Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Missä sijaitsee, puhdistusohjeita?

Väliin loppuu autosta veto, ihan hetkellisesti mutta kuitenkin niin että huomaa. Polkaisemalla tai odottamalla oire katoaa.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 17:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
Eikös se ole heti ilmaputsarin jälkeen siinä letkussa? Klemmari irti putsarikotelosta ja varovasti vaikkapa Bräkleeniä anturille, muistaakseni näin puhdistelin itse. Itse anturia ei muistaakseni kannata mennä käpälöimään, ettei ole entinen sen jälkeen. :)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 17:16 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Siinähän se ilmanputsarista turbolle lähtevässä putkessa. Harmaa liitin kyljessä kiinni.

Mutta oireet ei vaikuta IMM vialta vaan ennemmin veikkaisin ahtopaineen tai egr:n säätösolenoidien takkuamista. Jos kyse xantiasta niin nuo löytyvät rintapellistä kartturin puolelta. Koita vaikka vaihtaa lähtevät letkut ja sähköjohdot ristiin.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
No nyt muuten kun maltoin lukea tuon vikakuvauksen uudelleen, niin tuli mieleen, että tekeehän meillä tuo HDi ihan samaa välillä... Meno hyytyy, aivan kuin kone tipahtaisi tyhjäkäynnille. Ongelmaan auttaa joko odotus (kestää muutaman sekunnin), kaasupolkimen painaminen pohjaan tai höllääminen kokonaan ja uudestaan painallus siihen missä oltiinkin (korjaantuu heti).

Tämä vika esiintyy yleensä "ryppäissä" muutamana päivänä muutaman kerran vuodessa. Olen tehnyt oman diagnoosini tästä kaasupolkimen asentotunnistimeen, tai ainakin se vaikuttaisi melko loogiselta kohdalta. Etenkin, jos se muistuttaa yhtään tavallista potentiometriä, niin jos se kehä on kulunut eniten käytetyltä kohdalta, niin sehän voisi juurikin oireilla noin... No, vielä ei ole tullut tehtyä asialle mitään. Uusi mokkula maksaa muistaakseni jotain 100-150 euron välissä.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 17:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Huomenna reissu Vaasaan ja sunnuntaina takaisin. En taida minäkään nyt alkaa sitä räpeltämään.

Pitää odottaa että saan kakkosautoni Loimaalta ensin ;)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 20:14 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Niin joo, hyvin pitkälle pääsisi kun olisi käytössä obd kaapeli tietokoneeseen. Eli sieltä vain tarkkailisi mitä tuossa tilanteessa tapahtuu. Jos kaasupolkimen asentoarvo muuttuu niin siellähän se vika olisi ja jos ahtopaineet muuttuilisi niin solenoidivenat ja jos ilmamäärämittarin lukema muuttuisi niin imm jne.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Mutta onko tuossa sellaiseen edes mahdollisuutta? Eikös ne tuleet vasta myöhemmin?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 21:53 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Ainakin meikäläisen -00 hdi xantussa on liitin siellä sulakerasian vieressä ja kaverilla oli -99 mallissa myös.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
Jankos kirjoitti:
Niin joo, hyvin pitkälle pääsisi kun olisi käytössä obd kaapeli tietokoneeseen.

Yritin kyllä. Ei vain osunut silloin sopivasti vika päälle, eikä ihan jatkuvasti viitsi ajella läppärin kanssa. :mrgreen:

Niin, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin HDi:t ovat olleet alusta asti OBD-yhteensopivia.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 23:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Ookkei. Onko kaapeli tiskinaltakamaa vai?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 23:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
Itse tilasin omani Hongkongista eBayn kautta, kustansi jotain n. 20 e posteineen. ;)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n ilmamäärämittari?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tulsku kirjoitti:
Olen tehnyt oman diagnoosini tästä kaasupolkimen asentotunnistimeen, tai ainakin se vaikuttaisi melko loogiselta kohdalta. Etenkin, jos se muistuttaa yhtään tavallista potentiometriä, niin jos se kehä on kulunut eniten käytetyltä kohdalta, niin sehän voisi juurikin oireilla noin...

Muistaakseni joissakin autoissa on juurikin tämän kulumisen takia siirrytty käyttämään kapasitiivista/induktiivista polkimen asentoanturia. En uskalla HDi:stä varmaksi sanoa mutta aika edistyksellinenhän se on jo alkujaankin ollut.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: