Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23765
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  SamiT [ 12.07.2016 20:41 ]
Viestin otsikko:  Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Xsara Picasso 1,6 8v bentsiinikone vm. -01 olisi kyseessä ja ilmeisesti jäähdyttimen puhaltimessa pitäisi olla kaksi nopeutta? Nyt menee melkoisen kuumaksi pysähdyksissä ollessa ja lähtee kai sitten suoraan kakksosnopeudelle kun on jo tullut varoituksia kuumenemisesta ensin. Ajossa ei lämpiä kun ajoviima tekee tehtävänsä. Mistähän alkaisi ykkösvauhtia etsiä flektille? Sulakkeet kaikki ok, myös ne isot konehuoneessa.

Kirjoittaja:  Somnium [ 13.07.2016 00:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Eikös tuohon flektin ohjaukseen ole lämpötila-anturi, siitä varmaan kannattaa alottaa.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.07.2016 08:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Voisit myös tarkistaa ao. releet. Puolinopeus tarvitsee kahden releen, niiden koskettimien toiminnan. Tarkista liittimet. Vika voi olla puolinopeusreleen päästäneenä yhdistävässä koskettimessa/liittimessä/maadoituksessa. Releet voinee avatakin, olisi hyvä putsata koskettimet, tai sitten laittaa vaan suoraan uudet releet. Mieluimmin niitä 30A:n koskettimilla. Ei maksa paljon. Koska jokatapauksessa flektit ottavat virtaa sen verran, että relekoskettimet eivät ihan helpolla pääse. Menee "hifistelyksi", mutta jos anturin voi korvata säätövastuksella, potikalla (N. 5KOhm?), niin silläkin voi kokeilla toiminnat. Ja jos anturin liittimen vetää irti, pitäisi flektien mennä täysille.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.07.2016 09:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Onkos tuommoisessa keksinnössä yksi vai kaksi flektiä? Jos on kaksi, niin varsin yleinen tapa hitaan nopeuden toteuttamisellehan on kytkeä molemmat flektit sarjaan. Siinä tapauksessa toisen flektin vika vaan sitten estää molempien toiminnan hitaammalla nopeudella, mutta nopeampi nopeus toimii toisen flektin osalta.

Kirjoittaja:  SamiT [ 13.07.2016 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Yksi puhallin löytyy ja se kyllä toimii hyvin. Auto oli tullessaa kevyesti kolhittu nokasta ja flekti oli rikki ja jumissa, voi olla silloin vaikka relee kärsinyt jos on hiukan enemmän virtaa kulkenut jumittavan flektin mahdollisesti yritettyä käyntiin.

Kirjoittaja:  IJN [ 13.07.2016 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Picassoa tuntematta, yhden puhaltimen tapauksessa puolinopeus voi olla toteutettu viemällä virta etuvastuksen kautta. Siinä tapauksessa etsimään etuvastusta sieltä keulilta ja katsomaan onko se saanut siipeensä, tai palanut poikki sähköisesti.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.07.2016 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Kyllä, jos on 1 flekti. Etuvastus voi väsähtää muutenkin, mutta jumiflekti saa kyllä savut nousemaan. Kun jumi.. on käytännössä oikosulku, virta sen mukainen. Ps. Väsäsin joskus, BX:iin etuvastuksen 2-3kpl 35A:n siltatasasuuntaajasta, lattaliittimin. Kun niitä oli. Piti vaan laittaa vähän jäähdytyslevyä, mutta nopeuttakin pudotti, vähemmän, kuin alkuperäisellä, jännitettä vain n. 3,5V.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.07.2016 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

ealab kirjoitti:
Kyllä, jos on 1 flekti. Etuvastus voi väsähtää muutenkin, mutta jumiflekti saa kyllä savut nousemaan. Kun jumi.. on käytännössä oikosulku, virta sen mukainen.
Ei se virta välttämättä paha vielä muuten olisi, mutta kun se etuvastus on monissa mitoitettu ja sijoitettu siten, että tarvitsee sen flektin tuottaman jäähdytysilmavirran. Tosin onhan se vastukseen jäävä tehokin tuossa vaiheessa ehkä nelinkertainen tjsp normaaliin verrattuna (riippuen tietenkin siitä kuinka paljon sillä vastuksella on jännitettä ollut tarkoitus pudottaa jne). On muuten siis melkoista energianhukkaa, kun lämmitetään jäähdytysilmaa - voisihan toteutuksen tehdä fiksumminkin.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.07.2016 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Käytännössä ei virta olekaan oikkariluokkaa. Vaikka moottori itse...Virtaa rajoittaa johdinpoikkipinnat, liitoshäviöt, siinä sulake- ja akkuliitokset mukana. :)

Kirjoittaja:  oddjob58 [ 14.07.2016 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Jos autossasi on ilmastointi on siinä kaksi säätövastusta jäähdytyspuhaltimelle, musta liitin ja harmaa liitin.
Jos säätovastuksen lämpösulake laukeaa tarvitset joko uuden lämpösulakkeen tai uuden säätövastuksen.
Tuolta yksi säätövastus halvalla: viewtopic.php?f=4&t=23749

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 14.07.2016 16:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Vastukselle ääni täältäkin. Posti lienee samanhintainen Vantaalta ja Mäntyharjulta Paimioon, eli tilaisin uuden Auto-Artikkelista 12 eurolla.

Kirjoittaja:  SamiT [ 14.07.2016 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Huomasin äsken että varaosa-HDI-Picassossahan on ihan samanlainen vastus ainakin ulkoisesti. Kokeilempa sitä jahka ehdin. Kiitokset vinkeistä, kerron missä vika oli kun saan toimimaan.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 14.07.2016 20:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Mittaa se varaosavastus ensin, että on varmasti ehjä.

Kirjoittaja:  SamiT [ 23.07.2016 12:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

No nytpä on auto saatu taas pihaan tutkittavaksi ja vika ilmeneekin siten että lämpömittari näyttää kahta palkkia vihreää ja alapuolella yksi oranssi pallukka. Sitten mittari hypää yhtäkkiä neljään vihreään ja flekti menee päälle. Flekti käy n. 2 sekuntia ja pysähtyy ja lämpömittari putoaa kahteen pallukkaan ja oranssi alapallukka palaa koko ajan. Lämpöanturivika vai antaako olla kun ei kerran ylikuumene? Vai soitanko Ghostbustersille?

Kirjoittaja:  ealab [ 23.07.2016 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1,6 -01 flektiongelma

Voisit tarkistaa anturin liittimet, moottorin maadoituksen, jne. Jos laitat uuden anturin, vältä tarvikkeita.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/