mikaeli kirjoitti:
Talvella on päästy 2022 e-c4:llä jotain150 - 200 km akulla, kun ei ihan lyhyttä pätkää aja. Lämmitys syö eniten, talvirajoitukset auttaa pitämään kulutusta aisoissa. Keula kannattaa tukkia kunnolla talveksi, auttaa edes vähän lämmön hallinnassa, kun ei viima puhalla vaivalla lämmitettyjä nesteitä ja putkia heti kylmäksi. Nyt syksyn kylmimmillä keleillä kävin kurussa, n. 160 km lenkki, niin akkua oli kotona jäljellä vielä n. 25%, enkä harrastanut taloudellisuusajoa ja pelkkää maantietä.
Pikalataus talvella kylmään akkuun on tuskaista ja akun esilämmitystä ei ole. jos on ajanut alle kunnolla ja mielellään varsinkin juuri ennen laturia epätaloudellisesti, latautuu kyllä kohtuullisesti. Sitikalla lataamista vaikeuttaa rangemittari, joka ei tiedä yleensä mistään mitään. Laturiinhan pitäisi mennä tyhjällä akulla, silloin latautuu paremmin.
Joku päivitys nosti latausnopeuksia, tänä syksynä on välillä päästy lähelle 100 kw lataustehoa, aiemmin maksimit tais olla 60 nurkilla. Oikein yllätyin, kun nopean kahvitauon aikana oli tullut yli puoli akkua. Talvella kannattaa varautua 45 min lataustaukoon

Mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia, kiitos!
Mielessäni olen pyörittänyt ajatusta ostaa Mazda mx30 kakkosautoksi. Sen range on vielä paljon huonompi kuin e-c4:n, mutta mun työmatkani on vain 12,5 kilometriä ja sata kilsaa päivässä on mulle poikkeuksellisen paljon. Ja pihassa on tosiaan 3008 HDI pidempiä matkoja varten.
Rellu aikoinaan paikkasi sähköpakunsa pientä akkua sillä, että asensi siihen vakiona Webaston. Tuo sun mainintasi lämmityksen sähkönkulutuksen merkityksellisyydestä viittaisi siihen, että tuollaisessa miniakkuisessa autossa Webasto saattaisi tosiaan olla mukava peli.
- Jos sitä Webastoa joutuu kovin usein käyttämään, niin silloin sen polttoaineenkulutus saattaa osittain vesittää sähköauton ideaa. Mutta jos Webaston joutuu verraten harvoin tulille laittamaan, niin sitten polttoaineenkulutus on marginaalinen tekijä.
Sekä mx30 että sun Sitikkasi ovat autoja, joita myydään myös polttisversiona (Mazdaakin myydään, mutta vain Japanissa). Se antaa uskoa, että niiden lämppärisysteemi lienee aika pitkälle normiautoa vastaava eikä Webaston asentamisen pitäisi mitenkään mahdottoman vaikeaa olla.