, että aloituspostaajan auton nesteen määrää näyttävässä kohossa on joku jumissa, tai joku osa karannut kokonaan. Sinänsä tuo ei haittaa, koska "purkki täyteen ala-asennossa" -metodi toimii normioloissa, vaan sytyttääkö vikatilanteessa stoppivaloa jos elämänneste leviää kadulle?

Jos koho siis "jumitti" yläasennossa, niin kaikki lienee kunnossa.

Kirjoittaja:  Sitikasti [ 11.06.2014 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Bumper kirjoitti:
kaselin kirjoitti:
Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.

Eikös Xantiassa kuitenkin kuulu tarkastaa nesteen taso nimenomaan jousitus ylhäällä moottori käynnissä?
Kuulostaisi siltä, että aloituspostaajan auton nesteen määrää näyttävässä kohossa on joku jumissa, tai joku osa karannut kokonaan. Sinänsä tuo ei haittaa, koska "purkki täyteen ala-asennossa" -metodi toimii normioloissa, vaan sytyttääkö vikatilanteessa stoppivaloa jos elämänneste leviää kadulle?

Jos koho siis "jumitti" yläasennossa, niin kaikki lienee kunnossa.


Juurikin noin, auton moottorin ollessa käynnissä jousitus yläasennossa koho jumittaa eli on ylimmän punaisen merkkiviivan yläpuolella. Kun auton starttaa, stop- valo palaa hetken yhdessä hydraulijärjestelmän varoitusvalon kanssa, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua.

Auton omistajan käsikirjassa lukee, että hydraulinesteen määrä tulee tarkastaa moottorin käydessä ja jousituksen ollessa ylimmässä asennossa. Näin olen sen aina tehnyt.

Kirjoittaja:  kaselin [ 11.06.2014 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Joo tarkistelkaa vaan yläasennossa ja tankki täyteen ja sitten on huuli soikeena kun on öljyä joka paikassa.On helpompi kun on ala asennossa ja täyttää sitten on tähän mennessä onnistunut ja toiminut. Se kohon rimpula näyttää useimmiten mitä sattuu.

Kirjoittaja:  Natero [ 11.06.2014 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Kun Xantian omistaja vaihtaa C5:seen ja lisää LDS-ööliä BX/ Xantia-tyyliin, hän saa aikaan varsinaisen öljynpaisumuksen. LDS-auton pitää olla ala-asennossa määrää tarkistettaessa.

Kirjoittaja:  Lemon [ 11.06.2014 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan. :mrgreen: Vastauksia ylhäältä alhaalle. BX:n LHM:t on tullut tarksitettua auto yläasennossa ja moottori käydessä, ja hyvin on sujunut, näin on omistajan käsikirjakin neuvonut. C5:n kanssa pitänee opetella täysin uusi tapa, auto ala-asennossa, mutta jostain syystä tarkistan tämän vielä ensin manuaalista. :D

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 11.06.2014 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Lemon kirjoitti:
Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan...

Tämän ketjun aloittajan huolihan oli: Onko Xantialle mahdollisesti aiheutunut jotain vahinkoa hydraulijärjestelmän ylitäytöstä.
Ja vastaus siihen, ettei siitä muuta haittaa ole kuin hieman paikat suttaantuvat.
Onko kysyjän autossa nestepinnan näyttö jumissa vai ei, on toinen asia. Se jää näiden tietojen valossa epäselväksi.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 11.06.2014 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Pallojen paineetkin vaikuttavat öljytasoon, vaikkei sitä yleensä oteta huomioon.
Tästäkin varmaan löytyy eriäviä mielipiteitä. :lol:

Kirjoittaja:  Sitikasti [ 12.06.2014 06:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

r_a_n_u kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan...

Tämän ketjun aloittajan huolihan oli: Onko Xantialle mahdollisesti aiheutunut jotain vahinkoa hydraulijärjestelmän ylitäytöstä.
Ja vastaus siihen, ettei siitä muuta haittaa ole kuin hieman paikat suttaantuvat.
Onko kysyjän autossa nestepinnan näyttö jumissa vai ei, on toinen asia. Se jää näiden tietojen valossa epäselväksi.


Mielestäni koho on jumissa, koska se näyttää aina samaa eli on ylimmän punaisen merkkiviivan yläpuolella. Kohon asento on aina sama, oli jousituksen taso missä asennossa tahansa. Ilmeisesti koho on siis rikki.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.06.2014 07:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

eikä ole rikki ,vaan sulla on edelleen liikaa tavaraa säiliössä, ja saahan sitä koputeltua ,niin näkee onko siinä mitää eloa. lähtee myös irti helposti.

Kirjoittaja:  HiTec [ 12.06.2014 08:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Natero kirjoitti:
LDS-auton pitää olla ala-asennossa määrää tarkistettaessa.

Näin olen itse toiminut ja "mittatikkuna" olen käyttänyt täyttökorkin korin alapintaa eikä ongelmia ole esiintynyt. Siis auto alas, LDS:ää säiliöön s.e. korin alapinta juuri ja juuri kastuu ja homma bueno 8-)

Kirjoittaja:  kaselin [ 12.06.2014 09:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Sama vastaako sitä tai tätä aina väärä vastaus ihme juttu

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 12.06.2014 10:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

kaselin kirjoitti:
Sama vastaako sitä tai tätä aina väärä vastaus ihme juttu


Kannattaa tietty katsoa, mitä kysyttiin... :D

Kirjoittaja:  kaselin [ 12.06.2014 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Kannattaa katsoa :) :? :geek: :mrgreen:

Kirjoittaja:  ealab [ 12.06.2014 18:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Liika-LHM:n saa vähennettyä ilmaamalla jarrut. Se on muutenkin hyvä toimenpide. Huolehtien tietenkin siitä, että LHM:ää on kuitenkin tarpeeksi. Vaikkapa n. 12cm suuaukon reunasta mitattuna. Ja että olisi tarpeeksi "tuoretta", n.60tkm vaihtovälein. Suodattimien pesuineen.

Kirjoittaja:  Croisette [ 12.06.2014 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

LHM-Citikat tarkistus aina auto yläasennossa, ja kohon keltainen rinkula yläviivan tasolle, liki aina nämä on ylitäytetty. Koho on erittäin varmatoiminen, todella harvinaista sen jumittaminen. Jos epäilyttää kohon toiminta on todella helppo tarkistaa, koho irtoaa kääntämällä sitä noin 1/8 kierrosta vastapäivään, jonkä jälkeen sen voi nostaa pois.

LDS-Citikat eli siis C5, tarkistus ala-asennossa, jolloin nesteen pinnan tulisi olla täyttökorkin siivilän alatasolla. Tätä ei taida olla ohjekirjassa edes kerrottuna, koska tämä toimenpidehän ei kuulu auton omistajan tehtäviin, koska on ns. huoltovapaa järjestelmä ;) .

Ja Uusimmassa nesteen tarkistustahan ei voi varsinaisesti edes tehdä ilman testeriä...

Kirjoittaja:  akticx [ 12.06.2014 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Mun mielestä kaselin puhuu viisaita. Kun tarkastaa lhm tason ala-asennossa ei tarvi miettiä toimiiko koho vai ei.
Täyttää vaan säiliön liki täyteen. Mutta ei tämä kelpaa ohjekirjan lukijoille. Olisin luullut että kokeminje olisi ymmärtänyt
tämän, mutta ei.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.06.2014 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

noudatan valmistajan ohjetta . asia on lopulta niin vähäpätöinen ,joten ihmettelen miten pystytäänkin teoretisoimaan tikusta jonkilainen asia. ohje on yksiselitteinen . kuten croisettekin tuumasi ,niin LHM järjestelmien tarkistus tehdään kuten on kerrottu. LDS systemiä en tunne niin hyvin ,että ottaisin kantaa asiaan.
alkuperäisen kysymyksen kuljin oli xantia ja tiedän siinä olevan LHM järjestelmän.
toisaalta voihan sitä järjestelmää täyttää myös muilla menetelmillä , tehköön jokainen mielensä mukaan. liika tulee aina yli täyttökorkista.
muuta haittaa siitä ei ole kuin turha sotku hetken aikaa. ;)

Kirjoittaja:  Croisette [ 12.06.2014 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Niin voihan sen Xantiassa ala-asennossakin täyttää, silloin vaan jää nestemäärä noin litran vajaaksi, eli kannattaisi oikeasti tehdä niin kuin se pitää tehdä ;) . Ja huom sen kohon tarkistus on todella helppoa, jos epäilee sen jumittamista, jota se ei siis tee....

Kirjoittaja:  Natero [ 12.06.2014 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Croisette kirjoitti:
LHM-Citikat tarkistus aina auto yläasennossa, ja kohon keltainen rinkula yläviivan tasolle, liki aina nämä on ylitäytetty. Koho on erittäin varmatoiminen, todella harvinaista sen jumittaminen. Jos epäilyttää kohon toiminta on todella helppo tarkistaa, koho irtoaa kääntämällä sitä noin 1/8 kierrosta vastapäivään, jonkä jälkeen sen voi nostaa pois.

LDS-Citikat eli siis C5, tarkistus ala-asennossa, jolloin nesteen pinnan tulisi olla täyttökorkin siivilän alatasolla. Tätä ei taida olla ohjekirjassa edes kerrottuna, koska tämä toimenpidehän ei kuulu auton omistajan tehtäviin, koska on ns. huoltovapaa järjestelmä ;) .

Ja Uusimmassa nesteen tarkistustahan ei voi varsinaisesti edes tehdä ilman testeriä...


Ja onhan olemassa toinenkin LDS-malli viitosen lisäksi...

Kirjoittaja:  akticx [ 12.06.2014 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä

Nyt oli kyse hydraulinesteen tason tarkistamisesta, eikä tyhjän täyttämisestä. Totta kai jos tyhjän järjestelmän täyttää, niin siihen ei riitä pelkän säiliön
täyteen laittaminen ala-asennossa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/