|
Kirjoittaja |
Viesti |
Soundi
|
Viestin otsikko: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 24.05.2020 22:28 |
Viestit: 157
|
OIkea etujousisylinteri korkkarisi yläpäästä.
Pelti oli ympäriltä ruostunut puhki.
Kannattaako enää korjata?
Harmittaa kun auto muuten on ok.
Auto siis on Xantia break. 1.8 vm.2000
T: Juha
|
|
|
|
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 24.05.2020 22:54 |
Viestit: 2523 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Riippuu siitä saatko oikeanvärisen konepellin, tai haittaako väriero. Muuten toimiva Xantiahan kannattaa kyllä korjata kun uusia ei enää saa.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
|
Soundi
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 24.05.2020 23:00 |
Viestit: 157
|
Konepelti säilyi ihan ehjänä. Tapahtui niin siististi hitaassa ajossa. Ei edes ajoon vaikuttanut heti.
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 24.05.2020 23:50 |
Viestit: 672
|
Jos et uutta käytettyä löydä mistään niin tuonne kun lähettävät niin korjaavat/lähettävät korjatun, hinta ~150€ + mitä maksaa sulle osan lähettäminen liettuaan: https://elastomer.eu/index.php/en/citroen-strut-mountsJos käytetyn ostaa niin pitää olla tarkkana, että on oikealla putken päällä, vm. 2000 voi olla periaatteessa joko uudella tai vanhalla.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 25.05.2020 00:55 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Soundi kirjoitti: OIkea etujousisylinteri korkkarisi yläpäästä. Itse jousisylinteri tuskin mitenkään korkkasi vaan pelkästään ylätuki? Akseli kirjoitti: Jos käytetyn ostaa niin pitää olla tarkkana, että on oikealla putken päällä, vm. 2000 voi olla periaatteessa joko uudella tai vanhalla. Eikös passiiveissa ole lisäksi erilaiset (pienemmät) putkiliitännät kuin aktiiveissa, joita on kahta eri mallia? Erilaisten putken päiden lisäksi on syytä muistaa myös valita hoikemmalle tolpalle oleva ylätuki. Rouvan 2001 HA2:lla olevaan 2.0 16V:hen ei sopivia onnistuttu löytämään, mutta vanhoista malleista sai koneistetua.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 25.05.2020 05:14 |
Viestit: 2666
|
Vastaan lyhyesti. Jos kyseessä ei ole V6 Activa, ei.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 25.05.2020 08:07 |
Viestit: 672
|
laakeri kirjoitti: Soundi kirjoitti: OIkea etujousisylinteri korkkarisi yläpäästä. Itse jousisylinteri tuskin mitenkään korkkasi vaan pelkästään ylätuki? Akseli kirjoitti: Jos käytetyn ostaa niin pitää olla tarkkana, että on oikealla putken päällä, vm. 2000 voi olla periaatteessa joko uudella tai vanhalla. Eikös passiiveissa ole lisäksi erilaiset (pienemmät) putkiliitännät kuin aktiiveissa, joita on kahta eri mallia? Erilaisten putken päiden lisäksi on syytä muistaa myös valita hoikemmalle tolpalle oleva ylätuki. Rouvan 2001 HA2:lla olevaan 2.0 16V:hen ei sopivia onnistuttu löytämään, mutta vanhoista malleista sai koneistetua. On pienemmät passiiveissa. Vuoden ajan noita passiiveja tuli kuitenkin samalla putken päällä kuin mikä c5:ssa on.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 25.05.2020 17:39 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Akseli kirjoitti: On pienemmät passiiveissa. Vuoden ajan noita passiiveja tuli kuitenkin samalla putken päällä kuin mikä c5:ssa on. No sittenhän niitä putken päitä on neljää mahdollista mallia?
VW Passat B7
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 25.05.2020 17:44 |
Viestit: 672
|
laakeri kirjoitti: Akseli kirjoitti: On pienemmät passiiveissa. Vuoden ajan noita passiiveja tuli kuitenkin samalla putken päällä kuin mikä c5:ssa on. No sittenhän niitä putken päitä on neljää mahdollista mallia? Kyllä.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 14:02 |
Viestit: 2704 Paikkakunta: Koria
|
Jos autolla on käyttöä, niin kannattaa korjata. Kysyt vaan kenellä on ehjä purkuosa, tietysti mahdollisimman tarkoilla tiedoilla. Joitakin kymppejä saattaa maksaa, ja jos itse käyttää tunnin pari tuon vaihtamiseen, ja sillä auto on taas OK-kunnossa, niin kannattaa. Vaan myyntiä varten korjauttaminen ei tödennäköisesti rahallisesti kannata.
|
|
|
|
|
Japa
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 14:28 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Jep, aina kannattaa korjata ja vastustaa kertakäyttökulttuuria. Edellyttäen, että korjauksen hinta on jotenkin perusteltavissa. Jos korjauksen hinnalla saa paremman auton ostettua, niin ei kannata. Minulla meni juuri 15 vuotta vanhasta Kärcherin painepesurista tuloveden liitinputki rikki. Varaosa maksaa n. 20e. Uuden halvimman Kärcherin pesurin saa 60 eurolla https://www.kaerchershop-schreiber.de/en/kaercher-saugdeckel-nur-fuer-ersatz-sv.html
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 15:16 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Ohjeita tulee näköjään kahdelaisilta ihmisiltä: kertakäyttö- ja järkikäyttöihmisiltä. Kertakäyttöä kannattavat ajattelee että 200 euroa on raja ja sitten paalaamoon. Minä korjautin Elasommerillä 5 vuotta sitten XM jousijalan ja on yhtä hyvä kuin uusi. Jos etsii käytettyä jousijalkaa niin voi olla yhtä huono kuin aikaisempi tai huonompi. Tämä kun on tyyppi vika. Minä korjautin molemmat jousijalat kun kumit olivat hiukan irti reunoistaan
|
|
|
|
|
IJN
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 16:54 |
Viestit: 964
|
Molemmat puolet ovat samassa kunnossa ellei ole vielä vaihdettu. Jos auto on muutoin kehityskelpoinen ja ehjähelmainen niin toki nuo kannattaa vaihtaa. On suht helppo työ. Xantiassa ainakin ruoste syö ylätuen laipan hajalle eikä pelkällä vulkanoinnilla voi sitä korjata, jostain pitää löytyä uutta rautaa tilalle ja jos se on käytetyssä osassa niin tarvittava osa on sitten jo siinä. Kymmenen vuotta sitten sai uusiakin vielä, miten lie tänään. Selitystä jossa linkki varaosanumeroihin: https://frenchcarforum.co.uk/wiki/XM_an ... p_failuresVasen/oikea ovat eri osia, ja vaikka pysyttäisiin tavallisimmassa mallissa pienellä putkiliitoksella (kuten 1,8i) vanhempi/uudempi ovat vielä erilaiset mutta vaihtokelpoiset. Vanhemmassa on pienempihalkaisijainen muovihaitari ja sen liitostumppi pyörän puolella. Oliko täällä vai foorumissa kun joku tarjoili hyväkuntoisia muutama kk sitten mutta meni romuksi kun ei kukaan tarvinnut ...
|
|
|
|
|
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 17:24 |
Viestit: 571 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 26.05.2020 20:02 |
Viestit: 2523 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Japa kirjoitti: Minulla meni juuri 15 vuotta vanhasta Kärcherin painepesurista tuloveden liitinputki rikki. Varaosa maksaa n. 20e. Uuden halvimman Kärcherin pesurin saa 60 eurolla Yksi syy lisää pysyä erossa tuosta saksalaisenkuuloisesta halpapesurista. Jopa italialaisten markkinoimassa Lavorissa on pumpun pesä ja liitännät metallisia. Juuri tilasin ja asensin uuden mäntäsarjan palautusjousineen (KYLLÄ painepesurissa on mopoajoilta kuuluisat männänpalautusjouset!) koska vanhoista oli kaksi jousta kolmesta poikki; setti maksoi toimitettuna 23 euroa (Sloveniasta, kotimaasta 40e) ja taas pesee. Muovia ei laitteessa ole kuin kuoret ja vähän sylintereiden stefoissa. Kaikkihan varmaankin tietää mitä saa kun ostaa sen halvimman, tuon Lavorin vastaavan mallin myyntihinta näkyy nykyään olevan 169 euroa . Jaaniin, oikean painepesun mä toki suoritan vanhalla CLENAlla (tyyppikilvessä lukee komeasti 5 hevosvoimaa tehoksi), tuo Lavor tuli taloon ilmaiseksi sattumalta, kun hevostallinpesuun ei enää tehot riittäneet ja hankkivat uuden. Iästä ei ole tietoa mutta ei se koristeena ole ollut. Kuten ei tuo Clenakaan, joka on takuulla jo yli 30-vuotias.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
|
IJN
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 28.05.2020 19:28 |
Viestit: 964
|
|
|
|
|
Soundi
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 29.05.2020 23:25 |
Viestit: 157
|
Nyt on ehtinyt hieman tarkastella hommaa.
Auto-artikkeliin soitettu, heillä uutta osaa ei enää ole, ja sitten soitettiin Sitroseen.
Tilanne tämä:
Osan vaihto ei olekkaan niin iso homma kuin äkikseltään tuntui.
Sitrosen neuvojen mukaan pitää tarkistaa mikä osa autossa on, kun 1999-2000 autoissa voi olla kahta eri mallia.
Täytyy huomenna mittailla mutterikantoja, 10 tai 8 mm. Sen mukaan sitten osa.
Rahaa tietenkin haluttaisi säästää, mutta uskaltaako käytettyyn osaan luottaa? Entä onko kellään kokemusta tuosta Liettualaisesta firmasta? Kestääkö se? Takuun kyllä sanovat antavansa.
Omassani siis vulkanointi irtosi siitä pohjalevystä joka on pulteilla rungossa kiinni.
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 01:09 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Soundi kirjoitti: Osan vaihto ei olekkaan niin iso homma kuin äkikseltään tuntui. Putki irti yläpäästä, letku ja koiranluu irti kyljestä, tolppa irti olkakappaleesta ja ylätuki irti korista. Ehjempi paikolleen käänteisessä järjestyksessä. Ei siinä kauaa mene. Varaa sopivia lyöntitalttoja tms, millä saat löysättyä olkakappaletta tolpan alapään ympäriltä. Se saattaa joskus yrittää olla hieman tiukassa. Viimeksi vuoden vaihteen aikaan tuli etutolpat irrotettua yhdestä varaosa-XM:stä, eikä siihen kyllä montaa minuuttia tuhrautunut... kiinnityksiin kun oli erehdytty kasausvaiheessa laittamaan voiteluainetta väliin. Soundi kirjoitti: Sitrosen neuvojen mukaan pitää tarkistaa mikä osa autossa on, kun 1999-2000 autoissa voi olla kahta eri mallia. Siis kahdeksaa eri mallia, mutta 1.8 taitaa rajata sitten vaihtoehdot kahteen. HA2 tuplaa vaihtoehdot (2 eri putkiliityntää lisää) ja moottorivalikoima tuplaa taas (putkiliityntävariaatiot myös paksummilla tolpilla). Varaosia etsiessä nuo muutkin on kuitenkin syytä huomioida. Soundi kirjoitti: Omassani siis vulkanointi irtosi siitä pohjalevystä joka on pulteilla rungossa kiinni. Onko teräs kuitenkin kunnossa? Vaimon Xantiassa näytti tältä jokunen vuosi sitten: https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/picture.php?/7052/category/378Siitä on kyllä meinannut loppua metalli joskus muualtakin jousituksesta : https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/picture.php?/13417/category/736
VW Passat B7
|
|
|
|
|
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 02:52 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Soundi kirjoitti: mutta uskaltaako käytettyyn osaan luottaa?
Millä olet ajanut tähänkin asti...
|
|
|
|
|
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 07:40 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Mustis kirjoitti: Soundi kirjoitti: mutta uskaltaako käytettyyn osaan luottaa?
Millä olet ajanut tähänkin asti... Ehdottomasti paras korjausvinkki pitkästä aikaa
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
|
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 11:32 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Lisävinkki vielä että paina mäntä sisään ennenkuin irrotat paineputken tai litkut ruiskii sinne-tänne kun painat männän sisään että saat jousijalan pois. (tunkilla tukivartta ylös) Minä avasin yläpään isoa mutteria niin paljon että sain lyötyä isolla vasaralla mutterin päähän että kartiokiinnitys aukesi. Minusta alkuperäinen käytettynäkin on parempi kuin korjattu jos kumi ei ole alkanut irrota vulkanoinnista. Elastomerin työ Liettuassa on aika ruovin näköista mutta näyttää toimivan ainakin minun XM:ssä. Siinä oli vielä vikana että kuukauden kuluttua huomasin kurasiiven alla märkää. Jousijalan ja männän kartioliitoksessa on kaksi O-rengasta, yksi nestetulon ala- ja yksi yläpuolella. Näistä alapuolinen O-rengas oli viallinen, tössitty Liettuassa. Sain uuden maahantuojalta. Elastomer mainostaa että ruoste ei ole ongelma, ne korjaa aivan ruostuneenkin toimivaksi.
|
|
|
|
|
IJN
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 12:40 |
Viestit: 964
|
Koko tolpan olen irrottanut myös, mutta myöhemmin nähnyt mainittavan että helpompi on vielä kun vaan irrottaa yläpään mutterin ja painaa männän sylintereineen alas ja tukee pois tieltä, kaiken muun ollessa kiinni. Sylinteristä on hyvä poistaa enimmät liemet sisältä ensin kuten yllä on kerrottu.
|
|
|
|
|
Soundi
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 17:51 |
Viestit: 157
|
Pulttien mitat omassa versiossani on:
Hydrauliikkaletkun tukikiinnike 10mm
Runkoon menevät 4 pulttia 13 mm
ja hydrauliikkaletku itse on 11mm
Tuo yläpään iso pultti taitaa olla 19mm? Siinä on tuntuu olevan muovisuoja päällä.
Onkohan se vain painettu siihen?
Olisikohan jossain videota tai kuvasarjaa asennuksesta?
Hyvää lauantaita kaikille.
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 18:11 |
Viestit: 672
|
Kuvasarja: http://xantia007.free.fr/07_verins_avan ... o_dome.php? Jos meinaa tehdä tolppaa irroittamatta pyörännavasta niin kannattaa olla varovainen ettei riko noita yläpään tiivisteita kierteellä, se on aika tiukka saada menemään paikalleen. Omani vuotaa vaikka laitoin tiivisteet niin en tiedä tuliko tolppaan joku naarmu, josta antaa vähän läpi vai mikä on vikana.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
Soundi
|
Viestin otsikko: Re: kannattaako enää korjata. Oikea etujousisylinte Lähetetty: 30.05.2020 18:39 |
Viestit: 157
|
Akseli kirjoitti: Kuvasarja: http://xantia007.free.fr/07_verins_avan ... o_dome.php? Jos meinaa tehdä tolppaa irroittamatta pyörännavasta niin kannattaa olla varovainen ettei riko noita yläpään tiivisteita kierteellä, se on aika tiukka saada menemään paikalleen. Omani vuotaa vaikka laitoin tiivisteet niin en tiedä tuliko tolppaan joku naarmu, josta antaa vähän läpi vai mikä on vikana. Kiitos, hyvin selventävä kuvasarja. Yksi asia jää hahmottamatta. Miten varmistaa se, että sylinterinvarsi menee oikeassa asennossa ylätukeen kiinni? Eli miten saada täsmälleen sylinterinvarren hydrauliikkareikä oikeaan kohtaan suhteessa ylätuen hydrauliikan tuloputken reikää? Mitään ohjuria ei näytä olevan. Toisaalta riittääkö se että sylinterinvarsi on alhaalta kiinni ja se siten ohjaa varren oikeaan asentoon?
|
|
|
|
|
|
|