Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM jarruputki
ViestiLähetetty: 02.09.2010 18:28 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Vein tänään katsastukseen ehjän XM vm91 kaksi litrasella koneella ja aktiivijousilla. Katsastaja vaistosi että ton ikäisessä pittää olla putket ruosteessa. Kun se paineli jarrua minuuttikaupalla niin alkoi tihkua takaa nestettä.
Siihen loppui katsastus, sanoi että tällä ei passaa ajaa ja iski mun käteen pienen punasen lapun. Kun kotona katsoin lappua niin siinä oli että ei saa käyttää liikenteessä ennenkuin on korjattu ja katsastettu.
Kotona poistin pakoputkea ja suojapeltejä ja vikahan oli tosi pirullisessa paikassa. Takana olevan pyöreän runkoputken päällä. Kun vaimo painoi jarrua niin sieltä valui nestettä. Ilman jarrun painamista ei vuoda. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Mikä auton alla on taakse jarrulle menevä putki ja mikä vastaava jarrupolkimella. Jarrupoljin on niin jemmassa että vain yksi juntturi näkyy, Toivottavasti se on juuri se. Saakohan tota pitkää putkeakaan mistään. Virityksiä en tee koska katsastaja oli pilkku tyyppiä ja se kyllä nuuskii korjauksen enkä muutenkaan ota riskejä jarruissa.
Haynesin kirjan mukaan autossa ei ole edes hyde putkia kun niistä ei ole mitään mainintaa eikä kuvia.
Onkohan toi semmonen jobi että kun repii putkea irti niin seuraavakin taipuu ja alkaa vuotaa. Kaikki viisi putkea maksaa varmaan enemmin kuin koko kosla ja niiden vaihto on toivottoman iso homma


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jarruputki
ViestiLähetetty: 02.09.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Empä muista enään ulkoa mikä niistä on se jarruputki, mutta jooh riskinä on se, että menee koko nippu uusiksi :cry: . Itselle vaihdoin -90 XM:ään eka yhden putken, ja seuraavalla viikolla 3 putkea lisää. Mutta en alkanut laittamaan niitä putkia enään sinne kelkan päälle, vaan vedin putket kelkan alapuolelta, ja tein muutaman kiinnikkeen niille.

Kuva korjauksesta:
Kuva

Ja putkeahan saa Citroen-korjaamoista (ei Veho) metritavarana, eli pitää siis ottaa eka vanha irti, jotta saa mitan kuinka pitkä se on, ja sitten käy teettämässä sen mittaisen putken.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jarruputki
ViestiLähetetty: 02.09.2010 20:28 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Tuohan on ainoa oikea tapa laittaa ne alta ja jotenkin sitoa ne. Sellasta olen tehnyt joskus aikoinaan olikohan se GS tai muu vanhus.
Nyt vaan kaivelee napaa että onko se takajarruputken etupää jarruventtiilin ulommassa päässä että saan sen irti vai aivan juuressa. Näyttää ahdistavalta. Ehkä paremmalta kun saan LHM säiliön irti huomenissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jarruputki
ViestiLähetetty: 08.09.2010 16:59 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Nyt on jarruputki vaihdettu ja katsastus meni heli läpi. Pakokaasutkin tuli hyväksi, aikaisemmin vuoti hiukan takimmaisen pöntön liitoksasta.jolloin kaikki muutkin arvot meni väärin. Tulipahan takapönttökin vaihdettua varmuuden vuoksi
Jarruputken vaihto oli tosi helppo. Taka-kolmiliitoksesta putki poikki ja kuusikulmahylsyllä juntturi irti. Toinen pää meni jarrusylinterin uloimpaan juntturiin josta helppo vaihtaa. Mites Croisette sait sen jarruventtiilille paineen tuovan juntturin auki. Se sijaitsee syvemmällä jonne ei edes näe kunnolla? Pitikö jarruventtiili irrottaa rintapellistä? Näin kuvasta että olit sen vaihtanut kun putki lähtee paksusta takajousen paineputkesta. Minulla sekin liitos näytti tosi ruosteiselta vaikka putki oli aika hyvä. Tämä pitkä putki vissiin ei ole niin hapantunut kun kulkee lyhyemmän matkan siellä kriittisessä välikössä bensatankin ja takakelkan runkoputken välissä. samassa välissä menee kaksi korkeussäätääjän putkea. Nyt alkoi harmittaa että en niitä vaihtanut ja samoin siirtänyt väljemmille vesille
Se kolonen jossa putket kulkee on mielipuolen suunnittelijan aikaansaannos. Varmaan kaikki putket happanee juuri sieltä kun niitä ei kunnolla näe.
Kannattaa puhdistaa se väli jos putket vielä hengissä ja suojata esim. öljyllä ja päälle spray vaseliinia joka kestää vettä.
Näin olin suojannut XM putket ja ne näytti aivan uudelta virheettömine maaleineen paitsi 20 cm siellä kirotussa välikössä.
Aikoinaan sain suojattua CX putket niin että ne oli virheettömät vaikka autoa korjaushitsattiin joka puolelta, apurunkoakin ja pitkitäispalkkeja useamman kerran


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jarruputki
ViestiLähetetty: 08.09.2010 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
En vaihtanut putkea eteen asti, vaan tein jatkoksen välille ;).

http://www.citikka.info/gallery/d/17399-2/PC230698.JPG ja http://www.citikka.info/gallery/d/17404-2/PC230699.JPG Tämä tosin vaatii sen klunssin tekotyökalun, josta on paljon keskusteltu.

Putkethan todellakin vain ruostuu siitä taka-akselin ylityksen matkalta. Ja älkää nyt sitten aloittako sitä keskustelua, että jarruputkia ei saisi jatkaa, joo joo :roll: .


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: