Pistän tämän tänne työkaverin puolesta. Sillä on vastaavanlainen femma kuin mulla ja vielä samaa vuosikertaa eli -03 ja kaksilitraisella bensakoneella. Sen kärryä ollaan tässä ihmetelty jo tovin ja ei niinkään sen ylväitä muotoja vaan sen outoja oikkuja.
Kone täristää tai pikemminkin "hytkyy" kylmänä varsin voimakkaasti. Koneen lämmetessä käynti muuttuu tasaisemmaksi. Tasakaasulla ajaessa kierrokset n. 2500r/min kone nykii ja heijaa. Tänään sitten pistin obd-lukijan kiinni ja katsottiin kaasuläpän tietoja. Niissä ei tyhjäkäynnillä mainittavaa oireilua. Meinasin alkuun että vika on sähköisessä kaasuläpässä. MAP-anturi sekä kaasuläppäkotelon tiiviste vaihdettu. Samaten puolapaketti. Oireilu jatkuu siitä huolimatta. Auto ei anna vikakoodeja. Viimeisimmässä katsastuksessa oli kuulemma jotain häikkää päästöissä ja sen vuoksi oli jotain kikkailua korjaamolla. Se mitä se oli, ei ole enempää tietoa.
Tänään sitten tosiaan laitoin tuon obd-lukijan kiinni ja katseltiin että tulisiko sitä kautta mitään selityksiä. Jännä homma tuleekin tässä: Kun nostin kierrokset kolmeen tuhanteen niin kierrokset kävi jatkuvalla syklillä alhaalla noin kolmen sekunnin välein laskien tuonne 1500 r/min ja siitä taas pomppasi takaisin sinne kolmeen tonniin. Istuin kuskin penkillä toinen jalka asfaltilla ja huomasin että kone puhaltaa roimasti kuumaa ilmaa auton alta juuri kuskin oven kohdalta. Jopa siinä määrin että kiinnitin siihen huomiota ja mietin että tämä ei liene normaalia. Sammutin auton ja käveltiin hieman kauemmaksi autosta niin huomasin että auton keskivaiheilta, pakoputken vierestä tippuu nestettä. Lähempää tarkastelua: aivan puhtaan näköistä vettä ja höyryävän kuumaa. Ajattelin ensin että ilmastoinnin peruja mutta tiputuspaikka varsin erikoinen.
Mutta no, kellään ideaa josta kannattaisi lähteä asiaa tarkemmin tarkastelemaan?
--------------------------------------- C5 vm. -2003, 2.0 Bensa ---------------------------------------
|