Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: bENSAMOOTTORI 1.6 VTi 2010-2016 ajoitus
ViestiLähetetty: 10.06.2024 13:04 

Viestit: 2
Auto Berlingo 1,6 VTi muuttuvilla nokk-akseleilla ja ketjulla olevassa moottorissa ajoitus sekasin. Kasaus vanhoilla osilla mutta ohjeet on uusille osille. Olisiko vinkkejä miten saisi kotikonstein säädettyä kohalleen. Esim. kun männät on keskitasolla ni vauhtipyörän lukitustappi ei mene kokonaan sisään, ja onko uusissa nokkapyörissä esisäätö joka pitäisi vankoihin saada paikalleen ennen työn aloittamista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bENSAMOOTTORI 1.6 VTi 2010-2016 ajoitus
ViestiLähetetty: 11.06.2024 00:18 

Viestit: 5125
Jos männät on keskellä tasan, niin vauhtipyörän päästä pitäisi kai onnistua lukitus, riippumatta miten pielessä on nokka-akseleiden ajoitus. Mutta aina nuo tapit ei solahda niinkuin strömssössä, mutta lähinnä kampiakselia edestakaisin, pitäisi onnistua, eikä voimatoimia tarvita/saa käyttää. Joskus voi tietysti olla edellisillä käynyt kaikenlaista, jos ei ole vaikka uskottu että se ajoituksenlukitus ei ole kiinnipito kaikenlaista avaamista vastaan, mutta jos on sopiva peili tai letkukamera voisi kokeilla kurkata.

Tarkoittaako kasaus vanhoilla osilla käytettyjä osia, mistä tällainen ratkaisu syntyi ja onko kuitenkin jotain sieltä uusittu? Tosin tuo ei liene yhtä ongelmainen kuin THP:n jakopää, mutta sama suunnittelija kuitenkin.

Mutta ei mitään tietoa mitä on muuttunut ja koska tai muutenkaan VTI:n sielunelämää, aäätyykö siinä molemmat nokka-akselit ajoituksen suhteen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bENSAMOOTTORI 1.6 VTi 2010-2016 ajoitus
ViestiLähetetty: 20.06.2024 14:38 

Viestit: 217
Hei!
Ei kai hyviä kotikonsteja tuohon ole. Jos on mahdollista, kannattaa ostaa ajoitustyökalusarja ( n.50€ ) . Sehän ei riitä, että "männät tasan", vaan vauhtipyörän lukitustapin pitää olla reiässä. Männät kun ovat kahdesti kammen kierroksella "tasan" asennossa. Hyvän viitteen saa siitä, että nokka-akselien vauhtipyörän puoleisessa päädyssä tasopintojen tulee silloin olla
vaakasuorassa. Näihin pintoihin nojaavat myös ajoitustyökalut.
Ajoitustappi on aina vähän nahkea reikään tungettava, kun tilaa on niin vähän. Ellei lukitustyökaluja ole, jonkinlainen virhe ajoitukseen tulee helposti. Voi silti toimia ihan tyydyttävästi.
Ketjunkiristimen asennuksessa tulee ketjun liikkua pyörillään vapaasti lukossa olevien akseleiden yli, ja vasta sitten kiristää akseleiden pyörästöt tiukalle. Tämä siksi, että ketjun "löysät" tulee kerättyä pois, sinne kiristäjän puolelle.
Jotenkin näin, hankala tehdä ja kuvailla.

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bENSAMOOTTORI 1.6 VTi 2010-2016 ajoitus
ViestiLähetetty: 23.06.2024 22:15 

Viestit: 5125
Voisi tosiaan tietysti olla kampiakseli puoli kierrosta pielessä, eli kannattaa yrittää kurkata näkyykö siellä reikää johon tappi voisi mennä, (tai voisi yrittää vertailla jostain youtuben ajoitusvideosta mihin suuntaan tietyt männät menee kun tappi menee reikään - voi olla vaan hankalaa löytää kuvaan jossa on sekä kääntösuunta että korkeustikut samassa kuvassa...) ja jos ei näy, niin ei kannata vaan kylmästi vääntää 180 astetta eri asentoon - jos ajoitus on kerran sekaisin, niin sitten vääntyy venttiilejä rikki kun männät käyvät yläasennossa. (periaatteessahan tuon näkisi kun katsoo nokka-akseleita, niissä sylintereissä, jotka lähestyvät yläkuolokohtia ei saa olla venttiilit auki - käytännössä tuo voi olla vaikeaa arvioida ehtiikö venttiili sulkeutua ennen kuin mäntä on liian ylhäällä).

Mutta millä lailla ajoitus on sekaisin ja miten todettu ja oliko rikkonut jotain ja mitä korjattu sen johdosta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bENSAMOOTTORI 1.6 VTi 2010-2016 ajoitus
ViestiLähetetty: 24.06.2024 14:40 

Viestit: 1242
Aikansa kun nitkuttelee kampiakselia ja nokka-akseleita ajatuksen kanssa edes-takaisin saa kampiakselin oikeaan paikkaan. Laskin ja ruuvasin 16-v. kannen takaisin ajattelematta tätä ja tietysti oltiin pulassa.

Mutta asiaan. Omaa filosofiaani tuplanokka-akselien ajoituksesta. 16-v. XU-koneessa on vielä reteesti kohdistustapit nokkapyörissäkin. Ranskalaista elämänmyönteisyyttä... Nykyvehkeiden hihnat kiristetään tarkemmin.Jos autossa on käytettävä ajoitus/lukitusrautoja nokka-akseleissa, Tähän on kolme syytä;
1. Hammashihnan kiristin ja hammashihna (kaikki välit) pitää pystyä säätämään oikeaan kireyteen venttiiljousien häiritsemättä, lukitusraudat poistaa luonnollisesti myös venttiilijousien kiertävän vaikutuksen.
2. Moottorissa on muuttuva-ajoituksinen venttiilikoneisto: VVT/VTi-pyörän/t (muuttuva-ajoituksinen nokkapyörä/t) tulee olla palautuneena alku/nolla/lepoasentoonsa, kun hihna kiristetään. Ilman lukitusrautoja kampeava venttiilijousi ja ilman öljynpainetta oleva VVT-pyörä keksivät yhdessä jonkun aivan villin ajoituskohdan!
3. Hyvin useassa tuplanokkaisessa koneessa ei ole varsinaisia ajoitusmerkkejä eikä esim. lukitusreikiä (eikä kiilauria), vaan kaikki hammashihnapyörät vedetään liukutiukkuudesta kiinni kartiosovitteeseensa, kun hihna ja hihnankiristin on oikeassa kireydessä ( ja tietenkin - kone lukittuna raudoilla nokat ja kampura oikeasssa asennossa)

Huomautus; Jos kuitenkin löydät ajoitusmerkkejä, kampiakselin hihnapyörän merkit näyttävät kampuran asennon. VVT-pyöristä löydettävät kohdistusviivat auttavat näkemään, palautuuko muuttuva nokkapyörä "alkuasentoon" ja menikö esim. pako- ja imunokan pyörät oikeilla akseleilla, kun ne kaivaa peräkontista takaisin kesäloman jälkeen.

Youtubessa on kikkakolmosia, missä vaikkapa S60-Volvomies heittää uuden hammashihnan paikalleen ja kiertää toisesta nokasta VVT-pyörän merkin jousikuormaa vastaan "kohdalleen". Kommentti on että "tämä nyt ei ole sitten se ihan tarkin kohdistus, sen voi tehdä näinkin... kun tietää, mitä tekee...ajatuksen kanssa..."
En tiijä. Ite käyn hihnanvaihtoon kun olen sen homman vetänyt mentaaliharjoitteluna kerran, pari ja varmana siitä, miten se tehdään oikein.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: