Vahapatruuna aiheuttaa ko olevaa ilmiötä, tai siis sen toimimattomuus. Kylmänä tuon tietenkin pitääkin käydä nopeammin, kun ryyppy on päällä ja menee pois päältä, jäähdytysnesteen saavuttaessa 70asteen lämpöisenä vahapatruunan. Jos ryyppy pysyy lämpimänä päällä, se on helppo todeta. Kakkoskurkun akseli ei käänny, koska vahapatruuna ei työnnä sen päällä olevaa salpaa pois sen päältä eikä auto oikein kulje mihinkään 3500rpm jälkeen ja tuprauttaa mustaa pakoputkesta.
Nämä pystyy siis katsomaan ihan silmämääräisesti, silmällä seuraamalla, kun auton käynnistää kylmänä ja seurailee kaasuttimen liikehdintää, siihen ei mene montaa minuuttia kun ryyppy lähtee pois päältä.
Jos näin ei tapahdu, niin jäähdytysnesteen ilmauksenkin voi tehdä(kunnolla) ja katsoa josko se auttaa.
Ja tietenkin puhdistus ja voitelu kaasuttimelle. Jos se nyt edes on niin likainen tai voitelun puutteessa, harvoin on.
Näitten jälkeen voi sitten ruveta miettimään säätö yms jumppaa

Mutta katso nämä ensin, niin ja tietenkin tarkista onko kaikki osat kiinni, jouset etc