Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

Jakohihna Hdi
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34648
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 14:18 ]
Viestin otsikko:  Jakohihna Hdi

Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Fuge kirjoitti:
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Niin siis Xsara Picasso on kyseessä

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.01.2025 16:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Ei kun joo. Tuossahan se lukee . 8mm

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Fuge kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Eli pitääkö tuo vauhtipyörän lukitus tanko olla paikallaan kun kireyttä säädetään?

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.01.2025 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Saattoi muuten olla 6 millinen.. tsekkaa jostain.. ensin teet ohuesta taivuteltavasta rautalangasta mallin joka uppoo sinne ja sit paksummasta hyvin pyöristetyllä päällä.

Riski on että se tappi vääntyy jos käyttää momenttitukena pultin avaukseen/kiristykseen..
Pulttipyssy hyvä jos saa sopimaan ilman jatkoa. Iso lenkki tukivartta vasten ja vaihde päällä työntää autoa,..tai startillakin on tullut irrotettua.

Joo pitää olla oikeaoppisesti jotta kiristys pääsee kiertämään sekä nokan pyörää että kampuran pyörää (jos siis sillä väljällä uralla) . Silloin hihnan kireys jakautuu tasaisesti ja lukitus varmistaa oikean asennon. Kiila ei saisi nojata uran reunaan säädön lopuksi..

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.01.2025 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Muistaakseni väkersin lukitustapin aikanani Xantian XU7JP4:n kannenpultista :D se taisi vaan olla vartena ja itse tappi tosiaan 8mm

Kirjoittaja:  eskere [ 18.01.2025 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

En ole koskaan lukinnut kampiakselia ja vielä on jaot kohillaan olleet.
Kun jakopään lukitsee kohdilleen ja kampiakselin hihnapyörän merkkaa hyvin. Sit vaan hihna pois ja uusi paikoilleen merkit kohdillaan niin se on siinä.

Jos et vesipumppua vaihda niin vaihtoehto on myös että halkaiset hihnan keskeltä mattopuukolla paikoillaan ollessa kahtia pituussuunnassa ja vedät sen ulkopuolikkaan pois. Siihen tilalle virität sen uuden hihnan puoliksi päälle ja kun se on tukevasti siinä, katkaisemalla otat vanhan hihnan toisen puolikkaan pois ja työnnät sen uuden hihnan kokonaan paikoilleen.

Kirjoittaja:  Akseli [ 18.01.2025 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Kirjoittaja:  eskere [ 18.01.2025 21:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Akseli kirjoitti:
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Minulle on riittänyt se että kulku on yhtä hyvä ennen ja jälkeen remontin, omiksi tarpeiksi on vauhtia riittänyt.

Ymmärrän että tämä metodi ei sovi ammattimaiseen tekemiseen.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 19.01.2025 01:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Tuo tussimerkki tms tapa periaatteessa toimii kohtuullisesti, siihen asti kunnes kohdalle sattuu moottori jossa on vapaasti akselilla pyörivät hihnapyörät / ketjurattaat. Kun avaat kampiakselin pultin, jako on heti pielessä, jos et lukinnut konetta. Tämä kannattaa tiedostaa myös, jos vaihtaa apulaitehihnapyörää. Tai transportteri (t4) joissa saattaa polttoainepumpun ajoitus hiljalleen "vaeltaa", kummasti teho lisääntyy kun kääntää pumpun oikeaan aikaan.

Eli suosittelen ajoittamaan moottorin joka hihnanvaihdossa uudelleen.

Kirjoittaja:  Fuge [ 10.07.2025 12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

No niin jakohihnan vaihto meneillään. Laitoin siis uuden hihnan vesipumpun kiristimen ja ohjainrullan. Heti kun auton käynnistää vaikka 3 sekunniksi niin hihna kulkeutuu ulospäin siis sivusuunnassa. Pidempään en ole uskaltanut käyttää. Olen monta kertaa ottanut ohjainrullan ja kiristimen pois ja varmistanut että on varmasti puhtaalla pinnalla kiinni. Kokeilin myös vanhaa rullaa ja kiristintä, ei vaikutusta. Loppuu vähän ideat kesken..

Kirjoittaja:  Fuge [ 10.07.2025 17:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Sekin on mielestäni outoa että hihna on vaikea saada paikoilleen tuntuu niin tiukalta. Sitten kun viimein saa sen paikalleen niin kiristyessä se ura kampuran hihnapyörässä menee ihan toiseen laitaan. Pitääkö ne lukitustapit olla nokassa ja vauhtipyörässä paikoillaan kun säätää kiristintä?

Kirjoittaja:  Fuge [ 11.07.2025 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Asia selvisi. Normaalia fiksumpi asentaja kun olen :D niin sen jälkeen kun olin kiristänyt hihnan ajattelin että nythän kannattaa tehdä ihan pieni koekäyttö ennen kuin kasaa auton.
No tein koekäytön mutta en laittanut kampiakselille sitä moniurahihnan hihnapyörää. Sehän siinä sitten pääsi tekemään päittäis liikettä ja ohjasi jakohihna ulospäin. Nyt siis kaikki ok. Tämä oli siis pieni tarina siitä miten ei kannata tehdä.

Kirjoittaja:  eskere [ 13.07.2025 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Hyvä kun homma meni maaliin.
Ymmärsinkö oikein koekäytön, eli kun hihna oli paikoillaan niin otit lukitukset pois ja pistit auton käyntiin jolloin myös hihna lähti vaeltamaan..?
Se kampiakselin pieni jakohihnan vetopyörä on lukittava tiukasti sinne kampiakselia vasten joko sillä apulaitehihnapyörällä ja pultilla tai vastaavalla määrällä prikkoja ym täytettä moottoria käytettäessä. Nyt se taisi pyöriä kiilan varassa ja se kiila ei kaiketi ole se joka pitää sitä pientä hihnapyörää vedossa, vaan sen on sen puristustiukkuus jolla se lukitus tapahtuu.
Luultavasti olit onnekas kun mitään isompaa ei sattunut, korkeintaan jako siirtyi ihannekohdasta hiukan. Viittaan tuolla edellä kirjoittaneiden Mikaelin ja Akselin ohjeisiin jaon asettamisesta prikulleen kohdilleen.

Kirjoittaja:  Fuge [ 13.07.2025 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

eskere kirjoitti:
Hyvä kun homma meni maaliin.
Ymmärsinkö oikein koekäytön, eli kun hihna oli paikoillaan niin otit lukitukset pois ja pistit auton käyntiin jolloin myös hihna lähti vaeltamaan..?
Se kampiakselin pieni jakohihnan vetopyörä on lukittava tiukasti sinne kampiakselia vasten joko sillä apulaitehihnapyörällä ja pultilla tai vastaavalla määrällä prikkoja ym täytettä moottoria käytettäessä. Nyt se taisi pyöriä kiilan varassa ja se kiila ei kaiketi ole se joka pitää sitä pientä hihnapyörää vedossa, vaan sen on sen puristustiukkuus jolla se lukitus tapahtuu.
Luultavasti olit onnekas kun mitään isompaa ei sattunut, korkeintaan jako siirtyi ihannekohdasta hiukan. Viittaan tuolla edellä kirjoittaneiden Mikaelin ja Akselin ohjeisiin jaon asettamisesta prikulleen kohdilleen.


Joo juuri noin tein, ymmärsit oikein . Olin kyllä lukenut ja tiesin että se ei ole käytännössä millään kiinni. En tiedä ihme aivopieru siinä tuli kun kuitenkin pistin sen käymään. Sitten kun tajusin asian niin asetin jaon uudelleen .
Joo onnea siinä oli todellakin ettei koko kone kilahtanut. Ajattelin kertoa tuon täällä ettei kukaan vaan tekisi samaa virhettä.

Kirjoittaja:  Fuge [ 14.07.2025 12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Sellainen mielenkiintoinen huomio kun tuo autossa on ollut pientä nykimistä tasakaasulla nopeudella 65-70 nelosvaihteella. Nyt hihnanvaihdon jälkeen tuota ei enää ole. Ehkä vaan ajallinen yhteys. Ei kai hihnan vaihto tuohon voi vaikuttaa.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 15.07.2025 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Miksei se hihnanvaihto vaikuttaisi, kyllähän venynyt jakohihna/ketju vaikuttaa melko lailla ajoituksiin. Puolikin hammasta sivussa on jo aika monta astetta kampuran pyörällä...

Kirjoittaja:  INikki [ 15.07.2025 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Fuge kirjoitti:
Sellainen mielenkiintoinen huomio kun tuo autossa on ollut pientä nykimistä tasakaasulla nopeudella 65-70 nelosvaihteella. Nyt hihnanvaihdon jälkeen tuota ei enää ole. Ehkä vaan ajallinen yhteys. Ei kai hihnan vaihto tuohon voi vaikuttaa.

Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.

Kirjoittaja:  INikki [ 31.07.2025 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

INikki kirjoitti:
Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.

Nyt pari viikkoa seurattu ja ei pienintäkään nykimistä. Mielestäni tuo vahvistaa sen että vanha hihna aiheuttaa nykimistä. Ainakin tuossa 8 venttiilisessä HDIssä.

Kirjoittaja:  Fuge [ 01.08.2025 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

INikki kirjoitti:
INikki kirjoitti:
Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.

Nyt pari viikkoa seurattu ja ei pienintäkään nykimistä. Mielestäni tuo vahvistaa sen että vanha hihna aiheuttaa nykimistä. Ainakin tuossa 8 venttiilisessä HDIssä.

Sama juttu. Nyt reilu 2tkm hihnan vaihdon jälkeen on se pieni nypytys tasakaasulla pysynyt poissa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/