Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2010 19:13 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Uuden -96 Xantun jakopäällä on huoltokirjan mukaan ajettu 140 tkm, joten taitaa olla vaihdon paikka. Liikkeessä arvioivat homman hinnaksi 450 € vesipumppuineen. Osat maksavat Motonetissä 160 €, joten ajattelin yrittää vaihtoa itse jos se vaan on mahdollista normiremppaajalle. Beksissä meinasi tila loppua kesken varsinkin vesipumppua vaihtaessa. Liikaa tilaa ei tuossakaan näyttänyt olevan, mutta varmaankin riittävästi kun koneen ylätuen ottaa pois. Lueskelin Patonkia ja Citroen-foorumia, mutta silti muutama asia jäi askarruttamaan:

1. Motonetin sarjassa mukana tulee automaattinen hihnankiristin. Se kiristänee hihnan automaattisesti oikeaan kireyteen, jolloin kireysmittareita ja Haynesin pelottelemia monivaiheisia kiristysohjeita ei tarvita? (Tästä riippuu alanko itse tekemään.)

2. Hihnapyörien lukitukset. Onko kampiakselin lukitusreikä lohkossa 6 ja hihnapyörässä 8 mm kuten jostain luin? Ja nokkapyöriin pitäisi sopia joku tasapaksu tappi?

3. Onko hihnassa ja hihnapyörissä valmiit merkit?

4. Onko laturin hihnan kiristys todellakin mittaripuuhaa kuten Haynes neuvoo, vai riittääkö terve järki?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2010 19:58 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Terve järki riittää nokkahihnankin kireyden säädössä vaikka olis kyseessä mekaaninen kiristin .
Eilen juuri vaihdoin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2010 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2796

Profiili ICQ
Vastataan nyt kohtaan 1 kun motti on sama kuin Saarassa.

No ei se automaattikiristinkään nyt niin automaattinen ole :D
Ohjeet tulee hihnan vai oliko se kiristimen mukana ja kyllä se on avaa, kiristä, tarkista, avaa, kiristä rumbaa....
Mutta saa kyllä tehtyä ihan kun seuraa Heinäsen/mukana tulevia ohjeitta.

Ainakin saarassa nokkapyöriin tuli 8mm vaikka poranterät ja kampiakseliin 10mm joka on kapeampi päästään....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2010 20:09 

Viestit: 1584
Paikkakunta: Tampere
Auto-Data kirjastosta siinä selitetty tarkasti miten tehdään ei tarvii arpoa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2010 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
Liikaa tilaa ei tuossakaan näyttänyt olevan, mutta varmaankin riittävästi kun koneen ylätuen ottaa pois. Lueskelin Patonkia ja Citroen-foorumia, mutta silti muutama asia jäi askarruttamaan:
1. Motonetin sarjassa mukana tulee automaattinen hihnankiristin. Se kiristänee hihnan automaattisesti oikeaan kireyteen, jolloin kireysmittareita ja Haynesin pelottelemia monivaiheisia kiristysohjeita ei tarvita? (Tästä riippuu alanko itse tekemään.)
2. Hihnapyörien lukitukset. Onko kampiakselin lukitusreikä lohkossa 6 ja hihnapyörässä 8 mm kuten jostain luin? Ja nokkapyöriin pitäisi sopia joku tasapaksu tappi?
3. Onko hihnassa ja hihnapyörissä valmiit merkit?
4. Onko laturin hihnan kiristys todellakin mittaripuuhaa kuten Haynes neuvoo, vai riittääkö terve järki?
Kesällä juuri vaihdoin omasta 1.8 16V Xantiasta jakohihnan. Täytyy purkaa sisälokarimuoveja pois vähän (muutama ruuvi auki), apulaitehihna (löysätään kääntämällä kiristintä 3/8" vääntimellä) pois edestä, apulaitehihnapyörä ja sitten toki ne itse suojakopat myös. Muuta ei tarvitse purkaa. Kun otat apulaitehihnapyörän pois, niin huomaatkin melko todennäköisesti, että siitä alkaa vulkanointi pettää ja laitat uuden tilaukseen.

Lukitusreikiä siellä näkyi tosiaan jossain olevan, mutta eipä niille käyttöä tullut ja jos et ole sitä apulaitehihnapyörää vaihtanut (kampuran puolen lukitus on siinä), niin eipä se sitten kohdillaan ole kuitenkaan. Valmiita merkkejä ei näkynyt, mutta ihan normaaleilla itse tehdyillä merkeillä meni, kuten muissakin. Kiristin on tosiaan "automaattinen", eli lukitaan/tiukkaillaan/pyöritellään/löysäillään/pyöritellään/vapautetaan jne... sarjan mukana tulevassa ohjeessa on asia selitetty hyvin jat arkasti.

Muista vaihtaa toki myös termari samalla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 10:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 859
Paikkakunta: Janakkala
jjutara kirjoitti:
Osat maksavat Motonetissä 160 €


:shock:


Eilen kysyttynä Vehossa 2.0i16V -koneeseen 187 € - ACRY:n 15 % = 158,95 €... Tuossa ei kuitenkaan liene automaattikiristin? En silti pidä Vehon hintaa pahana.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 11:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
Eki kirjoitti:
Eilen kysyttynä Vehossa 2.0i16V -koneeseen 187 € - ACRY:n 15 % = 158,95 €... Tuossa ei kuitenkaan liene automaattikiristin? En silti pidä Vehon hintaa pahana.

2.0 16V:hen Motonetissä hinta on tämmöinen:
Jakohihna+rullasrj PSA-16V 96-   25-9267 16V 2,0-98kW 96-> [1996 - 2001]           102.50 €
Vesipumppu PSA-16V 2,0            30-9577 2,0-16V 96-> sivusuojalla [1996 - 2001]   29.90 €
Termostaatti 88° PSA-16V         30-6346 16V 1,8/2,0 95-> 88° [1995 - 2001]         9.90 €
MaxLife-pakkasneste 5L             60-9882                                                             29.90 €
Nuo siis yhteensä                                                                                                172.20 €

Eli ovat tosiaan kalliimmat Motonetissä sitten, eikä näkynyt listalla alkuperäistä pumppua edes. Hihnapyörän hinta ei ole luonnollisestikaan tuossa mukana, se maksanee vielä 100-150 € tuohon päälle ostopaikasta riippuen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 20:20 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Mulle riittää siinä kiristimessä se, ettei sen kanssa tarvitse käyttää jännitysmittaria. Täytyy varmaan sitten yrittää itse vaihtaa. Tarvitseeko muuten vauhtipyörälle värkätä jotain lukitustyökalua kampiakselin pultin irrotuksen ajaksi kuten Haynes neuvoo vai riittääkö pelkkä käsijarru+vaihde?

Tuohon 160 € sisältyy myös Valeon vesipumppu. Apulaitehihna kannattanee vaihtaa myös samalla, tekee 10 € lisää. Termostaattia en aikonut vaihtaa, mutta toisaalta tuossa taitaa olla sen verran hankala ilmaus, että samaan vaivaan senkin vaihtaa. Siis 10 € lisää. Eihän tuo Vehonkaan sarja pahan hintainen olisi, mutta satasen autossa ajattelin käyttää halvempia osia.

Kannattaako hihnapyörä vaihtaa, jos kohdistusreikä on siirtynyt vähänkin? Rikkooko hajoava pyörä/hihna jakopäänhihnan samalla tavalla kuten Hdi-koneissa helposti käy? Onko näistä bensakoneista hajonnut hihnapyöriä kuten dieseleistä, vai onko pyörän rakenne jollain lailla erilainen?

Muistaako joku vielä sen kampiakselin lukitustapin kokoa? 10/8 mm?

Onko jäähdytysnesteen merkillä jotain väliä, vai voinko laittaa normiglykolit sisään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
Mulle riittää siinä kiristimessä se, ettei sen kanssa tarvitse käyttää jännitysmittaria. Täytyy varmaan sitten yrittää itse vaihtaa. Tarvitseeko muuten vauhtipyörälle värkätä jotain lukitustyökalua kampiakselin pultin irrotuksen ajaksi kuten Haynes neuvoo vai riittääkö pelkkä käsijarru+vaihde?
Se on aika kevyesti kiinni, eli käsijarru+vaihde riittää ihan mainiosti, ei tarvitse edes lyödä silloin, vaan tasainen veto riittää.
jjutara kirjoitti:
Kannattaako hihnapyörä vaihtaa, jos kohdistusreikä on siirtynyt vähänkin? Rikkooko hajoava pyörä/hihna jakopäänhihnan samalla tavalla kuten Hdi-koneissa helposti käy? Onko näistä bensakoneista hajonnut hihnapyöriä kuten dieseleistä, vai onko pyörän rakenne jollain lailla erilainen?
Ei ole huvittanut kokeilla, mutta eiköhän se siitä jakohihnan vie mennessään melko helposti. Siitähän kyllä selviää hyvällä tuurilla jakohihnalla ja venttiileillä yms pienellä, mutta voihan kansi mennä vaihtoonkin. Ja sitten "hyvällä" tuurilla voi toki se irronnut hihna + hihnapyörän ulkokehä löytää tiensä esim. syylärin ja ilmastoinnin kennon läpi. Äärimmäisen hyvällä tuurilla kuuluu vain epämääräinen ääni, latauksen ja hydrauliikan varoitusvalot syttyvät ja kaikki muu pelaa, kuten ennenkin. Ihan sen mukaan, kuinka paljon haluat riskeerata.
jjutara kirjoitti:
Muistaako joku vielä sen kampiakselin lukitustapin kokoa? 10/8 mm?
Eipä tullut mitään tappia käytettyä siinäkään.
jjutara kirjoitti:
Onko jäähdytysnesteen merkillä jotain väliä, vai voinko laittaa normiglykolit sisään?
On ja ei. Tavallinen vihreä toimii kyllä, pitää vaan muistaa vaihtaa riittävän usein ja saattaa hapettaa silti (joo miullakin on nyt sellaiset tuossa, kun en silloin huomannut MaxLifeä Motonetissä). G33 sinne kuitenkin kuuluisi (esim. se MaxLife). Ja sitten taas esim. G12:ta ei kannata laittaa, löydät sen todennäköisesti öljypohjasta...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 859
Paikkakunta: Janakkala
jjutara kirjoitti:
Tuohon 160 € sisältyy myös Valeon vesipumppu.

Niin Vehon hintaankin. Onko Valeo, en tiedä, mutta ainakin"alkuperäinen"...

Veholla eivät myöntäneet tuota hihnapyöräongelmaa, vaikka yritin erikseen tivata. Luulisi, että olisivat noin vanhan auton kohdalla mielellään myöntäneet ja myyneet minulle uuden hihnapyörän... :?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2010 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
Eki kirjoitti:
Veholla eivät myöntäneet tuota hihnapyöräongelmaa, vaikka yritin erikseen tivata. Luulisi, että olisivat noin vanhan auton kohdalla mielellään myöntäneet ja myyneet minulle uuden hihnapyörän... :?
Ei kai 2.0:ssa ole erilainen hihnapyörä kuin 1.8:ssa? Auto-artikkelissa kyllä tiesivät kuulemma tuon tutun ongelman, kun veljeni kävi minulle hihnapyörän sieltä hakemassa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 26.11.2010 10:06 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siivan sillähetkellä vielä kunnossaolon voi todeta tapittamalla hihnapyörät ennen remmin poistamista. 1,8 16V alasiivan tappi 8mm, siitä pari cm 6mm. Ylhäälle sopii 6mm pulteista katkaistut; vain sileätä osaa olisi 4-5cm. Näiden kärjet on hyvä hieman pyöristää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 26.11.2010 15:06 

Viestit: 106
Jos laturihihna on liian kireällä rikkoo hihnan ; kireys ettei luista

Ei tarvita mittaria,kokemus ei välttämätön


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 27.11.2010 09:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
xantti kirjoitti:
Jos laturihihna on liian kireällä rikkoo hihnan ; kireys ettei luista
Ei tarvita mittaria,kokemus ei välttämätön
Laturinhihna onkin hieman eri asia kuin jakohihna. Laturinhihna tuossa tiukkautuu täysin automaattisesti sillä jousikuormitteisella vivulla, minkä saa löysättyä 3/8" vääntimellä. Jakohihnaa kiristellään sillä automaattikiristimellä, mitä pyöritellään ja katsellaan osoittimen asentoa ja laitetaan sokka väliin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 10:59 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Alkuviikosta vaihdoin 2.0 16V jakohihnan ja urahihnan ei siinä mitään automaattikiristäjää urahihnalle ollut..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 14:22 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Ei tapsalla sattuis olemaan 2,0 8 v xanttuun sopivaa kantta, siis täydellinen kaikkine härpäkkeineen :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
Tapsa 550 kirjoitti:
Alkuviikosta vaihdoin 2.0 16V jakohihnan ja urahihnan ei siinä mitään automaattikiristäjää urahihnalle ollut..
1.8:ssa on.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 18:37 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
idefix kirjoitti:
Ei tapsalla sattuis olemaan 2,0 8 v xanttuun sopivaa kantta, siis täydellinen kaikkine härpäkkeineen :)

Eipä ole 1.8 8v koko kone vielä autossa kiinni,kansi rempattu aj 290 tkm,voi koekäyttää,itse irroittaen halvalla,tosin auto ulkona ennen joulua tulee lämpoiset irroitus kelit. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 19:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Ei tapsalla sattuis olemaan 2,0 8 v xanttuun sopivaa kantta, siis täydellinen kaikkine härpäkkeineen :)
Niin tosiaan, muistelen yhden harrastajan täällä nurkalla puhuneen, että olisi 2.0 8v kansi XM:stä ylimääräisenä, käy varmaan tuohonkin? Minnes päin sitä tarvittiinkaan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4656
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mikään ei estä nostamasta parilitraista pakettia suoraan konehuoneeseen. KAIKKINE helyineen. ja suu kiinni leimaamossa. ei tavallisten tallaajienkaan tarvii olla niin umpirehellisiä viranomaisten suuntaan kun ei nekään oo .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 22:16 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kun kyselette mihinpäin kansi menisi, nii Ulvilaan tulisi siis Porin likelle ja hinta ois mukava heittää kehiin rahtikuluineen. Itse voin noutaa jos tuote on pääkaupunkiseudulla, olen viikoittain työhommissa hesanpäässä muuten itella kuskaa.
Kiinnostaa kovasti pelkkä kannen ja tiivisteen vaihto, kokonaisvaltaisen rempan siaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 28.11.2010 22:50 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Tapsa 550:lle laitoin yv:n mutta toimiikohan tämä peli, kun se ilmoittaa että lähtevissä viesteissä on se texti jonka kirjoitin, se näkyy luonnoksena eikä lähetetyt. :mrgreen: ma oikeen hallitte näitä nettipelejä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 29.11.2010 07:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 859
Paikkakunta: Janakkala
Se näkyy lähetetyissä sitten, kun vast.ottaja on sen lukenut, siihen asti lähtevissä...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 29.11.2010 12:24 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
laakeri kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Ei tapsalla sattuis olemaan 2,0 8 v xanttuun sopivaa kantta, siis täydellinen kaikkine härpäkkeineen :)
Niin tosiaan, muistelen yhden harrastajan täällä nurkalla puhuneen, että olisi 2.0 8v kansi XM:stä ylimääräisenä, käy varmaan tuohonkin? Minnes päin sitä tarvittiinkaan?



Onko laakerilla tänään jo tarkempaa tietoa onko kansi jo mennyt ja käykö sellainen varmuudella 2,0 xanttuun. Satakuntaan ulvilaan tarttis lähetellä tai treffit helsingissä. Entäs €: hinnan voi toki laittaa vaikka yv:nä jos se tuntuu mukavammalta, ei pääse sitten kukaan liikesalaisuuksien kimppuun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 29.11.2010 12:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7489
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Onko laakerilla tänään jo tarkempaa tietoa onko kansi jo mennyt ja käykö sellainen varmuudella 2,0 xanttuun. Satakuntaan ulvilaan tarttis lähetellä tai treffit helsingissä. Entäs €: hinnan voi toki laittaa vaikka yv:nä jos se tuntuu mukavammalta, ei pääse sitten kukaan liikesalaisuuksien kimppuun.
Ei tietoa onko enää ja käykö, Viivarilla tuollainen oli ainakin jossain vaiheessa, kysäise vaikka yv:llä suoraan. Vaan eipä täältä Lappeenrannasta kannata sinne asti kantta rahdata erikseen kyllä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: