Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

C5 III tehot hukassa ja tyhjäkäyntiongelmaa
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34391
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Kai.M. [ 01.08.2024 14:35 ]
Viestin otsikko:  C5 III tehot hukassa ja tyhjäkäyntiongelmaa

Moro, kyseessä siis vuoden 2011 C5 HDi140-koneella.

Tyhjäkäynnissä on jo pitempään ollut epätasaisuutta, tyhjäkäynti "nykäisee" epäsäännöllisin välein. Kolmisen viikkoa sitten tyhjäkäynti oli hetken totaalisen hukassa. Kone saamui tyhjäkäynnillä, käynnistyi kyllä hyvin avaimesta mutta sammui saman tien, kaasulla sai pysymään käynnissä. Oire meni pian ohi ja uusi taas muutaman päivän päästä mennen taas hetikohta ohi itsellään. Yhtenä päivänä reippaasti kiihdyttäessä syttyi moottorihäiriövalo ja ruutuun tuli teksti "Engine fail, repair needed". Moottori ei kuitenkaan mennyt ns. vikatilaan vaan toimi normaalisti. Luin vikakoodit: P11AA ja P1351. Jälkimmäinen liittynee hehkuihin. Tuo häiriöteksti tuli mittaristolle parin päivän ajan aina kun autolla lähti liikkeelle mutta tämäkin häiriö hävisi sitten itsellään.

Tänä aamuna tuli taas reippaan kiihdytyksen yhteydessä sama "Engine fail"-teksti mittaristolle mutta nyt katosi tehot. Autolla pääsee vähän reilua 100 km/h ja kiihtyvyys on heikkoa. Vikakoodeja tuli seuraavasti: P11AA, P1351, P1447, P1471 ja U3FFF.

Nollasin vikakoodit ja lähdin koeajolle. Tehot ovat edelleen hukassa, mutta vikakoodit eivät tulleet takaisin tuota hehkuihin liittyvää (P1351) lukuunottamatta. Mitähän tässä pitäisi alkaa tutkimaan? Turboahdin nyt ainakin vaatinee vähän huoltoa, tulee aika paljon öljyä imupuolelle.. Putsasin anturit siitä "imusarjalta" jo aiemmin, oli aika paksun öljytahnan peitossa.

Kirjoittaja:  Risto [ 05.08.2024 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III tehot hukassa ja tyhjäkäyntiongelmaa

Vikakoodeja en lähtenyt purkamaan, mutta intuitio alkoi epäillä polttoaineen paineensäädintä, jollaisen pari kertaa olen satunnaisen joutokäyntisammuilun takia vaihtanut. Hämärä muistikuva kyllä on, että ei olisi antanut vikakoodia. Paineensäädin ei kauheita maksa, paikkakin liki kohtuullinen, eiköhän ole taaemman nokka-akselin vasemmassa (kuljettajanpuoleisessa) päässä....

Kirjoittaja:  Kai.M. [ 15.08.2024 12:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III tehot hukassa ja tyhjäkäyntiongelmaa

Kiitos Risto vinkistä. Sain tuon paineensäätimen viimein vaihdettua ja nyt on tyhjäkäynti tasainen. Mittailin paineita kaverin vikakoodinlukijalla ennen vaihtoa ja valtavaa heittoahan siinä oli, nyt on tasaista. Se paikka oli tosiaankin "liki kohtuullinen" :D

Auto on ollut mulla ajossa koko ajan. Muuten toimii hyvin mutta tehot on tosiaan kateissa. Kierroksen nousee ajossakin tarvittaessa rajoittimelle, eli vikatilassa ei liene Täytyy alkaa tutkimaan ilmanottopuolta kun saan auton nosturille ja ahdinhan kaipaa korjausta jo pelkästään öljyvuodon takia. Kokeilin hiukkassuodattimen puhdistusainetta ja korkeilla kierroksilla ajoa (3-lla 60 km, kierrokset 3000-4000), mutta näillä ei ollut mainittavaa vaikutusta.

Noista vikakoodeeista löytyi seuraavaa:
P11AA Supercharging pressure sensor - Maximum value exceeded"
P1351 Pre/Post heating relay circuit
P1447 Differential exhaust pressure signal: clogged particle filter
P1471 EGR motorized throttle unit
U3FFF Fuel high pressure circuit, pressure lower than ref. value

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/