Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Gearbox Fault AL4
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29849
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Reino Ranskanleipä [ 02.12.2019 11:53 ]
Viestin otsikko:  Gearbox Fault AL4

Tuollainen tuli ja pysyväksi,mutta ilmenikin parin tunnin läppäröinnin jälkeen ,että öljyn vanhenemislaskuri oli tullut täyteen.Pistin nollat tauluun ja vaihtelen öljyjä edelleen osavaihtoina sen kymppitonnin välein,niin eiköhän se siitä etene. 275 k ajettu.

Kaikki vaihdevalot ja lumihiutaleet paloivat jatkuvasti,mutta laatikko pelasi normaalisti.Palstalta saanut monen kerran lueskella kauhutarinoita solenoidien jumittamisista,mutta kannattaa kaikkeen suhtautua varauksin.Mitään lumihiutaleitten vilkkumista ei näkynyt vaikka sellaista pitäisi jonkun ohjeen mukaan näkyä.

C5 -07

Kirjoittaja:  uuno [ 02.12.2019 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

al4 ja samat kilometrit. jaaa että olis joku nollaus ku vaihtaa öljyt?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 02.12.2019 17:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Reino Ranskanleipä kirjoitti:
Kaikki vaihdevalot ja lumihiutaleet paloivat jatkuvasti,mutta laatikko pelasi normaalisti.

Juu tuolloin laatikko ei ole vikatilassa, pyytää vaan huoltoa. Vilkkuvalot ja pakkokolmonen pyytää uusia solenoideja :lol: .

Kirjoittaja:  Akaile [ 10.12.2019 11:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

309tkm lähestyy, alkuperäinen loota, solenoidit vaihdettu kertaalleen ja öljyjä 225-309tkm kymppitonnin välein.

Jokainen matka on jännitysseikkailu :lol:

Kirjoittaja:  Reino Ranskanleipä [ 05.12.2024 20:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

No niin taas tuli samat ilmoitukset samaan autoon.Kilometrejä nytten 335t.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 05.12.2024 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Milläs ne viimeksi poistui? Loota pelaa normaalisti ja löytyy kaikki pykälät eikä vaihda nykäisten?

Kirjoittaja:  Reino Ranskanleipä [ 05.12.2024 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

No ihan vaan nollaamalla tuon laskurin.

Vaihdoin kyllä ne pari solenoidia tässä jossain välissä.En virheilmoitusten vuoksi joita ei muuten näkynyt vaan ihan rykimisen takia .

Nyt ei viime aikoina ollut mitään ongelmia vaihteiden kanssa

Kirjoittaja:  IJN [ 06.12.2024 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Mitäköhän se laatikon laskuri laskee, ei vissiin aikaa eikä kilometrejä ainakaan? Mulla on AL4 vm2005 324t ajetussa seevitosessa eikä vielä ole tullut mitään ilmoja laatikosta. Solenoidit on alkuperäiset ja vaihdot tomii hyvin. Öljyjä olen vaihtanut pari kertaa 100tkm kohdilla ja jostain 180t lähtien kerran vuoteen noin 25tkm välein.

Kirjoittaja:  IJN [ 06.12.2024 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Itse itselleni vastaten, googletuksen jälkeen:

The (AL4) autoadaptive automatic gearbox ECU is fitted with an oil wear counter .
The counter starts as soon as the ECU receives an ignition positive supply .
For a given time interval, the counter increases by a certain number of units (of wear) depending on the temperature of the gearbox .
The counter has 32958 units (of wear) which correspond to 6000 hours of operation at an oil temperature below 95°C .
When the counter is exhausted, the gearbox ECU informs the driver of the presence of a fault by the flashing of the Sport and Snow indicator lights on the instrument panel .


Laskuri tikittää silloin kun moottori käy SEKÄ vaihteiston lämpötila on alle 95 astetta. Laskuri tulee täyteen 6000 tunnin kohdalla.
Ei se hetki minullakaan voi kovin kaukana olla enää, puolet ajosta on ollut päivittäistä 25+25km työmatkaa viimeiset 260tkm tällä autolla.

Mutta tämän mukaan varoitusvalot laskurin tapittamisesta pitäis olla vilkkuvat S ja * eikä kaikki valot päällä koko ajan. :shock:

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.12.2024 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

IJN kirjoitti:
Laskuri tikittää silloin kun moottori käy SEKÄ vaihteiston lämpötila on alle 95 astetta. Laskuri tulee täyteen 6000 tunnin kohdalla.

Ei kai ihan noin, vaan tikitystahti riippuu lämpötilasta. Kokonaismäärä vastaa 6000 tuntia alle 95 lämmössä, todennäköisesti lämmön ollessa korkeampi tikittää nopeammin.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 07.12.2024 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Auttaako tuo kahden solenoidin vaihto olennaisesti laatikon toimintaan ja käyttäytymiseen? Esim. jos laatkko vaihtaa karkeasti tai vaihteet menee päälle kolahtaen, niin onko nuiden kahden solenoidin uusimisesta tämmöseen apua?

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.12.2024 14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Ei ne mun ymmörtääkseni vaihtoihin juuri vaikuta. Toinen on turbiinin lukituksen ja toinen laatikon linjapaineensäädön solenoidi. Enemmän se öljyjen vaihtelu niihin vaihtoihin auttaa.

Ne muut solkut on vaihteille.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 07.12.2024 15:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Mahdoton sanoa mutta kyllä voi auttaa, turbiinihan lukitaan joka vaihteella näissä nykylaatikoissa, ja jos lukitus ei aukea vaihdossa niin se on sama kuin vaihtaisi ilman kytkintä. Että savolaistyyppisellä varmuudella sanosin että suottaapi auttaa vuan suottaapi olla auttamattakkii.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 07.12.2024 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Eipä nuo solenoidit kovin kalliita näytä olevan. Kovemmalla kiihdytyksellä vaihteet vaihtuu nätisti, mutta välillä rauhallisissa kiihdytyksissä kolahtaa useimmiten kakkoselta kolmoselle ja joskus myös ykkoseltä kakkoselle. Samoin myös hidastaessa kun loota vaihtaa pienemmälle niin toisinaan vaihde vaihtuu melko karkeasti.

Kirjoittaja:  yason [ 07.12.2024 21:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Kyllä mulla solenoidien vaihdon jälkeen huomasin al4:n toiminnan sivistyneen huomattavasti. Jos turbiinin lukitus tai linjapaine heittelevät riittävästi, laatikossa ei tapahdu asioita oikeaan aikaan suhteessa siihen, miten ecu ne haluaisi tapahtuvan. Sitten tulee näitä, että vaihde ei ensin vaihdukaan, kunnes vaihtuu vähän liian myöhään ja jysähtää, jos turbiinin lukitus tai vapautus ei ehdi oikeaan aikaan perässä. Mutta Kaapelia myötäillen, nämä kaksi ongelmasolenoidia voivat olla enemmän osasyy tai sitten vähemmän osasyy, riippuen ihan siitä, että mikä laatikossa mättää.

Itsellä on alkanu vuosien jälkeen hiukan nykiä kylmänä solenoidien vaihdosta huolimatta, eli talvella huomaa ekan kilometrin tai parin aikana, että vähän tökkii jokin. Vaihteet kuitenkin vaihtuu ajallaan, ei vikavaloja tai -koodeja, ja lämmettyään toimii edelleen mainiosti. Alle viiden asteen olen ottanut tavaksi lähteä lumihiutaleasennossa, niin laatikko vatkaa itsensä nopeammin lämpimäksi. Öljyjäkin on vaihdeltu säännöllisesti, ja nättiä punaista on aina tullut ulos. Ehkä sitä 21-vuotiaalle lootalle voi antaa vähän anteeksikin...

Kirjoittaja:  Jopeli [ 08.12.2024 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Mitä tarkalleen tuo lumihiutalenapin käyttö tekee?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 08.12.2024 15:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Lähtee liikkeelle kolmosvaihteella (vai oliko AL4:ssä vaan kakkosella..) ja luistattaa turbiinia vaihdoissa enemmän. Tarkoituksena ettei sutaise ja menetä pitoa talviliukkaalla.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 26.02.2025 09:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.02.2025 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Kaapelimies kirjoitti:
Lähtee liikkeelle kolmosvaihteella (vai oliko AL4:ssä vaan kakkosella..) ja luistattaa turbiinia vaihdoissa enemmän. Tarkoituksena ettei sutaise ja menetä pitoa talviliukkaalla.

Riippuu versiosta. Muistaakseni TD-Xantia lähti kolmosella, bensa-C5 kakkosella.

Ah, Xantia 1.9TD oli kyllä parasta mitä AL4:n kaveriksi on saanut 8-)
Noh, kunhan 860kg nimellinen vetokyky riittää :lol:

Kyllä itse ainakin uskaltaisin lähteä Ridexeillä koittamaan jos ovat alle puolet oikeiden hinnasta.

Kirjoittaja:  yason [ 26.02.2025 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Jopeli kirjoitti:
Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.


Noi netin halpikset ovat usein vaihteenvaihtajan on/off solenoideja eikä niitä välttämättä mainosteta kovin näkyvästi, eli kannattaa ensin selvittää, että kyseessä on tosiaan oikea venttiili, joka sopii linjapaineen säätöön. Noi kaks ongelmallista solenoidia on portaattomasti säätyvät, eli solenoidin ohjauksen herkkyys on olennaista pehmeän toiminnan kannalta. Ja tämän takia ne öljykierron liatkin oireilevat juuri noissa kahdessa. Eli solenoidin pitää olla just oikeanlainen mekaanisilta ja sähkömagneettisilta ominaisuuksiltaan.

Vaihtohan ei ole kovin iso homma, jos itse tekee, joten kokeilemalla häviää korkeintaan 70€. Toisaalta ei ne BW:tkään maltaita maksa, kun niillä ajelee taas seuraavat 100-200tkm.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 26.02.2025 12:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

yason kirjoitti:
Jopeli kirjoitti:
Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.


Noi netin halpikset ovat usein vaihteenvaihtajan on/off solenoideja eikä niitä välttämättä mainosteta kovin näkyvästi, eli kannattaa ensin selvittää, että kyseessä on tosiaan oikea venttiili, joka sopii linjapaineen säätöön. Noi kaks ongelmallista solenoidia on portaattomasti säätyvät, eli solenoidin ohjauksen herkkyys on olennaista pehmeän toiminnan kannalta. Ja tämän takia ne öljykierron liatkin oireilevat juuri noissa kahdessa. Eli solenoidin pitää olla just oikeanlainen mekaanisilta ja sähkömagneettisilta ominaisuuksiltaan.

Vaihtohan ei ole kovin iso homma, jos itse tekee, joten kokeilemalla häviää korkeintaan 70€. Toisaalta ei ne BW:tkään maltaita maksa, kun niillä ajelee taas seuraavat 100-200tkm.


Juu ei siinä korkealta tipu eurojen suhteen ja itse teen homman. Kyllä nuissa Ridexeissä osanumerot ainaki täsmää niin luulisi olevan soveltuvia. Kylläpä nuo Ridexin muutkin tuotteet mitä ajansaatossa olen käyttänyt ovat olleet toiminnaltaan ja laadultaan ihan samaa tasoa kalliimpien ja jopa OEM osien kanssa.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 24.04.2025 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Tällä viikolla alkoi solenoidiremppa. Venttiilikoneisto tai millä termillä tuota nyt haluaakaan kutsua on irroitettu ja purettuna osiin. Huomenna pitäisi putsata komponentit kauttaaltaan ja vaihtaa solenoidit ja kasata takaisin kokoon.

Joku on aiemmin jo käynyt kopeloimassa venttiilikoneistoa. Yhden ruuvin kanta jolla laitos on laatikossa kiinni oli hurtattu melkein pyöreäksi ja lähes jokainen ruuvi ylipäänsä oli hämmästyttävän löysällä. Pari oli valehtelematta niin löysällä että niitä pystyi pelkästään sormin lähteä avaamaan.

Kirjoittaja:  Jopeli [ 18.05.2025 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Gearbox Fault AL4

Jopeli kirjoitti:
Tällä viikolla alkoi solenoidiremppa. Venttiilikoneisto tai millä termillä tuota nyt haluaakaan kutsua on irroitettu ja purettuna osiin. Huomenna pitäisi putsata komponentit kauttaaltaan ja vaihtaa solenoidit ja kasata takaisin kokoon.

Joku on aiemmin jo käynyt kopeloimassa venttiilikoneistoa. Yhden ruuvin kanta jolla laitos on laatikossa kiinni oli hurtattu melkein pyöreäksi ja lähes jokainen ruuvi ylipäänsä oli hämmästyttävän löysällä. Pari oli valehtelematta niin löysällä että niitä pystyi pelkästään sormin lähteä avaamaan.


Jopeli kirjoitti:
Tällä viikolla alkoi solenoidiremppa. Venttiilikoneisto tai millä termillä tuota nyt haluaakaan kutsua on irroitettu ja purettuna osiin. Huomenna pitäisi putsata komponentit kauttaaltaan ja vaihtaa solenoidit ja kasata takaisin kokoon.

Joku on aiemmin jo käynyt kopeloimassa venttiilikoneistoa. Yhden ruuvin kanta jolla laitos on laatikossa kiinni oli hurtattu melkein pyöreäksi ja lähes jokainen ruuvi ylipäänsä oli hämmästyttävän löysällä. Pari oli valehtelematta niin löysällä että niitä pystyi pelkästään sormin lähteä avaamaan.


Solenoidi remppa paransi vaihteiston toimintaa. Vaihteet vaihtuu pehmeämmin, mutta edelleen 2 vaihteelta -> 3 vaihteelle kolahtaa ajoittain ja vaihde vaihtuu "kahdessa osassa". Tosin kolahdus ei ole niin kova enää kuin se vanhoilla solenoideilla oli. 1 -> 2 ja 3 -> 4 vaihto tapahtuu hyvinkin pehmeästi.

Laatikkoon meni Ravenolin ATF 5/4 HP öljyä, koska sillä on ainakin valmistajan itsensä mukaan Citroën/Peugeot AL4 PR 9736.22 hyväksyntä/luokitus ja tätä samaa litkua käytin jo viime öljynvaihtokerralla hyvin lopputuloksin. Tähän samaan voi myös todeta sen, että Ridexin solenoidit toimivat. En osaa tietenkään sanoa, että olisiko Borg Warnereilla vaihteisto toiminut vieläkin paremmin, mutta olen tyytyväinen Ridexin suoritukseen.

Tuli samalla vaihdettua moottorin alimmainen tukikumi/pusla PowerFlexin uretaaniversioon. OEM pusla oli täysin tiensä päässä. Nyt ei moottori enää hölkkää edes takas kaasuttaessa ja moottorijarruttaessa, sen verran jämäkkää tavaraa PowerFlexin vastine on. Värinää tuli hieman lisää, mutta ne tuntuu vain paikallaan ollessa D-päällä. Heti kun lähtee liikkeelle, niin mitään ylimääräisiä värinöitä ei tunnu. Puslan tuotekoodi jos joitain tämä kiinnostaa on PFF50-306.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/