Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

JOusisylinterit
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34260
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 13.05.2024 08:07 ]
Viestin otsikko:  JOusisylinterit

Katsastaja ei hyväksynyt: Kaasunestejousitus, vuotaa vaimentimen alapäästä etupään molemmin puolin. C5 III 2,2 HDi 2011 180 000 ajettu.

Eli kai sitten tolpat vaihtoon. Olen koittanut netistä etsiä, mutta ei vaan ole tarjontaa. Jousisylilnteri lienee oikea käsite. Mitähän tuo on englanniksi, voisi maailmaltakin katsella. Hintavia ovat. Sitrosellakin 490/kpl. :-( Autovaraosiin laitoin jo kyselyn. Mistäs vielä?

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 13.05.2024 08:24 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Homma ratkesi. Auto-Artikkelin hyllyssä molemmat. Tilasin niin ei tarvi enempää pähkäillä. 399/kpl.

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.05.2024 08:28 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Ensi kerralla sitten varmuudeksi vähän pesua ennen leimaa ettei vaan yli-innokas katsuri ala nillittämään pikku hikoilusta :P

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 13.05.2024 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Tuon kun olis tajunnut. No, rikkihän se olivat eivätkä siitä itellään ehjäänny. 13 vuotta ne kestivät joten uusilla sitten huoletta ajan auton loppuiän. Nyt niitä vielä saa, sanoi Auto-Artikkelin tyyppi. Vaikeaa kuulemma jo on.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 15.05.2024 06:23 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Itse ostin aikanaan varalle ehjät jousitolpat ja hammastangon, mutta eihän noita yleensä tarvitse kun on jo valmiina varastossa :)

Kirjoittaja:  Wesa [ 15.05.2024 07:49 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Viime viikolla vaihdoin vuotamaan alkaneen tilalle yhden ehjän käytetyn joka oli nurkissa pyörinyt. Purin sen vuotavan. On kyllä aika erilainen entisiin verrattuna. Siinä oli tiiviste pullahtanu ja vuodon alku ajoittuu erääseen kovaan yhteenotto on erään routatöyssyn kanssa. Samassa (todennäköisesti) irtosi takapään pitkitäistukien etupään silmukat puslistaan..
Toi sylkkyhän ei sisällä mitään ohivuotokanavaa paluuletkuineen kuten vanhemmat. Sylinterissä ei ole erillistä mäntää, vaan paksu varsi (25 mm) toimii mäntänä, jolloin kitka on saatu pienemmäksi. Putki siis ylöspäin ja varsi alas. Putken sisäpinnalla ei väliä, on noin 50 mm. Varren päässä on "ohjurimäntä' joka on muovinen reijitetty pötikkä. Sen tehtävä on pitää varsi suorassa, mutta öljy menee edestakas läpi. Ohjurimännän ja sylinterin turvan välissä on uloslyöntitoppari ja kierrejousi ja siksikin se ohjausmäntä tarpeen. Turvassa sisältäpäin lukien liukulaakeriholkki, O-renkaalla vartta vasten puristettu muovinen tiivisterengas, sekä uloimpana pyyhkijärengas. Liukulaakeriholkki jotain teflonpintaista itsevoitelevaa pronssia. Tiivisterengas aika vastaava kuin aktivasulkyissä, jotain teflonpronssia ilmeisesti. Pyyhkijä tavallisen näköinen. Ihan perus hydeosia. Eli tuonkin voi rakentaa uusiksi, mutta sylinterin kuori (alapää ) suljettu muokkaamalla eli taivutettu sisäänpäin. Purkaa voi vaan leikkaamalla se reuna pois..

Kirjoittaja:  jakew [ 15.05.2024 17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

On kyllä lievästi sanottuna häiritsevä ajatus, jos ei omaan 8 vuotta vanhaan 93tkm ajettuun autoon saa kohta enää kriittisiä varaosia. Kai se jousitolppakaupoille on kohta itekin lähettävä, ajatus kun on alun perin ollu ajella tällä vielä ainakin 10 vuotta.

Kirjoittaja:  Akseli [ 15.05.2024 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Wesa kirjoitti:
Viime viikolla vaihdoin vuotamaan alkaneen tilalle yhden ehjän käytetyn joka oli nurkissa pyörinyt. Purin sen vuotavan. On kyllä aika erilainen entisiin verrattuna. Siinä oli tiiviste pullahtanu ja vuodon alku ajoittuu erääseen kovaan yhteenotto on erään routatöyssyn kanssa. Samassa (todennäköisesti) irtosi takapään pitkitäistukien etupään silmukat puslistaan..
Toi sylkkyhän ei sisällä mitään ohivuotokanavaa paluuletkuineen kuten vanhemmat. Sylinterissä ei ole erillistä mäntää, vaan paksu varsi (25 mm) toimii mäntänä, jolloin kitka on saatu pienemmäksi. Putki siis ylöspäin ja varsi alas. Putken sisäpinnalla ei väliä, on noin 50 mm. Varren päässä on "ohjurimäntä' joka on muovinen reijitetty pötikkä. Sen tehtävä on pitää varsi suorassa, mutta öljy menee edestakas läpi. Ohjurimännän ja sylinterin turvan välissä on uloslyöntitoppari ja kierrejousi ja siksikin se ohjausmäntä tarpeen. Turvassa sisältäpäin lukien liukulaakeriholkki, O-renkaalla vartta vasten puristettu muovinen tiivisterengas, sekä uloimpana pyyhkijärengas. Liukulaakeriholkki jotain teflonpintaista itsevoitelevaa pronssia. Tiivisterengas aika vastaava kuin aktivasulkyissä, jotain teflonpronssia ilmeisesti. Pyyhkijä tavallisen näköinen. Ihan perus hydeosia. Eli tuonkin voi rakentaa uusiksi, mutta sylinterin kuori (alapää ) suljettu muokkaamalla eli taivutettu sisäänpäin. Purkaa voi vaan leikkaamalla se reuna pois..

Youtubessa löytyy ainakin videoita aiheesta. Jossain videossa saattoi olla linkki tiivistesarjaankin.

Kirjoittaja:  Wesa [ 15.05.2024 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: JOusisylinterit

Niinpä näkyi. Oma oli paljon parempikuntoinen sisältä ja ihan identtsesti se ulkotiiviste pullahtanut kuin videolla. Mutta tän kunnostuksen voi unohtaa kun avasin sen vähemmän sivistyneesti..

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/