Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Sähköisen käsijarrun tehottomuus
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34318
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  yason [ 13.06.2024 13:33 ]
Viestin otsikko:  Sähköisen käsijarrun tehottomuus

Picasso pomppasi katsastuksessa syystä, että käsijarrun teho on liian alhainen.

Autossa on vuoden vanhat takajarrulevyt ja -palat ja jarruvoima on muuten kiitettävällä tasolla sekä etu- ja taka-akselilla. Toisen takasatula on myös viime vuonna uusittu. Käsijarru ei laahaa, jumita, palautuu hyvin ja vetää kummaltakin puolelta 100% tasaiset lukemat, mutta teho vain ei riitä. Yleensähän käkkäri pompauttaa auton rullilta pois. Tätä ongelmaa ei katsastuksessa viime vuonna ollut, vaikka silloin oli samat palat ja levyt ja uusittu satula.

Kalibroin Diagboxilla sähkökäkkärin vaijerin pituuden ja kiristyksen, josko vaijeri olisi venynyt, mutta ei ollut siitäkään kiinni. Mutta edelleen jarruvoima liian matala. Kotitestillä käsijarru kuitenkin nappasi nopeammin kiinni ja pienessä alamäessä pysähtyi lyhyemmällä matkalla kuin ennen kalibrointia, eli jotain siinä muuttui, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Itse jarruissa ei voi olla vikaa, kun käyttöjarru on takana erinomainen. Voisko räikkämekanismissa olla jotain ongelmaa? Toisaalta silloin luulisi uuden satulan toimivan buenosti ja vanhan satulan räikän vastustavan kiristämistä.

Kellään ollut samanlaista?

Kuukausi aikaa selvitellä...

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.06.2024 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Sähköisen käsijarrun tehottomuus

Vaijereiden kitka vaikuttaa myös paljon voimaan joka hukkuu vaijeriin, moottoripyöristä lähinnä selkeä suora kokemus, uusi kytkinvaijeri vaatii hetken päästä gorillan käsivoimat, putsaus ja rasvaus ja heti liikkuu kepeästi. Joskus rasvattiin reissussa myös tytön kytkinvaijeri, kun käsivoimat eivät enää riittäneet. Myös pienehkökin ruoste lisää kitkaa, vaikka epäsymmetrisesti vain toiselle puolelle.

Kirjoittaja:  yason [ 05.07.2024 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Sähköisen käsijarrun tehottomuus

Vaijerit liikkuivat hyvin, mutta vaijerin kuori oli yhdestä kohtaa hieman rispaantunut, eikä mennyt ulkokuoren sisään käkkäriä kiristäessä. Tämä saattoi joko vastustaa niin paljon, että käkkärin räikkä ei mennyt loppuun asti tai vaihtoehtoisesti systeemi huomasi jo kalibroitaessa, että nyt löytyy vastusta riittävästi ja asemoi itsensä pieleen. Uudet vaijerit ja käkkäristä lähtee ne 2+ kN takajarruille niin kuin käyttöjarrustakin.

Kirjoittaja:  yason [ 22.07.2024 08:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Sähköisen käsijarrun tehottomuus

Uudet vaijerit, käkkärin kalibrointi ja meni heittämällä jälkitarkastuksesta läpi noin parin kilonewtonin voimalla takapyörille.

Rispaantunut kohta todellakin aiheutti ongelmia. Vaijeri lienee alkujaan venynyt käytössä, ja pito muuttui yllätyksekseni ensimmäisen kalibroinnin jälkeen vieläkin huonommaksi. Vaijeri jäi rispaantuneesta kohdastaan kiinni kuoreen ja käkkäriecu ilmeisesti päätteli kalibrointia tehdessään, että jarrut ottavat jo kiinni ja veto jäi vajaaksi. Kalibroinnin jälkeenhän käkkäri vaan ajaa moottoria kalibroituun kohtaan asti eikä enää välitä, jääkö vaijeri liian löysälle.

Uusi vaijeri meni paljon pidemmälle kuoreen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/