olli__o kirjoitti:
Tuo on silti aika yleinen ongelma merkistä huolimatta, ja uudempiin autoihin on yritetty rakentaa kytkimiä ja joskus keinoälyä, joka tulkitsee onko peräkärry kiinni vai ei ja osaisi sitä kautta ohjata oikein (vaikka takasumuvaloakin). Mutta kun erimerkiksi liitin on aika ikävässä paikassa, eikä ihan tiivis, eikä ole muissakaan merkeissä, vaikkapa ihan perinteinen google testi:
mercedes vilkku ei toimi vetokoukku: "Noin 64 200 tulosta"
Citroen vilkku ei toimi vetokoukku: Noin 29 500 tulosta
Tärkeitä huomioita vetokoukusta nykyautoisssa! Monissa kehittyneissä järjestelmissä pistokkeen kytkeminen vetokoukkuun muuttaa moottorin ja vaihteiston ohjelmaa myös ja ei esim. anna kytkeä suurinta vaihdetta ollenkaan silloin pistoke kytkettynä automaatti vaihteisissa, jonka seurauksena etsitty polttoaineen kulutuksen kasvua pelkkä adapteri paikallaan.
Omalle kohdallekin osunut C5 II korinen, mikä ei lähtenyt käyntiin. Hetken omistajaa haastateltu, selvisi että oli aivan itse korjaillut vetokoukun pistoketta ja ihme tapahtui sen jälkeen, että auto ei käynnistynyt. Papan viritykset poistettua toimi ja ei ollut edes kerinnyt polttaa mitään boksia.
Ylempänä olevaa kuvaa jo liittäessä viestiin, ymmärsin olevani vaarallisilla vesillä, vaikka ehkä luulin ranskalaisten autojen omistajien omaavan huumorintajua, myönnän jo nyt olleeni väärässä.
Onneksi kuitenkin olli_o oli hakenut fakta tietoa googlen kautta tähän hivenen kieliposkella tehtyy Alfamerin kirjan kanteen ja saimme selvän eron jo pelkästään Citroenin eduksi Mercedekseen nähden ja tuskin tilanne olisi edes muuttunut muiden PSA:n merkkien ja Renaultin mukaan otolla? Kuinka murskaavaksi tilanne muodostuisikaan, jos tilastoon olisi valittu vain yli 300hv, raskaskalusto, tai -80 luvun Air-Bagilliset, olisiko Citroen päässyt jopa 0% tulokseen?
