|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 11:47 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Euro IV (2006->) ja uudempien dieselien savutusarvojen rajat kiristyivät vuoden vaihteessa: http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdfLainaa: 5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat: * vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1 * turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1 * mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
* tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa: 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I-alaluokan ajoneuvo 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo 1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja-arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio- eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa. Varsinainen yllätys tulee monelle olemaan tuo viimeinen lause. Ja tämähän perustuu jälleen EU:n katsastusdirektiiviin, eikä suomalaiseen lainsäädäntöön. Tätä direktiiviä vaan ei ole aiemmin pantu täytäntöön.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 12:02 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
svc kirjoitti: Euro IV (2006->) ja uudempien dieselien savutusarvojen rajat kiristyivät vuoden vaihteessa: Pieni korjaus, sillä tuo määräys koskee KAIKKIA dieseleitä, niiden valmistusajankohdasta riippumatta. Jos valmistaja on ilmoittanut yleisestä poikkevan k-mittausarvon, käytetään sitä aina ja joka tapauksessa
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 20:43 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Olet oikeassa. Tajusin nyt, kun luin tuon ajatuksella. Eli kun -08 hodarissa konehoneen tarra kertoo arvoksi 0,51, niin raja onkin tämä entisen 1,5:n sijasta.
Tosin tuo ohje mainitsee, että "Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m, ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO V, EURO 4) alle 1,0."
Eli käytännössä raja onkin tuo 1,0.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
|
|
|
|
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 21:10 |
Viestit: 943 Paikkakunta: Vihti
|
Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole.
Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 21:23 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
svc kirjoitti: Eli käytännössä raja onkin tuo 1,0. Kyllä, jos tuon alle pääset heti sillä ekalla ns. putkenpuhdistus-polkasulla. Viime katsastuksessa C5 X7 kanssa karvan alle 300tkm ajettuna näin kävi, eka polkasu ja olikos tuo 0.5 lukama taulussa ja katsuri lopetti auton rääkkäämisen siihen
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 21:49 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Plagu kirjoitti: Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole. Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä. Eihän sille mitään mahda. Kerrankos noita auton keuloja maalataan tai uusitaan. Tai moottoritilaa pestään vähän jytkymmillä liuottimilla. Omassa hodarissakin tuo tarra on kiinni etupuskuriin kuuluvassa muovilirpakkeessa. ATJ tieto löytynee kuitenkin käsittääkseni kaikista alle kymmenvuotiaista nakuttimista?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
|
|
|
|
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 18.01.2017 21:56 |
Viestit: 943 Paikkakunta: Vihti
|
svc kirjoitti: Plagu kirjoitti: Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole. Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä. Eihän sille mitään mahda. Kerrankos noita auton keuloja maalataan tai uusitaan. Tai moottoritilaa pestään vähän jytkymmillä liuottimilla. Omassa hodarissa tuo tarra on kiinni etupuskuriin kuuluvassa muovilirpakkeessa ATJ tieto löytynee kuitenkin käsittääkseni kaikista alle kymmenvuotiaista nakuttimista? Ei löydy ainakaan omastani, eikä edes kaverin 2012 lolvosta, jonka maanantaina leimasi ja savuraja oli vanha 1,5. Oma autoni on tosin tuontipeli että vaikuttaako se asiaan en tiedä.
|
|
|
|
|
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 21.01.2017 21:59 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Dpf.n kanssa ei tarvitse murehtia savuja, viime leimalla 0.00
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
|
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 01:52 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
|
WildFinn
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 10:10 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Pori
|
Pete H kirjoitti: En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm. Ei löytynyt konehuoneesta mitään lätkää/tarraa, eikä Trafin palvelussakaan ole arvoa mainittu.
>>Citroën Grand C4 Picasso HDi 136 Exclusive Vision BMP6 2008<< >>Peugeot Expert 2.0HDi 2002<< <Citroën C5 2.0i 16v VTR Break 2006> <Citroën Saxo 1.4i SX 3D 1997>
|
|
|
|
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 13:29 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tämän näköinen tarra on C5 II:n moottoritilassa vasemman ajovalon yläpuolella: (K-arvo max 0,51) Tuo muovi on osa etupuskuria, eli jos etupuskuri olisi joskus vaihdettu, niin tarrakin olisi mennyt sen siliän tien.
Liitteet: |
K-arvotarra.jpg [ 25.27 KiB | Katsottu 16405 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
|
|
|
|
|
akticx
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 13:48 |
Viestit: 137
|
Tuntuu omituiselta, että savutusarvojen hyväksyminen perustuisi joihinkin tarrassa oleviin lukuihin. Ne on todella helppo väärentää.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 14:20 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Eiköhän nuo samat tiedot löydy myös Trafin systeemeistä, sieltä suljetulta puolelta jonne vain mm. katsureilla on pääsy = moisen tarran "hukkaamalla" et mahd. uudelta mittauksen raja-arvolta säästy
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 14:23 |
Viestit: 943 Paikkakunta: Vihti
|
HiTec kirjoitti: Eiköhän nuo samat tiedot löydy myös Trafin systeemeistä, sieltä suljetulta puolelta jonne vain mm. katsureilla on pääsy = moisen tarran "hukkaamalla" et mahd. uudelta mittauksen raja-arvolta säästy Sun kanssa menee aina jankkaamiseksi mutta jossei näy trafin oma data palvelussa jo toisella foorumilla mainitsemaani ""Savutus [m-1] (CO)" arvoa niin ei siellä konttorilla näy mitään "salaisia" tietoja sen enempää. On jo usean auton voimin empiirisesti testattu ja kysytty tututulta haisuliltakin.
|
|
|
|
|
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 24.01.2017 17:13 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
WildFinn kirjoitti: Pete H kirjoitti: En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm. Ei löytynyt konehuoneesta mitään lätkää/tarraa, eikä Trafin palvelussakaan ole arvoa mainittu. Kiitos kovin ja nöyrin.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 17.02.2017 08:24 |
Viestit: 1194 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: Nämähän ovat virkamiehet oppineet jotain uutta poliitikoilta. "Nyt sitten pannaan savutusrajat tiukemmalle...No EIPÄ laitetakaan!" Esimerkillistä sipilöintiä, pariksi kuukaudeksi kylmä rinki dieselillä ajavien hallintoalamaisten perseen alle ja sitten pois.
|
|
|
|
|
ressu
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 17.02.2017 16:24 |
Viestit: 152 Paikkakunta: Herrala
|
C5 autom. katsastuksessa niin kierrokset vain 2500 ja päästöt ok? sanoin että polkaise vaan kyllä se kiertää kunnolla. kuulemma ei vag tuotteekaan ei kierrä enempää vaikka kuinka polkisi. niin miksi säännöt olisi näissä erillaiset. tulkintoja on monia. toisia huudatetaan ja toisiin tehdas on jo laittannut rajoittimen. Eikö läpäisisi mittausta?
|
|
|
|
|
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 19.02.2017 20:50 |
Viestit: 108
|
Puolimilliä rullattu 1.9TD Xanttu pölläytti 17.2 katastuksessa savuarvon 0.31, oikein piti kysäistä menisikö tämä -80 luvun tekniikan jalostuma hiukkasloukullisten dieseleiden päästötestistä läpi. Pariin kertaan piti oikein kaivaa tieto ukosta irti, pitkin hampain sitten sanoi että arvon puolesta menisi. Mitä lienee sitten tarkoitti, vai oliko auto vaan jotenkin väärässä maassa tehty. Kovasti se ainakin kaasutti punaiselle asti kierroslukumittaria.
|
|
|
|
|
ressu
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 19.02.2017 20:57 |
Viestit: 152 Paikkakunta: Herrala
|
Tyttären 03 c5 A. katsastuksessa 0,45 ilman ennakko polkemista, aj 510 tkm, Omaa kun ei huudatettu niin(367tkm) arvo jotain 0.2
|
|
|
|
|
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen Lähetetty: 21.02.2017 21:16 |
Viestit: 497
|
ressu kirjoitti: ...kuulemma ei vag tuotteekaan ei kierrä enempää vaikka kuinka polkisi. niin miksi säännöt olisi näissä erillaiset. tulkintoja on monia. toisia huudatetaan ja toisiin tehdas on jo laittannut rajoittimen... Ihmettelin viime vuoden katsastusten yhteydessä parin diisselsitikkani savutusmittausten yhteydessä, etteivät katsurit enää käytäneet sieluaraastavia kierroslukuja, sellaisia, joita dieselillä normaalissa ajotilanteessa ei koskaan käytetä. Luulin silloin, että maltillinen kierrosten käyttäminen olisi johtunut uuden kotimaisen katsastusasemaketjun asiakashankintatavasta. Vaan onkohan sittenkin kyse jostain laajemmasta ilmiöstä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi diisselin savumittaus suoritetaan maksimikierroksilla, kun sellaisia ei koskaan normaaliajossa kukaan käytä.
|
|
|
|
|
|
|