Sitruunapatonki.fi
http://sitruunapatonki.fi/forum/

ZX asiaa
http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8330
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 01.06.2011 11:06 ]
Viestin otsikko:  ZX asiaa

Vaihdoin moottorin lämpötilatunnistimen, auto lähtee nyt nätisti käymään, mutta pikkuisen on nuhainen, pari kertaa käyttänyt akun navan irti ja tuntuis, että auttas, mutta sitten taas alkaa vikavalo palamaan, auto siis 1.8i vm.1997, onko lambada nyt sekasin, jotenkin tuntu että pientä parannusta olisi havaittavissa, paitsi että valot jäi päälle kun sammutin auton, sitten piti startata uudelleen käyntiin ja sitten sammui valot, oiskohan täällä Simon (etelälappi) suunnalla sellaista citikkamiestä, jolla ois vikalukulaitetta vanhempiin malleihin, mielestäni tollainen oranssi liitin sulakeboxin vieressä, jos on ystävällisiä immeisiä, niin
p.0405517345

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 01.06.2011 13:30 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Korjataan sen verran, että liitin on 2-napainen punainen

Kirjoittaja:  svc [ 01.06.2011 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

TAHUOVIN kirjoitti:
oiskohan täällä Simon (etelälappi) suunnalla sellaista citikkamiestä, jolla ois vikalukulaitetta vanhempiin malleihin,
97 ZX 1,8 taitaa olla Bosch Motronic 5.2 ruiskulla, johon sopii käytännössä vain Boschin oma lukulaite.
kyseinen värkki maksaa sen verran (~3000e), että niitä tuskin löyty ihan jokaiselta.

Kirjoittaja:  Jankos [ 01.06.2011 18:16 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Autodatan mukaan tuostakin voi lukea vikakoodit punaisen liittimen 2-nastan kahden sekunnin maadoituksella, ja todennäköisesti vikavalo vilkuttaa nuo kooditkin eli et tarvitse mitään valoa tai yleismittaria (mittari piipparille ja sitten maan ja tuon kakkosnastan välissä antaa piippailla maadoituksen jälkeen).

Tällä tavalla muuten luin meidän ex-xantusta vikakoodeja ja siinä oli muistaakseni motronic 5.2

Kirjoittaja:  svc [ 01.06.2011 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Motronic 5.1 antaa kyllä nuo vilkkukoodit. 5.2:lle on mielestäni vastaavaa ohjetta ole löytänyt.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 01.06.2011 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Milloin ZX 1.8i vaihtoi Motronicin 5.1 -> 5.2?

Meidän -95 1.8i (LFZ ja Motronic 5.1, oliko muitakin vaihtoehtoja 1.8i:lle?) vilkutti mittariston valoa, kun tuota diagnostiikkaliittimen nastaa maadoitti 3 sekuntia.

ZX-Haynes ei mainitse muita vaihtoehtoja kuin LFZ ja Motronic 5.1. Tuosta opuksesta tosin ei aina tiedä että onko jutut puutaheinää.

Kirjoittaja:  svc [ 01.06.2011 19:47 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

ZX_Kuski kirjoitti:
Milloin ZX 1.8i vaihtoi Motronicin 5.1 -> 5.2?

Meidän -95 1.8i (LFZ ja Motronic 5.1, oliko muitakin vaihtoehtoja 1.8i:lle?) vilkutti mittariston valoa, kun tuota diagnostiikkaliittimen nastaa maadoitti 3 sekuntia.
Ainakin tuossa omassa 97:ssa on Motronic 5.2 (LFY, siis 16V). Vieläkö -97 oli 8-tappisia 1.8 litraisia?

Kirjoittaja:  Jankos [ 01.06.2011 23:16 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Kyllä olisin melko varma että vikakoodit toimii ihan samoin jos on sama liitin konehuoneessa. Bosch ei olisi missään nimessä jättänyt samaa liitintä käyttöön kahdella eri tavalla toimivassa vikakoodijärjestelmässä. Ja autodata nimenomaan ohjeistaa aivan samoin molempiin.

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 02.06.2011 13:05 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Mulla on tämmönen Fluke 77 yleismittari, jossa on piipari, onnistuuko sillä
ja miten käytännössä, virratko päällä ja piuhaa kiinni :?:

Kirjoittaja:  Jankos [ 02.06.2011 19:38 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

SVC nimimerkki on varmaan sama kuin on saanut ohjeita saapasvoorumilla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 737a76b038

Eli tuon ohjeen mukaan, mutta tuossa ohjeistetaan lediä kytkemään akun plussaan, piippari samaan nastaan mutta maata vasten. Jos sieltä jotain piippailee niin koita keksiä koodit niin voin vilkuilla autodatasta niitä sitten.

Kirjoittaja:  svc [ 02.06.2011 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Jankos kirjoitti:
SVC nimimerkki on varmaan sama kuin on saanut ohjeita saapasvoorumilla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 737a76b038

Eli tuon ohjeen mukaan, mutta tuossa ohjeistetaan lediä kytkemään akun plussaan, piippari samaan nastaan mutta maata vasten. Jos sieltä jotain piippailee niin koita keksiä koodit niin voin vilkuilla autodatasta niitä sitten.
Sama mies. ;-)
Ja aiheen auto on ilmeisestikin toisessa ketjussa mainittu 1.8 16V, jolloin ruisku on Motronic MP5.2, josta tuolla Saab-klubin foorumilla todetaan:
Lainaa:
Eli Boschin huoltoon vain luetuttamaan vikakoodit...

Kirjoittaja:  ealab [ 03.06.2011 07:46 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Piippari/merkkivalo-kytkin laitetaan 2-napaisen testipistokkeen napaan/liittimeen, missä pienempi jännite/himmeämpi valo. Toinen liitin taitaisi olla suora plus. Näin ainakin -93 BX:ssä. Lukeminen alkaa koodin 11 jälkeen ja päättyy koodiin 12. Näiden koodien välillä näkyy vikakoodit. Kytkintä/painiketta painetaan joka lukukerta n. 3s. Liitteessä piirros BX:n testeristä, sopinee muihinkin 2-napaisiin testipistokkeisiin.

Liitteet:
BX- testeriA.JPG
BX- testeriA.JPG [ 24.98 KiB | Katsottu 9470 kertaa ]

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.06.2011 08:27 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

No vaikka svc oli tuolle ketjun lopuksi ohjetta huoltoon viemisestä saanut niin kokeilisin tuon liittimen kautta, autodata kun tuota noin ohjeistaa. Eikä sitä boksia tuolla rikkikään voi saada.

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 11.06.2011 08:53 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Miksi tuo bensapumppu pitää niin villiä ääntä, kun autolle yrittää laittaa kierroksia?
mitattu jännite n.5.4v virrat päällä ja sitten startatessa nousee n.10v
jostain syystä ei taida saada bensaa

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.06.2011 14:28 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

sähköö tuo ei saa

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 11.06.2011 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Oisko se sitten se bensapumpun rele, käytetty on xantian puolakasettia ja koeponnistettua ruiskupoxia kampiakselin asentotunnistin on uusittu ja moottorin lämpötila-anturi, muita osia en enää tilaa

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.06.2011 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

EIOO RELE. vaan releelle tulevat sähköt.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.06.2011 20:17 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

ja releeltä matkaa jakavat sähköt. kaava eteen ja relekannasta ettimään tarpeelliset toiminnot.

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 14.06.2011 13:26 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Pitäsköhän käyttää tuo virtalukko sitten auki ja tsekata miltä se näyttää :?:

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 17.06.2011 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

Nappasin releen irti ja mittasin virrat päällä, tulee 5-nastaan 12v, tai no yhteen niistä 11.5
miten jatketaan :?: Lambdaa en kyllä oo vielä tarkastanut

Kirjoittaja:  TAHUOVIN [ 17.06.2011 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX asiaa

No nyt se lyö tuota valosummeria päälle, kun vääntää virta-avaimen äärilaiteen, muttei starttaa, oho :?:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/