Sitruunapatonki.fi http://sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34090 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 23.01.2024 00:38 ] |
Viestin otsikko: | RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
2-litraisen 1-koppaisen C5-farkun, moottorikoodi RFN, vesipumpun ja termostaattikotelon välillä on metallinen putki. Se vuotaa joten vaihtoon. Putki löytyi kohtuuhintaan Virosta mutta osan mukana ei näytä tulevan o-rengastiivisteitä. Lyhytlinkki Catcarin räjäytyskuvaan: https://urly.fi/3pNB Vuotava putki on osa 9 ja numerolla 11 on merkitty o-renkaat, kaksi termostaattikotelon puoleisessa päässä ja yksi vesipumpun. Luulisi että moiset o-renkaat saa vaikka mistä mutta kun ei. Tiiviste on mitoiltaan 4 x 31,5 mm (paksuus ja sisähalkaisija). Moisia ei sitten löydykään edes Etralta. Halvimmat löytämäni orkkistiivisteet maksavat noin 20€/kpl, suurin piirtein saman kuin se metalliputkikin. Jos vanhat tiivisteet ovat oikeasti loppu, mitäs raati tuumaa: kannattaisiko tuollaiseen paikkaan kokeilla kokoa 4 x 31 mm vai 4 x 32 mm? Kävin läpi myös tavallisimmat o-renkaiden tuumakoot mutta ei niissäkään ollut juuri tuota puolen millin eroa lähempänä. Kokemukset ja vinkit kohtuuhintaisista tiivisteistä kiinnostavat. Saahan noita EPDM-kumista tehtynä halvalla Kiinasta mutta josko lähempääkin löytyisi. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.01.2024 01:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Joihinkin kohteisiin olen onnistunut laittamaan pienempiä, laittamalla alle jonkun toisen, vähän samaan tapaan kuin jotkut monikerrostiivisteet hydrauliikassa, simppelimmillään neliöraossa voisi mennä laittamalla alle paperitiivistettä oikean levyiseksi leikattuna (mieluummin ohutta monta kierrosta ja tiivisteliimaa väliin) joissain voi toimia ilman erillistä kaventajaa, mutta jos vaatii, niin sisäpuolella sen ei tarvitse olla tiivis. Mutta joku tarvikevalmistajakin ainakin tekee (eikä niin mitään kokemusta liikkeistä tai laadusta, ihan googlella netistä): https://www.maksis.fi/tuotteet/D23623-o ... eal-134055 https://www.ak24.fi/fi/koodi/psa-peugeot-citroen-134055 |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 23.01.2024 02:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Tiivistekeskus tuotenro https://eshop.tiivistekeskus.fi/fi/tuot ... nbr90/22/1 Ei halpa tuollakaan, liki kympin kpl alv 0 |
Kirjoittaja: | IJN [ 23.01.2024 09:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Guugle löytää helposti varaosanumerolla 134055 esim. https://eurofrance.de/catalog/product/v ... country=DE Kannattaa kysyä kotimaisista sitikkapuodeista ensin. |
Kirjoittaja: | Xmveku [ 23.01.2024 09:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Kysy tuolta: 03 383 3700, Top-Osa Oy Tampere. Olen saanut apua vastaavissa ongelmissa kohtuuhintaan. |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 23.01.2024 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Ja jos tuo ei ole kauhean pahassa paikassa niin pistaisin sinne tuon 32mm o renkaan.bReippaadti liukastetta niin kaipa se kumi uppoaa tiukkaankin reikään, jarrukumirasvaa tms. silikonivaseliinia ettei kumi kärsi. Voishan se tiivistyä tolla 31mm rinkulallakin, mutta varmemmin pykälää isommalla kunhan sen vaan saa paikalleen. |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 24.01.2024 01:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Kiitos kaikille vastauksista. Päivän pähkäilyn jälkeen olen päätynyt siihen että kun tällä ei ole kiire, tilaan Kiinasta EDPM-kumista tehtyjä o-renkaita kummassakin koossa. Moinen satsi kun tulee halvemmaksi kotiin kannettunakin kuin yksi oikean kokoinen Suomesta / Euroopasta ostettuna vaikka tilaisi 10 kumpaakin kokoa. Onpahan sitten millä testata että kumpi tuntuu tiiviimmältä. |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 24.01.2024 01:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Kiitos kaikille vastauksista. Päivän pähkäilyn jälkeen olen päätynyt siihen että kun tällä ei ole kiire, tilaan Kiinasta EDPM-kumista tehtyjä o-renkaita kummassakin koossa. Moinen satsi kun tulee halvemmaksi kotiin kannettunakin kuin yksi oikean kokoinen Suomesta / Euroopasta ostettuna vaikka tilaisi 10 kumpaakin kokoa. Onpahan sitten millä testata että kumpi tuntuu tiiviimmältä. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 24.01.2024 19:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Perjantaille OE numerolla 9€ / kpl vapaasti Hämeenlinnassa |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.01.2024 20:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Luulisi että 31 sisähalkaisijalle suunniteltu kuminen o-rengas venyisi myös 31,5 mm tarkoitetulle paikalle tai pikemminkin sen reunaosuuksien ohi, ja jos ohenee samassa suhteessa, niin 4 mm paksuudessa ei tapahtuisi kuin reilu 6 sadasosamillin pienennys, ja jos toinen puoli on uusi, eikä toinen puolikaan kovin kulunut, niin ei äkkisetääm uskoisi etteikö toimisi (mittaerojakin voi olla jo enemmän eri valmistajilla?). Tietysti kannattaa kokeilla sopiiko 32 mm paremmin. |
Kirjoittaja: | jasu [ 24.01.2024 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Sitruunaseppä kirjoitti: Outoa, ettei meiltä muka löydy. Näitä on hyllyssä, 50-60 senttiä/kpl. Lista ei lainaukseen mukaan tullut, mutta vastauksena kysymykseen, ei teiltä löydy. Listassa on kaikki nitriilikumia, ja glykolin kanssa se ei ole kovinkaan yhteensopiva materiaali, vaan sitä varten on olemassa EPDM jota kysyttiin... Materiaaleista sen verran että: -NBR eli nitriilikumi, se on mineraaliöljyille, eli moottoriöljyt, LHM ja LDS -hydraulimehut -VITON, hieman laajemmalla lämpötila-alueella toimiva, kestää hieman paremmin muitakin kuin mineraaliöljyjä, huonosti kuitenkin glykolijohdannaisia. Eikä vesihöyryä oikein ollenkaan, joka voi tulla yllätyksenä -EPDM on glykolijohdannaisille aineille, kuten jäähdytysneste sekä DOT4/5 jarruneste. Ja LHS-2 hydraulimehu, se ennen LHM:ää ollut punainen neste. Tähän ei sitten sotketa DOT5.1 nestettä, joka on silikonineste Pääsisikö noilla taas eteenpäin tiivistemateriaaleissa ja nesteissä..? Aina ei riitä, että tiivisterengas on kumia ja pyöreä, materiaalillakin on väliä. Ja kovuudella, numerot NBR:n perässä kertoo kovuuden, mitä isompi lukema, sitä kovempi kumi. Viton on myös kovempaa kuin NBR joka pienillä paineilla (siis hentoisesta lukemasta rengaspaineisiin) voi aiheuttaa hankaluuksia... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.01.2024 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Eikös NBR kestä varsin hyvin monia kemikaaleja ja eikös se ole perinteinen jäähdytysletkujen materiaalikin, on toki parempiakin, mutta "riittävä". Haulla NBR chemical resistance löytyy tuollainen taulukko, jossa sama paras arvosana molemmille EPDM ja Nitrile koskien "Ethylene Glycol": https://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3 Mutta NBR voi olla parempaa ja huonompaalin laatua, ainakin jotkut kaukomaiden kumit ovat aika erikoisia välillä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.01.2024 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Tuommoinen huomio myös Vitonin lämpötila-alueesta, yläpäästä kyllä hyvä, mutta normaali Viton ei kestäisi edes Suomen talvea, yksi avaruussukkulakin räjähti kun laukaistiin liian kylmässä ja Viton (FKM) kumiset o-renkaat olivat alle "lasilämpötilan" ja boosterirakettien vuoto saumoista aiheutti tuhon, lämpötila oli ihan hieman plussan puolella (Celsius asteissa). Mutta on talveenkin sopivia "Vitoneita". Toikin oli kyllä periaatteessa speksattu ja tiedossa, mutta ei ollut määritelty selkeää lämpötilarajaa laukaisuille. |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 25.01.2024 00:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
jaakkovaakko kirjoitti: Perjantaille OE numerolla 9€ / kpl vapaasti Hämeenlinnassa Ihan mielenkiinnosta: postitatteko ja mihin hintaan? |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 25.01.2024 01:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
olli__o kirjoitti: Eikös NBR kestä varsin hyvin monia kemikaaleja ja eikös se ole perinteinen jäähdytysletkujen materiaalikin, on toki parempiakin, mutta "riittävä". Etran sivuilla on kuvattu selkeästi eri kumilaaduista tehtyjen o-renkaiden ominaisuudet. "Kylmän kesto: Nitriili kestää kylmää riippuen koostumuksesta -20ºC ja -50ºC välillä." Kun katsoo nitriilikumisten o-renkaiden listoja, kylmänkesto ei kauheasti vakuuta. NBR-70: https://www.etra.fi/fi/o-renkaat-nbr-70-e62200100 NBR-90: https://www.etra.fi/fi/o-renkaat-nbr-90-e62200501 Kummillekin Etra lupaa vain -25C kylmänkestävyyden. Lisäksi lämpötila-alueen kuumassakin päässä ollaan lähellä kysymäni käyttötapauksen lämpötiloja. Kuten Jasu totesi, tuohon paikkaan NBR on väärä materiaali. EPDM-kumia sen olla pitää. Ne ovat ihan notkeita vielä -40 asteessakin. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 25.01.2024 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Lainaus luettelosta; O-renkaat Mitat ilmoitettu muodossa d1 x d2. Tavanomainen O-renkaan materiaali NBR eli nitriilikumi kestää hyvin voiteluöljyjä, hydrauliikkaöljyjä, rasvoja ja jäähdytysnesteitä, mutta huonosti polttoaineita, liuottimia ja jarrunesteitä. Lämpötila-alue -40...+100, hyvä mekaaninen kestävyys. |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 25.01.2024 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Sitruunaseppä kirjoitti: Lainaus luettelosta; O-renkaat Mitat ilmoitettu muodossa d1 x d2. Tavanomainen O-renkaan materiaali NBR eli nitriilikumi kestää hyvin voiteluöljyjä, hydrauliikkaöljyjä, rasvoja ja jäähdytysnesteitä, mutta huonosti polttoaineita, liuottimia ja jarrunesteitä. Lämpötila-alue -40...+100, hyvä mekaaninen kestävyys. Löydätkö sieltä jonkin NBR-o -renkaan jonka kohdalla taulukossakin on kylmänkesto enemmän kuin -25 C? Toisekseen - jos materiaalin ilmoitetaan kestävän huonosti jarrunesteitä jotka ovat DOT 5 lukuunottamatta glykolipohjaisia, miksi ihmeessä valita etyleeniglykolia (punainen long life -glykoli) sisältävään jäähdytysjärjestelmään sitä huonosti kestävä tiiviste? |
Kirjoittaja: | vtsbx [ 26.01.2024 00:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Jostain materiaali opuksesta mullakin joskus otti silmään NBR huono sopivuus ”glygolien” kanssa mutta ei se sitten lopulta niin kriittinen ollutkaan. https://www.minorrubber.com/compatibility-chart.html Ja vaikka tuon mukaan NBR parasta A ryhmää melkein mille vain? Ja tosiaan ei kait glykolin kanssa mikään muutu purukumiksi kuten toiset esim LHM kanssa. Eli tyyliin illalla laitetut lehmät aamulla lattialla .. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 26.01.2024 00:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Jotain peruskokoisia NBR tiivisteitä joutunut laittamaan jäähdytysjärjestelmään hätätilanteissa, muttei nyt tule mieleen, että olisivat vuotaneet vuosienkaan jälkeen. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.01.2024 02:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Beksi-Eki kirjoitti: ... Toisekseen - jos materiaalin ilmoitetaan kestävän huonosti jarrunesteitä jotka ovat DOT 5 lukuunottamatta glykolipohjaisia, miksi ihmeessä valita etyleeniglykolia (punainen long life -glykoli) sisältävään jäähdytysjärjestelmään sitä huonosti kestävä tiiviste? Pieni ero nimissä, perinteiset jarrunesteet ovat PEG, eli polyetyleeniglykoli (polyethylene glycol) ja perinteiset jäähdytysnesteet etyleeniglykoleja (ethylene glycol), mutta vaikka vain noin pieni ero nimissä, niin ne ovat silti ihan eri tavaroita, PEG on perinteisen jarrunesteen pääosa ja jotain PEGgiä voi myös löytää monissa ihmisen syömistä lääkkeistä, mutta etyleeniglykoli on taas myrkyllistä pienissäkin määrissä. Kemialliset yhteensopivuudet materiaalien kanssa on listattu myös erikseen ja monet kumit sietävät "myrkkyä" paremmin kuin "lääkettä". "Polyethylene glycol and ethylene glycol are two very different substances with very similar names, which may cause confusion." https://sciencing.com/polyethylene-glyc ... 77662.html Jos epäilee että joku vanha o-rengas on jompaa kumpaa NBR ta EPDM, niin selviää kun leikkaa sen puoliksi ja upottaa toisen puolen dieseliin ja toisen puolikkaan DOT 3 tai 4 jarrunesteeseen (tms. PEG), jos turpoaa dieselissä on EPDM ja jos turpoaa jarrunesteessä on NBR (tai sitten ihan muuta tavaraa). Erityisesti jotkut rasvat tuhoavat nopeasti EPDMää, mulla oli joskus moottoripyörän takajarru, joka jäi jumiin, jalkajarrun pääsylinteriä oli joku entisistä omistajista rasvannut ja kumi oli turvonnut monta milliä ja jousi ei saanut enää liikutettua mäntää. Lisää hämää että usein jarrunesteissä on myös etyleeniglykoliakin lisäaineena, mutta se syy perinteisten jarrujen tarvitsemille erilaisille kumilaaduille on silti polyetyleeniglykoli. (Ja toisaalta citikassa jarruissa ja jousituksessa voi olla vähän kaikenlaista vuosien saatossa) |
Kirjoittaja: | yason [ 26.01.2024 11:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
olli__o kirjoitti: Pieni ero nimissä, perinteiset jarrunesteet ovat PEG, eli polyetyleeniglykoli (polyethylene glycol) ja perinteiset jäähdytysnesteet etyleeniglykoleja (ethylene glycol), Tyhmä kysymys, joka ei mitenkään liity aiheeseen, mutta miksi tavallinen jarruneste on hygroskooppista ja glykolipohjaista? Eikö ohut hydraulineste tyyliin ohjaustehostinöljy tai LDS toimisi yhtä hyvin ellei paremmin, koska jarrupiirihän on hydraulinen järjestelmä? Ja lehmällähän ne vanhatkin sitikat jarrutteli... |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 26.01.2024 13:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
https://www.applerubber.com/blog/nbr-o- ... d-to-know/ Kääntäjäohjelmasta kopsattua: NBR, joka tunnetaan myös nimellä nitriili tai Buna-N, on yksi yleisimmin käytetyistä ja taloudellisimmista elastomeereistä. Tämä materiaali tarjoaa erinomaiset tiivistysominaisuudet erittäin alhaisin kustannuksin. NBR on butadieenin ja akryylinitriilin kopolymeeri, ja sovelluksesta riippuen akryylinitriilin osuudet voivat vaihdella 14%: sta 50%: iin. Mitä korkeampi akryylinitriilipitoisuus, sitä parempi öljyn ja polttoaineen kestävyys. NBR on ASTM D1418 -laatustandarin alainen. Näiden standardiyhdisteiden käyttölämpötila-alue on -40 ° F - 257 ° F (-40-125°C)ja kovuusalue 40 - 90 Shore A. NBR-yhdisteet voidaan seostaa lisälämpötila-aluelle -85 ° F - 275 ° F. (-65° - 125°C) NBR:llä on erinomaiset kestävyys- ja mekaaniset ominaisuudet, mukaan lukien: Kestää öljypohjaisia öljyjä ja polttoaineita, silikonirasvoja, hydrauliikkanesteitä, vettä ja alkoholeja |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 26.01.2024 14:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
yason kirjoitti: Tyhmä kysymys, joka ei mitenkään liity aiheeseen, mutta miksi tavallinen jarruneste on hygroskooppista ja glykolipohjaista? Eikö ohut hydraulineste tyyliin ohjaustehostinöljy tai LDS toimisi yhtä hyvin ellei paremmin, koska jarrupiirihän on hydraulinen järjestelmä? Ja lehmällähän ne vanhatkin sitikat jarrutteli... Tätä samaa "tyhmää" kysymystä ihmettelin eräälle autopuolen inssille ääneen joskus. Hänen käsityksensä oli se, että taustalla on se, että järjestelmä on "avoin": jarrunestesäiliön korkki päästää kuitenkin joka jarrutuksella vähän ilmaa sisälle. Jos neste ei ole hygroskooppista, on mahdollista että jarrunesteeseen tiivistyy kosteuspisaroita. Jäätynyt pisara onkin sitten oikeassa paikassa tiivisteen surma. Ikävämpi juttu jos se tapahtuu jarrupääsylinterissä. |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 26.01.2024 14:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet |
Sitruunaseppä kirjoitti: https://www.applerubber.com/blog/nbr-o-rings-everything-you-need-to-know/ Kääntäjäohjelmasta kopsattua: Jos näin yksinkertaista tekstiä täytyy ajaa englannista suomeen kääntäjän läpi, tohdin epäillä myös luetun ymmärryksen tasoa jo esitetyn perusteella. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |