Varaan paljon kahviakokemjne kirjoitti:ei se keltanen pystyssä oo se seosruuvi, vaan se vaakasuorassa oleva. ja se ON POTENTIOMETRI eikä mikää ruuvi joka menee kiinni ja auki ja putoo. . mä tuun kattomaan jos ehdin ja viitsin. ei tuo oo niin helv. vaikeeta. sulta puuttuu puolet releistäkin siitä peltilevystä , akun vierestä.
BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
- Putkimies22
- Viestit: 3537
- Liittynyt: 01.02.2009 21:13
- Paikkakunta: Espoo
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Kynttiläkään ei näytä hyvältä. Ja vielä Champion! Aivan, kuin ainakin olisi ollut vettä tulppakaivossa. Siten saattaisi helposti olla ohilyöntiä sytytysjännitteellä, ja se tulee helpoimmin juuri kuormitustilanteissa. Missä kunnossa on tulpanjohtojen johtavuus. Pitäisikö tulppien olla kartiotiivisteisiä.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Näin juuri, ei pitäis noin nopsaa vilkaista kuvia....kokemjne kirjoitti:ei se keltanen pystyssä oo se seosruuvi, vaan se vaakasuorassa oleva. ja se ON POTENTIOMETRI eikä mikää ruuvi joka menee kiinni ja auki ja putoo. . mä tuun kattomaan jos ehdin ja viitsin. ei tuo oo niin helv. vaikeeta. sulta puuttuu puolet releistäkin siitä peltilevystä , akun vierestä.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
HAAA. ealb .....VÄÄRÄ kynttilämerkki ..... siinä se syntipukki........
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
syö kiveltä
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Emmää mitää vääräst maininnu....Tuli vaan mieleen, kun omasta Ch:t piti mäkeen nakata.
-
citroen for ever
- Viestit: 511
- Liittynyt: 01.02.2009 15:26
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Eiks toi oo väärä mallikin, ainakaan -92 1,6 ei ollut tiivistettä vaan kartio?
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Kartiolle ääni. Jospa tuo lämmetessään falskaa tulpista pyttyjen paineet pihalle. Aika pahan näköinen on tulpan tiivstyskohta.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Pysytääs kynttilöis. Näyttäisi kuvassa kierteet olevan niin ja näin, kuivia, kiinni leikanneet? Alu-tahnaa uusiin, pitäisi mennä käsin kiertämällä, jos kannen kierteet ok, sitten 15 astetta tiukkuuteen, kartioilla.. 90 astetta tiivisteillä.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Tämäpä outoa? Kartiotulpat olen kahdessa BX:ssä nähnyt. Molemmat olleet -85 malleja. Toinen 1,6 RS ja toinen 1,9 Break.
1,9 GTI:tä, siis D6A moottoria, ei koskaan ole kohdalle sattunut. Se kait tuli tuotantoon -86 loppupuolella vuotta. Mutta 1,6:sta ja 1,9:ä on useita ollut ja on vieläkin. Kaikissa tulpat tiivisteelliset.
Nuo kartiotulpat olivat 17 mm avainvälillä ja tiivistetulpat 21 mm. Onko BX:ssä ollut myös 21 mm avainvälillä olevia kartiotulppia? Esimerkin tulppa näyttäisi 21 milliseltä.
Harvoin, todella harvoin, tulppia vaihtaa tarvii. Kärkiväliä joskus pitää säätää, siinä se.
Tässä esimerkin autossa tosin näyttää tuo auki oleva tulppa melkoisen hurjalta. Vähän samaa olisin mieltä sen ilmamäärämittarin kannen kiinnityksestä. Jos auton 'huolto' kaikkineen on ollut samaa tasoa, niin olisi ihme, jos ei vikoja löydy.
1,9 GTI:tä, siis D6A moottoria, ei koskaan ole kohdalle sattunut. Se kait tuli tuotantoon -86 loppupuolella vuotta. Mutta 1,6:sta ja 1,9:ä on useita ollut ja on vieläkin. Kaikissa tulpat tiivisteelliset.
Nuo kartiotulpat olivat 17 mm avainvälillä ja tiivistetulpat 21 mm. Onko BX:ssä ollut myös 21 mm avainvälillä olevia kartiotulppia? Esimerkin tulppa näyttäisi 21 milliseltä.
Harvoin, todella harvoin, tulppia vaihtaa tarvii. Kärkiväliä joskus pitää säätää, siinä se.
Tässä esimerkin autossa tosin näyttää tuo auki oleva tulppa melkoisen hurjalta. Vähän samaa olisin mieltä sen ilmamäärämittarin kannen kiinnityksestä. Jos auton 'huolto' kaikkineen on ollut samaa tasoa, niin olisi ihme, jos ei vikoja löydy.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
- Sitikkapuoskari
- Viestit: 1205
- Liittynyt: 01.02.2009 14:26
- Paikkakunta: Ilmajoki
- Viesti:
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Kartiotulpat oli vanhemmissa. GTI:ssä pitää olla tiivistemalliset tulpat.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Ja nuo suodattimethan on mitoitettu polttoaineen paineelle? Onhan?
Jos tuollainen filtteri halkeaa kesken koekäytön, niin kenelläkään ei ole kivaa...
Ja auton sisusta haisi bensalle vielä vuoden päästäkin.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Muisti taitaa pettää vanhemmiten, uskotaan sitikkapuoskaria. Tulpanavaimena on ollut 16 mm hylsy tuossa 1.6 beksissä. Ja nuo suodattimethan ovat imupuolella, mutta virtaussuunnat putkissa ovat erilaiset, koska toinen niistä on paluu tankkiin. Mutta tuskin testausta häiritsee.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Just. Mittasin tuon 17 mm RS:n mukana uutena tulleesta, rautaputkesta väsätystä 'hylsystä', mutta sehän oli väljistynyt ajan saatossa, ollen äsken tarkistusmittauksessa 17.1 mm. Otinpa sitten tulpan tuosta Breakista pois ja 16 mm se on. Joten 16 mm hylsy, joka on muutaman kymmenyksen sen yli, tietenkin myös siihen sopii.
Ja nyt kun oli tuo kartiotiivisteinen tulppa kädessä, niin varmistui myös se että tässä kuvassa oleva tulppa on 21 mm:n hylsyllä avattava.
Sehän tässä ei vielä ole myöskään selvinnyt, onko BX:ssä ollut 21 mm avainvälillä olevia, kartiotiivisteisiä sytytystulppia.
Sitten vielä yksi kummallisuus.
Ja nyt kun oli tuo kartiotiivisteinen tulppa kädessä, niin varmistui myös se että tässä kuvassa oleva tulppa on 21 mm:n hylsyllä avattava.
Sehän tässä ei vielä ole myöskään selvinnyt, onko BX:ssä ollut 21 mm avainvälillä olevia, kartiotiivisteisiä sytytystulppia.
Sitten vielä yksi kummallisuus.
Mikäs 1,6:n tuo sitten on?citroen for ever kirjoitti:Eiks toi oo väärä mallikin, ainakaan -92 1,6 ei ollut tiivistettä vaan kartio?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
- Putkimies22
- Viestit: 3537
- Liittynyt: 01.02.2009 21:13
- Paikkakunta: Espoo
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Tuo kuvassa oleva tulppa oli kyllä otettu irti 16mm hylsyllä.
Tänään jatkettu selvittelyä koke(neemma)n avustuksella. Vaurioitunut tulpanjohto vaihdettu uuteen. Ei vaikutusta. Releet (3 kpl) vaihdettu toisiin, ei vaikutusta. Imupuolen letkut ja putket käyty läpi, ei vikaa. Tyhjäkäyntiä ja ennakkoa säädetty, ei vaikutusta.
Auto käy edelleen välillä hienosti ja sitten taas ei. Seuraavaksi pitäisi kai käydä läpi ruiskun piuhanivaska, kulkee osittain aika suojaamattomana
Tänään jatkettu selvittelyä koke(neemma)n avustuksella. Vaurioitunut tulpanjohto vaihdettu uuteen. Ei vaikutusta. Releet (3 kpl) vaihdettu toisiin, ei vaikutusta. Imupuolen letkut ja putket käyty läpi, ei vikaa. Tyhjäkäyntiä ja ennakkoa säädetty, ei vaikutusta.
Auto käy edelleen välillä hienosti ja sitten taas ei. Seuraavaksi pitäisi kai käydä läpi ruiskun piuhanivaska, kulkee osittain aika suojaamattomana
Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Ai jaa? No, mä en pyydä vastaansanomati olla. Sitten se on kait myös kartiotiivisteinen. Sehän on helppo todeta. Ja jos niin, ilmeisesti ei sopiva siihen autoon. Melkoinen viritys.Putkimies22 kirjoitti:Tuo kuvassa oleva tulppa oli kyllä otettu irti 16mm hylsyllä.
Tämä ei oikeastaan liity ostikon aiheeseen, mutta yksi huomio vielä noista kartiotulpista. Sytytystulpat eivät paljoa kiinnosta, ne kun toimivat vuodesta toiseen - yleensä. Mutta kun tuossa edellä esitin kysymyksen, niin vastaus löytyy tuosta pihasta. Tässä on B2C 1,6 moottorilla oleva BX, jossa 16 mm avainvälillä olevat kartiotiivisteiset sytytystulpat. Ja auto on käyttöönotettu 27.11.1991. Näiden sepustusten avittamana tuli sekin todettua ennen kuin paali kesään mennessä kutsuu.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
-
citroen for ever
- Viestit: 511
- Liittynyt: 01.02.2009 15:26
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
tuo -92 on BX van 1,6S tai oli, nykyisinhän se on palautettu Ranskaan 
- Kaapelimies
- Viestit: 2725
- Liittynyt: 01.02.2009 14:23
- Paikkakunta: Päijät-Häme
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Ainoa Citikka mulla on 2CV missä on 21mm avainväli tulpissa, Bekseissä kaikissa 16mm. Ja ainoa beksi missä mulla on ollut kartiotulppa, oli yksi valkoinen Vani johon oli edellinen omistaja tiputtanut 19GT:n koneen.
2x C5HDi Break, Xantiat Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 2xBX4WD Break,5x2CV. 2xVisa14TRS ym
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Tuolla edellä jo kirjoitin, kaiken sohraamisen keskellä, etteivät sytytystulpat minulta juuri ole huomiota osakseen saaneet. Silti hommansa ovat hoitaneet. Aamupäivällä otin -85 1,9 farkusta (159A) tulpan käteen ja totesin sen kartiotiivisteiseksi. Millesimen konehuoneessa vain nyppäsin tulpanjohdon irti ja kun siellä oli 16 mm avainvälillä oleva tulppa, niin siitä päättelin sen olevan myös kartio. Melkomoista päättelyä!
Nyt otin tulpan irti myös 1,6 Vanista (B2C), 1,6 TRS:stä (B2C), 1,9 farkusta (DKZ) ja sitten siitä Millesimestä (B2C). Kaikissa näissä oli 16 mm ja tulpassa tiiviste. Ja vielä kaikeksi varmuudeksi tarkistelin ohjekirjojen tietojen perusteella tulppaluetteloista, jotta niin pitääkin olla.
Mistähän se 21 mm mahtoi tulla? Sätkää en muista meidän pihassa nähneeni.
Tällaista sytytystulppasählinkiä. Onneksi 'Kaapelimies' hieman ravisteli.
Nyt otin tulpan irti myös 1,6 Vanista (B2C), 1,6 TRS:stä (B2C), 1,9 farkusta (DKZ) ja sitten siitä Millesimestä (B2C). Kaikissa näissä oli 16 mm ja tulpassa tiiviste. Ja vielä kaikeksi varmuudeksi tarkistelin ohjekirjojen tietojen perusteella tulppaluetteloista, jotta niin pitääkin olla.
Mistähän se 21 mm mahtoi tulla? Sätkää en muista meidän pihassa nähneeni.
Tällaista sytytystulppasählinkiä. Onneksi 'Kaapelimies' hieman ravisteli.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Taitaa näissä, missä kynttilät ovat syvällä kaivon pohjalla, olla 16mm avainväli. Xantiassakin. Ei taitaisi 19mm:n avain mahtua. K:lla on merkityksensä. Olipa kerran BX 1,6 TGE -90 (B1A), jossa oli kartiot.
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Ei 1.4. -juttua. Tuo huonokuntoisen näköinen johto ja liitin taitaa olla syttysysteemiin liittyvä. Tulee suora plus, lähtö puolalle ja varvimittarille? Kui voi paika ol noi rasvas. Tulpanjohtoja myöten. Sitten ihmetellään....Ryypyn kera riittää alhaisempi sytytysjännite. Laihempi seos vaatinee enemmän. Olisi yksi lähtökohta. Siis tulppien, johtojen puhtaus, ehyys, johtokyky(ei vuotoa maihin, ei katkoksia tulpanjohdoissakaan). Virranjakajan keskihiili, pyörtimen vastus? Maadoitukset?
- Putkimies22
- Viestit: 3537
- Liittynyt: 01.02.2009 21:13
- Paikkakunta: Espoo
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Ropausilta
Aika mielenkiintoisen näköinen johtosuoja..

Tulppa ja "tulppakaivo", puhtaan tuntuista

Vähemmän puhdasta.. Mikä on näihin paras puhdistuskeino? Paljon CRC:tä ja paineilmalla puhtaaksi?

Suutin

Nämäkin ovat aika surkean näköiset. Rautasahalla väli auki ja uudet pultit


Siivousta.. Miten huono johto löydetään? Silmämääräisesti pystyy tietenkin näkemään onko eriste rikki

Aika mielenkiintoisen näköinen johtosuoja..

Tulppa ja "tulppakaivo", puhtaan tuntuista

Vähemmän puhdasta.. Mikä on näihin paras puhdistuskeino? Paljon CRC:tä ja paineilmalla puhtaaksi?

Suutin

Nämäkin ovat aika surkean näköiset. Rautasahalla väli auki ja uudet pultit


Siivousta.. Miten huono johto löydetään? Silmämääräisesti pystyy tietenkin näkemään onko eriste rikki

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Kun kengät sahaat auki, seuraavaksi menneekin lenkki poikki. Kenkiä ei tarvitse noin kiristellä, kun pinnat ovat metallinpuhtaat ja rasvattu naparasvalla.
Moottoripesuainetta vaan ja painepesuria. Tai vain vesiletkua. Tässä on hyvä, kun ei ole syviä tulppakaivoja, sitten vettä täynnä.....Suojaa toosan huohotintulppa.
Moottoripesuainetta vaan ja painepesuria. Tai vain vesiletkua. Tässä on hyvä, kun ei ole syviä tulppakaivoja, sitten vettä täynnä.....Suojaa toosan huohotintulppa.
- Posambique
- Viestit: 203
- Liittynyt: 28.02.2012 20:33
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Bilt-Hamber Surfex HD todella tujulla seoksella tonne konehuoneeseen.
Sitten mielellään jollain pensselillä tai vastaavalla vähän sutaiset vielä.
Lopuksi huuhtelu (itse tekisin varmuudeksi ilman painetta), ja näyttää taas kauniilta.
Sitten on kivempi vaikka ihan avatakin liittimet ja laitella vähän CRC:tä tai vastaavaa.
Sitten mielellään jollain pensselillä tai vastaavalla vähän sutaiset vielä.
Lopuksi huuhtelu (itse tekisin varmuudeksi ilman painetta), ja näyttää taas kauniilta.
Sitten on kivempi vaikka ihan avatakin liittimet ja laitella vähän CRC:tä tai vastaavaa.
Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
- Putkimies22
- Viestit: 3537
- Liittynyt: 01.02.2009 21:13
- Paikkakunta: Espoo
Re: BX 19 GTi sammuu ilman ryyppyä
Mämminsyönnin jälkeen on hyvä taas ropailla 
Tänään vaihdettu axun raadosta toimivat jakajan kansi ja sytty-yksikkö. Ruiskun ja sytyn piuhaliitoksia putsailtu ja maadoitus käyty läpi. Auto käyntiin ja hetken lämmettyään koeajolle. Sujuu paremmin kuin aikaisemmin mutta sitten alkaa tuttu röpötys. Auto pysyy kuitenkin käynnissä ja sammuu vasta kolmannen risteyksen jälkeen
Ja käynnistyy lähes välittömästi tuoden minut takaisin lähtöpisteeseen
Uudet sytytysjohtimet tilattu viime viikolla ja vaihdetaan seuraavaksi.
Tänään vaihdettu axun raadosta toimivat jakajan kansi ja sytty-yksikkö. Ruiskun ja sytyn piuhaliitoksia putsailtu ja maadoitus käyty läpi. Auto käyntiin ja hetken lämmettyään koeajolle. Sujuu paremmin kuin aikaisemmin mutta sitten alkaa tuttu röpötys. Auto pysyy kuitenkin käynnissä ja sammuu vasta kolmannen risteyksen jälkeen
Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
