Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: OHJEITA JOUSIPALLOJEN VAIHTOON
ViestiLähetetty: 01.12.2009 20:21 

Hei!
Kyselisin seuraavaa, että onko jousipallojen vaihtamiseen tehty yhtä selviä ohjeita, kuten esim. LHM-nesteen vaihtamiseen löytyi. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Citikoista, mutta kiinnostus on kova. Autoni on XM 2.0i vm-95 ja olen sitä laittanut/laitattanut hiljalleen taloudellisen tilanteen salliessa kuntoon. Yritin kyllä etsiä ohjeita, mutta en onnistunut löytämään.

Poissa

Viestin otsikko: Re: OHJEITA JOUSIPALLOJEN VAIHTOON
ViestiLähetetty: 01.12.2009 21:06 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Joskus eräälle palstalle tuli tuollanen kuvailu väsättyä, tosin vain etupallojen osalta..:

Otin sitten työn alle Xm:n etujousien ja iskareitten vaihtotyön. Tällaista suurta operaatiota pidetään mm. Essonpaareissa likipitäen mahdottomana, sekä suurta määrää hankalia erikoistyökaluja vaativana operaationa. Myös kalliiksi tulee, eikä sitä voi itse tehdä, vain merkkikorjaamo sen tehdä voi...

Joten, tuumasta toimeen, opettavaisen kuvasarjan kera..:

Kuva
Auton kellosta tarkistetaan remontin aloitusaika. Tämä on erittäin tärkeää, koska tähän operaatioon kuitenkin väitetään menevän tuntitolkulla aikaa. :mrgreen: Pikkupakkanen ei meitä kiusaa, onhan sitä ennenkin ulkona askarreltu...

Kuva
Tuosta ajokorkeuden säätövipusesta on hyvä muistaa kammeta maavara ala-asentoon. Tällaisessa laitteessa, ikuvanhassa kuin miulla, ei moottorin tarvitse käynnissä olla, mutta vajoamisenestojärjestelmällä varustetuissa laitteissa moottorin käynti on ehdoton vaatimus. Muuten jousitusjärjestelmään jää paine, joka hankaloittaa tulevia työvaiheita sekä aiheuttaa runsaita hydraulinesteen lentämisiä, myös silmille. Osaa ne jousipallotkin lentää, jos kovin varomaton on...

Kuva
Sitten ne "erikoistyökalut" käyttöön. Itse asiassa ainoat mitä tuossa hommassa tarvitsee. Käy tuohon tehtävään tukeva öljynsuodatinavainkin, Citroen-kerho valmistaa jousipalloavainta, joskus olen irroittanut pallon myös judo-puvun punaisella vyöllä ja siirtoleukapihdeillä...

Vain pieni "narautus" riittää, tämän jälkeen pallo on käsin pyöritettävissä pois. Jos se ei käsin pyöri, niin järjestelmässä on jostain syystä painetta jäljellä ja se on järjestettävä pois. Tämä voi johtua jo mainitusta vajoamisenestosta, tai jos sitä ei ole, niin jumiutuneesta säätövivustosta, osaamattomasta kaverista tms. Paineita voi myös hellittää nostamalla autoa ilmaan siten ettei pyörät osu enää maahan, sitten on turvallista jatkaa...

Kuva
Siinäpä se vanha jousipallo sitten on. Tarkemmin sanottuna jousi-iskunvaimenninelementti. Sisältää korkeapaineista typpeä kumikalvolla eristettynä, ja yksinkertaisen virtausta rajoittavan levypakan joka suurilla virtauksilla raottaa enemmän reikiä jotta nestettä pääsee enemmän virtaamaan ja pienemmillä virtauksilla neste virtaa vain olemattoman keskireiän läpi. Tällä keskireiän koolla voi "passata" mukavuutta kohdalleen, näissä näytti olevan 0,7mm reikä, saatan porata nuo 0,85mm kokoisiksi, ne ovat mieleisemmät (kokemuksen tuomaa tietoa), 0,9mm on jo liian iso. "Tavallisella", eli ilman Hydractivea olevat jousitusjärjestelmät on sitten huomattavasti isommalla keskireiällä varustettuja, jopa parimillisiä reikiä on vastaan tullut...

Kuva
Vanha tiiviste on hyvä muistaa ottaa pois. Kyllä se varmasti toimisi, ikuna ei ole kohdalleni vielä vuotavaa tiivistettä tullut, ellei väärinasennettuja lasketa...

Kuva
Uuden pallon mukana tulee uusi tiiviste. On hyvä muistaa laittaa paikalleen se, muuten tulee "kiva vihreä suihku" pallon juuresta... :oops: Ja ehdottomasti uusi tiiviste sinne pesään paikalleen, ei pallon juurelle, muuten kerjää vain hankaluuksia itelleen..!

Kuva
Sielläpä se, uusi pallo paikallaan... Helppoa ja hauskaa... Ja tässä vaiheessa siis toinen puoli askarreltu, sama operaatio vain toiselle puolelle niin homma valmis on..! Uutta palloa asentaessa sitten muistetaan ettei sitä kiristetä millään työkalulla, vaan ehdottomasti vain ja ainoastaan käsin..!

Rakenne on sellainen että pitää nesteet varmasti, itse asiassa nestepaine vaan parantaa tiivistystä ja varmistaa pallon paikallaanpysymisen. Kun kiristys on suoritettu asiallisesti, niin irroituksessaka ei välttämättä tarvita mitään työkaluja, tässäkin tapauksessa toisen pallon avaamiseen riitti se, että asetteli työkalun pallon ympärille, puristi kahvoista ja siinä se jo pyörähti..!

Kuva
Ja pakollinen remontin lopetusajan kuvatus..!

Kuva
Sit pieni videonpätkä testiajolta... Tuossa on pari hidastustöyssyä mitä ei voi ainakaan V70 Volovolla ajaa yli 30km/h nopeudella pelkäämättä että vähintään puoli autoa jää just siihen paikkaan...

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 01.12.2009 21:31 
Käyttäjän avatar

Kuvaesitys oli - jälleen kerran - hyvin valaiseva.

Itse olen takapalloja vaihtaessa (BX:n ja Xantiaan) nostanut ensin auton aivan yläasentoon ja sitten suorittanut sen "narautuksen", eli siis löysännyt jousipalloa hieman - siis sen kuuluisan karvan verran. Ja sitten auto ala-asentoon, eli paineet pois ja pallot irti...

Miksikö näin tein? No takajousisylinteri paineettomana tahtoo pyöriä pallon mukana. Eihän se tietty pääse ympäripyörimään, senhän estää sylinteriin tuleva hydrauliikkaputki, mutta - etenkin vanhojen putkien kyseessä olessa - turha niitä on rasittaa vääntelemällä.

Itse kun en köyhänä omista kuvan mukaisia komeita putkipihtejä, olen irroittanut pallot ihan pallon kupeesta metallisella taltalla ja vasaralla kilkuttamalla... Kuulostaa hurjalta, mutta ei ole sitä. Ja on hommassa onnistuttu myös öljynsuodatinavaimen kanssa.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.12.2009 21:54 

Kpt. Hans Sauber kirjoitti:
... nostanut ensin auton aivan yläasentoon ja sitten suorittanut sen "narautuksen", eli siis löysännyt jousipalloa hieman - siis sen kuuluisan karvan verran.

Juuri noin.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 01.12.2009 22:20 
Käyttäjän avatar

Itse olen käyttänyt vanhaa puutalttaa ja vasaraa pallon irrotukseen. Puree metalliin mukavasti kiinni ja pallo aukeaa

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 01.12.2009 22:43 
Käyttäjän avatar

Kpt. Hans Sauber kirjoitti:
takajousisylinteri paineettomana tahtoo pyöriä pallon mukana. Eihän se tietty pääse ympäripyörimään, senhän estää sylinteriin tuleva hydrauliikkaputki, ...

Jos takapallo on tiukassa, niin kyllä se jousisylinteri lähtee kääntymään. Jousisylinterin kyljessä on tappi, joka näyttää jonkinlaiselta topparilta, mutta onkin vain ontto sokka - joka ei siis auta yhtään.

XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa

ViestiLähetetty: 01.12.2009 23:53 

LPK kirjoitti:
Hei!
Kyselisin seuraavaa, että onko jousipallojen vaihtamiseen tehty yhtä selviä ohjeita, kuten esim. LHM-nesteen vaihtamiseen löytyi. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Citikoista, mutta kiinnostus on kova. Autoni on XM 2.0i vm-95 ja olen sitä laittanut/laitattanut hiljalleen taloudellisen tilanteen salliessa kuntoon. Yritin kyllä etsiä ohjeita, mutta en onnistunut löytämään.

KIITOS KAIKILLE HYVISTÄ VASTAUKSISTA! :D

Poissa

ViestiLähetetty: 02.12.2009 00:08 
Käyttäjän avatar

OLE HYVÄ!

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2009 14:49 

Hei!
Tällä viikolla tuli sitten vaihdettua uudet jousipallot XM:ään. Auton ajo-ominaisuudet paranivat todella huomattavasti. Näin jälkeen päin ajatellen kyllä sitä säästää väärässä kohtaa, jos ajelee vanhoilla jousipalloilla, joista kaasut karanneet aikoja sitten. :)

Poissa

ViestiLähetetty: 11.12.2009 16:42 
Käyttäjän avatar

Yleensä kyyti paranee, kun tyhjät pallot vaihtaa täysiin! Tuosta säästämisestä sen verran, että ainakin itselläni on yleensä päässyt käymään niin, että samalla autolla kun vuodesta toiseen ajaa, niin pallojen pikkuhiljaa vajetessa ei asiaan kiinnitä huomiota ennen kuin pallot rupeavat olemaan todella kovat. Näin kävi juuri Xantiassa. Lopulta kun hidastetöyssyjen ylitys alkoi tuntua pomppivalta otin ja vaihdoin pallot...

Vaihdon jälkeen sitten heräsi kysymys, että miksi en niitä vaihtanut jo vuosi takaperin? Sen verran kyyti muuttui... Eli rahansäästöstä ei ainakaan ollut kysymys, vaan lähinnä inhimillisestä virheestä. Tämän takia kait katsastuksessa on otettu käyttöön se iskunvaimennustesteri. Rautajousiautoissa kun samalla lailla jousituksen osat kuluu, eikä omistaja välttämättä kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota...

Poissa

ViestiLähetetty: 10.01.2011 12:28 

Onko jousipallojen vaihdossa eroa siinä onko autossa (tässä tapauksessa Xantiassa) Hydractive vai ei? "Tavallisella jousituksella" olevaan Xantiaan vaihdoin etupallot vain laskemalla auton alimpaan asentoon ja kiertämällä pallot auki ja sitten uudet tilalle. Voiko Hydractivelle tehdä samoin vai pitääkö vielä laskea jostain painetta erikseen pois? Entä sitten takapallojen vaihto? Onko mahdollinen takapallojen kiinnijumiminen unohtaen vaihto samanlainen operaatio kuin eteen (auto alas ja pallot kiertäen auki)?

Sellainen yksityiskohta vielä, että minun Hydractive on "ykköskoppanen" Berline ja ilman Hydractivea oleva on "kakkoskorinen" Break, jos näillä tiedoilla on mitään merkitystä.

Sitten vielä yksi kysymys. Millaiseksi menee kyyti jos ilman hydractivea olevaan Xantia Hdi Breakiin laittaa eteen ja taakse samanlaiset 55barin pallot?

Kysymykset ovat varmasti itsestäänselvyyksiä monelle, muttei minulle.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.01.2011 13:26 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:
Sitten vielä yksi kysymys. Millaiseksi menee kyyti jos ilman hydractivea olevaan Xantia Hdi Breakiin laittaa eteen ja taakse samanlaiset 55barin pallot?
HDi:sta ei kokemusta, mutta Xantia II Breakejä on kyllä 2 kpl. Omassa 1.8 16V:ssä edessä CX:n pitkät, takana alkuperäiset etupallot - toimii ihan hyvin noin. Emännän 2.0 16V:ssä comfortit joka nurkassa, eikä ihan mahdoton lulla ole, mutta tuo omani pallotus on enemmän makuuni.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2011 20:55 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:

Uskaltaisin arvata, että hyvinkin epätasapainoiseksi. Meillä on nyt Xantia Break HDi:ssä edessä BX:n pitkät etupallot, paineistettuna n. 85 bariin ja takana BX:n pitkät takapallot, painetta n. 55 baria. Tuo yhdistelmä tuntuisi olevan aika hyvin tasapainossa, siis että etu- ja takapää ovat likimain yhtä pehmeät. Toki tässä hieman ärsyttää se, että kiihdytettäessä perä painuu ja nokka nousee ylöspäin, ihan huomattavissa määrin (=päivälläkin jotkin vastaantulijat vilkauttavat pitkiä, yritän olla kiihdytystilanteissa itsekin hereillä, vasen käsi valoviiksellä). :mrgreen:

Jos laitat vakioetupallot taakse, niin siitä tulee melkoisen varmasti liian "löllö". Etupallossa on pienempi vaimennus ja toisaalta tuo paineen korotus normaaliin takapalloon verrattuna on melko huomattava. Itse en muutenkaan suosi etupalloja takana, mutta kukin tietysti mieltymystensä mukaan... Ja jos sinulta sattuu nuo pallot löytymään jo, niin mikäpä estää kokeilemasta? Taakse toki hieman työläämpi vaihtaa kuin eteen, mutta ei siinä yli puolta tuntia pitäisi kuitenkaan mennä.

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2011 11:23 
Käyttäjän avatar

Hyvä Jasu! Noi kellonajat ovat kyllä parhaat noissa kuvissa :lol:

Rautajousikuskit ovat aina vahdanneet minua epäuskoisesti kun kerron että iskari ja jousi vaihtuu hyde-citikkaan kymmenessä minuutissa. On mm käsketty suksimaan v******

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2011 11:51 
Käyttäjän avatar

Tulsku kirjoitti:
Jos laitat vakioetupallot taakse, niin siitä tulee melkoisen varmasti liian "löllö".
Näillä mennään (1.8 16V break) takana, eikä ole löllö:
Kuva

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2011 12:31 

Kiitos taas vastauksista ;) . Hydractiveen pallot vaihtuvat ilmeisesti samalla tavalla kuin "tavalliseenkin"?

Tulsku kirjoitti:
Ja jos sinulta sattuu nuo pallot löytymään jo, niin mikäpä estää kokeilemasta?

Tämänhetkisillä nollakeleillä auton pohja on märkä ja sieltä tippuu likavettä päälle :lol: . Ei huvita mennä alle makaamaan. Pitää odotella pakkasia...

Cikatti kirjoitti:
Rautajousikuskit ovat aina vahdanneet minua epäuskoisesti kun kerron että iskari ja jousi vaihtuu hyde-citikkaan kymmenessä minuutissa. On mm käsketty suksimaan v******

Cikatilla onkin paljon kokemusta Citroënista, joten saat pallot vaihdettua 10 minuutissa. Minulla ensikertalaisella tuhlaantui aikaa molempien etupallojen vaihtoon yhteensä 12 minuuttia sisältäen pakollisten "remonttikuvien" näpsimisen :lol: .

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2011 13:21 

Cikatti kirjoitti:

Jasu käynyt kuumana kun auton lämpömittari on noussut n.70 .iin... :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2011 13:23 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Ekassa kellonaikakuvassa ei o moottori käynnissä, jälkimmäisessä on. Liekö se selittäis tuon "pikaisen" lämpiämisen... :roll:

Tuo kuvasarja tosiaan tuli otettua, ja tarina naputeltua, epäuskosille rautajousikavereille...

Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2011 10:51 
Käyttäjän avatar

laakeri kirjoitti:
Näillä mennään (1.8 16V break) takana, eikä ole löllö:

Sinulla ei olekaan vakioetupallot. ;) Etupallot 55 barissa edessä ja takana on varmasti epätasapainoinen yhdistelmä.

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2011 18:32 
Käyttäjän avatar

Ohje BX4WD pallojen vaihtoon:
1. Auto vivusta ala-asentoon. Tarkasta että se myös laskeutuu sinne..
2. Poista vanha pallo.
3. ruuvaa tilalle uusi uudella tiivistellä.
4. toistetaan joka nurkassa ja edessä keskellä.
5. Koneet käymään ja kotiinpäin.

7,90 euroa maksoi pihtimallinen öljynsuodatinavain motonetissä jolla ainakin toisen kerran vaihdettaessa homma onnistuu (edellinen vaihtaja on saattanut laittaa pallot tiukkaan..). Motonetis sivuilta en löytänyt kuvaa noista pihdeistä eli en liitä tähän mukaa. Keltakahvaiset kuitenkin.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 27.06.2013 08:40 

black_van kirjoitti:
Itse olen käyttänyt vanhaa puutalttaa ja vasaraa pallon irrotukseen. Puree metalliin mukavasti kiinni ja pallo aukeaa

Kiitos tästä vinkistä! Turhaan tuhrasin aikaa öljynsuodattimien irroitus työkaluihin.. Myös ahtaan näköinen päävaraajapallo avautui pienen naputtelun jälkeen vaivatta.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.06.2013 09:56 

Vanhalla kirveellä ja vasaralla olen joskus palloja itse pyöritellyt. Nyt homma hoituu jollain pilipali-öljynsuodatinavaimella.

Olen muuten törmännyt tuohon samaan kehotukseen poistua paikalta, kun ollaan vertailtu iskareiden vaihtoon kuluvia aikoja rautajousimiesten kanssa. Olen jopa joutunut näyttämään miten homma hoituu, kun ei muuten ole uskottu :D

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.06.2013 10:29 

Jousipallotyökalun kuvaa silloin tällöin kysellään.

Kuva

Tässä se.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.06.2013 11:15 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
^Tuo työkalu on varmasti hyvä, moniinkin paikkoihin, mutta toisinaan ovat tehtaalla olleet sen verran vitsikkäitä ettei pallon tienoolle oikein meinaa edes nähdä. Useammin varaajapallon kohdalla on tällaisia tapauksia...

Kuva
Niinkuin vaikka tässä, pallo sentään vähän jo pilkistää sekalaisten letkujen välistä, ja keulaa on kuitenkin jo hyvän matkaa purettu...

Vaan jotain sitä on ehkä tullut opittua näiden kiristämisenkin kanssa, nyt tuon raadon purkamisen yhteydessä otin varaajapallon irti, vain tarttumalla siihen yhdellä kädellä kiinni. Oli se just sen verran tiukalla että voimaa jo käyttää sai, mutta toista kättä ei avuksi tarvinnut. Tietenkin se irtosi helposti nyt kun ensin otti edestä kaikki letkut, neljä jäähdytyskennoa, puskurin ja sen takana olleen "muotopalan" jne...

Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 27.06.2013 20:03 

Minä vaihdoin tänään Xanttuun taakse vanhat tuplakalvoiset edestä ja sitroselta hankitut uudet 55:set eteen.Saa nähdä miten toimii kun otan auton liikenteeseen syksyllä. :roll:

Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ]