Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 12:20 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Kun tuossa pihassa on tuo vääränmerkkisen alustan päälle rakennettu pahvilaatikko missä cx-pohjainen loota, niin nyt kaipailisin tietoja mitä perävälityksiä on ceeäxissä käytetty? Pakuna niissä on 62/12 = 5,17 ja 73/13 = 5,62.
Ongelma kun on siinä että tuo vapari sofimi tuli jossain vaiheessa turbotettua ja nyt se kaipaisi kipeästi pidempää välitystä. No joo, renkaat voisi tietty vaihtaa 14" => 16" mutta kun molemmat kumit on käytännössä uudenveroiset niin ei sekään oikein nappaa. Tallissa kun olisi vielä vitosvikainen loota mihin voisi sitten laittaa pidemmän välityksen ja korjata tuo vitonenkin.

Eli tietävämmät voivat laittaa tietonsa esille tai sitten linkin mistä nuo löytyy. Josta tulikin mieleen tuo podolsk sivusto ja sieltähän löytyi että bensamallit olisi 4,77 välityksellä? Pitääköhän paikkansa? Dieselmallit lienee sitten ihan kauheilla aavikkovälityksillä?

Jos näin niin tuollasen peruslootan välitys ja akseli kiinnostaa... Eli sopivan hintainen koko ehjä lootakin olisi kiva ;)

Pikaisilla laskelmilla jos tuo on tiuhimmalla välityksellä niin muutos on ehkä hiukan turhan suuri mutta ehkä toimisi vielä.
4,78 vs 5.17 ja 5,17 vs. 5.62 muutokset vastaa oikein hyvin tuota 14" vs 16" rengaskokomuutosta. Ja jos menee 5.62 => 4,78 niin muutoksen jälkeen menisi nelosella niillä kierroksilla mitä ennen vitosella. No nyt jaksaa mennä isotkin mäet vitosella reilua sataa ja neloselle ei voi vaihtaa kun kone huutaa niin vietävästi eli vitonen ei saa pitkälläkään matkaa lepotaukoa, tuolla välityksellä voisi huruttaa vielä 80 vauhtia nelosella ihan mukavilla kierroksilla.

Ja eipä se haittaisi vaikka voisi ajaa vielä reilumpaakin vauhtia kun sataa, tuolla sivistyneessä euroopassa kun näillä vanhoillakin saa mennä sen mitä rajoitus on henkilöautoille. Viime vuonna tuohon tuli mittariin vajaa 4500 km joista 3800 km "ei ajoneuvokohtaisilla rajoituksilla"... Pääosin tuli sitten säästettyä moottoria ja korvia ja nopeus pysyi siinä hiukan reilussa satkussa motarilla.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1717
Paikkakunta: Korpilahti
ittellä on -90 J5, jossa on uudella syöttöpumpulla ja välijäähdyttimella varustettu CX:n TD, sekä ilmeisesti CX 25Berline TD2:n laatikko, ja 16" pyörät... ongelmana se, että välitykset on vähän liiankin pitkät, käytännössä 5-vaihdetta ei käytetä (motarinopeuksissa alkaisi olla kierrokset "alueella" :lol: )

meinaan siihen etsiä vähän lyhkäsemmät välitykset, ja CX 25 GTI Turbo2:n laatikkoa meinasin siihen kokeilla :mrgreen:

mutta niistä välityksistä:
2L. bens. sekä vapari-2,5L. dies. : 13/59 <- 1984 -> 14/61 + 5:s vaihde (45/33) = 0.3004 / 0.3128
Diesel Turbo (CX 25, CX Break, CX Limousine) 1984 -> 16/61 + 5:s vaihde (46/31) = 0.3848
2,5 bens.-ruisku (CX 25 GTI, CX 25 RI) 1983 -> 14/59 + 5:s vaihde (45/33) = 0.3128
2,5 bens-ruisku (CX 25 Pallas IE, CX 25 Prestige, CX 25 Break TRI 1984 -> 15/61 + 5:s vaihde (45/33) = 0.3264

CX 25 GTI Turbo(2) bens. on sama perävälitys kuin CX 25 GTI/RI, mutta vaihteiden rattaat erilaiset, jolloin kokonaisvälitykset pidemmät. + 5:s vaihde (46/31) = 0.3521

nämä tiedot Citroenin omasta CX:n korjaamomanuaalista, eli ns. virallista tietoa, tosin varsinkin vuoden 1987 jälkeen on tullut muutoksia kirjan tietoihin nähden...

välitysten esitystapa on suoraan CX:n manuaalista, joten lukijan pitää itte "Muuttaa" ne sopivaan muotoon, että on vertailukelpoiset 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 20:44 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
No sieltähän sitä tietoa tulikin riittävästi, mutta noissa ei ole missään tuota 4.77 välitystä minkä rattaat on 62/13... Eli mistäköhän tuohon haynesiin on tuollanen perävälitys keksitty? Vai olisiko noissa ollut jotain erilaista lootaa?
Neliloviiseenkin samaa tarjoaa, onko siinä sama akseli minkä päällä rattaat vai onko 5 vaihteinen pidemmällä akselilla (jotenkin pitäisi olla kun tulee laatikon päästä vitosen verran yli)?

Sinänsä voisi noilla pidemmilläkin välityksillä onnistua kun voisi laittaa lyhyemmän vitosen. Sinänsä tuo pakki on jo nyt vähän turhan pitkä niin sitten vasta se olisikin :roll:

No pitää laittaa nuo kaikki exceliin ja laskea kokonaisvälityksiä.

Edit: Tuolta haynes oppaasta löytyi että nuo perävälityksen harvennukset olisi tulleet -80 vuonna käyttöön. Eli sitä aikaisempi parilitrasen bensakoneen välitys voisi olla soppeli. Ja vahvasti epäilen että tuossa on turbodieselin välitykset tiuhalla perällä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 21:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1717
Paikkakunta: Korpilahti
toki on voitu pakuja varten tehdä omat rattaansa, mitä ei CX:n laatikoista löydy, kaverin asunto-auto dukatissakin on ihan omat välityksensä.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 21:53 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Hain tuolta autosta tuon ohjekirjan ja siellä on lueteltu erimallisten pakujen perävälityksiä ja niistä löytyy 62/13 = 4.77, 62/12 = 5.16 ja 73/13 = 5.6

Pitääkin joku päivä tarkistaa tuo varaloota että millä välityksellä se oikein onkaan ja käydä tuolla vankkurillakin vähän ajelemassa jos saisi siitä arvion mikä se perä olisi... No manuaalin mukaan vaparidiesel olisi 14" renkailla aina 5.16 välityksellä ja turbokone pitäisi olla samalla välityksellä mutta 16" pyörällä.

Mutta tosiaan sinne vois saada pelkän vitosen harvempana.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 22:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tossa olis hyviä askeja tarjolla CX TD I ja CX TD II. Eivät laula ja synkat toimii. TD II askilla ajettu vasta 213 tkm.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 06.02.2011 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Parainen
Tuota 13/62 välitystä on käytetty peltipuskuri C-maticissa, ZF-automaatissa ja ahtamattomissa bensakoneellisissa 4- ja 5- lovisissa.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 07.02.2011 13:31 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Dieseleiden lootat ei mun käyttöön sovellu kyllä mitenkään... Tai no ehkä vitosen rattaiden puolesta.

Mutta tuollanen alkupään 5-v loota kyllä kiinnostaisi saada ja nimenomaan tuolla 62/13 välityksellä. Tuon haynesin mukaan perävälityksen muutos on tapahtunut 1980, onko siinä samalla muuttunut jotain muuta?

Perävälityksen tarkistamiseen ei kyllä mitään muuta luotettavaa tapaa ole kuin purkaminen. Kytkinakselistakin kiertely ja vetoakeselin kierrosten lasku voi mennä niin puhtaasti metsään ja kun ei tiedä vaihteidenkaan välityksiä. Jaa mutta päätykopan avaamalla saakin kun laskee sivuakselin kierroksia ja vetoakselin kierroksia.

Kenellä siis tuollanen loota irrotettuna, pestynä ja pöydällä odottamassa kierroslaskentoja? ;)



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 12:17 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Taulukkolaskentaa openofficella harrastettu :D

Lähdin kuitenkin liikenteeseen tuosta pelkän vitosen muuttamisesta, nelosella kun tuo kierroksilla menee sataa ihan helposti, niin vitonen saa aivan huoletta olla kunnon ylivaihde. Ja sitten ei pakkikaan kasva kun se nytkin on liian pitkä. Eli vakio vitosen 0,767 (hammasmäärät ei vielä tiedossa) vaihtuisi tuohon cx dieselin 0,674

Eli vakio vitosella 80 km/h | 100 km/h
nelosella 3180 rpm | 3980 rpm
vitosella 2520 rpm | 3150 rpm
vitonen+ 2210 rpm | 2770 rpm

Pitääkin mennä kaivelemaan varaosalootan osat esille ja laskea hampaita :D

Noihin uudempiin karavaanarit vaihdattaa lyhyempiä vitosia ;) Niille kun on kovin vakavaa kun joutuu mäessä vaihtaan vaihdetta...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 12:47 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Kävinkin samantien laskemassa ja eihän noin pitkälle osaa laskea tai sitten siellä oli jotain ihan muuta kuin vakiona :D

Mutta perävälityksen sainkin siitä kieriteltyä ja oli inan päälle 5 kierrosta eli tuo 5,17.

Cikattin lootissa olisi varmaan oikeat vitosen osat?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 17:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Eli vakio vitosella 80 km/h | 100 km/h
nelosella 3180 rpm | 3980 rpm
vitosella 2520 rpm | 3150 rpm
vitonen+ 2210 rpm | 2770 rpm


Hym... muistan tarkalleen että kun ajoi vitosella niin kone kiersi 100km/h ajettaessa hikiset 2100 rpm, näin siis TRD I:ssaj ja TRD II:ssa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 18:33 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Joo näin varmaan onkin kun siinä on harva perä.
Mutta tuokin on hyvä tieto.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
Hym... muistan tarkalleen että kun ajoi vitosella niin kone kiersi 100km/h ajettaessa hikiset 2100 rpm, näin siis TRD I:ssaj ja TRD II:ssa.


Pitäisi laittaa navi kiinni, mutta väittäisin kyllä, että mulla tuossa keltaisessa on kierrokset melko liki 2000 rpm kun nopeus on navin mukaan 100km/h. Ei ne ainakaan yli ole mieluummin jopa alle? Alla 195/70R14 renkaat, eli siis vakiokoko TRD I:selle ;) . Suomen talvinopeusrajoituksella piinaavaa, pakko ajaa hiukan ylinopeutta :evil: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 09.02.2011 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo Croisette, vaikea tuota sanoa kun rengastus on mitä on. Jos nyt oikein pinnistelen muistia niin 2100 rpm/100 km/h... joka tapauksessa kone ei kierrä juuri mitään.
Mutta, kandee muistaa että se TRD:n kiekka mittari ei ole parhaimmasta päästä sekään, se on huomattavasti bensakonen mittaria epäluotettavampi, tai liekö sitten mittausmenetelmä epäluotettavampi (pick up vauhtipyörällä). Mun jokaisessa TRD CX:ssä ovat kiekamittarit sekoilleet



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 21.06.2011 21:00 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Cikatti sai mulle tuon lootan myytyä ja nyt jo sain siitä päädyn auki ja osat esille. Sieltähän löytyi sitten 31/46 hampaiset eli välitys on 0,67 eli diesel turbon välitykset.

Jo aiemmin ylimääräisessä lootassa oli vitosen välityksinä 33/40 eli 0,825.

Jos tuossa vankkurissa olisi tuo sama vitonen nyt niin välitysten suhde on 1.224.

Eli kierrokset tippuisi 3000 => 2450 rpm tai 2500 => 2042 rpm
Muutoshan on suuri, eli nykyisellä uudella välkällä 85 km/h on vanhan 70 km/h kierrokset.

Mutta epäilen että tuolla lootassa voisi olla ihan ohjekirjan mukainenkin välitys 33/43 eli 0,767.

Tällä suhde olisi 1.14 millä 3000 => 2620 rpm ja 2500 => 2180 rpm.

Mutta nämä nyt on tälläsiä laskelmia kun tuolla suuressa tallissa roiskii vettä niin ei tiedä mitkä on niitä oikeita ratastuksia.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 21.06.2011 21:43 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Ja uudelleen laskenta auttoi, kun laski oikein eikä katellut vanhoja merkkejä niin välitys tosiaan on oikeasti 33/43. Eli nyt pitää vanhat laskelmat paikkansa ja juuri niin hyviltä vaikuttaa. Juhannuksena kun on reissuun lähdössä niin sopivasti ehtii nuokin heittään paikkaansa kun huomiselle on luvassa hyvät asennuskelitkin tuonne hyvin ilmastoituun halliin :D

Lisäksi välitysten vaikutus kulutukseen kiinnostaa, tällä hetkellä kulutus on ollut suomen rajoituksilla (vain suomessa 80 km/h, muualla euroopassa henkilöautorajoitukset) mentäessä 10-10,5 (vaparina 11-12) l/100km. Voisi jopa kuvitella että kulutus laskee mutta senhän näkee sitten parin viikon kuluttua.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 22.06.2011 20:57 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
No niin, ratakset vaihdettu ja koeajollekin päästy.

Rattaat oli ne mitä pitikin ja muutos oli tuo viimeksi laskettu.

Kulku oli odotusten mukaista, nyt niissä isommissa mäissä missä meni kaasu pohjassa tasavauhtia hyytyi hieman. Ja kuitenkin paremmin menee kuin vaparina koskaan, vaikka nyt on siis pidennetty välitys ja muuten renkaatkin on yhtä kokoluokkaa isommat eli mittarivirheetkin on vielä pois. Ja se pääpointti mitä tällä haettiin eli melun vähennys, onnistui erinomaisesti! 85 km/h vauhdissa ei kaasu pohjassakaan tule koneen pörinä sisälle. Suurin ääni on tuulen ja renkaiden suhinat :D Ennenkin tämä kotimaan matkailu oli ihan siedettävää mutta ulkomailla tuolla onkin paljon mukavampaa lykkiä menemään kun ennen oli moottorimelun takia 110 ihan maksimit, nyt kuitenkin menee tuota satakymppiä 95 vauhdin kierroksilla :D

Sai siis tämäkin laitos vähän lisää armonaikaa meidän perheessä ;)



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX perävälitykset
ViestiLähetetty: 23.06.2011 13:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mahtavaa kuulla! Mulla on sitten toinenkin tuolainen looda ja jopa vielä vähemmän ajettuna. Tosin vaivana on hirveä purkaminen, aski kun on edelleen CX:ssä kiinni.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: