Kirjallisuuden perusteella vuotaja olisi FDV-venttiili. Vuotaa päältä, altapäin pikaisesti vilkaisten keskimmäinen poraus.
Löytyykö tiivistesarjaa?
Uusi tilalle?
taitaa olla suomeksi "vjv-venttiili", en kyllä tiedä missä se XM:ssä sijaitsee...xs2jammu kirjoitti:Mikä venttiili tää on ja missä kohtaa sijaitsee ?
Teuski kirjoitti:taitaa olla suomeksi "vjv-venttiili", en kyllä tiedä missä se XM:ssä sijaitsee...xs2jammu kirjoitti:Mikä venttiili tää on ja missä kohtaa sijaitsee ?
flow distribution valve -venttiili, eli virranjakoventtiilli-venttiili siis
Kysy oikeasta paikasta, tässä tapauksessa patongistaXM Break kirjoitti:Taitaa venttiilit olla aika tiukassa (tai harvassa) pikaisesti kyseltyäni
Jarruilla on just niin paljon painetta käytettävissä, kuin mitä paineenvaraajan katkaisupaineeksi on asetettu. Pumppu tekisi enemmänkin. Jarruventtiili sitten "säätää" jarrupaineen halutuksi, polkimen painallusvoiman mukaan, maksimipaineen ollessa se mitä on paineenvaraajassa tarjolla. Siis edessä. Takana maksimijarrupaine määräytyy takajousituksen paineen mukaiseksi, joka siis riippuu kuormasta, näin on saatu helposti ja toimintavarmasti kuormantunteva jarruvoiman säätö. DS/SM -malleissa sitten lisänä "aktiivinen Pedal-Box", jossa erillisten etu- ja takajarruventtiilien mekaanista suhdetta säätää sylinteri joka saa paineensa myös takajarrupiirista...XM-Hannu kirjoitti:Vaan nostetaanpa kissa pöydälle...
Huomasin, nimittäin, että en tiedä juuri mitään
XM:n perushydrauliikan toiminnasta. Jätetään nyt hydractivet tämän ulkopuolelle, nehän ovat tavallaan omia suljettuja piirejään korkeudensäätäjästä eteenpäin.
Siis: Mistä löytyy kaavio, tai yleistajuinenselvitys hydrauliikan toiminnasta?
Otetaan ekaksi Y3. Pumpulta tulee yksi paineputki virtauksenjakoventtiilille. Venttiililtä lähtee yksi paluuputki takaisin säiliöön. Lisäksi on 3 putkilähtöä, enpä muistakaan tässä näppiksen vieressä niitä ulkoa.Pääpainevaraaja on seuraavana komponenttina. Ohjaustehostimelle lähtee yksi putki-letku-putki yhdistelmä, joka kiertää (???) pääpainevaraajan kautta, Miten?
Jarruille lähtee joku lähtö jostain, millaisin painein? Vaikuttaako takajousituspaine jarrutehostukseen? Mitä turvaventtiili tekee, ja ennen kaikkea, miten? Mistä lähtee jousituksen painesyöttö, meneekö painevaraajalta "tasattuna" johonkin paineeseen?
Jarrut toimivat varmaankin 0-10 Bar paineella, jousitus 60-120 Bar, ja ohjaustehostus jotain siltä väliltä. Jarrut ja jousitus toimivat pienellä virtauksella, ohjaustehostus vaatii enemmän nestevirtaa.
Vaikka tuolta..: http://godelind.home.xs4all.nl/citroenTechguide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;XM-Hannu kirjoitti:Arvelenpa, että useimmille meistä Citroenisteista nämä eivät olekaanaivan selviä tapauksia. Siispä selkeä suomenkielinen selostus toimintatavasta olisi "kullan arvoinen", ja harrastusta mukavasti edistävää tietoa.
Myös D-mallit, GS, BX, CX ja Xantia-kaaviot ja järjestelmäkuvaukset kiinnostavat. Nuohan taitavat olla monilta perusratkaisuiltaan melko samanlaisia.
Tässä haastetta tietäjille!
Kuten silloin kerroin, hinnat olivat sellaisia että piha tyhjenee. Ja tarjouksiakin esitin kuuntelevani. Ja odotin että lupauksen mukaisesti olisit tullut edes katsomaan mitä oli tarjolla, jo ennenkuin purin automaattivaihteisen liikuntakyvyttömäksi, sitäkin pitkitin kun olin siinä uskossa että olisit ollut tulossa...XM Break kirjoitti:Voitaisi tietenkin jatkaa vaihtelevista hinnoista ja parista muustakin, mutta eiköhän nämä ole jo taputeltu tällä palstalla
Tämähän on hauska näkemysjasu kirjoitti:Kuten silloin kerroin, hinnat olivat sellaisia että piha tyhjenee. Ja tarjouksiakin esitin kuuntelevani. Ja odotin että lupauksen mukaisesti olisit tullut edes katsomaan mitä oli tarjolla, jo ennenkuin purin automaattivaihteisen liikuntakyvyttömäksi, sitäkin pitkitin kun olin siinä uskossa että olisit ollut tulossa...XM Break kirjoitti:Voitaisi tietenkin jatkaa vaihtelevista hinnoista ja parista muustakin, mutta eiköhän nämä ole jo taputeltu tällä palstalla
Sittemmin se manuaali-break-td. Jos haluaa jotain ostaa, niin silloin pitää olla rahaa. Se että väitetään yli vuoden leimalla olevan sekä tuoreilla renkailla varustetun seitsenpaikkaisen Xm:n olevan liian hyvä esitettyyn 500€ hintaan nähden, ja halu olisi saada huonompi halvemmalla kun rahaa ei ole, eikä esitetty vaihtoehto tulla omin renkain auto ostamaan, niin mistä se kertoo. Siitä että hinnat vaihtelee, vai siitä ettei rahaa ostotapahtumaa varten ole..?
Niin, se kyseinen värkki lähti pihasta esitetyllä 500€ kertakorvaushinnalla, eikä ostaja edes harkinnut tinkivänsä. Koeajoksikin riitti se että istui vänkärinpenkillä muutaman kilometrin...
Toki nämä ovat vain minun näkemykseni tapahtuneeseen, uskon kyllä että olet siinä luulossa että nuo tapahtumat olisivat olleet toisenlaisia. Se vaan kun mikään luvattu ei päde, se ei ainakaan luottamusta lisää. Eikä se että julkisesti käännetään asiat tapahtuneen vastaiseksi, tottakai paremmaksi itselle, unohtaen totuus mikä oli minulle kerrottujen toimien taustalla... Ja kyllä, monenlaista kyllä kerroit "syiksi", niitä tässä sen enempää erittelemättä...
Ampumatta alas ja itse tarkemmin laskelmia tekemättä väittäisin että jarrupaineen suuruusluokka on oikein.XM-Hannu kirjoitti:Olinpa rankasti väärässä jarrupaineiden suhteen. Minua alkoi kiinnostaa, millainen paine tarvitaan etupyörien lukkiutumiseenEi kun laskemaan.
-Kuivalla asfaltilla renkaiden kitkakerroin on lähellä 1:tä, koska sivuttais- ja jarrutus kiihtyvyydet ovat liki 1G
-Lukkojarrutuksessa oletan 80% jarruvoimasta etupyörille, siis n. 600 kg/pyörä =6 kN / pyörä.
-Jarrupalojen kitkakertoimeksi mittasin0,38
Laitoin jarrulevyn vaakasuoraan, ja kaksi jarrupalaa vastakkaisille puolille. Aloin kallistaa levyä, ja 10 cm:n kohdalla palat alkoivat liukua. 100 mm/264(kallistuksen vaakasuora komponentti)mm = 0,38. Tämä siis kylmillä paloilla, kitkakerroin varmaankin kasvaa palojen lämmetessä.
- Jarrutusmomentti on voima x pyörän säde => 6kN x 0,31m = 1,8kNm
-Jarrulevyn tehollinen halk. on n. 240 mm, siis tarvittava "kitkavoima" on 1,8kNm/0,12m = 15 kN kahdelle jarrupalalle yhteensä, siis 7,5 kN/pala. Kitkakertoimella 0,38 tarvitaan siis 7,5 / 0,38 = 20kN puristusvoima jarrumännältä.
- Jarrumännän halk. 57 mm, => A = 25,5 cm2
- Lukkojarrutukseen tarvittava paine kylmällä jarrulla on siis 2000 kg/ 25,5cm2 = 78 Bar.![]()
![]()
Ampukaa alas, jos meni pieleen...
Niin. Ymmärtämättä varmaan jäi se että 500€ se auto, ja parilla satkulla himoitsemasi paketti automaatiksi muuttamiseen sisältäen kaikki mitä kuvittelee tarvitsevansa purkuraadosta, vaihteistoa myöten...XM Break kirjoitti:Tämähän on hauska näkemysjasu kirjoitti:Kuten silloin kerroin, hinnat olivat sellaisia että piha tyhjenee. Ja tarjouksiakin esitin kuuntelevani. Ja odotin että lupauksen mukaisesti olisit tullut edes katsomaan mitä oli tarjolla, jo ennenkuin purin automaattivaihteisen liikuntakyvyttömäksi, sitäkin pitkitin kun olin siinä uskossa että olisit ollut tulossa...XM Break kirjoitti:Voitaisi tietenkin jatkaa vaihtelevista hinnoista ja parista muustakin, mutta eiköhän nämä ole jo taputeltu tällä palstalla
Sittemmin se manuaali-break-td. Jos haluaa jotain ostaa, niin silloin pitää olla rahaa. Se että väitetään yli vuoden leimalla olevan sekä tuoreilla renkailla varustetun seitsenpaikkaisen Xm:n olevan liian hyvä esitettyyn 500€ hintaan nähden, ja halu olisi saada huonompi halvemmalla kun rahaa ei ole, eikä esitetty vaihtoehto tulla omin renkain auto ostamaan, niin mistä se kertoo. Siitä että hinnat vaihtelee, vai siitä ettei rahaa ostotapahtumaa varten ole..?
Niin, se kyseinen värkki lähti pihasta esitetyllä 500€ kertakorvaushinnalla, eikä ostaja edes harkinnut tinkivänsä. Koeajoksikin riitti se että istui vänkärinpenkillä muutaman kilometrin...
Toki nämä ovat vain minun näkemykseni tapahtuneeseen, uskon kyllä että olet siinä luulossa että nuo tapahtumat olisivat olleet toisenlaisia. Se vaan kun mikään luvattu ei päde, se ei ainakaan luottamusta lisää. Eikä se että julkisesti käännetään asiat tapahtuneen vastaiseksi, tottakai paremmaksi itselle, unohtaen totuus mikä oli minulle kerrottujen toimien taustalla... Ja kyllä, monenlaista kyllä kerroit "syiksi", niitä tässä sen enempää erittelemättä...![]()
Henkilö myy palstalla autoa yo. hintaan. Kun soitin, hinta oli aluksi tuon 500. Uudelleen soitellessa hinta olikin minulle 700€. Varmaan ihan special-price.Jäi vain tällä kertaa todellinen tarjous käyttämättä