Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 I vm 2004 ja ne kuuluisat flektin etuvastukset
ViestiLähetetty: 24.02.2019 18:47 

Viestit: 69
Ykköskoppaisen C5:n lämmöt pomppasivat jokin aika sitten punaiselle. Arvasin heti, että flekti ei pyöri ja syykin löytyi nopeasti: palanut 50A sulake. Sulakkeen vaihdon jälkeen tuuletin alkoi toimia ainakin jollain nopeudella.

Tänään tutkin paremmin ja mittauksen mukaan mielestäni sekä harmaan, että ruskean etuvastuksen lämpösulakkeet olivat poikki. Vaihdoin uudet 185 asteiset tilalle (2€/kpl Bebekillä). Lexialla testailin, että pienempi ja suurempi nopeus toimivat.

Kysymykseni liittykin lähinnä siihen, että miksi etuvastuksia on kaksi kappaletta jos nopeuksia on täysi ja alennettu? Jos toinen etuvastus hoitaa suurta ja toinen pientä nopeutta, niin miksi flekti kuitenkin pyöri sulakkeen vaihdon jälkeen? On tietysti mahdollista, että mittasin huonosti. Lämpösulakkeissa oli sen verran korroosiota, että periaatteessa jompi kumpi on voinut olla ehjäkin. Mittailin kuitenkin useampaan kertaan, eikä piipperi sanonut mitään. Vahva epäilys on myöskin se, että juuri flektin käynnistyminen suoraan suurrimmalla nopeudella on rasittanut sulaketta. Toinen vaihtoehto on, että välissä on ollut jäätä. Joka tapauksessa auto on nyt tältä osin korjattu. Kustannukset muutaman euron.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I vm 2004 ja ne kuuluisat flektin etuvastukset
ViestiLähetetty: 24.02.2019 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5851
Paikkakunta: Tuusula
Ilmastoinnin ollessa päällä flekti pyörii hitaalla ja kun koneen vesi kuumenee yli termarin naksauksen pyörii flekti täysillä.
Joissakin tapauksissa voi myös pyöriä ykkösellä jos syylärillä on kaksi lämpökytkintä... Korjaan siis kaksi vastusta tod näk siksi että siellä on kolmaskin pyörintänopeus kun kaupunkiajossa kapineen lämpö alkaa nousta sopivasti niin ei pyöritä heti ihan täysillä. Vastaava oli mulla muistaakseni Prestigessä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I vm 2004 ja ne kuuluisat flektin etuvastukset
ViestiLähetetty: 24.02.2019 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Siinä on kolme nopeutta. Hidas, puolikas ja nopea. Tuota puolinopeutta ohjaa ilmastointilaite. Eli oikeastaan siinä on neljä nopeutta, koska hidas ja puolikas voi olla samaan aikaan päällä jolloin nopeus on jotain puolikkaan ja nopean välillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I vm 2004 ja ne kuuluisat flektin etuvastukset
ViestiLähetetty: 24.02.2019 20:40 

Viestit: 69
Kiitos tiedoista! Minulla ilmastoinnin ollessa päällä tuuletin pyörii silti vain jaksottain tuolla hitaammalla nopeudella. Näin se on toiminut aina, mutta voiko olla että minulta puuttuu joukosta kuitenkin yksi vielä hitaampi nopeus? Moottorin ECU:n kautta tosiaan pienemmän ja suuremman nopeuden testit pelaavat, mutta BSI:n kautta tehty testi vaan naksauttaa nopeasti jotain relettä päälle ja pois. Tämä jälkimmäinen on siis Lexiassa ilmastoinnin kompressorin kytkimen testin jälkeen sen alapuolella. Näitä kahta ei edes pääse suorittamaan jos auto on käynnissä.

Molemmat etuvastukset siis nyt ainakin ehjät, mutta en ole availlut sitä mustaa äly-/relelaatikkoa, joka on syylärin vieressä. Mitä olen haulla asiasta lukenut, niin olisi hyvä käyttää auki ja katsoa, onko hapettumia.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: