|
Kirjoittaja |
Viesti |
yason
|
Viestin otsikko: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 11:08 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Olen tulevaan talliin pohtinut nosturia koko viime vuoden. Onks kellään kokemusta tällaisesta? http://www.elekma.com/wdw-5500_paineilm ... autonostinNormikompurasta työpaine. Tuolla sais joko etupään tai takapään alle vapaata työskentelytilaa, kun tassut laittaa helman nostokorvakkeille. Jos pitää pakoputkistoa uusia, niin auton voi nostaa korkeille pukeille. Lisäks autoa voi nostaa pituus tai leveyssuunnassa, riippuen, että mistä suunnasta nosturin tunkee alle. Suhteellisen varman oloinen mekaaninen lukitus ja saksalaisen valmistajan mukaan tehty Saksassa saksalaisesta teräksestä, joskin mitä se saksalainen laatu nyt sitten viime kädessä on. Siirreltävyys pienessä tallissa kuiteskin tärkeä juttu. Vaihtoehto olis täyskorkea kaksoissaksinosturi, mutta ne alkaa 2500-3000€ ja ylöspäin, ja tuollakin hinnalla saa vasta kiinalaista halpatuotantoa. Sillähän toki sais 2 metriä ylös ja tuolla pikkunosturilla vain 1 metrin, mutta olen vähän laskeskellut, että matalampikin riittäisi. Mutta jos jollakulla on tuollainen tai on nähnyt tuollaisen, niin konstruktion tai työn laadun huonoista puolista saa mainita.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 14:57 |
Viestit: 2666
|
Itse olen harkinnut samanlaista ihan ulkokäyttöön kesäksi. Vaihtoehtona on nuo renkaanvaihtokioskien täällä käyttämät paineilmavehkeet jotka nostavat vielä matalammalle, noin 50 cm. Ainoa arvostelu jonka löysin: http://www.chevy-forum.de/upload/avatar ... 5_4845.pngSaanut neljää tähteä kuudesta, joka tietysti tarkoittaa että monia puutteitakin on. Näyttää että auton ylösnostaminen kestää neljä minuuttia suositellulla kompressorikoolla, joka on tietysti aika kauan. Samaten itseä mietityttää tuo nostoalustan kapeus, liekkö jotain 60 cm. Jos kevyen auton alla sivusuunnaassa repii jotain irti (no vaikka cx:n vetoakselia), ettei painopiste päästä tellinkiä kaatumaan kun maassa oleva osa on tosiaan niinkin kapoinen. Varsinkin, kun minulla olisi härskisti tarkoitus käyttää sitä kovan maaperän päällä mökillä, ei ole asvaltti/betonialustaa (vielä).
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 17:24 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ds-jekkeri kirjoitti: http://www.chevy-forum.de/upload/avatars/utool_f_1357120195_4845.png Ah, kyllä kannatti lukea koulussa saksaa. Pienellä nettisanakirjan käytöllä sai jo jonkinlaisen kuvan tekstistä, eikä tässä ole odoteltu kuin pari vuosikymmentä, että pääsee soveltamaan opittua käytännössä. ds-jekkeri kirjoitti: Näyttää että auton ylösnostaminen kestää neljä minuuttia suositellulla kompressorikoolla, joka on tietysti aika kauan. Tossa on varmaan joko hiton suurivetoinen ja -paineinen säiliö tai sitten reipas ilmantuotto tai kummatkin: https://www.youtube.com/watch?v=DZyybk_iKlcds-jekkeri kirjoitti: Samaten itseä mietityttää tuo nostoalustan kapeus, liekkö jotain 60 cm. Jos kevyen auton alla sivusuunnaassa repii jotain irti (no vaikka cx:n vetoakselia), ettei painopiste päästä tellinkiä kaatumaan kun maassa oleva osa on tosiaan niinkin kapoinen. Varsinkin, kun minulla olisi härskisti tarkoitus käyttää sitä kovan maaperän päällä mökillä, ei ole asvaltti/betonialustaa (vielä). Arvioin kuvien ja kaavapiirroksen perusteella, että noin metrin leveydeltä kiinni maassa. Keskipalkiston leveys saattais olla n. 60 cm, siis sen missä paineilmasylinteri on kiinni. Kaiva tiilet tms. kulmien alle, eiköhän se pysy mökin pihallakin sellaisella "sokkelilla", jos nyt on suunnilleen kuivaa tasamaata eikä 20 cm syvyistä mutavelliä?
|
|
|
|
 |
Xmveku
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 18:26 |
Viestit: 109 Paikkakunta: Lempäälä
|
Ostin vastaavan laitteen 2011 kesällä. Nosturin leveys on 87cm. Pientä huojuntaa on kun auton alla temuaa, mutta hyvin on pysynyt pystyssä. Suurimmat mitä olen nostanut on Lincoln Town Car, lyhyt Transporter paku, Volvo V70, Citroen C5. On huomioitava nostoa tehdessä tilan pituus, koska auto siirtyy lähtötilanteesta n. 70-80 cm taaksepäin aivan ylhäällä ollessaan. Lincolnin nokka oli lähes etuseinässä kiinni ja tallin ovet piti aukaista jos halus aivan ylös nostaa. (pituutta autolla olikin n. 5,6m. C5:sta pienemmät autot saa aika hyvin sovitettua nostokäpäliin, mutta X7 C5:n kohdalla oli vaikeuksia käpälänvarsien lyhyyden takia. Siksi teetin eräällä metallipajalla hiukan vahvemmasta teräksestä 15 cm pitemmät varret takaosan puolelle, sillä saatiin pelivaraa käpälille, eikä ollut ihan millipeliä auton osuminen keskelle. Lincolnin sai sopimaan hyvin koostaan huolimatta, koska alla on runkopalkisto. Nostoaika ei mielestäni ole kuin reilu 1-1,5 min.(arvio, ei kellotettu) Pakoputken irrotuksessa olen laskenut putken nosturin poikkipalkin päälle ja laskenut sitten auton pyörilleen, niin alle tulee vähän enemmän tilaa.(hydejousilla ainakin) Jos pihamaalla pitäs nostella, laittaisin kyllä vahvan, ison vanerilevyn laitteen alle, syytä olla jonkin verran ylivarovainen. Laite on toiminut alkua lukuunottamatta hyvin. Ensimmäisellä nostolla auto jäi katonrajaan, eikä nosturi suostunut laskeutumaan. Pari päivää meni, kun myyjän kanssa "touhuttiin", vaihdettiin hydrauliyksikkö jossa olevan venttiilin luulivat olevan jumissa. Ei auttanut. Lopullinen syy olikin sylinterin juuressa oleva venttiili, jota ei dokumenttien mukaan pitänyt olla olemassakaan. Oli jännää kun tuettiin auto pyöristään sinne katonrajaan, jotta saatiin sylinteri irti ja päästiin vaihtaan viallinen venttiili. Nosturin ollessa yläasennossa ei letkuliitin mahdu aukeamaan. Yleisesti ottaen olen tyytyväinen ja nosturista on ollut iso apu monta kertaa, kun vertaa aiempiin tunkki ja pukkihommiin. Nyt selkä kestää muita pukkihommia paremmin........ Eikun ostamaan.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 19:21 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Xmveku kirjoitti: Ostin vastaavan laitteen 2011 kesällä. Nosturin leveys on 87cm. ... myyjän kanssa "touhuttiin", vaihdettiin hydrauliyksikkö Oliko tuo nostimesi siis WDW:n jokin vanhempi vehjes vai jokin samantyyppinen matalanostin? WDW:n nostimessahan ei hydrauliikkaa ole, kun toimii paineilmalla. Ihan vaan, jotta voiko 87 cm leveydestä päätellä jotain. Kuva ois kiva.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 21:26 |
Viestit: 5125
|
WDW:ssä on hydraulisylinteri, ja paineilmalla toimiva hydraulipumppu, ei tosin niin mitään tietoa, mutta niin tuolla väittävät: http://www.wdw-lift.de/technik.html"Der Hydraulik Zylinder" Die pneumatische Hydraulik Pumpe onkohan se puppusäiliö tuo?: http://www.wdw-lift.de/files/2172_aggregat.jpgIlmeisesti tuo 5500 ilman lisäkirjaimia on "vanha malli" Italialaisella pumpulla? WDW-LIFT 5.500 ("altes Modell") mit Profi Pumpe
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 21:46 |
Viestit: 5125
|
Eipäs... Olikin Elekman versio "kiina-pumppu" -mallia: WDW-LIFT ("altes Modell") mit original China Pumpe
Ainakin pumpun kuva lienee sama?
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.04.2016 22:43 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Nonih, tossa oli parempi piirustuskin. Eli 87cm on tosiaan tuon kantavan osan leveys.
Ja tosiaan hydrauliikkapuolikin on. Tuo voi olla heikko lenkki, jos se on se kiinantekele.
Lisäksi nyt tulee mieleen, että miksi hitossa se energia pitää käyttää kompuran läpi, kun sitä hydraulipumppua voisi suoraan ajaa sillä samalla sähköllä, jota kuitenkin tarvitaan kompuran pyörittämiseen? (Ja jos on polttomoottorikompura liikkuvuuden takia, niin samalla voisi olla pieni polttomoottoriaggregaatti.)
|
|
|
|
 |
Xmveku
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 29.04.2016 09:06 |
Viestit: 109 Paikkakunta: Lempäälä
|
Tämä on sama kuin WDW 5500, markkinanimet vaihtuu myyjän mukaan. Omani ostin IKH:sta. Alkuperämaata en tiedä, tyyppikilvesssä on joku saksalainen hyväksyntäleima. Saattaapi olla itärajan takaa, aika kaukaakin.. Paineilmankäyttö pumpun paineentuottoon säästää hydrauliyksikön koossa ja painossa, kun ei tarvi erillistä moottoria. Tämän laitteen siirtely ei ole muuten ihan kauhean luontevaa, pienet pyörät takana ja painoa 277kg. Toki onnistuu kyllä. Olen käyttänyt nosturia harrastusmielessä aika paljon, omia ja kavereiden autoja korjaillessa ja minulla ei ole epäilyksiä laitteen toimivuudesta syntynyt tämän viiden vuoden aikana.(alussa tietysti oli usko mennä)
|
|
|
|
 |
Pekkap100
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.06.2016 13:35 |
Viestit: 5
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: WDW 5500 -matalanosturi? Lähetetty: 28.06.2016 22:03 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Pekkap100 kirjoitti: Oletko nostinta hommannut? Tämmöistä kanssa katsellut: http://www.jemaautolifte.fi/fi/products/JA2800S/144Päädyin tämmöseen MS-tuonnin matalaan kaksoissakseen: http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&g ... 11&item=16Tonne saksien väliin nääs mahtuu duunailemaan ja voi vaikka pakoputken laskea alas ilman kikkailuja, kun noi nostolevyt koskettaa vain helmoja. Mekaaninen lukitus ja kolmen tonnin nominaalinen nostokapasiteetti on varmaan sopiva overkill näihin puolentoista tonnin perheautoihin, ja kompensoi kiinalaatua. Lisäks toi on sen verran leveä ja pitkä, ettei helpolla keiku minnekään. Liikkuukin vielä tarvittaessa, jos tarvii tilaa muuhun. Ei ole vielä käytössä; sovin toimituksen hieman myöhemmäksi sitten, kun pääsen laittelemaan ropailutilaa kuntoon.
|
|
|
|
 |
|
|