Juuri näin. Sama ohje ollut 70-luvulta lähtien. "mahdollisimman pian" voisi olla max 100km? Tuossa ajassa ei tiivisteet vielä kärsi kun joukossa vielä suuri osa LHMää. Mutta järjestelmä on huuhdottava ja korjattava...miksiköhän?? Esim työkonepuolella hydrauliöljyjen sekoitettavuus varmistetaan öljyjen valmistajalta, siellä on kuitenkin paras tietämys asiasta. Kyllähän uusille varaosille on edelleen takuut olemassa vaikka auton GPS näyttää jo Kuusakoskelle. Valmistajien tuotevastuu jatkuu varsinaisen takuuajan jälkeenkin.svc kirjoitti:Ainakin Xantian ohjekirjassa on maininta, että hätätilanteessa saadaan käyttää SAE10W-30 mineraaliöljyä, jos LHM:ää ei ole saatavana ja että järjestelmä on huuhdottava ja korjattava mahdollisimman pian. Käsittääkseni ainakin tässä tapauksessa valmistajalla on joku vastuu sopivuudesta. Tosin uusimmatkin LHM:ää käyttävät sitikat ovat yli kymmenvuotiaita, eli takuu ei ole enää voimassa.ihmekiitäjä 4 kirjoitti:Kirjoitit "... käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy" Voi luulla että tarkoitit näin. Tullut korjattua osia joissa käytetty mineraaliöljyä eikä LHMää.
Muistakaa mahdollisissa vahinkotilanteissa että
auton valmistajalla ei ole vastuuta / takuuta
vakuutusyhtiöllä ei ole vastuuta
jos omia seoksia käytetään ohjaus- tai jousitusjärjestelmässä.
LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Juuri näin. Sama ohje ollut 70-luvulta lähtien. "mahdollisimman pian" voisi olla max 100km? Tuossa ajassa ei tiivisteet vielä kärsi kun joukossa vielä suuri osa LHMää. Mutta järjestelmä on huuhdottava ja korjattava...miksiköhän?? Esim työkonepuolella hydrauliöljyjen sekoitettavuus varmistetaan öljyjen valmistajalta, siellä on kuitenkin paras tietämys asiasta. Kyllähän uusille varaosille on edelleen takuut olemassa vaikka auton GPS näyttää jo Kuusakoskelle. Valmistajien tuotevastuu jatkuu varsinaisen takuuajan jälkeenkin.svc kirjoitti:Ainakin Xantian ohjekirjassa on maininta, että hätätilanteessa saadaan käyttää SAE10W-30 mineraaliöljyä, jos LHM:ää ei ole saatavana ja että järjestelmä on huuhdottava ja korjattava mahdollisimman pian. Käsittääkseni ainakin tässä tapauksessa valmistajalla on joku vastuu sopivuudesta. Tosin uusimmatkin LHM:ää käyttävät sitikat ovat yli kymmenvuotiaita, eli takuu ei ole enää voimassa.ihmekiitäjä 4 kirjoitti:Kirjoitit "... käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy" Voi luulla että tarkoitit näin. Tullut korjattua osia joissa käytetty mineraaliöljyä eikä LHMää.
Muistakaa mahdollisissa vahinkotilanteissa että
auton valmistajalla ei ole vastuuta / takuuta
vakuutusyhtiöllä ei ole vastuuta
jos omia seoksia käytetään ohjaus- tai jousitusjärjestelmässä.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Ei se mahdotonta ole. Korkeapaineletkut valmistetaan kiertämällä tuurnan ympärille kerroksittain kumia ja vahvikemateriaaleja. Siis keinokuitu ja teräskudoksia. On täysin mahdollista, että nämä kerrokset saattavat irrota toisistaan esim letkun valmistusvirheen takia. Vaikkapa kudosten väliin jääneen ilmakuplan takia. Harvinaista se toki on.pimpelipompeli kirjoitti:Olisi kyllä ensimmäinen letku joka "kuluu" ja menee rikki sisäpinnalta, mutta kaikkihan on Citroenin kanssa mahdollistasvc kirjoitti:Putkessa on jotain mikä aiheuttaa virtaavassa nesteessä pyörteilyä, josta se vinkunakin syntyy. Olisiko putken kumiletku jotenkin rispaantunut sisäpinnaltaan?![]()
Joku ulkoinen syy, vaikkapa letkun taittuminen jonkun remontin yhteydessä saattaa myös laukaista letkun murtumisen myös sisäpinnalta. Itse olen kerran törmännyt vastaavaan, kun asiakkaan autossa toinen etujarru jäi aina vähäksi aikaa laahaamaan, mutta vapautui hetken päästä. Syyksi oli paljastunut lopulta osin tukossa ollut jarruletku, joka kyllä päästi paineen jarrusatulaan, mutta ei enää pois. Tässä syyksi veikattiin liian tiukalle kiristettyä jarruletkupuristinta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Tein kerran testin kuinka kauan dieseliä voi käyttää hydraulijärjestelmässä. noin 6kk/10tkm kohdalla hihnapyörän kohdalta se sitten antautui ja tapahtui ympäristörikos. Tietenkään en pysty varmuudella sanomaan johtuiko dieselistä tiivisteen antautuminen mutta en ole itse henk.kohtaisesti kuullut että noin olisi beksin pumppuja hajonnut.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
-
pimpelipompeli
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06.07.2010 22:31
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Potilas on taas parsittu kasaan, alapallonivelen karkaaminen kustansi uuden alapallon, raidetangonpään, vetarin sisemmän suojakumin sekä laatikkoon öljyä litran.
Uutena oireena ilmoittaa vähän väliä moottorin ylikuumenemisesta, vaikka kone on todellisuudessa kylmä, Missähän mahtaa olla lämpötila-anturi, jos vaikka sen johtonippua tuli vahingossa liikutettua laatikon öljyntäyttöoperaatiossa?
Uutena oireena ilmoittaa vähän väliä moottorin ylikuumenemisesta, vaikka kone on todellisuudessa kylmä, Missähän mahtaa olla lämpötila-anturi, jos vaikka sen johtonippua tuli vahingossa liikutettua laatikon öljyntäyttöoperaatiossa?
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Hämmennänpä minäkin tätä soppaa.
LHM on mineraaliöljy. LDS on synteettinen ÖLJY. Siis molemmat öljyjä. LHM ei riko eikä pehmennä LDS järjestelmän tiivisteitä, eikä päinvastoin. Piste. Ei myöskään muut moottoriteknikkaan tarkoitetut öljyt. Öljynkestävä tiivistemateriaali, yllättävää kyllä, kestää öljyjä.
LHM on mineraaliöljy. LDS on synteettinen ÖLJY. Siis molemmat öljyjä. LHM ei riko eikä pehmennä LDS järjestelmän tiivisteitä, eikä päinvastoin. Piste. Ei myöskään muut moottoriteknikkaan tarkoitetut öljyt. Öljynkestävä tiivistemateriaali, yllättävää kyllä, kestää öljyjä.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Ei aina. Olen itse nähnyt vanhojen mineraaliöljylle tarkoitetttujen tiivisteiden muuttuvan purukumiksi alle vuorokaudessa jouduttuaan kosketuksiin synteettisen öljyn tai oikeammin sen lisäaineiden kanssa. Tosin kyseessä oli 80-luvun materiaalit ja öljyt.XM-Hannu kirjoitti: Öljynkestävä tiivistemateriaali, yllättävää kyllä, kestää öljyjä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
"Öljynkestävä" materiaali ei kestä mitä tahansa öljyjäXM-Hannu kirjoitti:Hämmennänpä minäkin tätä soppaa.
LHM on mineraaliöljy. LDS on synteettinen ÖLJY. Siis molemmat öljyjä. LHM ei riko eikä pehmennä LDS järjestelmän tiivisteitä, eikä päinvastoin. Piste. Ei myöskään muut moottoriteknikkaan tarkoitetut öljyt. Öljynkestävä tiivistemateriaali, yllättävää kyllä, kestää öljyjä.
LHMn tilalla käytetty riittävän pitkään esim moottoritekniikkaan "soveltuvat" öljyt niin korjaamaan joutuu= olen korjannut, kaikki kumitiivisteet uusiksi....toki nykyautoilla ihan sama vaikka teetä kaadat ja suunnistat Kuusankoskelle alle 10v käytön jälkeen.
Olet ilmeisen varma asiasta niin kerro ihmeessä jotain käytännön esimerkkejä. Voi tietysti olla kymmeniä vuosia hydrauliöljyjen kanssa työelämässä + 25v citikoitten kanssa toimineena on jokin tieto mennyt ohi...ilomielin kaikki uusi tieto OK ja muillekin opiksi.
Jos purkissa lukee "oil" niin voi käyttää missä vain? Aikoinaan Nilsiän öljysheikki tuotemerkillään "Manoil" yritti valloittaa maailmaa mutta jostain syystä ei onnistunut..
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Minun veikkaus testistä:
Öljylaatu ei aiheuta ehkä niin paljon ongelmia kuin väärä viskositeetti+kehnompi viskositeetti-indeksi, kunnon (reilusti alle -20 C) pakkaset ja pullauttaa jonkun tehostimen liittimen/letkun/muun heikon kohdan ja myös sähköpumppu ylikuormittuu jo pienemmilläkin pakkasilla?
Laitteet on sitikalla jo LHM-aikakaudella (-60 luvun lopulta) suunniteltu käyttämään notkeahkoja (18 cSt @ 40°C) hydrauliikkanesteitä myös kuumissa olosuhteissa ja LDS on samoissa lukemissa. Pumppu on suunniteltu tietylle viskositeetille, enkä usko että ovat niin pieleen mitoittaneet molemmat erilliset pumput C5:ssa että kylmässä Suomessa toimisi paremmin kylmänä oikein jäykillä öljyillä.
Mäntäpumput toimii muutenkin kehnosti siirapilla, traktoreiden/kuorma-autojen hammaspyöräpumput toimivat yleensä paksummilla tavaroilla kuin mäntäpumput.
Öljylaatu ei aiheuta ehkä niin paljon ongelmia kuin väärä viskositeetti+kehnompi viskositeetti-indeksi, kunnon (reilusti alle -20 C) pakkaset ja pullauttaa jonkun tehostimen liittimen/letkun/muun heikon kohdan ja myös sähköpumppu ylikuormittuu jo pienemmilläkin pakkasilla?
Laitteet on sitikalla jo LHM-aikakaudella (-60 luvun lopulta) suunniteltu käyttämään notkeahkoja (18 cSt @ 40°C) hydrauliikkanesteitä myös kuumissa olosuhteissa ja LDS on samoissa lukemissa. Pumppu on suunniteltu tietylle viskositeetille, enkä usko että ovat niin pieleen mitoittaneet molemmat erilliset pumput C5:ssa että kylmässä Suomessa toimisi paremmin kylmänä oikein jäykillä öljyillä.
Mäntäpumput toimii muutenkin kehnosti siirapilla, traktoreiden/kuorma-autojen hammaspyöräpumput toimivat yleensä paksummilla tavaroilla kuin mäntäpumput.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Jos purkissa lukee "oil" niin voi käyttää missä vain? Aikoinaan Nilsiän öljysheikki tuotemerkillään "Manoil" yritti valloittaa maailmaa mutta jostain syystä ei onnistunut..[/quote]
Mitä? Onko Nilsiän Öljysheikki lopettanut? En ole eläissäni käyttänyt muita oljyjä, kuin Manoil! Sehän on ehdottomasti paras öljy moottoriin, vaihteistoon, krapulaan, grillaukseen ja hydrauliikkaan. Myös hiusten kampaamiseen, mutta seuraavana päivänä tahtoo kammasta piikit katkeilla. Viimeksi ostin Manoilia viime kuussa kiertävältä kauppiaalta. Kanisteri oli vähän kulunut, mutta nimilappu oli aivan uusi. Vähän kyllä ihmetytti tekstien valuminen, etikettihän oli öljynkestävälle paperille tulostettu.
Olikohan se vanhaa varastoa, vai olenko tullut huijatuksi? Voi perskules, jos se ei olekaan aitoa kamaa. Jospa tuo vetariongelmakin johtuu epäaidosta Manoilista...
mulla ei ole paljoa kokemusta Citroemin korjaamisesta.
-72 GS:llä ajoin puoli vuotta, n 10 000 km
-84 BX:llä 3 vuotta 130 000 km
-87 BX 16 TRS:llä 5v 330 000 km
-86 BX 10 TRS Berak:llä 240 000 km
-89 BX TRD Break:llä 430 000 km
-94 XM 2,1 TD Break:llä 440 000 km tähän asti.
Kaikki harrastajat tietävät, ettei noita ole juuri tarvinut korjata, mitä nyt joskus öljyjä ja renkaita vaihtelee. Kiitos huippuöljyn.
Korjaamoita en ole juuri käyttänyt, tosin yksi patonkilainen on joskus vähän autellut. Ja aina olen käyttänyt Manoilia.
Viime viikolla vaihdoin kylläkin Neste Pro:hon. Se kun käy tankkiin, moottoriin, hydrauliikkaan, hiuksiin, ja entistä paremmin grillaukseen. Krapulaan en ole vielä kokeillut...
Mitä? Onko Nilsiän Öljysheikki lopettanut? En ole eläissäni käyttänyt muita oljyjä, kuin Manoil! Sehän on ehdottomasti paras öljy moottoriin, vaihteistoon, krapulaan, grillaukseen ja hydrauliikkaan. Myös hiusten kampaamiseen, mutta seuraavana päivänä tahtoo kammasta piikit katkeilla. Viimeksi ostin Manoilia viime kuussa kiertävältä kauppiaalta. Kanisteri oli vähän kulunut, mutta nimilappu oli aivan uusi. Vähän kyllä ihmetytti tekstien valuminen, etikettihän oli öljynkestävälle paperille tulostettu.
Olikohan se vanhaa varastoa, vai olenko tullut huijatuksi? Voi perskules, jos se ei olekaan aitoa kamaa. Jospa tuo vetariongelmakin johtuu epäaidosta Manoilista...
mulla ei ole paljoa kokemusta Citroemin korjaamisesta.
-72 GS:llä ajoin puoli vuotta, n 10 000 km
-84 BX:llä 3 vuotta 130 000 km
-87 BX 16 TRS:llä 5v 330 000 km
-86 BX 10 TRS Berak:llä 240 000 km
-89 BX TRD Break:llä 430 000 km
-94 XM 2,1 TD Break:llä 440 000 km tähän asti.
Kaikki harrastajat tietävät, ettei noita ole juuri tarvinut korjata, mitä nyt joskus öljyjä ja renkaita vaihtelee. Kiitos huippuöljyn.
Korjaamoita en ole juuri käyttänyt, tosin yksi patonkilainen on joskus vähän autellut. Ja aina olen käyttänyt Manoilia.
Viime viikolla vaihdoin kylläkin Neste Pro:hon. Se kun käy tankkiin, moottoriin, hydrauliikkaan, hiuksiin, ja entistä paremmin grillaukseen. Krapulaan en ole vielä kokeillut...
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Olen nähnyt tiivisteuria jossa oli tiiviste mutta koska oli moottoriin kaadettu hienot synteettiset öljyt niin tiiviste katosi urastaa, liukesi pois. Tämä siis kaupallisissa ilmailumoottorissa.
Siitä EI pidä lähteä että öljyn kestävä materiaali = kestää mitä vain öljyjä. Viton kumi esimerkiksi on materiaali joka kestää käytännössä mitä vain öljyjä mutta kun on perinteisemmät tiivistemateriaalit käytössä (hyvinkin synteettiset) niin ne eipä kestäkkään supersynteettisiä öljyjä.
Jos kaikki autojen järjestelmät olis kasattu Vitonin varaan niin mitä vaan vois käyttää öljynä. Mutta, eipä Vitonia käytetä autoissa koska hinta on edelleen hemmetin kova. O-renkaat maksavat 10 kertaa enemmän. Markan loppumetreillä ostin Vitonia GS:n venakooppin ja piti ostaa karsea pala, kuten arvaatte, 4 kpl venakoppia.... Hinta oli 6000 mk/ neliömetri Etolassa.
Siitä EI pidä lähteä että öljyn kestävä materiaali = kestää mitä vain öljyjä. Viton kumi esimerkiksi on materiaali joka kestää käytännössä mitä vain öljyjä mutta kun on perinteisemmät tiivistemateriaalit käytössä (hyvinkin synteettiset) niin ne eipä kestäkkään supersynteettisiä öljyjä.
Jos kaikki autojen järjestelmät olis kasattu Vitonin varaan niin mitä vaan vois käyttää öljynä. Mutta, eipä Vitonia käytetä autoissa koska hinta on edelleen hemmetin kova. O-renkaat maksavat 10 kertaa enemmän. Markan loppumetreillä ostin Vitonia GS:n venakooppin ja piti ostaa karsea pala, kuten arvaatte, 4 kpl venakoppia.... Hinta oli 6000 mk/ neliömetri Etolassa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Ei ole lopettanut. Sheikki ehti ennen taivaallisille hiekka-aavikoille siirtymistään myydä yrityksensä tuonne itänaapuriin:XM-Hannu kirjoitti:Mitä? Onko Nilsiän Öljysheikki lopettanut? En ole eläissäni käyttänyt muita oljyjä, kuin Manoil!
http://www.manoilgroup.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Genadi Man! Jestas mitä merdeä 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
LHMn tilalla käytetty riittävän pitkään esim moottoritekniikkaan "soveltuvat" öljyt niin korjaamaan joutuu= olen korjannut, kaikki kumitiivisteet uusiksi....toki nykyautoilla ihan sama vaikka teetä kaadat ja suunnistat Kuusankoskelle alle 10v käytön jälkeen.
Kyllä minä nyky-XM:lläni suunnistan Kuusankoskelle ihan viikoittain. Anoppini asuu siellä. Teetä kaadan silloin tällöin.
Keskisuomessa Kuusakoskella voi kuulemma kalastaa perholla. Ja luopua autosta, ihan luonnon hyväksi.
Kyllä minä nyky-XM:lläni suunnistan Kuusankoskelle ihan viikoittain. Anoppini asuu siellä. Teetä kaadan silloin tällöin.
Keskisuomessa Kuusakoskella voi kuulemma kalastaa perholla. Ja luopua autosta, ihan luonnon hyväksi.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Vitonista kannattaa kuitenkin muistaa myös ettei se tiivistä läheskään niin hyvin kuin "tavalliset" teolliset kumit. Toki sillekin on omat käyttökohteensa ja usein sitä käytetäänkin silloin kun mikään muu ei kestä olosuhteita, liemen kun usein voi valita siten että tavallinenkin kumi kestää.Cikatti kirjoitti:Mutta, eipä Vitonia käytetä autoissa koska hinta on edelleen hemmetin kova. O-renkaat maksavat 10 kertaa enemmän.
Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Sori paha virheXM-Hannu kirjoitti:LHMn tilalla käytetty riittävän pitkään esim moottoritekniikkaan "soveltuvat" öljyt niin korjaamaan joutuu= olen korjannut, kaikki kumitiivisteet uusiksi....toki nykyautoilla ihan sama vaikka teetä kaadat ja suunnistat Kuusankoskelle alle 10v käytön jälkeen.
Kyllä minä nyky-XM:lläni suunnistan Kuusankoskelle ihan viikoittain. Anoppini asuu siellä. Teetä kaadan silloin tällöin.
Keskisuomessa Kuusakoskella voi kuulemma kalastaa perholla. Ja luopua autosta, ihan luonnon hyväksi.
Kuusaankoskessa virtaa äänekosken paperiteollisuuden jätevesi. Kuusakoskella muu jäte.
Jos XMsi arvo olisi hyvin huollettujen ID/DS/sm tasolla et hydrauliikkaan kaataisi polttoöljyä tai Neste prota.
Et ole tainnut paljonkaan itse korjaillut hydrauliikkaa...?
- Palloidiootti
- Viestit: 644
- Liittynyt: 01.02.2009 13:42
- Paikkakunta: Vaasa
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Oletko itse trukkimekaanikko? Asiantuntijana ilman todellisuuspohjaa esiintyminen ei ole erityisen soveliasta.ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Jos XMsi arvo olisi hyvin huollettujen ID/DS/sm tasolla et hydrauliikkaan kaataisi polttoöljyä tai Neste prota.
Et ole tainnut paljonkaan itse korjaillut hydrauliikkaa...?
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Omat sanomiset perustuvat faktoihin. Jos on ollut käsissä väärien öljyjen aiheuttamia tiivistevaurioita ja palstalla väitetään kirkkain silmin että polttoöljy /moottoriöljy soveltuu LHMn tilalle ? Ei pelkästään citroeneissa....vaan koneissa maailmanlaajuisesti.Palloidiootti kirjoitti:Oletko itse trukkimekaanikko? Asiantuntijana ilman todellisuuspohjaa esiintyminen ei ole erityisen soveliasta.ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Jos XMsi arvo olisi hyvin huollettujen ID/DS/sm tasolla et hydrauliikkaan kaataisi polttoöljyä tai Neste prota.
Et ole tainnut paljonkaan itse korjaillut hydrauliikkaa...?
Laita joku esimerkki ilman todellisuuspohjaa...kaikki kritiikki on OK. Ei taida sinun kokemusperäinen tietosi riittää.
Trukkimekaanikon ammatti OK, oma ammatti koneinsinööri lähes 30v alalla...mikä sinun oma aiheeseen liittyvä ammatti/tausta kun kysyit minun ammattiani?
Toivon sinulta faktoja vastaukseen!
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Ja veikkaan että vastauksesi on XM-Hannun tasoa eli viittauksia anoppiin ymv. kun ei pysty asiasta puhumaan.ihmekiitäjä 4 kirjoitti:Omat sanomiset perustuvat faktoihin. Jos on ollut käsissä väärien öljyjen aiheuttamia tiivistevaurioita ja palstalla väitetään kirkkain silmin että polttoöljy /moottoriöljy soveltuu LHMn tilalle ? Ei pelkästään citroeneissa....vaan koneissa maailmanlaajuisesti.Palloidiootti kirjoitti:Oletko itse trukkimekaanikko? Asiantuntijana ilman todellisuuspohjaa esiintyminen ei ole erityisen soveliasta.ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Jos XMsi arvo olisi hyvin huollettujen ID/DS/sm tasolla et hydrauliikkaan kaataisi polttoöljyä tai Neste prota.
Et ole tainnut paljonkaan itse korjaillut hydrauliikkaa...?
Laita joku esimerkki ilman todellisuuspohjaa...kaikki kritiikki on OK. Ei taida sinun kokemusperäinen tietosi riittää.
Trukkimekaanikon ammatti OK, oma ammatti koneinsinööri lähes 30v alalla...mikä sinun oma aiheeseen liittyvä ammatti/tausta kun kysyit minun ammattiani?
Toivon sinulta faktoja vastaukseen!
Koneenrakennuksessa öljyn viskositeetin valinnalla vaikutetaan suoraan esim hammasrattaiden tai vähemminkin kuormitettujen palikoiden käyttöikään, monien muiden kriteereiden kanssa. Kone-elimen käyttöiän voit lyhentää (ja ko automerkin maineen) lorauttamalla dieseliä hydetankkiin..
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
"Vitonista kannattaa kuitenkin muistaa myös ettei se tiivistä läheskään niin hyvin kuin "tavalliset" teolliset kumit"
Hey, nyt lähti vähän lapasesta. Mm turbiinimoottoreissa on pääsääntöisesti VITON ja kyllä pitää. Lisäksi vanhan GS:n lorotusputket kannesta kun näillä tiivisti niin huolet loppui kuin seinään.
Noi polttoöljyjutut tiivisteiden vaurioitumisesta hydejärjestelmässä on toki totta jos hydeöljy KORVATAAN löpöllä tai dieselillä. Väliaikaiset käytöt ei vahoingoita juuri nimeksikään. Järjen käyttö on sinänsä sallittua käytön suhteen joten ei kait kukaan oikesti korvaa LHM:ää löpöllä?
Hey, nyt lähti vähän lapasesta. Mm turbiinimoottoreissa on pääsääntöisesti VITON ja kyllä pitää. Lisäksi vanhan GS:n lorotusputket kannesta kun näillä tiivisti niin huolet loppui kuin seinään.
Noi polttoöljyjutut tiivisteiden vaurioitumisesta hydejärjestelmässä on toki totta jos hydeöljy KORVATAAN löpöllä tai dieselillä. Väliaikaiset käytöt ei vahoingoita juuri nimeksikään. Järjen käyttö on sinänsä sallittua käytön suhteen joten ei kait kukaan oikesti korvaa LHM:ää löpöllä?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Tässä ketjussa ei tule esille kahta asiaa: 1) Vaihtoiko ketjun aloittaja LDS:iä järjestelmään kertaakaan ennen testin aloitusta? Eli, olisiko tuo mainittu suhina loppunut jo pelkästään siihen, että järjestelmässä olisi tuoreet öljyt?
2) Onko tämä järkevä säästökohde? Toki oman pussin kannalta, mutta sitten seuraavalle omistajalle onkin melkoisen mahtavaa meininkiä vaihdella tiivisteitä ja poksahtaneita osia tämän "kokeilun" seurauksena. Asia olisi eri, jos olettaisin auton pysyvän samalla omistajalla, mutta taitaa femma olla vasta tulossa siihen kiertopalkintoikään...
2) Onko tämä järkevä säästökohde? Toki oman pussin kannalta, mutta sitten seuraavalle omistajalle onkin melkoisen mahtavaa meininkiä vaihdella tiivisteitä ja poksahtaneita osia tämän "kokeilun" seurauksena. Asia olisi eri, jos olettaisin auton pysyvän samalla omistajalla, mutta taitaa femma olla vasta tulossa siihen kiertopalkintoikään...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
LDS systeemi pitäisi huoltaa viiden vuoden tai 200 000 km välein. Mitä tuohon huoltoon itseasiassa kuuluu? Nesteen ja suodattimen vaihtoko?
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
-
ihmekiitäjä 4
- Viestit: 115
- Liittynyt: 03.06.2009 21:15
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Tuossa julkisesti toteat että valehtelen. Perustele.Palloidiootti kirjoitti:Oletko itse trukkimekaanikko? Asiantuntijana ilman todellisuuspohjaa esiintyminen ei ole erityisen soveliasta.ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Jos XMsi arvo olisi hyvin huollettujen ID/DS/sm tasolla et hydrauliikkaan kaataisi polttoöljyä tai Neste prota.
Et ole tainnut paljonkaan itse korjaillut hydrauliikkaa...?
-
pimpelipompeli
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06.07.2010 22:31
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
1. Järjestelmän läpi on laskettu lds-öljyä omistusaikanani yhteensä n. 10l, joten katsoisin suurimman osan siitä olleen tuoretta ja vaihtunutta. Lisäksi huoltokirja väittää että n. 300 000t kohdalla on tehty hydrauliikkaan öljynvaihto. Suhinat eivät muuttuneet mihinkään.Akaile kirjoitti:Tässä ketjussa ei tule esille kahta asiaa: 1) Vaihtoiko ketjun aloittaja LDS:iä järjestelmään kertaakaan ennen testin aloitusta? Eli, olisiko tuo mainittu suhina loppunut jo pelkästään siihen, että järjestelmässä olisi tuoreet öljyt?
2) Onko tämä järkevä säästökohde? Toki oman pussin kannalta, mutta sitten seuraavalle omistajalle onkin melkoisen mahtavaa meininkiä vaihdella tiivisteitä ja poksahtaneita osia tämän "kokeilun" seurauksena. Asia olisi eri, jos olettaisin auton pysyvän samalla omistajalla, mutta taitaa femma olla vasta tulossa siihen kiertopalkintoikään...
2. Haluaisitko ostaa vm. 2001 2.2 hdi C5 Citroenin, jonka mittarissa olisi n. 490 000km, mikäli se vielä suostuisi tallentamaan kilometrilukemia? Ominaisuuksina mm. hukkaa jäähdytysnestettä ja paisarissa öljyä. Ohjaustehostimen putket märät, sama kylläkin pätee myös kaikkiin autosta löytyviin hydeputkiin. Pakoputki pitäisi parsia kasaan. Automaatti-ilmastointi ei älyä toimia automaattiasennossa. Rengaskaupassakin pitäisi käydä. Kyllä tämän koekaniinin seuraava omistaja on joku kierrätysfirma, ei tämä taida mustille miehillekään kelvata taksiksi, vaikka tilava onkin.
Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu
Ihmekiitäjä kirjoitti:
Ja veikkaan että vastauksesi on XM-Hannun tasoa eli viittauksia anoppiin ymv. kun ei pysty asiasta puhumaan.
Tämähän on tosikkojen palsta. täällä ei huumoria viljellä. Eikä hymyillä.
Lyökäähän nyt kaikki faktoja pöytään. Mikä BX:n tai uudemman sitikan hydrauliikan tiiviste ei kestä ja mitä? Tehdään testi valokuvien kanssa. Minulla on nurkissa BX ja XM kompponentteja. Ja jos ei kelpaa, niin ostetaan vaikka C5 tiivisteitä, ja liotellaan. Teen kokeen mielelläni, ja lupaan valokuvat ja jonkunlaiset rasituskokeet, joista selviää, onko materiaali manettänyt lujuutensa. Ja minun Xm:lläni ajetaan joka kuukausi 6000 km, 740000 on takana. Voit arvailla mitä kaikkea olen käyttänyt.
Ja ammattianikin saat arvailla.
Ja veikkaan että vastauksesi on XM-Hannun tasoa eli viittauksia anoppiin ymv. kun ei pysty asiasta puhumaan.
Tämähän on tosikkojen palsta. täällä ei huumoria viljellä. Eikä hymyillä.
Lyökäähän nyt kaikki faktoja pöytään. Mikä BX:n tai uudemman sitikan hydrauliikan tiiviste ei kestä ja mitä? Tehdään testi valokuvien kanssa. Minulla on nurkissa BX ja XM kompponentteja. Ja jos ei kelpaa, niin ostetaan vaikka C5 tiivisteitä, ja liotellaan. Teen kokeen mielelläni, ja lupaan valokuvat ja jonkunlaiset rasituskokeet, joista selviää, onko materiaali manettänyt lujuutensa. Ja minun Xm:lläni ajetaan joka kuukausi 6000 km, 740000 on takana. Voit arvailla mitä kaikkea olen käyttänyt.
Ja ammattianikin saat arvailla.