Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

2CV4/6 vetoakseliongelmia
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33973
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Citikat [ 28.10.2023 18:35 ]
Viestin otsikko:  2CV4/6 vetoakseliongelmia

Tiedosta pulaa!

Ovatko 2CV4:n ja levyjarrullisen 2CV6 vetoakselit samat? Miten saa irti vetoakselista vakionopeusnivelen? Olen yrittänyt irrottaa 2CV6:den vetoakselista vakionopeusniveltä naputtelemalla ja käyttänyt nivelen ulosvetäjää mutta tiukassa on ja kiinni pysyy.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 28.10.2023 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Onko se tämä pää? Ei varmaan? https://www.youtube.com/watch?v=CkRHY91E6wE

Kirjoittaja:  Citikat [ 29.10.2023 09:30 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Heips!

Pyörän puoli kyseessä.

Kirjoittaja:  jasu [ 29.10.2023 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Vakionopeusnivel on ruuvilla akselissa kiinni. Vaikka ei uskoisi, niin ulkonivelessäkin on näin. Ulkonivelen "pyöränpuoleista pyöreää pintaa" kun tutkii, siitä löytyy tulppa, jonka avaamalla pääsee ruuviin käsiksi -jos on semmoinen sopiva työkalu Sitikan omalaatuiseen kantaan olemassa... Sisäpään nivelessä sama rakenne, siitä pääsee tutustumaan rakenteeseen kun kääntää sisäpuolen peltisuojan lipareet auki, vastaava ruuvi löytyy pellin takaa ja siihen pääsee käsiksi vaikka jakoavaimella. Jos vaikka paremmin haluaa nivelen pestä rasvoja vaihtaessaan...

2CV4/6 on samat vetoakselit, kuten myös Dyane4/6 ja AMI8. Sillä edellytyksellä että on vaihteiston liitos kuudella pultilla, vanhempi versio, jossa rummit on neljällä M7 -mutterilla kiinni, vetarit on kiinteämpi osa vaihteiston vetarinlähtöä. Purkaantuu nekin, mutta ei suoriltaan vaihtokelpoisia. Näissä on tuplaristinivelet, vakionopeusnivelet nekin, mutta toteutettu kalliimmin vaan ovat vahvemmat myös. Ja vaikka näissä onkin sama keskiosan uritus, eli periaatteessa sopivat toisiinsa, niin käytännössä ei ole näin koska vaikka vetarit ovat kokonaismitaltaan samanmittaiset, niin tämä keskiosa on hieman eri kohdassa, ja jos käyttää tuplaristivetareita ulkonivelinä kuulanivelellisen sisäpään kanssa, niin vetari pääsee irtoamaan liu'usta äärijoustoissa. Tai oikeammin, ei edes mitään äärijoustoja tarvi, irtoaa normiliikenteessäkin ajaessa... Tässä tulee sitten sekin ikävä, että jos vetari pääsee irtoamaan, niin samalla siitä pyörästä katoaa jarrut -ne kun on siellä vetarin sisäpäässä vaihteiston kyljessä. Yhden irtoamisen kanssa ei vielä synny pahempia tilanteita, mutta jos sopivasti heitossa irtaantuu molemmat niin sitten ollaan pelkästään takajarrujen varassa...

Toisinpäin sitten, jos laittaa kuulanivelellisen ulkopäähän ja tuplaristillisen sisäpääksi, niin sisäänjoustossa jotain menee rikki kun tulee mekaaniset rajat vastaan -parhaimmillaan vain nostaa vaihteiston takapään kiinnityksestään irti, huonoimmillaan rikkoutuu vaihteisto, vetarin nivelten rikkoutumiset siihen välimaastoon...

Kirjoittaja:  Masa [ 29.10.2023 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Ja vinkkinä vielä, että helpoin tapa tuon Jasun mainitseman tulpan irroitukseen on lyödä se jollain sopivalla tuurnalla sinne nivelen sisään. Sen saa sieltä sitten pois kun akseli on irti ja nivel purettu.

Kirjoittaja:  Citikat [ 29.10.2023 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Kiitos hyvistä vinkeistä! Mutta en löydä kyseistä tulppaa pyörän puoleisesta nivelestä. Eli pitäisi olla booriurasta alkavasta kaarevassa pinnassa. Voiko olla erilaisia vakionopeusniveliä? Kyseinen moottori (602cc) on ostettu vaihteistoineen Saksasta. Vaihteisto on levyjarrullinen ja vetoakselit tulivat mukana. Ovatko muuten vetoakselit identtiset oikealla ja vasemmalla puolella?

Kirjoittaja:  Masa [ 30.10.2023 09:27 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Vetoakselit ovat identtiset oikealla ja vasemmalla puolella. Miksi tuo nivel pitäisi saada irti akselista? Ainoa syy miksi itse olen tuon purkanut on ollut ihan uteliaisuudesta. Jos kyse on suojakumien asennuksesta, niin ne menee kyllä siitä akselin boorista yli.

Kirjoittaja:  Citikat [ 30.10.2023 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Kiitos tiedosta, että vetoakselit ovat identtiset. Nivelen irrotuksen syy on huonot kierteet pyörämutterille. Tänään vielä hioin nivelen kaarevan pinnan puhtaaksi, tulppaa ei löytynyt. Vielä toivoisin vinkkejä takajarrukenkien säätämiseksi, erityisesti kenkien alapään sääto, jossa liene epäkeskeiset säätömutterit.

Kirjoittaja:  Masa [ 31.10.2023 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Jos tarkoitus tuo nivel vaihtaa, niin sitä ei saa erikseen vaan koko vetoakseli on vaihdettava. Takajarrujen säätöön on erikoistyökalu, jolla säädöt saa asetettua kohdalleen. Työläämpi tapa on mitata akselista jarruhihnan pintaan ja säätää niin, että jarruhihnat ovat koko pituudeltaan samalla kehällä.

Kirjoittaja:  jasu [ 31.10.2023 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Pari vetarin kuvatusta..:

Kuva

Kuva
Tuossa näkyy se tulppa minkä kautta saa ruuvin irrotettua. Tai kiinnitettyä takaisin jos irtoaa omia aikojaan, kuten kävi kun Olli-parivaljakko ylitti Alppeja Méharilla, keskellä viikkoa yhden aikaan yöllä kun soittivat niin ensin meinasin vaan että "Ollit pitää hauskaa", vaan sit välähti että "olisko heillä joku hätä". Ja oli, siinä puhelinkonsultaatiossa keksittiin että kun kehii rikkoutuneen vetarin puolelta jarrun kiinni, niin pystyy ajamaan, ja varoen sitten pääsivätkin ajelemaan alas ja löysivät korjaamon missä saivat vetarin vaihdettua...

Tämä kuvissa näkyvä pitää, Masan tapaan, mielenkiinnosta kyllä avata. On väljä, eli ei mene enää käyttöön, ja kuvia ottaessa vaikutti sille että olisi kyseinen ruuvi vähän löysässä myös, välystä siis akselin ja nivelen keskiön keskenkin, vaan on itse nivelkin varsin väljäksi jo ehtinyt...


Takajarrun säätöön saa hyvän työkalun, jos nurkissa pyörii joutilas takajarrurumpu. Siitä leikkaa yhdeltä sivulta sen verran auki, että pääsee näkemään kengän etäisyyden rumpuun, ellei sitten väsää työkalua jossa on holkki akselitumpille ja siitä holkista sitten säädettävä viisari jolla pystyy katsomaan kengän etäisyyttä keskiöstä. Viisariin hakee käyttöön tulevan rummun etäisyyden, ja sitten vaan pyörittelemään työkalua kengän päällä säätäen alapään epäkeskomutteria...

Kirjoittaja:  Citikat [ 11.11.2023 20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: 2CV4/6 vetoakseliongelmia

Kiitos tiedoista! Kuvat olivat valaisevia. Minun Citikan vetoakseleissa ei ole ko. tulppia mutta nivelet ovat nyt kunnossa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/