Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 13.01.2024 17:40 

Viestit: 3240
Kaiken järjen mukaan sähköautojen huoltotarpeen pitäisi olla paljon normiautoa vähäisempi, samoin korjauskulujen.

Mutta ainakin Teslan kohdalta väitteen perään voi laittaa kysymysmerkin.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... c64695b152

Tesla tiesi osien heikkoudet ja syytti silti asiakkaitaan

Ja toisen lehtijutun mukaan Hertz on myymässä pois Teslojansa, koska niiden korjaus- ja huoltokulut ovat olleet tuplat normaaliin verrattuna.

Voisin kuvitella, että esimerkiksi Leaf tai Zoe ovat oikeasti edullisia käytössä, huoltoja ja korjauksia vähän ja nekin edukkaita.

***************
Eräs opiskelijani kertoi lukeneensa jonkin lehtijutun, jonka mukaan Musk käyttää huumeita. En ole itse juttua nähnyt, mutta kaman käyttö kyllä selittäisi miehen ailahtelun: välillä ihan sekaisin, välillä tekee huippujuttuja. Mutta ilmeisesti yhä vähemmän niitä huippujuttuja, ja yhä enemmän sekoilua. Onko joku sattunut lukemaan jotain aiheesta?

Oliko se muuten Musk, joka rehvasteli aivan hirvittävillä työtuntimäärillään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 13.01.2024 19:49 

Viestit: 4862
Oli
pvalila kirjoitti:
***************
Eräs opiskelijani kertoi lukeneensa jonkin lehtijutun, jonka mukaan Musk käyttää huumeita. En ole itse juttua nähnyt, mutta kaman käyttö kyllä selittäisi miehen ailahtelun: välillä ihan sekaisin, välillä tekee huippujuttuja. Mutta ilmeisesti yhä vähemmän niitä huippujuttuja, ja yhä enemmän sekoilua. Onko joku sattunut lukemaan jotain aiheesta?
...

Oli jokunen päivä sitten Wall Street Journalissa (maksumuurin takana: https://www.wsj.com/business/elon-musk- ... s-e826a9e1

Tai Suomen iltapäivälehdissä tiivistelmänä:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010106139.html

Varmaan enemmän noi LSD ja psykedeeliset sienet voivat aiheuttaa kummallista käytöstä, mutta eiköhän ole luonnostaankin hieman erikoinen yksilö ajatuksissaan - ja kuten meillä kaikilla hänellekin joskus tulee omasta mielestä aivan loistavia ideoita, jotka oikeasti ovatkin ehkä aika tyhmiä, jos tarkastelee kaikkia näkökohtia, osan huomaa ja tunnustaakin, osaa jaksaa puolustaa vaikka kuinka naurettavilla argumenteilla.

Jotenkin ainakin minusta esimerkiksi Twitterin ostaminen oli yhtä järkevää ja hyvin harkittua kuin Fortumin Saksan ja Venäjän seikkailut, ja jäi kuva että oston syynä oli ainakin osin "retosteleva" äkkitarjous ja ostokatumus iski äkkiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 13.01.2024 21:33 

Viestit: 3240
olli__o kirjoitti:
Varmaan enemmän noi LSD ja psykedeeliset sienet voivat aiheuttaa kummallista käytöstä, mutta eiköhän ole luonnostaankin hieman erikoinen yksilö ajatuksissaan - ja kuten meillä kaikilla hänellekin joskus tulee omasta mielestä aivan loistavia ideoita, jotka oikeasti ovatkin ehkä aika tyhmiä, jos tarkastelee kaikkia näkökohtia, osan huomaa ja tunnustaakin, osaa jaksaa puolustaa vaikka kuinka naurettavilla argumenteilla.


LSD on kuulemma siitä pirullista kamaa, että käyttäjä voi saada harhoja vuosikymmeniä käytön lopettamisen jälkeen; trippi vain triggeroituu jostain ja taas mennään. Ei hyvä, jos sattuu vaikka lentämään lentokonetta.

Twitterin oston takana oli varmaankin tuo mitä sanoit, mutta myös halu saada vaikutusvaltaa. Muskilla on oma maailmankuvansa, eikä se ole pohjoismainen sosiaalidemokratia.

Trump olisi varmasti ostanut Twitterin, jos olisi ollut riittävän varakas. Fox-kanavan ostaminen, olisiko se demokraateille mahdollista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 14.01.2024 16:58 

Viestit: 95
Musk on myös kertonut, että hänellä on Aspergerin oireyhtymä.



Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 14.01.2024 22:11 

Viestit: 3240
Hieman mietin tuota sähkärien huolto- ja korjaustarvetta.

Luultavasti totta on, että perushuollot sähkäreihin ovat halpoja: vaihdetaan vain sisäilmafiltteri ja pari muuta juttua.

Mutta luultavasti totta sekin on, mitä Hertz kertoo Teslojen huolto- ja korjauskuluista.

Selitys on varmaankin se, että Tesloihion tehdään merkittävä määrä korjauksia, jotka eivät kuulu normaaleihin huoltoihin.

Teslahan juuri sai pahaa julkisuutta siitä, että se on työntänyt asiakkaidensa maksettavaksi omia virheitään. Varmaan näin on tehty myös Hertzin kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 15.01.2024 08:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7692
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Sitähän aina sanotaan, että sähkärit ovat painavampia ja siksi alustan osat joutuvat kovemmalle rasitukselle.
Tuo ongelmahan on ratkaistavissa mitoituksella, kuten se olisi ratkaistavissa myös muissakin autoissa.
Sähkäreissä vaan lienee entistä suurempi paine saada hintaa alas, joten motivaatio ylimitoittamiselle on myöskin entistä pienempi.

Mulla oli joskus Renault Safrane. Yhden etupyöränlaakerin siihen kuitenkin jouduin vaihtamaan, ja mitä siinä tuli tutkittua niin se ei todellakaan ollut mikään laguna, oli mitoitukset ihan eri luokkaa kuin perus perheautossa.

Yhden Subarun omistaneena pääsin kyllä toteamaan, että periranskalaisessa alustan osien laadussa on se hyvä puoli, että se 30tkm alla ollut nivel irtoaa todennäköisesti helpommin kuin 300tkm käytetty japsinivel :lol:


Viimeksi muokannut Teuski päivämäärä 15.01.2024 09:03, muokattu yhteensä 1 kerran


-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 1.6HDi 112 '11|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 15.01.2024 09:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
Ehkä Herzin kohdalla kun on kyse vuokrakalustosta, niin niillähän sattuu aina kaikenlaista pikkukolhua tms. niin noiden korjaaminen Teslalla lienee hiukka toisen hintaista kuin muilla autoilla, mahd. pitää jotain kameraa tahi anturia säätää korjauksen yhteydessä uudelleen tms. niin sillähän se korjauksen hinta sitten nouseekin. Tuohon päälle vielä heikko varaosien saatavuus, niin mitä muuta tarttee firma jonka business perustuu nimenomaan niihin liikenteessä oleviin, vuokrattuihin autoihin. Se korjaamon pihalla seisova ei tuota firmalle kuin tappiota, vaikka kuinka korjaus itsessään menisikin mahd. vak.yhtiön piikiin tms.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 15.01.2024 19:19 

Viestit: 3240
Teuski kirjoitti:
Sitähän aina sanotaan, että sähkärit ovat painavampia ja siksi alustan osat joutuvat kovemmalle rasitukselle.
Tuo ongelmahan on ratkaistavissa mitoituksella, kuten se olisi ratkaistavissa myös muissakin autoissa.
Sähkäreissä vaan lienee entistä suurempi paine saada hintaa alas, joten motivaatio ylimitoittamiselle on myöskin entistä pienempi.


Taidat olla oikeilla jäljillä. Henkilöautomaisia tila-autoja kun alettiin valmistaa, niin aluksi niissä oli vastaavan tyyppisiä ongelmia: normaalia painavampia ajoneuvoja kun valmistettiin normaalien henkilöautojen osamitoituksella.

No, tila-autoja opittiin valmistamaan ja sitten niiden valmistus lopetettiinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 15.01.2024 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
No, tila-autoja opittiin valmistamaan ja sitten niiden valmistus lopetettiinkin.

Niin no Espacesta -84 tuo alkoi, tuosta kaikkien tila-autojen äidistä, joka sittemmin kastroitiin ihan totaalisesti Grand Sceniciksi, kun tuo oltiin ensin pudotettu kokonaan pois mallistosta :(



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 15.01.2024 23:55 

Viestit: 3240
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
No, tila-autoja opittiin valmistamaan ja sitten niiden valmistus lopetettiinkin.

Niin no Espacesta -84 tuo alkoi, tuosta kaikkien tila-autojen äidistä, joka sittemmin kastroitiin ihan totaalisesti Grand Sceniciksi, kun tuo oltiin ensin pudotettu kokonaan pois mallistosta :(


Meillä Euroopassa sentään vielä farmarimalliset autot käyvät kaupaksi, mutta Jenkkilässä nekin ovat kai sukupuuton partaalla.

Meidän perhe selvitteli lastenratasvaiheen ensin Pösön 605:n voimin, mutta se vaihtui kyllä aika pian Focuksen farmariin. Focusta parempi vaihtoehto meille kyllä olisi ollut Berlingo tms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Meillä Euroopassa sentään vielä farmarimalliset autot käyvät kaupaksi, mutta Jenkkilässä nekin ovat kai sukupuuton partaalla.

Meidän perhe selvitteli lastenratasvaiheen ensin Pösön 605:n voimin, mutta se vaihtui kyllä aika pian Focuksen farmariin. Focusta parempi vaihtoehto meille kyllä olisi ollut Berlingo tms.

No juu, kuinka monta farkku-mallista patteriautoa on tällä hetkellä markkinoilla :roll:

Meillä nuo lastenrattaiden vuodet ajeltiin Peugeot Partnerilla, eka ikuna uutena hankkimani auto 06/99, joka viipyikin sitten talossa reilusti yli 10v ajan. No piiri pieni pyörii, autot vaihtuu ja elämäntilanteet muuttuu, mutta nyt on elämäni 2. ikinä uutena ostamani auto alla, Citroën Berlingo XL 04/20 :D



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 13:07 

Viestit: 5434
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Meillä Euroopassa sentään vielä farmarimalliset autot käyvät kaupaksi, mutta Jenkkilässä nekin ovat kai sukupuuton partaalla.


Myydyin ja suht ainoa tais olla Subaru Outback, tosin jos myydyin vehje, jos F-Fordia ei lasketa on ISO citymaasturi eihän sitä farmaria juuri markkinoilla tarvitse ollakaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 16:00 

Viestit: 3240
HiTec kirjoitti:
Meillä nuo lastenrattaiden vuodet ajeltiin Peugeot Partnerilla, eka ikuna uutena hankkimani auto 06/99, joka viipyikin sitten talossa reilusti yli 10v ajan. No piiri pieni pyörii, autot vaihtuu ja elämäntilanteet muuttuu, mutta nyt on elämäni 2. ikinä uutena ostamani auto alla, Citroën Berlingo XL 04/20 :D


Tuo meille tullut Focus oli vähän erikoinen tapaus: se oli samaan aikaan sekä uusi auto (ajamaton ja rekisteröimätön) että kolariauto. Autojenkuljetusrekka oli joutunut kolariin ja upouudet autot myytiin kolaroituina AVK:lla. Koska autoja ei ollut ehditty rekisteröidä Suomessa (ennakkorekisteröity ne kyllä oli, ja takaluukussa olivat rekisterikilvet) niin autostani ei tullut ns. kaksikilpistä, mutta aika riskin auton kanssa tietämättäni otin.
- Tuon mallin Focuksen myynti loppui noihin samoihin aikoihin ja kun vein korjatun auton ensirekisteröitäväksi sain kuulla, että ensirekisteröinti onnistuu vain jos tyyppihyväksyntä on edelleen voimassa. Käytettyjä voi kilvittää maailman tappiin, mutta uuden auton pitää olla ensirekisteröinnin hetkellä tyyppihyväksytty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 16:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Käytettyjä voi kilvittää maailman tappiin, mutta uuden auton pitää olla ensirekisteröinnin hetkellä tyyppihyväksytty.

No näinhän se on - jonka on jokunen ylivuotisen prätkän hommannut saanut karvaasti kokeakin. Eli EU-päästönormit tiukentui, kyseistä laitetta ei oltu vielä ensirekisteröity edes ylimenoaikana, joten se oli jo useammankin vuoden yli ja tietty noilla wanhoilla normeilla => prätkästä oli pakko tehdä ns. ratapeli, kilpiin sitä ei enää saanut mitenkään :shock:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 18:10 

Viestit: 95
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
No, tila-autoja opittiin valmistamaan ja sitten niiden valmistus lopetettiinkin.

Niin no Espacesta -84 tuo alkoi, tuosta kaikkien tila-autojen äidistä, joka sittemmin kastroitiin ihan totaalisesti Grand Sceniciksi, kun tuo oltiin ensin pudotettu kokonaan pois mallistosta :(

O.t. Nythän on tullut myyntiin kuudennen sukupolven Espace, joka tosin ei enää ansaitse tila-auton titteliä.



Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 16.01.2024 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
Tkarkka kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
No, tila-autoja opittiin valmistamaan ja sitten niiden valmistus lopetettiinkin.

Niin no Espacesta -84 tuo alkoi, tuosta kaikkien tila-autojen äidistä, joka sittemmin kastroitiin ihan totaalisesti Grand Sceniciksi, kun tuo oltiin ensin pudotettu kokonaan pois mallistosta :(

O.t. Nythän on tullut myyntiin kuudennen sukupolven Espace, joka tosin ei enää ansaitse tila-auton titteliä.

Kuten sanoin, kastroitu ihan totaalisesti ex. Grand Scenicin kokoiseksi :(



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 17.01.2024 11:16 

Viestit: 458
Mitenkähän sähköautoissa on sitten ihan ne normaalit määräaikaishuoltojen hinnat? Merkkiliikkeiden tuloista iso osa on perinteisesti tullut juuri huolloista ja korjauksista, joten leivotaankohan noiden sähköautojen huoltoihin mukaan sitten jotain sähkötekniikkaan liittyvää ekstraa kun nesteiden, suodattimien ja vaihtoja ei enää ole? Ainakin se tyypillinen 8 v/160000 km akkutakuu vaatii että vuosittain tarkastetaan akku.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 17.01.2024 15:42 

Viestit: 3240
Säxä77 kirjoitti:
Mitenkähän sähköautoissa on sitten ihan ne normaalit määräaikaishuoltojen hinnat? Merkkiliikkeiden tuloista iso osa on perinteisesti tullut juuri huolloista ja korjauksista, joten leivotaankohan noiden sähköautojen huoltoihin mukaan sitten jotain sähkötekniikkaan liittyvää ekstraa kun nesteiden, suodattimien ja vaihtoja ei enää ole? Ainakin se tyypillinen 8 v/160000 km akkutakuu vaatii että vuosittain tarkastetaan akku.


Eiköhän se juuri noin ole, korjaamot haluavat pitää kiinni tulovirrastaan.

Kolarikorjauksista voidaan myös rahastaa rankemmin kuin perinteisten autojen tapauksessa.

Ne alas asennetut akut suorastaan kutsuvat vaurioita puoleensa ja pienikin kolhu akussa voi aiheuttaa ongelmia (sekä toiminnallisia vikoja että harmeja katsastuksessa, vaikkei akku olisi edes vaurioitunut).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 18.01.2024 14:28 

Viestit: 458
Kun olen oppinut ajamaan autoilla jotka kestivät melkoista pahoinpitelyä niin pohjasta kuin puskureista, niin jo nykyajan matalapohjainen polttomoottoriauto on saanut kipeää kun en ole muistanut varoa aurausvalleja tai rotvalleja. Halkeilleet puskurit ja pohjamuovit pystyy korjailemaan nippusiteillä eikä uusi jäähdyttäjäkään älyttömän kallis ollut mutta ajoakut ovat eri juttu. Pitääkö ostaa citymaasturimalli vaikka olen vannonut etten sellaiseen koske niin kauan kun polvet ja selkä vielä jotenkin toimivat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 18.01.2024 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1104
Säxä77 kirjoitti:
Kun olen oppinut ajamaan autoilla jotka kestivät melkoista pahoinpitelyä niin pohjasta kuin puskureista, niin jo nykyajan matalapohjainen polttomoottoriauto on saanut kipeää kun en ole muistanut varoa aurausvalleja tai rotvalleja. Halkeilleet puskurit ja pohjamuovit pystyy korjailemaan nippusiteillä eikä uusi jäähdyttäjäkään älyttömän kallis ollut mutta ajoakut ovat eri juttu. Pitääkö ostaa citymaasturimalli vaikka olen vannonut etten sellaiseen koske niin kauan kun polvet ja selkä vielä jotenkin toimivat.

Joko on myynnissä akkuautoihin kunnon pohjapanssaria? Saattaisi olla kysyntää.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 18.01.2024 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1852
Paikkakunta: Helsinki
Oiskos tossa passeli? Maavaraa hiukka enempi ja muutenkin akkupaketti varsin tukevasti tuolla runkopalkkien syleilyssä

Kuva

Niin juu, se auto sitten tuon alustan päällä on tälläinen :D

Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautojen todellinen huolto- ja korjaustarve
ViestiLähetetty: 19.01.2024 17:21 

Viestit: 3240
Aakku kirjoitti:
Säxä77 kirjoitti:
Kun olen oppinut ajamaan autoilla jotka kestivät melkoista pahoinpitelyä niin pohjasta kuin puskureista, niin jo nykyajan matalapohjainen polttomoottoriauto on saanut kipeää kun en ole muistanut varoa aurausvalleja tai rotvalleja. Halkeilleet puskurit ja pohjamuovit pystyy korjailemaan nippusiteillä eikä uusi jäähdyttäjäkään älyttömän kallis ollut mutta ajoakut ovat eri juttu. Pitääkö ostaa citymaasturimalli vaikka olen vannonut etten sellaiseen koske niin kauan kun polvet ja selkä vielä jotenkin toimivat.

Joko on myynnissä akkuautoihin kunnon pohjapanssaria? Saattaisi olla kysyntää.


Mietin joskus, että tuollainen pohjapanssari saattaisi myös auttaa sähköauton läpi katsastuksesta: pienikin kolhu akun pohjassa johtaa hylkäämiseen ja panssari saattaisi peittää klommon.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: