Yksi syy huonoksi menneeseen akkuun, jos se ei ole vielä tolkuttoman vanha, on huono liitos akunkengässä(johtimien puristusliitos nimenomaan plus-kengässä!) ja moottorin maadoituksessa, joka on vaihdetoosassa. (Jos oletuksena itse akun navat ja kengät ovat, kuten pitää olla, napakontakteiltaan metallinkirkkaita, naparasvalla suojattuina.)Näistä on ollut usein juttua. Löytynee ao. haulla. Suositan näiden päivitystä, aluksi. Jos sen jälkeen vielä häikkää, jatka hommaa. Huonokuntoisissa liitoksissa on vastusta, resistanssia. Se heikentää virrankulkua, alentaa jännitettä sen verran, kuin liitoksessa syntyy jännitehäviötä. Tuo heikentynyt virta ja alentunut jännite on siten pois myös akun varaukselta. Toki vaikuttaa myös auton ohjauselektroniikkaan, heikentävästi. Siten mm. moottorin käyntiin. Pitäisi huomata, kun ao. paikat on korjattu.
|